AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Del Skrevet 29. januar Jeg har nettopp kjøpt en nødpakke (nødpakka.no tror jeg) og mannen min trodde jeg hadde klikket. Kalte meg småsprø og jeg ble litt stille må jeg si. Skulle bare ta ansvar. Følger dere opp rådene om beredskap hjemme og eventuelt hvordan? Anonymkode: b27ad...b73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Del Skrevet 29. januar Nei, du har ikke klikket. Men ikke kjøp "ferdigpakker". Sjekk Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskaps anbefalinger for egenberedskap. Se hva du har, og hva du ikke har. Gjør bl.a tørrvarelageret til en del av ordinær bruk. Lag et system som passer din/deres hverdag. Når det gjelder manglende forståelse så dreier ikke egenberedskap seg kun om potensiell krig. Vi så med Hans hvor mye vær kan påvirke. Og vi har tross alt fire sesonger her til lands. Det å ha vann nok for ei uke, det å ha alternative kilder til matlaging. Det å kunne nyte et varmt måltid selv om strømmen har gått, det er absolutt ikke til å kimse av. Anonymkode: 4eb23...ba3 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 29. januar #3 Del Skrevet 29. januar Vi er 4 i familien og jeg har fylt opp dunker med 90 liter vann som står på boden, og har handlet inn hermetikk og tørrmat. Har ønsket meg solcelledrevet lader, radio på batteri og primus til bursdager og jul. Mannen syntes en periode jeg var helt latterlig, ble sur for at jeg fylte boden med tøys og brukte penger unødvendig. Etterhvert som ting har spisset seg i verden har han i stede begynt å spørre om det er noe som skal etterfylles i lageret. Nå innrømmer han at han synes det er fint jeg tok det ansvaret. Dette handler uansett om din egen sikkerhet og den har du rett til å ta vare på selv om han synes det er unødvendig. Synes du skal være stolt av at du har tatt det ansvaret også får han kysse føttene dine den dagen dere evt får bruk for det. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #4 Del Skrevet 29. januar Jeg har nødpakke med at jeg har kun kjøpt mye vann. 7 dager mat trenger jeg ikke siden jeg allerede er overvektig. Er det ikke kun 7 dager man må ha drikke og mat til? Anonymkode: e0203...07d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5 Del Skrevet 29. januar Har mat til flere mnd i matbod i kjelleren. Ved til ovnen. Medisinsk utstyr. Batteriradio. Anonymkode: 2a9a6...483 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Del Skrevet 30. januar Det er mye på beredskapslista jeg ikke styrer med. Men har mat for en god del uker, mye på grunn av matauk i sesong, og tilbudsjakt. Men er jo også greit å vite at vi kan være selvforsynt en god stund. Inkludert i dette er mer enn et års forbruk av hygieneartikler, dopapir og så videre. Har mye ved, både ovn og bålpanne, primus og ekstra gass, to gasstanker og pizzaovn, pellets og pelletsgrill. Kan mye om matlaging og konservering, så ryker strømmen kan jeg hermetisere, salte, tørke, fermentere, røyke, sylte... Ingen av oss bruker medisiner. Men har rikelig med utstyr til sårbehandling og smertelindring. Vi har rikelig med batterier. Det ligger sikkert både lommelykt og dab-radio et sted, men det står ikke akkurat klart. I mange år nå har jeg jo bare brukt telefonen om jeg trenger lommelykt. Men tviler på at vi har kastet de vi brukte ved strømbrudd og slik før. Eneste jeg har hatt lyst til å kjøpe er aggregat til frysere, samt nødbatteri med stor kapasitet. Tenker å holde telefonen i livet er noe av det viktigste. Anonymkode: 3b941...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 30. januar #7 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er mye på beredskapslista jeg ikke styrer med. Men har mat for en god del uker, mye på grunn av matauk i sesong, og tilbudsjakt. Men er jo også greit å vite at vi kan være selvforsynt en god stund. Inkludert i dette er mer enn et års forbruk av hygieneartikler, dopapir og så videre. Har mye ved, både ovn og bålpanne, primus og ekstra gass, to gasstanker og pizzaovn, pellets og pelletsgrill. Kan mye om matlaging og konservering, så ryker strømmen kan jeg hermetisere, salte, tørke, fermentere, røyke, sylte... Ingen av oss bruker medisiner. Men har rikelig med utstyr til sårbehandling og smertelindring. Vi har rikelig med batterier. Det ligger sikkert både lommelykt og dab-radio et sted, men det står ikke akkurat klart. I mange år nå har jeg jo bare brukt telefonen om jeg trenger lommelykt. Men tviler på at vi har kastet de vi brukte ved strømbrudd og slik før. Eneste jeg har hatt lyst til å kjøpe er aggregat til frysere, samt nødbatteri med stor kapasitet. Tenker å holde telefonen i livet er noe av det viktigste. Anonymkode: 3b941...b87 Få tak i en solcelledrevet powerbank! Da har du uendelig lading til telefon og de er ikke fryktelig dyre 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Del Skrevet 30. januar Anononyma skrev (1 minutt siden): Få tak i en solcelledrevet powerbank! Da har du uendelig lading til telefon og de er ikke fryktelig dyre 😊 Litt usikker på hvor effektive de er på vestlandet 🌧️ i mørketiden? Anonymkode: 3b941...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Del Skrevet 30. januar Vi har ikke noe egen mat eller eget utstyr lagret i tilfelle krise, men vi har kjøpt inn litt mer av ting vi bruker til daglig når det har vært på tilbud, f.eks noen ekstra pakker med knekkebrød, 4 bokser leverpostei i stedet for 2 osv. Så vi har litt mer mat i skapet enn vi hadde tidligere. Alt det andre på lista er jo ting som vi uansett har i huset, det viktigste er at vi vet hvor det er hvis vi får bruk for det. Og i en krisesituasjon der vi f.eks ikke får kjøpt mat og/eller strømmen forsvinner vil vel de fleste begynne med å spise opp mest mulig av maten som er i kjøleskap og fryser før den blir ødelagt? Jeg tenker at man begynner med å spise det som har kortest holdbarhet, og sparer hermetikk, knekkebrød og lignende lengst mulig. Jeg fikk også opp reklame for krisepakker på fb, og min første tanke var "er det virkelig noen som kjøper det der?". Anonymkode: c5731...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 30. januar #10 Del Skrevet 30. januar (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Litt usikker på hvor effektive de er på vestlandet 🌧️ i mørketiden? Anonymkode: 3b941...b87 Har du hus og plass kan du smekke opp to slike https://www.clasohlson.com/no/Solcellepanel-med-tilbehor,-120-W/p/36-8785 og lade opp et stort bilbatteri. Men en 12/24 volt regulator kan du lade alt mulig og også drive enkel belysning om nødv. Slikle regulatorer kommer gjerne med USB-uttak også (eks https://www.clasohlson.com/no/Batteriregulator-Triron-MPPT-Epever-20-A/p/36-8677) Edit: Om man vil ha tilgang til til 230 volt kan en slik kobles til utgangen av regulatoren: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/solceller-og-stromforsyning/invertere/luxorparts-vekselretter-med-ren-sinuskurve-1000-w-p44523 Endret 30. januar av skrue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Del Skrevet 30. januar Du har tatt anvar for husholdningen, og bør ikke få noe "pepper" av den bedre halvdel for den omtanken! Vi lever i en tid og i en verden der mye er i endring. For 10 år siden var det bare "raringer" som sto frem – gjerne med machete, pil og bue, merkelige duppeditter og pussige småkonspiratoriske meninger – som såkalte preppere. De finnes fremdeles, men det viktigste som er skjedd de siste årene er at folk er blitt mer bevisste på hvor sårbare vi er i ulike krisesituasjoner. I de skandinaviske landene bruker nå myndighetene store ressurser på å minne befolkningen på Uansett bakenforliggende årsak er sentral infrastruktur mer sårbart enn noen gang, og mange har fremdeles ikke tatt inn over seg hvor essensiell strømforsyningen er her i landet. Det å være i stand til å ta vare på seg selv og sine nærmeste er en egenskap som kommer til å stå stadig sterkere. Forbi er tiden hvor sivilister har blind tillit til at "fellesskapet" tar ansvaret for den enkelte. Det er bare naturlig at folk viser et ansvar for sitt eget ve og vel. Men jeg er veldig enig i innlegg 2 i tråden: Ikke bruk penger på slike ferdigpakker. Om ikke annet er det unødvendig dyrt. Det er mye bedre å følge den gode brosjyren fra DSB eller fra det tilsvarende svenske organet https://rib.msb.se/filer/pdf/30828.pdf Mye avhenger av plass og økonomi, men når det gjelder mat så jeg tror vel det er lurest å kjøpe langtidsholdbar mat av typen du uansett bruker i det daglige, og rullerer dette – fremfor å kjøpe slike spesialpakker. Her i huset har vi i flere år hatt et halvbevisst forhold til dette. Tror vi glatt kunne klart oss gjennom vinteren uten strøm. Mat for flere uker, plenty av ved og gass til varme og matlaging, vannforsyning, en grei cashbeholdning i små sedler, alltid litt ekstra av medisiner for de som trenger det, oppladede powerbanks, relativt full tank på bilene. Har til og med et aggregat (som vanligvis brukes til annet) som kan drive den store fulle fryseren i garasjen – i alle fall en stund. Anonymkode: 41f8e...ae8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 30. januar #12 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt usikker på hvor effektive de er på vestlandet 🌧️ i mørketiden? Anonymkode: 3b941...b87 Tror de skal lade så lenge det er dagslys men tar lenger tid bare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå