AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Del Skrevet 30. januar I 2023 jobbet jeg en kort periode hos arbeidsgiver b. Jeg betalte skatt selvfølgelig, på opptjente penger, og det ble opptjent feriepenger. I 2024 fikk jeg utbetalt feriepengene fra dette forholdet, trekkfritt. Nå i 2025 får jeg årsoppgjør fordi det nærmer seg selvangivelsestid, og der står de feriepengene fra arbeidsgiver b jeg fikk utbetalt i 2024 (som selvangivelsen selvfølgelig gjelder for). Det jeg lurer på er hvorfor feriepengene kommer som en sum som skal legges til i selvangivelsen i 2024? Da vil jo det bli som en "lønn", noe som skal legges til hele regnskapet for 2024, på tross av at det ble betalt skatt på disse pengene (den egentlige lønna) i fjor. Vil det ikke bli å skatte feriepengene to ganger? Eller surrer jeg fælt nå? Anonymkode: dbbd7...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Del Skrevet 30. januar Ja, nå surrer du fælt Feriepenger er skattepliktig på lik linje med all lønn - og du betalte jo ikke skatt på dem i fjor. Anonymkode: c54e0...f39 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Del Skrevet 30. januar Du betalte ikke skatt på opptjente feriepenger i 2023. De skal skattlegges når du får dem utbetalt. Anonymkode: 8526b...934 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abra Skrevet 30. januar #4 Del Skrevet 30. januar Og derfor trekker man litt ekstra skatt for å kompensere for feriepenger, og halv skatt i desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 30. januar #5 Del Skrevet 30. januar Som du skriver - du fikk utbetalt feriepengene i 2024 trekkfritt. Trekkfritt er ikke det samme som skattefritt, og feriepenger er inntekt på lik linje med annen lønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, nå surrer du fælt Feriepenger er skattepliktig på lik linje med all lønn - og du betalte jo ikke skatt på dem i fjor. Anonymkode: c54e0...f39 OK, jeg er med på at jeg surrer, men ... I et hvilket som helst skatteår så vil man betale litt ekstra skatt, det er sånn systemet er rigget, fordi det skal ta høyde for feriepenger og halv skatt i desember. Ikke sant, det stemmer? Så når de utbetales året etter er de trekkfrie (som ikke er det samme som skattefrie, for skatten ble trukket året før, da lønna ble beregnet), ikke sant? Det er det jeg har litt problemer med å få til å gå i hop. Men hvis alle i tråden sier at jeg surrer og tar feil, så godtar jeg det 😂 Anonymkode: dbbd7...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Del Skrevet 30. januar applestories skrev (1 minutt siden): Som du skriver - du fikk utbetalt feriepengene i 2024 trekkfritt. Trekkfritt er ikke det samme som skattefritt, og feriepenger er inntekt på lik linje med annen lønn. Nei jeg vet dette. Jeg bare trodde skatten på feriepengene ble beregnet det samme året som lønn ble beregnet. My bad. Anonymkode: dbbd7...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Del Skrevet 30. januar Du "betalte" ikke skatt for noe i fjor egentlig, du ble bare trukket slik at du "delbetalte". Det er når skatteoppgjøret nå i vår er klart at det er ferdig utregnet akkurat hva du skal betale for 2024. Hvis trekket i fjor utgjorde for mye får du penger tilbake og om du ble trukket for lite får du restskatt. Feriepenger er som de sier over, trekkfritt når det betales ut til vanlig tid, men skal selvfølgelig likevel betales skatt av. Anonymkode: e9fc5...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): OK, jeg er med på at jeg surrer, men ... I et hvilket som helst skatteår så vil man betale litt ekstra skatt, det er sånn systemet er rigget, fordi det skal ta høyde for feriepenger og halv skatt i desember. Ikke sant, det stemmer? Så når de utbetales året etter er de trekkfrie (som ikke er det samme som skattefrie, for skatten ble trukket året før, da lønna ble beregnet), ikke sant? Det er det jeg har litt problemer med å få til å gå i hop. Men hvis alle i tråden sier at jeg surrer og tar feil, så godtar jeg det 😂 Anonymkode: dbbd7...c07 Du skatter av feriepenger det året de utbetales, ikke når de opptjenes. Anonymkode: e9fc5...ef4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Del Skrevet 30. januar Bare en liten bakgrunn. I skatteåret 2024 beregnet jeg å tjene veldig lite, så jeg satte skatteprosenten min lavt. Og har da ikke tatt høyde for utbetalingene av feriepengene fra foregående år som inntekt, siden jeg trodde jeg hadde skattet av dem allerede. Jeg har sparepenger så det går nok greit, bare dumt at jeg var så lite gjennomtenkt. TS. Anonymkode: dbbd7...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei jeg vet dette. Jeg bare trodde skatten på feriepengene ble beregnet det samme året som lønn ble beregnet. My bad. Anonymkode: dbbd7...c07 Jeg mener jo at du har rett da, men hva vet jeg https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/feriepenger Anonymkode: 1422f...9ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #12 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg mener jo at du har rett da, men hva vet jeg https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/feriepenger Anonymkode: 1422f...9ca Hva har TS rett i? Øverst på siden du linker til står det jo tydelig : " Feriepenger er skattepliktig inntekt det året de utbetales" Anonymkode: e9fc5...ef4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #13 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva har TS rett i? Øverst på siden du linker til står det jo tydelig : " Feriepenger er skattepliktig inntekt det året de utbetales" Anonymkode: e9fc5...ef4 Hun skriver at hun fikk feriepenger i 2024 og skatter i 2025? Eller har jeg misforstått kanskje Jeg er i stand til det. Anonymkode: 1422f...9ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #14 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun skriver at hun fikk feriepenger i 2024 og skatter i 2025? Eller har jeg misforstått kanskje Jeg er i stand til det. Anonymkode: 1422f...9ca Les hovedinnlegget en gang til. Anonymkode: e9fc5...ef4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #15 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun skriver at hun fikk feriepenger i 2024 og skatter i 2025? Eller har jeg misforstått kanskje Jeg er i stand til det. Anonymkode: 1422f...9ca OT: Hva var det i kommentarene mine som avslørte at jeg var en hun? Ellers, godt å se at andre sliter med det samme som meg 😊 Anonymkode: dbbd7...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #16 Del Skrevet 30. januar Takk alle som svarte. Jeg noterer at jeg har surra 👍🏼 Anonymkode: dbbd7...c07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 30. januar #17 Del Skrevet 30. januar Ingen inntekt fra arbeidsgiver er skattefritt, illusjonen at det er halv skatt i desember og "skattefritt" i juni kompenseres med at skatten økes de andre 10.5 månedene av året. Alle inntekt beskattes det året du fikk dem være det seg feriepenger, vanlig inntekt/overtid eller skatteberettigede fordeler som telefon/bil/forsikringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #18 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): OT: Hva var det i kommentarene mine som avslørte at jeg var en hun? Ellers, godt å se at andre sliter med det samme som meg 😊 Anonymkode: dbbd7...c07 Haha, siden jeg er en hunn selv, så tenkte jeg ikke på at du var noe annet du heller Beklager det. Kanskje jeg også bare skal holde meg unna tråden, siden jeg tenker som deg 😅 Anonymkode: 1422f...9ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #19 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): OT: Hva var det i kommentarene mine som avslørte at jeg var en hun? Ellers, godt å se at andre sliter med det samme som meg 😊 Anonymkode: dbbd7...c07 Det er kvinneguiden. Hvis kjønn ikke er oppgitt regner i hvert fall jeg med at det er en kvinne. Anonymkode: dae2a...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #20 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): OK, jeg er med på at jeg surrer, men ... I et hvilket som helst skatteår så vil man betale litt ekstra skatt, det er sånn systemet er rigget, fordi det skal ta høyde for feriepenger og halv skatt i desember. Ikke sant, det stemmer? Så når de utbetales året etter er de trekkfrie (som ikke er det samme som skattefrie, for skatten ble trukket året før, da lønna ble beregnet), ikke sant? Det er det jeg har litt problemer med å få til å gå i hop. Men hvis alle i tråden sier at jeg surrer og tar feil, så godtar jeg det 😂 Anonymkode: dbbd7...c07 Du blander årene. Du trekkes litt ekstra det samme året som de utbetales. Slik du tenker, tenker du at du trekkes litt ekstra det året de opparbeides. Men det er altså det året det utbetales. Akkurat som det trekkes litt ekstra hvert år for å oppveie for halv skatt samme år. Anonymkode: 3055a...f3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå