AnonymBruker Skrevet 31. januar #21 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg forstod først bare ikke hva IQ og ADHD har med hverandre å gjøre - men det gir jo mening å utelukke at utfordringene kan skyldes en veldig lav IQ foreksempel. Samtidig så føler jeg at det nesten er litt stigmatiserende og spesielt å bruke slike tester. IQ-tester gir jo et slags svar på intelligens, men det er jo så mange måter å se på intelligens på. Mennesker har jo ulike måter å tenke på, og det betyr ikke nødvendigvis at man er mindre intelligent. Jeg har jo opplevd veldig mye at jeg tenker annerledes enn andre, og at jeg tolker oppgaver annerledes. Ofte har jeg tenkt "feil", og da føler man seg jo nettopp mindre intelligent. Anonymkode: ab740...2cf Det var jeg som nevnte IQ-testen. Jeg er enig i at det er stigmatiserende, for det er stigma å ha uvanlig lav IQ. Men jeg tror ikke du har grunn til å frykte IQ-testen. Den er for å sjekke veldig lav IQ. Å kun tenke annerledes trenger ikke bety at man har lav IQ. Mange med ADHD tenker nettopp annerledes, de kan være mer kreative og og tenke utenfor boksen. Som brukeren over så tester denne IQ-testen flere områder. Det er også som du sier mange måter å se intelligens på. Folk med ADHD sliter typisk på noen områder på IQ-testen(arbeidsminne), men ikke alle. Så du skal ikke engang frykte at du gjør det dårlig på enkelte områder på denne IQ-testen. Om du har ADHD så er det helt forventet. Jeg vet ikke engang om psykologene kaller det for IQ-test. På engelsk heter den The Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS). Har sett mange kalle den for evnetest og kanskje det er mer riktig å si. For den sjekker ulike evner og har man ADHD så er det visse områder man er svak på. Folk med ADHD har lavt arbeidsminne og blant annet det prøver denne testen å sjekke. AnonymBruker skrev (1 time siden): Okay, jeg forstår! Det med medisinering er absolutt ok å bruke litt tid på tenker jeg, men selve utredningen håper jeg ikke tar for lang tid. Jeg tror jeg hadde følt en enorm lettelse av å bare finne ut hva det er som gjør at jeg er som jeg er. Ønsker å få mer forståelse og få et bedre liv. Er det noen spesielle skjema/tester som du kan huske ble brukt? Jeg har sett litt på mini eller hva det heter, og det virker som at det blir brukt for å utrede og utelukke eventuelle andre diagnoser? Anonymkode: ab740...2cf Må bare presisere at jeg kun har vært pasient og er ikke psykolog så ikke ta det jeg skriver som gospel. Ja, det MINI-intervjuet ble brukt. For ADHD ble DIVA(Diagnostic Interview for ADHD in adults) brukt på meg. Selv følte jeg ikke at dette skjemaet traff mine problemer så godt, men jeg fikk likevel ADHD diagnosen. Sier det fordi jeg tror det er lurt å huske på at det gjøres en totalvurdering hvor psykiateren ser all informasjon samlet. Som nevnt for å få ADHD-diagnosen så er det meningen at man skal utelukke andre diagnoser som kan gi lignende problemer. Om problemene dine som barn var at du aldri klarte å sitte stille ved middagsbordet, ved skolepulten og alltid klatret over møbler uansett hvor mye foreldrene og lære kjeftet på det så er det nok relativt lett å få ADHD-diagnosen(gitt at man også sliter tungt med ADHD-symptomer også som voksen). Da skiller diagnosen seg kraftig fra de vanlige diagnoser som depresjon. Men om problemet ditt er å starte og fullføre oppgaver. Om du dagdrømmer og har uro i kroppen så er det flere diagnoser som har de symptomene. Det er også krav om at man skal være rammet hardt nok for å kunne få ADHD(og andre diagnoser). Når psykologene skal gi ADHD diagnosen så er det som sagt meningen at man skal ha utelukket alternative forklaringer. Ofte så oppstår også ting som depresjon samtidig som ADHD-symptomene fordi det ikke er rart å bli deprimert over å hele tiden feile med det samfunnet forventer at en skal klare. Det er heller ikke så rart at man kvier seg for å starte på oppgaver man har feilet med tusen ganger tidligere. Nå vet jeg ikke hvordan du var som barn og jeg vet ikke hvordan du er som voksen. Men hvordan du var og er vil nok påvirke utredningen. En som aldri fullførte videregående vil nok få noen andre spørsmål enn en med doktorgrad i fysikk. Vil også legge til at disse utredningene ikke er en eksakt vitenskap, ulike psykologer kan komme til ulike diagnoser i mange tilfeller. Skriver dette fordi alle testene og skjemaene kan få det til virke som om disse utredningene er mer vitenskapelige enn de faktisk er. Kjenner meg forresten veldig igjen i det å ville ha forståelse og bedre liv. Håper det snart ordner seg for deg. Anonymkode: 5ebce...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nysgjerrig95 Skrevet 31. januar #22 Del Skrevet 31. januar Dps, kanskje sånn 6 mnd, minst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #23 Del Skrevet 31. januar Jeg var såpass godt utredet for andre diagnoser, og hadde en historikk med tanke på jobb, skole, og generelt livet at de brukte to ganger på å kjøre tester og samtale, før de anbefalte meg medisiner. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg forstod først bare ikke hva IQ og ADHD har med hverandre å gjøre - men det gir jo mening å utelukke at utfordringene kan skyldes en veldig lav IQ foreksempel. Samtidig så føler jeg at det nesten er litt stigmatiserende og spesielt å bruke slike tester. IQ-tester gir jo et slags svar på intelligens, men det er jo så mange måter å se på intelligens på. Mennesker har jo ulike måter å tenke på, og det betyr ikke nødvendigvis at man er mindre intelligent. Jeg har jo opplevd veldig mye at jeg tenker annerledes enn andre, og at jeg tolker oppgaver annerledes. Ofte har jeg tenkt "feil", og da føler man seg jo nettopp mindre intelligent. Anonymkode: ab740...2cf Det er nettopp derfor de bruker tester, for å teste din tankegang. Jeg scoret svært høyt på logisk tenking, og svært lavt på hukommelse og konsentrasjon blant annet. Testene avdekker også områder hvor man har hyperfokus. Testene er kun stigmatiserende om man ikke tolker de i sammenhenger. Det er ikke fasiter på oppgavene de vil se, de vil se hvordan ditt hode funker med ulike oppgaver. Anonymkode: f13a9...6dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #24 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var jeg som nevnte IQ-testen. Jeg er enig i at det er stigmatiserende, for det er stigma å ha uvanlig lav IQ. Men jeg tror ikke du har grunn til å frykte IQ-testen. Den er for å sjekke veldig lav IQ. Å kun tenke annerledes trenger ikke bety at man har lav IQ. Mange med ADHD tenker nettopp annerledes, de kan være mer kreative og og tenke utenfor boksen. Som brukeren over så tester denne IQ-testen flere områder. Det er også som du sier mange måter å se intelligens på. Folk med ADHD sliter typisk på noen områder på IQ-testen(arbeidsminne), men ikke alle. Så du skal ikke engang frykte at du gjør det dårlig på enkelte områder på denne IQ-testen. Om du har ADHD så er det helt forventet. Jeg vet ikke engang om psykologene kaller det for IQ-test. På engelsk heter den The Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS). Har sett mange kalle den for evnetest og kanskje det er mer riktig å si. For den sjekker ulike evner og har man ADHD så er det visse områder man er svak på. Folk med ADHD har lavt arbeidsminne og blant annet det prøver denne testen å sjekke. Må bare presisere at jeg kun har vært pasient og er ikke psykolog så ikke ta det jeg skriver som gospel. Ja, det MINI-intervjuet ble brukt. For ADHD ble DIVA(Diagnostic Interview for ADHD in adults) brukt på meg. Selv følte jeg ikke at dette skjemaet traff mine problemer så godt, men jeg fikk likevel ADHD diagnosen. Sier det fordi jeg tror det er lurt å huske på at det gjøres en totalvurdering hvor psykiateren ser all informasjon samlet. Som nevnt for å få ADHD-diagnosen så er det meningen at man skal utelukke andre diagnoser som kan gi lignende problemer. Om problemene dine som barn var at du aldri klarte å sitte stille ved middagsbordet, ved skolepulten og alltid klatret over møbler uansett hvor mye foreldrene og lære kjeftet på det så er det nok relativt lett å få ADHD-diagnosen(gitt at man også sliter tungt med ADHD-symptomer også som voksen). Da skiller diagnosen seg kraftig fra de vanlige diagnoser som depresjon. Men om problemet ditt er å starte og fullføre oppgaver. Om du dagdrømmer og har uro i kroppen så er det flere diagnoser som har de symptomene. Det er også krav om at man skal være rammet hardt nok for å kunne få ADHD(og andre diagnoser). Når psykologene skal gi ADHD diagnosen så er det som sagt meningen at man skal ha utelukket alternative forklaringer. Ofte så oppstår også ting som depresjon samtidig som ADHD-symptomene fordi det ikke er rart å bli deprimert over å hele tiden feile med det samfunnet forventer at en skal klare. Det er heller ikke så rart at man kvier seg for å starte på oppgaver man har feilet med tusen ganger tidligere. Nå vet jeg ikke hvordan du var som barn og jeg vet ikke hvordan du er som voksen. Men hvordan du var og er vil nok påvirke utredningen. En som aldri fullførte videregående vil nok få noen andre spørsmål enn en med doktorgrad i fysikk. Vil også legge til at disse utredningene ikke er en eksakt vitenskap, ulike psykologer kan komme til ulike diagnoser i mange tilfeller. Skriver dette fordi alle testene og skjemaene kan få det til virke som om disse utredningene er mer vitenskapelige enn de faktisk er. Kjenner meg forresten veldig igjen i det å ville ha forståelse og bedre liv. Håper det snart ordner seg for deg. Anonymkode: 5ebce...8a7 Tusen takk for mye god informasjon! Som barn så var jeg ekstremt hyperaktiv, urolig i kroppen, hadde taleflom, var rastløs etc. Snakket med mamma og hun sa det startet rundt 2-årsalderen faktisk. Både min mor, mine nærmeste generelt og min samboer tenker at jeg absolutt kan ha ADHD. Jeg sa til mamma for ca en uke siden "tenk om jeg ikke har noe som helst", og da sa hun bare "Eh, nei - det kan ikke være mulig. Noe må det være". Det sier kanskje en del i seg selv 😅 Anonymkode: ab740...2cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå