AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #41 Del Skrevet 22 timer siden Jeg var hjemme under visning selv, fordi jeg ikke følte meg komfortabel med å ha fremmede hos meg med ALLE tingene mine i leiligheten. Folk kan jo åpne skap og skuffer under visning Når jeg har solgt senere har jo huset vært tømt for private ting under visning Anonymkode: 981f1...518 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #42 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det trenger hun ikke å gjøre hvis hun har bo rett. Hun trenger ikke å kjøpe den da. se på seeiendom.no. Der står det hva som er tinglyst på eiendommen. Står det i tinglysningen at hun kan bo der resten han liter så har hun loven på sin side. Men det spørs hva dere tenker da? Selge til noe og at hun bor der eller tenker dere at hun da må flytte fordi dere skal selge? Litt greit å vite hele historien her Anonymkode: 4c141...a72 Som jeg skriver må hun kjøpe eiendommen dersom hun IKKE ØNSKER AT DEN SKAL SELGES TIL FREMMEDE. Å kjøpe for å bo trenger hun åpenbart ikke, da eiendommen selges med borett. Skjønner ikke helt om du skriver det siste til meg, jeg er ikke ts? Men ts svarer jo helt tydelig på dette i HI, de skal selge eiendommen med borett for bestemor. Anonymkode: 5045e...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåorkide Skrevet 21 timer siden Forfatter #43 Del Skrevet 21 timer siden Okei folkens, det var ikke snakk om utkastelse, var kanskje litt uklar i forklaringen. Poenget var bare at jeg var usikker på om hun har RETT til å nekte?? Trodde det var normalt at man ikke var hjemme under visning men hun skal jo selvfølgelig få det hvis hun ønsker og har rett til. Vi ønsker bare å få flyttet fort, og er redd det kan påvirkes hvis hun er her. Men dette skal jeg ta meg en prat med henne om. Men å kalle oss sånne stygge ting uten å vite hele historien her syns jeg var ganske dårlig. Var visst ikke noen god ide å henvende seg på kvinneforumet.. Vi ordner opp i dette selv. Takk! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #44 Del Skrevet 21 timer siden Hoppetaujenta skrev (1 time siden): Uten at jeg vet absolutt alt om alt, så heier jeg på bestemor her. Tvang er ufyselig. Det er bedre å tvinge en hel familie til å bli boende ett sted de ikke ønsker, og ett sted de mener ikke er trygt for barna? Det er vel mer tvang andre veien, om de ikke kan selge og blir tvungen til å bo der videre... Bestemor får uansett lov til å bo videre hvis hun ønsker det. Hadde du likt å bli tvungen til å bo ett sted du ikke ønsker, fordi noen andre ikke ønsker ha ukjente personer i etasjen under seg? Anonymkode: 2bf40...076 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåorkide Skrevet 21 timer siden Forfatter #45 Del Skrevet 21 timer siden Blåorkide skrev (3 minutter siden): Okei folkens, det var ikke snakk om utkastelse, var kanskje litt uklar i forklaringen. Poenget var bare at jeg var usikker på om hun har RETT til å nekte?? Trodde det var normalt at man ikke var hjemme under visning men hun skal jo selvfølgelig få det hvis hun ønsker og har rett til. Vi ønsker bare å få flyttet fort, og er redd det kan påvirkes hvis hun er her. Men dette skal jeg ta meg en prat med henne om. Men å kalle oss sånne stygge ting uten å vite hele historien her syns jeg var ganske dårlig. Var visst ikke noen god ide å henvende seg på kvinneforumet.. Vi ordner opp i dette selv. Takk! Og ja, det er grunner til at vi flytter. Og bestemor er helt med på dette. Det har bare vært litt uenighet på enkelte ting, men vi har IKKE vært slemme. Jeg får faktisk vondt inni meg når jeg får sånt imot meg når jeg kun spurte et spm.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #46 Del Skrevet 21 timer siden Blåorkide skrev (5 minutter siden): Okei folkens, det var ikke snakk om utkastelse, var kanskje litt uklar i forklaringen. Poenget var bare at jeg var usikker på om hun har RETT til å nekte?? Trodde det var normalt at man ikke var hjemme under visning men hun skal jo selvfølgelig få det hvis hun ønsker og har rett til. Vi ønsker bare å få flyttet fort, og er redd det kan påvirkes hvis hun er her. Men dette skal jeg ta meg en prat med henne om. Men å kalle oss sånne stygge ting uten å vite hele historien her syns jeg var ganske dårlig. Var visst ikke noen god ide å henvende seg på kvinneforumet.. Vi ordner opp i dette selv. Takk! Forstår du ikke at det føles ubehagelig med fremmede i ditt eget hjem før man har flyttet ut ting? Anonymkode: 981f1...518 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #47 Del Skrevet 21 timer siden Heia Bestemor! Anonymkode: ff180...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #48 Del Skrevet 21 timer siden Blåorkide skrev (2 minutter siden): Og ja, det er grunner til at vi flytter. Og bestemor er helt med på dette. Det har bare vært litt uenighet på enkelte ting, men vi har IKKE vært slemme. Jeg får faktisk vondt inni meg når jeg får sånt imot meg når jeg kun spurte et spm.. Det er noe med hvordan du formulerte første innlegg. Der hørtes det virkelig ut som om dere kastet bestemor under bussen og ga blaffen i hennes bosituasjon. Enkelte ganger er det lurt å ta med et par fakta som kanskje ikke har noe med spørsmålet, men som belyser tankene bak. Anonymkode: 5ea06...824 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 21 timer siden #49 Del Skrevet 21 timer siden Blåorkide skrev (1 minutt siden): Jeg får faktisk vondt inni meg når jeg får sånt imot meg når jeg kun spurte et spm.. Hvis du leser HI sier du en del ting der som kan oppfattes som usympatisk. Blant annet gjør du et poeng ut av at bestemor kaller leiligheten "hennes" leilighet når den faktisk er DERES. Dette er informasjon som er helt unødvendig for saken og får deg til å virke slem. Boretten til bestemor reguleres ikke av husleieloven, men av avtale om overdragelse med borett, der står det hvilke rettigheter bestemor har. Du finner ikke svarene på nettet. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåorkide Skrevet 21 timer siden Forfatter #50 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er noe med hvordan du formulerte første innlegg. Der hørtes det virkelig ut som om dere kastet bestemor under bussen og ga blaffen i hennes bosituasjon. Enkelte ganger er det lurt å ta med et par fakta som kanskje ikke har noe med spørsmålet, men som belyser tankene bak. Anonymkode: 5ea06...824 Ah skjønner. Var ikke meningen å kaste noen under bussen. Men jeg var usikker, og syns ikke folk burde anta at vi er slemme med henne. Vi ønsker å være rettferdige, derfor ville jeg vite hva man har krav på og ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 21 timer siden #51 Del Skrevet 21 timer siden Fy for noen mennesker dere er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåorkide Skrevet 21 timer siden Forfatter #52 Del Skrevet 21 timer siden Okei okei folkens! Jeg formulerte meg feil jeg skjønner. Beklager. Vi holder en god dialog med bestemor, og ingen er slemme her. Skulle vel ha vært mer detaljert.. alle er glade i hverandre her og alle parter har en god tone. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #53 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS har selv valgt å kjøpe/overta en gård som ligger der den ligger og med borett for bestemor. Dette skulle de tenkt på før. Jeg er forøvrig enig med de som sier at dette er hjerterått og rett og slett slemt og egoistisk. Ingen ord i verden er sterke nok til å beskrive hva jeg tenker om dere. HELDIGVIS er det bestemor som har rett her. Dere burde skamme dere langt inn i evigheten og hvis dere likevel selger huset (med bestemors borett, så spørs om noen vil ha det) håper jeg hun gjør salget skikkelig vanskelig og surt for dere. Anonymkode: aca11...027 Og hadde de ikke gjort det hadde bestemor blitt kastet ut av eget hus for lenge siden. Nå selger de også med borett, taper mye på det, og sikrer at bestemor kan bo i egen leilighet livet ut. Anonymkode: d0505...1b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #54 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Måtte du brenne for å behandle en gammel dame på den måten. Hun har antagelig "kårbolig" og rett på å bo der resten av livet. Anonymkode: 0b153...18c Hvor bor dine besteforeldre? Har du bygd hus, med seniorleilighet, slik at de kan være tett på? Anonymkode: d0505...1b8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåorkide Skrevet 21 timer siden Forfatter #55 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hadde de ikke gjort det hadde bestemor blitt kastet ut av eget hus for lenge siden. Nå selger de også med borett, taper mye på det, og sikrer at bestemor kan bo i egen leilighet livet ut. Anonymkode: d0505...1b8 Jeg er glad noen forstår.. bestemor er også glad for det. Tror jeg bare formulerte meg litt feil og folk reagerer veldig på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 21 timer siden #56 Del Skrevet 21 timer siden Jeg synes dere behandler bestemor rimelig hjerterått. Å begynne å nærmest krangle seg ut med en gammel dame, det hører ingen plass hjemme. Jeg skjønner godt "hun gjør seg vanskelig", da alt dette nok er veldig ubehagelig og fører til mye usikkerhet for henne. Her burde dere tar mye mer hensyn i prosessen, så hun følte seg mer trygg. Mine foreldre kjøpte hus med "kårleilighet", der det bodde en eldre dame. Hun fulgte selvsagt med huset, og i avtalen sto det at når hun døde, kunne vi benytte leiligheten hennes som vi ville. Det er sikkert ikke for alle å kjøpe et hus med ei bestemor på kjøpet, men for oss ble det bare en positiv ting. Når vi var små løp vi inn og ut hos "bestemor" Grete, mine foreldre måkte snø og strødde for henne, vi passet alle på henne, vi handlet mat for henne, og behandlet henne som vår egen bestemor. Så for meg har jeg bare gode minner om den ordningen. ❤️ Og mine foreldre fikk naturlig nok huset (mye) billigere, så de fikk råd til å komme seg inn på boligmarkedet. Skulle jeg sett på hus med en bestemor på kjøpet, hadde jeg ønsket at hun var tilstede. Skulle jeg bydd på huset, ville jeg jo gjerne ha fått snakket litt med henne først for å få et inntrykk av hvordan hun var som person. Så at hun er der under visning trenger ikke bare være negativt. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 21 timer siden #57 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg var hjemme under visning av min utleieleilighet som jeg skulle flytte fra. Jeg kunne fint være hjemme mens folk var der. TS virker som hun ikke har tillit til at bestemor ikke skal prøve å spolere et eventuelt salg? 😅 Anonymkode: c2c61...0e5 For mange år siden var jeg også til stede ved visning når jeg leide en leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #58 Del Skrevet 21 timer siden Blåorkide skrev (2 timer siden): Jeg trenger litt råd fra noen som kan lover og regler litt bedre enn meg. Min bestemor har føderett på gården (eller det er ingen gård lenger siden jorda og skogen er solgt, men kontrakten er ikke endret). Leiligheten hun bor i er i 2 etg i samme hus som oss. Nå skal vi selge eiendommen med borett på offentlig marked. Og nå har hun blitt veldig vrang. Hun sier hele tiden at hun har snakket med advokat når hun påstår alt hun har krav på, men uten bevis. Jeg finner heller ikke noe av det hun sier på lovdata. Vi fikk tatt bilder av leiligheten, som hun i utgangspunktet mener hun kan nekte ifølge advokaten, men jeg finner ingenting om det på nett. Men det jeg reagerte mest på var at hun nekter å forlate leiligheten når vi skal ha visning. Jeg har lest at hun er pliktig til å stille leiligheten for disposisjon, men er det ikke normalt at man forlater eiendommen da? Hun sier hun har krav på å være der og hun er ukomfortabel med at fremmede skal «vandre» inn i leiligheten «hennes» (men det er VÅR leilighet). Det jeg er redd for da er at hun kommer til å gå etter dem og fortelle alt hun mener burde vært gjort på gården og føderetten og sånn (fordi hun er veldig opphengt i det for tiden), sånn at det blir vanskeligere for oss å selge. Men alt det der ligger jo i taksten og megleren skal informere om det som trengs å informeres om til eventuelle kjøpere. Megleren har jo ansvaret. Jeg føler hun ønsker å ødelegge for oss… ekstra vanskelig er det jo når det er familie… Har hun krav på å være hjemme? Råd? En annen ting er hva hun mener innebærer i føderetten. Hun sier hun har krav på ved fra oss men at hun har vært snill og kjøpt ved selv fordi vi er familie. Men vi har også vært snille og gitt henne tilgang til å ha personlige ting i både uthus og kvist. Som jeg har forstått det så innebærer føderetten at hun kan ha krav på ved eller et stykke av jord eller tilgang til egen bod, eller hva enn vi har muntlig avtale om. Men hun har vel ikke krav på ALT det bare fordi hun har rett til å bo? Resten av eiendommen er jo vår? Hun sier også at det er «hennes» leilighet, noe det ikke er, men hun har bodd her i 50 år så jeg forstår følelsen av å eie. Men nå som vi skal selge må vi jo være realistiske. Hva mener dere? Burde jeg kreve bevis fra advokaten hun påstår å ha snakket med? Burde jeg bare være snill og gå med på hennes ønsker? Vi bor rett ved en 70 sone og jeg har to små barn som jeg selvfølgelig er redd for og må ta hensyn til dem. Takk for råd på forhånd! Lykke til. Hadde samme problem stilling med min mormor. Eide gård og hun hadde borett livet ut. Penger og familie og drama. Har ikke noen gode råd dessverre. Men min familie ble ødelagt pga dette. Anonymkode: 12a31...118 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåorkide Skrevet 21 timer siden Forfatter #59 Del Skrevet 21 timer siden Lidhun skrev (1 minutt siden): Jeg synes dere behandler bestemor rimelig hjerterått. Å begynne å nærmest krangle seg ut med en gammel dame, det hører ingen plass hjemme. Jeg skjønner godt "hun gjør seg vanskelig", da alt dette nok er veldig ubehagelig og fører til mye usikkerhet for henne. Her burde dere tar mye mer hensyn i prosessen, så hun følte seg mer trygg. Mine foreldre kjøpte hus med "kårleilighet", der det bodde en eldre dame. Hun fulgte selvsagt med huset, og i avtalen sto det at når hun døde, kunne vi benytte leiligheten hennes som vi ville. Det er sikkert ikke for alle å kjøpe et hus med ei bestemor på kjøpet, men for oss ble det bare en positiv ting. Når vi var små løp vi inn og ut hos "bestemor" Grete, mine foreldre måkte snø og strødde for henne, vi passet alle på henne, vi handlet mat for henne, og behandlet henne som vår egen bestemor. Så for meg har jeg bare gode minner om den ordningen. ❤️ Og mine foreldre fikk naturlig nok huset (mye) billigere, så de fikk råd til å komme seg inn på boligmarkedet. Skulle jeg sett på hus med en bestemor på kjøpet, hadde jeg ønsket at hun var tilstede. Skulle jeg bydd på huset, ville jeg jo gjerne ha fått snakket litt med henne først for å få et inntrykk av hvordan hun var som person. Så at hun er der under visning trenger ikke bare være negativt. Igjen, det er ikke snakk om utkastelse. Eller noe hjerterått krangling. Vi ønsket å vite hva som er loven, om noen visste mer enn oss. Men jeg formulerte meg nok feil så folk mistolker.. takk for å dele Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåorkide Skrevet 21 timer siden Forfatter #60 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lykke til. Hadde samme problem stilling med min mormor. Eide gård og hun hadde borett livet ut. Penger og familie og drama. Har ikke noen gode råd dessverre. Men min familie ble ødelagt pga dette. Anonymkode: 12a31...118 Akkurat det jeg er redd for også hvis vi ikke følger lover, vi vil jo ha dialog med henne og motsatt.. takk for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå