Blåorkide Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden (endret) Oppdatert verson da veldig mange mistolket den første posten og reagerte veldig frustrerende (og sårende syns jeg) så her skal jeg prøve å være mer detaljert: Jeg henvender meg her fordi jeg ønsket andres råd og mer erfaringer med lovverket, da jeg ikke finner ut det jeg lurer på selv på nett. Min bestemor har føderåd på leilighet som er i samme hus som oss (ikke føderett som jeg skrev sist). Jeg vet hva det innebærer. Men nå skal vi selge boligen på offentlig marked og det jeg lurer på er om om bestemor har rett til å si nei til å forlate leiligheten under visning? Selv om det i utgangspunktet er vår leilighet? Her er det ingen som kaster ut noen, og alle har en god tone. Jeg har heller ikke gjort mer utav det siden jeg ville høre fra noen som jeg håpte hadde mer erfaring med dette. Hun skal jo få lov til å være hjemme, men vi trodde ikke det var normalt. Og på nett sto det ingenting annet enn hva som gjelder leieboer, og det er jo ikke relevant i vårt tilfelle med føderåd. Hun sier hun har snakket med advokat. Men jeg har bare ikke funnet noe av det på nett selv og visste ikke hva jeg skulle tro da. Igjen - her er det ikke mangel på tillit det er snakk om men at alle parter må forstå situasjonen likt. Og hvis hun ønsker advokat inn i bildet så hadde vi også ønsket et møte sammen med alle parter. Da hadde det kanskje skapt mer trygghet og at vi har fått samme informasjon. Vi har følt at hun har fokusert på det negative rundt gården i det siste (ikke salget), og kanskje det ikke har vært meningen heller. Men vi ble redd dette ville komme frem under visning og at det da ville bli vanskeligere for oss å selge. Igjen - ingen er slemme mot noen og vi skjønner det er følelser i bildet. Tro meg, det er vemodig for meg også og måtte selge gården (eller det er ikke gård lenger da jorda er solgt). Jeg vokste opp her jeg og. Men hun er en av de som støtter oss mest på det, da hun ønsker det beste for gården og at den blir tatt godt vare på av noen som har mulighet til det. Vi har desverre ikke annet valg uten å gå inn i detaljer på hvorfor vi selger. Og vi er livredde for barna når vi bor rett ved en 70 sone hvor lastebiler kjører i 90km/t, og det skjønner hun også 🥹 Også var det et spørsmål om føderådet. Og her står det føderåd i kontrakten, ikke borett, men jeg har lest at det er nogenlunde det samme bare at man har krav på ved (i denne situasjonen) eller noe annet. Her var spørsmålet hva hun har rett til. Kun ved eller alt annet i tillegg for eksempel oppbevaring av eiendeler i uthus o.l? Nå henvender jeg meg til lovverket, ikke at vi ikke har medfølelse for at det er hennes hjem og vi ikke vil ha hennes ting her. Bakgrunnen for spørsmålet var ikke å kaste henne ut på noen som helst måte, men dette er greit å vite før de kommende eierne tar over. Slik at det ikke kommer brått på om de ber henne flytte ting. Jeg tviler på at det skjer men greit å være føre var uansett. Håper dette ga mer mening for enkelte og ikke skaper mer misforståelser. Igjen - ingen kaster ut noen, ingen har mangel på tillit, ingen er slemme og alle er glade i hverandre. Vi vil det beste - for alle parter! Endret 5 timer siden av Blåorkide Misforståelser av første innlegg og hatefulle kommentarer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Dere høres helt hjerteløse ut. For et opplegg. Stakkars bestemor. Anonymkode: f21d9...f56 29 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden Det bra bestemor har tatt kontakt med advokat. Anonymkode: 54a9c...3ba 22 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden Shit, for et drittmenneske du er. Æsj! Anonymkode: 92bad...1d8 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Snakk med advokat - på egne vegne - så du er trygg på at du faktisk har alt juridisk på det tørre, uavhengig av hva hun sier og hevder. Og vis litt mer forståelse og medmenneskelighet - dette er hennes hjem og har vært det i veldig mange år uansett hvor mye det teknisk sett er din eiendom. Jeg hadde også strittet imot det jeg kunne i hennes sted, særlig når det gjaldt å gi fremmede tilgang til mitt private husvære. 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden Hjelpes, hvorfor gjør dere dette med egen bestemor? Hvor lenge har hun igjen, og tenk så heldig dere har en bestemor i livet. Dere har vært snille for hun har hatt ting i uthuset deres? Anonymkode: cfec9...99d 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Del Skrevet 21 timer siden Fikk oppriktig vondt i magen av dette, dere har sikkert (kanskje) lov å selge unna rubbel og bit av hennes liv og kan sikkert få hjelp til hvordan dere skal kaste ut bestemor etter 50+ år, dama er hvor gammel, 70+ ? Dette blir en del av hennes siste minner - og siste interaksjoner med barnebarnet sitt. Er det verdt det, hadde jeg tenkt. Siden du spør om du bør være "snill" (eller anstendig, som jeg ville kalt det altså, snill er å ta hardt i) så sier jeg jepp, det burde du. Her kunne du ryddet opp med henne og hennes advokat/fått inn en advokat for å ha alt på plass -før- salg og funnet noen gode løsninger hvis dette er økonomisk nødvendig for dere. Anonymkode: d64c8...ff8 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 21 timer siden #8 Del Skrevet 21 timer siden Forstår jeg deg rett. Dere har overtatt en gård som besteforeldrene dere eide? Dere har sannsynligvis betalt mindre enn hva markedet ellers ville gitt? Boretten ville jo selvsagt redusere verdien. Du skriver føderett, men du tenker kanskje på føderåd som er rett til å få avling, ved etc. Klart det er hennes leilighet da hun disponerer den, men dette er semantikk. Hun har jo rett til å bo der ut livet? Ellers har hun rett til å være i leiligheten. Det er ingen krav om at personene ikke kan være tilstede. Har hun fokus på føderådet så er det kanskje fordi dere ikke har oppfylt pliktene deres? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 21 timer siden #9 Del Skrevet 21 timer siden Du mener antakelig at din bestemor har kår. Om du googler på dette, vil du finne mye informasjon. Kort sagt betyr det at hun har borett på gården så lenge hun lever. Selv om gården selges, går konkurs osv. har hun rett til å bo der. Ingen kan be noen om å forlate, heller ikke mens dere har visning. Å ha kår er ikke å være leietaker. Kår er en heftelse, og i blant er den tinglyst. I blant står det spesifisert hvilket hus/leilighet det gjelder, men ikke nødvendigvis. Se på skjøtet. 21 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #10 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere høres helt hjerteløse ut. For et opplegg. Stakkars bestemor. Anonymkode: f21d9...f56 Enig. Leste innlegget og bare måpte. At det går an.. Anonymkode: 777ce...17d 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Del Skrevet 21 timer siden Tror du blander sammen borett og føderåd https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/primarnaringer/jordbruk/borett/ Så her er det nok bestemor som har rett, og dere som tar dere til rette. Dette burde kanskje megler visst? Og dere burde satt dere inn i det da dere overtok (hvis jeg har forstått det rett er det slik at dere har kjøpt denne eiendommen med hennes rettigheter inkludert i kjøpet). Anonymkode: 98c16...dc9 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden Man er ikke alltid like heldig med familie. Finnes ikke grenser for hva en skal oppleve på sine eldre dager tydeligvis. Anonymkode: 5ea06...824 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Del Skrevet 21 timer siden Kårbolig du mener? isåfall har hun rett på å bo der til hun dør. Vanlig at man også skal bli forsynt med ved fra skogen, melk og kjøtt fra dyrene osv. Anonymkode: 21a22...224 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Del Skrevet 21 timer siden Sjekk skjøte og tinglysing,det skal stå hva føderåd innebærer. Og så viser dere litt menneskelighet og er rause ang bestemor. Anonymkode: 0f737...613 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 21 timer siden #15 Del Skrevet 21 timer siden Jeg leide et sted hvor jeg fikk bestemor til utleier med på kjøpet. De hadde overtatt og gjorde om alt til utleie, og skulle gjøre det samme med bestemor sin del, men etter hennes død. Bestemor skulle få bo der så lenge hun hadde helse (eller livet) i behold. Jeg flyttet før henne, men skjønte hun etterhvert gikk bort, og da fikset de den delen av huset også og gjorde om til utleie. Skjønner dere trenger å selge, men om hun har en form for borett her, så bør dere jo tilegne dere mer kunnskap om det. Snakk med en god advokat for både deres egen del, og for bestemor. Hvor gammel er hun? Umulig for noen av oss å spå hvor gamle vi blir, men jeg ser begge sider her. Skjønner dere må selge, og er redd for hva hun sier på en visning, men samtidig så skal ikke hun selge eller flytte, og vil da ikke ha fremmede inn i sitt hjem, noe som er fullt forståelig. Vurdert å bake en god kake, og sette dere ned i ro og mak, og snakke sammen om hva dere tenker, og trygge henne i prosessen? Ha gjerne med både advokat og megler, eller hvem enn som har god kompetanse på dette. Rett og slett snakke godt sammen, så dere kan forstå hverandre bedre. Tipper det vil bli sett på som hjerterått av mange rundt dere om dere finner på noe med bestemor, så tror ikke dere vil få så mye støtte, så greit å vite hva dere gjør. Lykke til! Ikke enkelt dette her. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #16 Del Skrevet 21 timer siden Er usikker på hva så mange mener er hjerterått med å måtte flytte? Har ikke dere alle måttet flytte gjennom livet? På grunn av barn, på grunn av jobb, helse, økonomi, praktiske hensyn... Anonymkode: d0505...1b8 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Del Skrevet 20 timer siden Jeg ville kontaktet advokat for å se på avtalen som er laget. For hun trenger ikke forlate boligen ved visning. Ei heller ved salg. Hva som står i avtalen vil være helt avgjørende for hvordan dette skal foregå. Skal dere betale henne ut? Skal hun fortsette bo der? Hvorvidt hun har krav på å få benytte andre områder av eiendommen, eller har krav på ved bør fremkomme i avtalen. Anonymkode: 2bf40...076 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Del Skrevet 20 timer siden Borett og føderåd er ikke det samme, som annen bruker har opplyst. Finnes det noen skriftlig avtale om borett og/eller føderåd, og er denne tinglyst? Ifølge husleielovens §10-1 plikter leietaker "i rimelig utstrekning" å stille utleieenheten disponibel for visning, men paragrafen sier ingenting om at leietaker må være borte under visning. + Anonymkode: b74e7...095 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 20 timer siden #19 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er usikker på hva så mange mener er hjerterått med å måtte flytte? Har ikke dere alle måttet flytte gjennom livet? På grunn av barn, på grunn av jobb, helse, økonomi, praktiske hensyn... Anonymkode: d0505...1b8 Det er ikke manglende forståelse for at TS må flytte. Her må dessverre TS (og mannen) ta ansvaret for den vanskelige situasjonen, de har kjøpt et hus hvor det foreligger en borett. Det gjør at eiendommen blir mindre verd og at den kan bli vanskelig å selge. Jeg forstår godt at bestemor er veldig usikker, hva om ny huseier er bråkete og direkte slem? Kanskje det beste hadde vært å leie ut så lenge bestemor bor i huset? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Del Skrevet 20 timer siden Hvis hun har borett, så kan dere (heldigvis) ikke kaste henne ut. Da kan hun bo der resten av livet. Så her spørs det hvilke papirer som ble signert da dere kjøpte/overtok huset. Anonymkode: 05ce1...f98 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå