Gå til innhold

På tide å cashe inn underkursen på lånet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har 2,5 mill i lån i Husbanken opprinnelig. Nå 9 år senere ca 1.95 igjen. 30 års løpetid, 1.8 fastrente i 11 år til.

Er det på tide å bryte fastrenteavtalen og cashe ut? Regner ca 300000 i gevinst etter skatt.

Anonymkode: 1cf5e...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke sikkert det er så dum timing nå, hvis du har råd til å eventuelt ta feil.

Når det er sagt skulle det helt klart vært ulovlig å gjøre dette med et husbanklån. Har du økonomi til å bryte en så god avtale burde ikke skattepenger gå til å finansiere husbanklån for det lenger.

Anonymkode: 6eeac...d93

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke sikkert det er så dum timing nå, hvis du har råd til å eventuelt ta feil.

Når det er sagt skulle det helt klart vært ulovlig å gjøre dette med et husbanklån. Har du økonomi til å bryte en så god avtale burde ikke skattepenger gå til å finansiere husbanklån for det lenger.

Anonymkode: 6eeac...d93

Ja, i og med at renten sannsynligvis synker nå snart, kan det være god timing.

Husbanken er rare, de regner ikke ekstra innbetaling på lånet som brudd på avtalen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du forklare hva du mener? Sånn "for dummies", oss som ikke har lån og ikke kan disse tingene? :)  (Nei, skal ikke komme med råd om ting jeg ikke kan, vil bare lære)

Anonymkode: e9abb...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det lønner seg kommer an på hvilken rente du har på lånet og hva du forventer framover.  Mest det siste.  Personlig tror jeg ikke vi kommer tilbake til de lave rentene vi hadde, så regn med 6-7% på lån i Husbanken. 

Sjekk også om det er tillatt å betale ut lånet tidligere enn avtalt.  Vet at man ikke kan det for mange fastrentelån.  Unntaket er ofte at boligen skal selges.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (1 time siden):

Om det lønner seg kommer an på hvilken rente du har på lånet og hva du forventer framover.  Mest det siste.  Personlig tror jeg ikke vi kommer tilbake til de lave rentene vi hadde, så regn med 6-7% på lån i Husbanken. 

Sjekk også om det er tillatt å betale ut lånet tidligere enn avtalt.  Vet at man ikke kan det for mange fastrentelån.  Unntaket er ofte at boligen skal selges.  

Har 1.8% på lånet, står i HI. 20 års binding, 11 år igjen av den. En kan bryte fastrenteavtale i Husbanken når en måtte ønske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du forklare hva du mener? Sånn "for dummies", oss som ikke har lån og ikke kan disse tingene? :)  (Nei, skal ikke komme med råd om ting jeg ikke kan, vil bare lære)

Anonymkode: e9abb...10d

Det letteste er å google "underkurs fastrentelån"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var ikke så mange så mente så mye om dette. Ikke at jeg forventet det heller, men måtte prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du regnet på noen ulike scanarier?

Anonymkode: c20f8...18f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Var ikke så mange så mente så mye om dette. Ikke at jeg forventet det heller, men måtte prøve.

Jeg kan svare deg på dette.

Jeg er i samme situasjon - bandt renten i Husbanken i Februar ifjor til 3,7%.

Nå ligger fastrenten noe høyere - men jeg avventer til jeg ser at de generiske rentene (de lange rentene) i Norges Bank går ned.

10 års renten der lå på 4% 13/1 ser jeg - nå ligger den på 3,8% 

De har ingen oversikt over 20 års løpetid...

De ligger nå ganske høyt - og når man vet at Husbanken setter sine fastrenter i ettertid basert på disse kan man enkelt forutse når fastrentene i Husbanken synker.

Du bør altså vente til de generiske rentene synker.

Du må også vite at du da må betale skatt på underkursen, om den blir på 300.000 skal du betale 22% skatt på dette, selv om du ikke kan realisere gevinsten/underkursen - lånet ditt blir kun redusert i Husbanken.

Endret av Sportydame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sportydame skrev (19 minutter siden):

Jeg kan svare deg på dette.

Jeg er i samme situasjon - bandt renten i Husbanken i Februar ifjor til 3,7%.

Nå ligger fastrenten noe høyere - men jeg avventer til jeg ser at de generiske rentene (de lange rentene) i Norges Bank går ned.

10 års renten der lå på 4% 13/1 ser jeg - nå ligger den på 3,8% 

De har ingen oversikt over 20 års løpetid...

De ligger nå ganske høyt - og når man vet at Husbanken setter sine fastrenter i ettertid basert på disse kan man enkelt forutse når fastrentene i Husbanken synker.

Du bør altså vente til de generiske rentene synker.

Du må også vite at du da må betale skatt på underkursen, om den blir på 300.000 skal du betale 22% skatt på dette, selv om du ikke kan realisere gevinsten/underkursen - lånet ditt blir kun redusert i Husbanken.

Er det ikke en fordel at differansen mellom den fastrenten man har og den man bryter mot er størst mulig?

Ja, det er etter skatt jeg regner. Å cashe inn resten av lånet etter at underkursen er trukket fra, ved bruddet. Da blir det ca 300000 mindre å cashe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke en fordel at differansen mellom den fastrenten man har og den man bryter mot er størst mulig?

Ja, det er etter skatt jeg regner. Å cashe inn resten av lånet etter at underkursen er trukket fra, ved bruddet. Da blir det ca 300000 mindre å cashe inn.

Du må jo regne på hvilken rente du får dersom du bryter fastrenteavtalen - nå er den veldig høy så du må betale mye mer per mnd i lang tid - dette må du ta med i regnestykket.

Du kan heller ikke inngå ny fastrenteavtale på minst 6mnder (karantene).

Jeg sparer ca 2000 per mnd på å fortsette fastrenteavtalen - jeg tror ikke den flytende renten i Husbanken kommer til å synke i det hele tatt i 2025 - de ligger også flere mnder etter vanlige banker dersom renten går ned bittelitt - så du må regne på ulike scenarier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du mener at du skal cashe inn hele lånet? 

Da er det jo tiden for det evt....har du penger til det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har 2,5 mill i lån i Husbanken opprinnelig. Nå 9 år senere ca 1.95 igjen. 30 års løpetid, 1.8 fastrente i 11 år til.

Er det på tide å bryte fastrenteavtalen og cashe ut? Regner ca 300000 i gevinst etter skatt.

Kan du bryte avtalen? Jeg vet at mange får satt fastrente som en betingelse som å få lån og jeg har hørt en del som har fått trusler med, dersom de bryter avtalen, så blir lånet oppsagt. 

Anonymkode: b4275...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du regnet på alternativet?

Hvis du betaler ned hele lånet nå sitter du igjen med en gevinst på 300 000 kr. Den kan du selvfølgelig investere, samt at du hver måned kan investere ekstra det du i dag betaler på lånet.

Alternativt kan du investere 1.8 mill, som du har i dag, og beholde lånet. Da vil du jo betale litt ekstra renter hver måned som du ikke trenger med alt.1, men avkastningen per år må jo være mye større.

Hvilke av disse tjener du mest på de neste 11 årene?

Anonymkode: d0129...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du regnet på alternativet?

Hvis du betaler ned hele lånet nå sitter du igjen med en gevinst på 300 000 kr. Den kan du selvfølgelig investere, samt at du hver måned kan investere ekstra det du i dag betaler på lånet.

Alternativt kan du investere 1.8 mill, som du har i dag, og beholde lånet. Da vil du jo betale litt ekstra renter hver måned som du ikke trenger med alt.1, men avkastningen per år må jo være mye større.

Hvilke av disse tjener du mest på de neste 11 årene?

Anonymkode: d0129...b4e

Enig, jeg ville regnet på det. 
Det er også forskjell på å investere de pengene vs at de brukes på ingenting (forbruk, som bil eller ferie). Regn også inn inflasjonen. 

Anonymkode: 1ed8e...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tegnet sammen med ektefelle en 20-årig fastrente i 2016 (ca) og med effektiv rente på 3,11% hvis jeg ikke husker feil. Dette var på et startlån som kommunen formidler. Jeg regnet på underkurs, fulgte med på boligmarkedet i vårt område, hvor prisene hadde steget alt for mye fordi det er et populært tettsamfunn. Vi valgte å søke om finansieringsbevis i en vanlig kommersiell bank og fikk dette. Så letet vi etter en bolig som var rimelig og hvor vi har plass til å dyrke litt grønnsaker, salater og holde høns og kaniner til egg og kjøtt. Vi fant en veldig rimelig eiendom og solgte vår overprisede bolig. Vi fikk underkurs utbetalt på konto fordi vi solgte boligen og med det løste ut restlånet. Vi er gjeldsfrie etter denne manøveren.

Du kan utløse underkurs på konto kun ved å selge. Hvis du ønsker å bryte fastrenteavtalen vil underkurs bidra til å betale ned på boliglånet du har, men med mindre du løser ut hele lånet vil du jo sitte med høyere renter.

1. Selg boligen: du får underkurs på konto

2. Si opp fastrenteavtalen uten å selge boligen: deler av restgjelden blir nedskrevet med underkurs og du får flytende rente på resten av lånet

3. Du tenker å ikke selge, du tenker å ikke betale ned raskere på lånet: behold fastrenteavtalen

Anonymkode: fd199...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tegnet sammen med ektefelle en 20-årig fastrente i 2016 (ca) og med effektiv rente på 3,11% hvis jeg ikke husker feil. Dette var på et startlån som kommunen formidler. Jeg regnet på underkurs, fulgte med på boligmarkedet i vårt område, hvor prisene hadde steget alt for mye fordi det er et populært tettsamfunn. Vi valgte å søke om finansieringsbevis i en vanlig kommersiell bank og fikk dette. Så letet vi etter en bolig som var rimelig og hvor vi har plass til å dyrke litt grønnsaker, salater og holde høns og kaniner til egg og kjøtt. Vi fant en veldig rimelig eiendom og solgte vår overprisede bolig. Vi fikk underkurs utbetalt på konto fordi vi solgte boligen og med det løste ut restlånet. Vi er gjeldsfrie etter denne manøveren.

Du kan utløse underkurs på konto kun ved å selge. Hvis du ønsker å bryte fastrenteavtalen vil underkurs bidra til å betale ned på boliglånet du har, men med mindre du løser ut hele lånet vil du jo sitte med høyere renter.

1. Selg boligen: du får underkurs på konto

2. Si opp fastrenteavtalen uten å selge boligen: deler av restgjelden blir nedskrevet med underkurs og du får flytende rente på resten av lånet

3. Du tenker å ikke selge, du tenker å ikke betale ned raskere på lånet: behold fastrenteavtalen

Hvor mye penger tjente du på dette? skulle gjerne fått til det samme, men toget har for lengst gått😊😂Har ikke lån i HB, men er mulig jeg får.

Anonymkode: 33514...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor mye penger tjente du på dette? skulle gjerne fått til det samme, men toget har for lengst gått😊😂Har ikke lån i HB, men er mulig jeg får.

Anonymkode: 33514...813

Mindre enn TS, fordi hen tydeligvis har bundet renten etter at vi gjorde det. Det var snakk om ca 80 000 kroner etter skatt.

Jeg ville sett det litt an i dag, men jeg hadde vært åpen for å binde renten på nytt fordi jeg ser det kan være gunstig i et større og lengre perspektiv. Aller helst 20-årig fastrente. Prisveksten kan muligens falle litt før den igjen øker. Det er også slik at offisiell inflasjon ikke er det samme som faktisk, reell inflasjon. Det er svært mye oppbygget systemrisiko og gjeld-på-gjeld. Ved å binde renten står man stødt gjennom en skikkelig storm (evt. sett bort fra nominell boligverdi hvis du må selge) og kan potensielt la inflasjonen spise opp boliglånet. Sparing i andre aktiva slik som fysisk gull, kan brukes til å betale ned restgjelden på et gunstig tidspunkt der kroneverdien på gjelden er svært lav og gullets kjøpekraft svært høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 12.18):

Dette skal du ikke være så sikker på når det gjelder husbanken. 

Anonymkode: 50f76...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...