AnonymBruker Skrevet 30. januar #21 Del Skrevet 30. januar Bruker egenmelding når jeg er veldig dårlig, ellers kan jeg ha hjemmekontor. Mine oppgaver ligger der uansett så i så fall blir arbeidet utsatt. Ingen andre gjør dem enn meg. I denne uka har jeg hatt hjemmekontor da jeg er forkjølet med hoste. Anonymkode: 8b795...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #22 Del Skrevet 31. januar Det som er det finurlige her er jo at etter vi startet med hjemmekontor har sykefraværet økt, også i de næringene som har mest hjemmekontor. Man skulle jo tro at alle dere som sitter hjemme med pc'en og jobbet, men som tidligere måtte ha egenmelding, ville ført til lavere sykefravær. Men isteden er det motsatt. Folk er mer utbrent, trøtte og slappe, lider av psykiske lidelser osv. Når skille mellom arbeid og fritid er borte, og alle hele tiden strekker seg lenger enn det de egentlige burde, så blir det bare mer sykdom av det, og de bruker enda lenger tid på å komme seg. Bedre med en kort tre til syvdagers når du er syk, enn å bli liggende i 6 måneder fordi du er stressa og utbrent et halvt år senere. Anonymkode: d9871...0d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #23 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg hadde aldri meldt meg inn syk om jeg orket å sitte å skrolle på mobil, nettbrett eller se på tv. Jeg har kontorjobb med mulighet for hjemmekontor, og har kunnet jobbe hjemmefra om jeg har vært for dårlig til å gå på jobb. De gangene jeg har brukt egenmelding har jeg ikke orket annet enn å legge meg under dyna og sove. Anonymkode: 8ccce...b58 Jeg vet ikke hva slags jobb du har, men min jobb krever iallfall mer av hjernen min enn hva scrolling gjør. Anonymkode: b7ad7...8b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #24 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det som er det finurlige her er jo at etter vi startet med hjemmekontor har sykefraværet økt, også i de næringene som har mest hjemmekontor. Man skulle jo tro at alle dere som sitter hjemme med pc'en og jobbet, men som tidligere måtte ha egenmelding, ville ført til lavere sykefravær. Men isteden er det motsatt. Folk er mer utbrent, trøtte og slappe, lider av psykiske lidelser osv. Når skille mellom arbeid og fritid er borte, og alle hele tiden strekker seg lenger enn det de egentlige burde, så blir det bare mer sykdom av det, og de bruker enda lenger tid på å komme seg. Bedre med en kort tre til syvdagers når du er syk, enn å bli liggende i 6 måneder fordi du er stressa og utbrent et halvt år senere. Anonymkode: d9871...0d5 Men da er blir spørsmålet og egentlig arbeidsgivere taper på økt sykefravær? Hvis alle overkompenserer med å være tilgjengelig døgnet rundt i så stor grad at man blir syk av det, så må jo arbeidsgiver tjene noe på denne innsatsen som går langt utover arbeidstid. Anonymkode: b7ad7...8b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #25 Del Skrevet 31. januar Det er sykt at mange syns at for å jobbe må man være i toppform….. Anonymkode: 0f36f...f70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 31. januar #26 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 9.38): Jeg har nå det jeg vil anta er en kraftig forkjølelse. Mange sier at selvsagt går man på jobb "hvis man bare er litt snufsete", men forkjølelse funker ikke slik på meg. Nå har jeg hatt lav feber og mye slimhoste i flere dager. Lungene surkler og piper, jeg sover dårlig og jeg er i dårlig form. Samtidig er jeg litt bedre enn tidligere i uka. Jeg har vært hjemme med egenmelding mandag til onsdag. I dag hadde jeg valget om å prøve å gå på jobb eller ta kontakt med fastlegen for sykemelding. Har nå hjemmekontor og det gjør det enda vanskeligere. For hva er forskjellen på om jeg er hjemme syk og sitter og scroller foran PCen med Facebook og Kvinneguiden, eller om jeg er hjemme på jobb og sitter og svarer på mail og jobber? Jeg kan jo gjøre begge deler, jeg er ikke sengeliggende. Samtidig sier min mann at jeg da ikke skal jobbe om jeg har feber. Og jeg er langtfra frisk. Men det krever jo ikke så mye å sitte foran en PC. Hadde jeg hatt en fysisk jobb, f.eks renhold eller lager, så hadde jeg ikke vært i tvil og tatt kontakt med legen med en gang. Men føler lista er så mye høyere for kontorjobb fordi det krever mindre, i hvert fall fysisk. Hvor syk skal man være før man ber om sykemelding fra hjemmekontor? Hvor mange dager er det normalt å gå med slimhoste før man kontakter legen for å høre om man kan få slimløsende medisin? Anonymkode: bd25b...85e For meg, så er det tre grunner: 1. jeg har feber 2. jeg har omgangssyke 3. Jeg har mustet stemmen Slimløsende midisin og generelt medisin mot forkjølelse/influensa kjøper man selv på apotek. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåsippa Skrevet 31. januar #27 Del Skrevet 31. januar Kroppen min tåler veldig dårlig temperaturstigning, så jeg ligger kaputt hvis den stiger med en grad. Da er det egenmelding. Har jeg tørrhoste eller kraftig forkjølelse (uten feber) er det hjemmekontor. Det samme om jeg har mens'n fra hel*ete og blør igjennom alt på en time. Har også flere ganger våknet med en forbigående betennelse på det ene øyet. Da jobber jeg hjemme, men tar avbrekk fra pc'n og legger kald klut på øyet. Jeg vil ikke ha en kollega på kontoret om vedkommende hoster, nyser og åpenbart er syk. Å gå rundt som en smittebombe tjener ingen og dessuten forstyrrer det oss andre. Poenget er at det er så individuelt hvilke utfordringer vi har og hvor tålegrensen ligger. Vi vet gjerne ikke ALT om hva en person sliter med. En filleting for noen, kan være dråpen for andre. Noen vil alltid ødelegge et tillitsbasert system, dessverre. Men (i min naivitet) tror jeg de fleste gjør så godt de kan i "hamsterhjulet". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #28 Del Skrevet 31. januar Jeg tenker at mannen som sto å pustet på meg på toget igår med en skikkelig tett nese og snør-pustet og så halvt svimmel ut burde ha holdt seg hjemme. Men så er det jo vanskelig når man kan ha hjemmekontor. Da tenker jeg heller, hvis du orker å jobbe en hel arbeidsdag, eller nesten, så skal du ikke være sykemeldt. Hvis du kun orker 2-3 timer er det bedre at du får hvilt deg skikkelig. Anonymkode: 0664a...f31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #29 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 9.38): Jeg har nå det jeg vil anta er en kraftig forkjølelse. Mange sier at selvsagt går man på jobb "hvis man bare er litt snufsete", men forkjølelse funker ikke slik på meg. Nå har jeg hatt lav feber og mye slimhoste i flere dager. Lungene surkler og piper, jeg sover dårlig og jeg er i dårlig form. Anonymkode: bd25b...85e Jeg har det som deg, forkjølelse er det jeg blir aller dårligst av. Utrolig irriterende med disse folkene som snakker om "litt snufsete", og ikke har et eneste merkbart symptom. Har opplevd at folk sier etter en hel arbeidsdag i åpent landskap at åå, de er så forkjøla så de burde egentlig vært hjemme. Og så har verken hostet eller nyst hele dagen. Jeg bruker en tørkerull om dagen på det verste, og hoster og nyser hundrevis av ganger. Det er ikke snakk om litt snufs, det renner konstant. Jeg er hjemme med god samvittighet når jeg er forkjølet. Etter jeg fikk mulighet for hjemmekontor har jeg nok hevet terskelen litt, men synes egentlig ikke det skal være sånn at man må jobbe mer når man har hjemmekontor. Anonymkode: 73fd1...788 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #30 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 11.02): Tenker at feber er syk nok. Man bør være feberfri for å gå på jobb. Og helst ikke særlig smittsom lenger! Anonymkode: 84d99...707 For hjemmekontor? Anonymkode: 0a935...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #31 Del Skrevet 31. januar Det kommer litt an på hva man jobber med og. Både med tanke på smitte, og hvorvidt man må være « på topp « hele tiden. Om man har mulighet for hjemmekontor bør lista for og sykmelde legges litt høyere enn smitte og rusten stemme. Når jeg er skikkelig syk så klarer jeg ikke og sitte på Facebook eller kg heller som du skriver. Samtidig har jeg en jobb uten mulighet for hjemmekontor, og jobber med mennesker så smitte, oppkast , og snørring gjør det vanskelig og jobbe selvom man hadde « klart det «. Anonymkode: 0a935...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #32 Del Skrevet 31. januar Hver gang sykefravær diskuteres her inne, kommer alltid gjengen med krigere og martyrer marsjerende, de som kun er hjemme fra jobb hvis man er på dødens rand eller har hostet opp en lunge. Er man hjemme fra jobb «bare» fordi man er forkjølet er man avviker, lat og snylter. Sannsynligvis dere som dukker opp på jobben med symptomer som sletter ut hele personal gruppa, men mest av alt tror jeg ikke på dere, at dere drar dere på jobb uuuuuuuanseeeeett , fordi dere er så pliktoppfyllende og fromme. Bare selvhevdelse og en mulighet til å moralisere over andre. Anonymkode: 2440e...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå