AnonymBruker Skrevet i går, 22:02 #1 Del Skrevet i går, 22:02 Har vært på jentekveld idag, og sitter igjen med litt blandet følelse … Litt kort info: Jeg og kjæresten har vært sammen i 1 år vi bor ca sammen annenhver uke da har vi barnefri , vi har en felles konto med 2 kort , vi bruker den felles kontoen/kortet når vi er sammen, begge fyller inn likt beløp hver månede, og som sagt bestiller vi reiser spiser middag ute osv og skal vi hanndle inn når vi er sammen (bor sammen den ene uken enten hos meg eller han bruker vi kortet når vi er på butikken) Så kommer jeg til jentekveld idag og økonomi ble tema, og sitter igjen med følelsen av at vi er sære ? Altså disse damene jobber like mye som mennene sin men det er mannen som betaler alt , ute og spiser kino reiser osv det er en selvfølge at mannen betaler. Er det virkelig sånn hos par ? Meg og kjæresten er 2 voksne på 38 og 42 år begge har 2 barn hver på sin kant, bolig hver og tjener godt begge 2 han litt mere enn meg, men kunne ikke falle meg inn å bare kreve at han skal betale alt, er jeg rar ? Selvfølgelig spanderer han når vi er ute å spiser fint på bursdagen min osv eller om vi er med barna hans og vi er ute og spiser så betaler han jo hele regningen vi sitter ikke å deler da , eller bruker felles kortet, osv omvendt. Så til det endelige spm er vi rare? Hva gjør dere par? Anonymkode: babf6...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:04 #2 Del Skrevet i går, 22:04 Nei, dere er normale! Anonymkode: e41bf...037 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:05 #3 Del Skrevet i går, 22:05 Jævlig rart å ha felles økonomi når man har vært sammen så kort tid og ikke er samboere. Anonymkode: 44771...829 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:07 #4 Del Skrevet i går, 22:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, dere er normale! Anonymkode: e41bf...037 Takk , men jeg var på «jentekveld « med 14 jenter og vi var det eneste paret som hadde det sånn, jeg ble helt paff. Og følte plutselig at mannen min er gjerrig som de sa, men egentlig har jeg jo aldri følt det 😕 . TS Anonymkode: babf6...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:09 #5 Del Skrevet i går, 22:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jævlig rart å ha felles økonomi når man har vært sammen så kort tid og ikke er samboere. Anonymkode: 44771...829 Ja det gikk ganske fort , men det bare føltes riktig. Og vi har faktisk bodd sammen annenhver uke 1 mnd etter vi traff hverandre/ble sammen😊 vært sammen i 14 måneder nå, og bodd sammen halve måneden i 13 😁. TS Anonymkode: babf6...5e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:14 #6 Del Skrevet i går, 22:14 Vi har vært sammen i seks år. Særboere med barn på begge kanter. Er sammen mesteparten av tiden vi ikke har barna, vekselvis hos den ene eller den andre (ingen fast ordning på hvor når - mer hos den med hage om sommeren, mer hos den med lettoppvarmet og sentral leilighet om vinteren). Har ingen felles økonomi. Bytter på å betale for ting, det jevner seg ut. Anonymkode: 0c86b...98b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:18 #7 Del Skrevet i går, 22:18 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har vært sammen i seks år. Særboere med barn på begge kanter. Er sammen mesteparten av tiden vi ikke har barna, vekselvis hos den ene eller den andre (ingen fast ordning på hvor når - mer hos den med hage om sommeren, mer hos den med lettoppvarmet og sentral leilighet om vinteren). Har ingen felles økonomi. Bytter på å betale for ting, det jevner seg ut. Anonymkode: 0c86b...98b Kan jeg spør hvordan fordeler dere det , 😊? bytter på å betale sier du er men går dere da å husker på hvem som betalte for hva osv sist? TS Anonymkode: babf6...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:27 #8 Del Skrevet i går, 22:27 Når vi er ute å spiser betaler min mann, men vi har begge samme kortet på hver vår ApplePay 😉 Det jeg tror er ulikt er at du og typen din er relativt ferske som par, dere har orden i sysakene når det gjelder økonomi. Dere har også to husholdninger, eller egentlig tre. Han og hans barn, du og dine barn, og en til dere to uten barn. Realiteten for de fleste som har vært sammen en stund er at økonomien er en eneste stor smørje. Det er svært få jeg kjenner som ikke lever i denne smørja av våre penger. Mat, huslån, dopapir, barnehage, x antall mobiltelefoner, gaver, reiser… det er utgifter som skal dekkes. Vi har et visst begrep om hva som er innenfor, vi snakker sammen, men detaljregulering gjør vi ikke. Det er ikke vanlig å ha et kort til felles utgifter, når man er bare en husholdning og ikke tre. Anonymkode: fd97e...199 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:29 #9 Del Skrevet i går, 22:29 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jævlig rart å ha felles økonomi når man har vært sammen så kort tid og ikke er samboere. Anonymkode: 44771...829 Oppfatter du dette som felles økonomi? Synest det minner meg mer om livet som student, boende med bestevenninna mi 🤔 Anonymkode: fd97e...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når vi er ute å spiser betaler min mann, men vi har begge samme kortet på hver vår ApplePay 😉 Det jeg tror er ulikt er at du og typen din er relativt ferske som par, dere har orden i sysakene når det gjelder økonomi. Dere har også to husholdninger, eller egentlig tre. Han og hans barn, du og dine barn, og en til dere to uten barn. Realiteten for de fleste som har vært sammen en stund er at økonomien er en eneste stor smørje. Det er svært få jeg kjenner som ikke lever i denne smørja av våre penger. Mat, huslån, dopapir, barnehage, x antall mobiltelefoner, gaver, reiser… det er utgifter som skal dekkes. Vi har et visst begrep om hva som er innenfor, vi snakker sammen, men detaljregulering gjør vi ikke. Det er ikke vanlig å ha et kort til felles utgifter, når man er bare en husholdning og ikke tre. Anonymkode: fd97e...199 Takk for svar , du får meg til å reflektere litt her, og stemmer nok veldig det du sier, sant nok at vi har flere (husholdninger) 😊 TS Anonymkode: babf6...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oppfatter du dette som felles økonomi? Synest det minner meg mer om livet som student, boende med bestevenninna mi 🤔 Anonymkode: fd97e...199 Så flink du var som student 😊 det var i hvertfall ikke jeg 😅. TS Anonymkode: babf6...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 23 timer siden #12 Del Skrevet 23 timer siden Vi har hatt felles økonomi siden vi ble sammen omtrent. Det har fungert veldig bra for oss, men folk er forskjellige. Personlig kunne jeg ikke tenkt å ha det på noen annen måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden Høres ut som ei grei og ryddig ordning det. Rart? Nei. Vi er samboere og har ikke felles konto, men betaler ca 50-50. Litt mer i lønn på han Anonymkode: 54c92...621 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Del Skrevet 23 timer siden Kjæresten og jeg har vært sammen i 1,5 år. I mitt forrige forhold hadde jeg dårlig erfaring økonomi. Hadde dårlig råd og var lite flink med penger. Jeg har ikke god råd selv, men hadde litt bedre råd enn han, og mye bedre kontroll på økonomien. Det endte opp med at det var jeg som betalte for det meste. Det var lite sjarmerende, og veldig irriterende at det måtte bli sånn. Derfor var jeg obs på dette når jeg startet et nytt forhold. Jeg hadde lyst at vi skulle opprette en gruppe på Vipps hvor vi la inn det vi betalte av felles mat og opplevelser. Min nye kjæreste derimot så ikke dette behovet, og trakk litt på skuldrene. Derfor følte jeg meg sær som spurte om dette, og la derfor tanken bort. Så vi betaler ca hver vår gang. Jeg aner ikke hvordan vi ligger an, det er jo umulig å vite egentlig, men det aner meg at jeg hele tiden ligger litt foran, dette fordi det er stort sett hos meg vi holder til, og da er det stort sett jeg som handler inn til helgene. Han betaler når vi handler sammen, da. Jeg føler ikke jeg har råd til å betale mer enn han, og siden han tjener en god del mer enn meg, synes jeg heller ikke det er riktig at jeg skal betale mest. Men jeg vet jo ikke hvordan det faktisk ligger an. Syns det er lurt det dere gjør, jeg. En felles konto for mat og opplevelser til bare dere to, det må være helt supert? Det er ikke vanlig i mine kretser at mannen betaler alt, bare så det er sagt. Anonymkode: dbc0c...8f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjæresten og jeg har vært sammen i 1,5 år. I mitt forrige forhold hadde jeg dårlig erfaring økonomi. Hadde dårlig råd og var lite flink med penger. Jeg har ikke god råd selv, men hadde litt bedre råd enn han, og mye bedre kontroll på økonomien. Det endte opp med at det var jeg som betalte for det meste. Det var lite sjarmerende, og veldig irriterende at det måtte bli sånn. Derfor var jeg obs på dette når jeg startet et nytt forhold. Jeg hadde lyst at vi skulle opprette en gruppe på Vipps hvor vi la inn det vi betalte av felles mat og opplevelser. Min nye kjæreste derimot så ikke dette behovet, og trakk litt på skuldrene. Derfor følte jeg meg sær som spurte om dette, og la derfor tanken bort. Så vi betaler ca hver vår gang. Jeg aner ikke hvordan vi ligger an, det er jo umulig å vite egentlig, men det aner meg at jeg hele tiden ligger litt foran, dette fordi det er stort sett hos meg vi holder til, og da er det stort sett jeg som handler inn til helgene. Han betaler når vi handler sammen, da. Jeg føler ikke jeg har råd til å betale mer enn han, og siden han tjener en god del mer enn meg, synes jeg heller ikke det er riktig at jeg skal betale mest. Men jeg vet jo ikke hvordan det faktisk ligger an. Syns det er lurt det dere gjør, jeg. En felles konto for mat og opplevelser til bare dere to, det må være helt supert? Det er ikke vanlig i mine kretser at mannen betaler alt, bare så det er sagt. Anonymkode: dbc0c...8f2 - det forsvant noen gloser her, av en eller annen grunn. Eksen hadde dårlig råd og var lite flink med penger, skulle det stå. Anonymkode: dbc0c...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aureka Skrevet 23 timer siden #16 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Takk , men jeg var på «jentekveld « med 14 jenter og vi var det eneste paret som hadde det sånn, jeg ble helt paff. Og følte plutselig at mannen min er gjerrig som de sa, men egentlig har jeg jo aldri følt det 😕 . TS Anonymkode: babf6...5e1 Hvorfor er dette å være gjerrig? Han har to barn og det har du også. Tenker at det er helt rimelig at dere deler likt. Han har eget å betale ned på og det har jo du også. Synes heller det er underlig at dine 14 venninner blir påspandert alt av sine kjærester. Tjener de lite? Funnet seg menn som har meget høye inntekter? Ikke normalt i det hele tatt, noe som ikke stemmer her. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vecky Skrevet 23 timer siden #17 Del Skrevet 23 timer siden Nei, det er dere som er normale.. Samboer og jeg har felleskonto hvor vi overfører en (relativt) lik sum i måneden. Han litt mer enn meg, for jeg betaler på bilen som var min fra tidligere (noe vi har blitt enige om). Pengene på felleskonto går til alle felles regninger, mat, barneutstyr ++. Det som ikke overføres på felleskonto er til egen disp., som den andre ikke skal legge seg opp i hva brukes til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #18 Del Skrevet 23 timer siden Jeg synes begge varianter var litt merkelige - ingen av mine venner synes det er naturlig eller selvfølgelig at mannen skal betale alt, men å ha felles kort og konto i et relativt nytt forhold hvor man særboer med barn på hver sin kant er også ganske uvanlig. Anonymkode: 8941b...ef1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnikkSnakkmf Skrevet 23 timer siden #19 Del Skrevet 23 timer siden Syns dette høres veldig ok ut jeg. Så lenge dere begge har innsyn i kontoen, dette funker for dere, og begge er enige er det det viktigste, ikke hva andre tenker! Fornuftig løsning også når dere er ute med mine/ dine barn. Nei, heia dere, flere skulle gjort sånn, blir så veldig fort krøll i forhold når det gjelder økonomi. Blås i hva venner sier, det som er riktig for akkurat dere er det viktigste her ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vea Skrevet 22 timer siden #20 Del Skrevet 22 timer siden Prosentandel på inntekt her og gjort det siden vi ble ilag. Det gjør at vi sitter igjen med det samme i "egne" penger etterpå 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå