AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Del Skrevet 29. januar Det snakkes ganske høyt og lavt i samfunnet vårt når noe oppleves som urettferdig, kontra rettferdig. I denne sammenhengen så lurer jeg på andres oppfatning i forhold til det. Er det rettferdig å behandle alle likt? Anonymkode: 001c8...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Del Skrevet 29. januar Nei det vil ikke bli rettferdig at alle - uansett utgangspunkt og forutsetninger - skal behandles 100% likt. Ikke er det mulig å gjennomføre heller. Hvor skal listen legges da? Etter svakest stilt eller sterkest stilte? Anonymkode: 29c89...511 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #3 Del Skrevet 29. januar Hva er alternativet? Gi mer til de som har minst? Si at det ikke lønner seg å gå for utdanning/karriere, for man får mer som lavtutdannet som ikke har jobbet så hardt? Anonymkode: 0fba0...526 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 29. januar #4 Del Skrevet 29. januar Man må gi hver enkelt det den trenger. Å gi alle millimeter likt blir helt feil. Ref behandle forventninger om at fisk kan klatre i trær. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er alternativet? Gi mer til de som har minst? Si at det ikke lønner seg å gå for utdanning/karriere, for man får mer som lavtutdannet som ikke har jobbet så hardt? Anonymkode: 0fba0...526 Det gjør man allerede. Tror du rike får hente gratis mat hos frelsesarmeen hver dag for å spare pengene? Anonymkode: 0c273...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #6 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er alternativet? Gi mer til de som har minst? Si at det ikke lønner seg å gå for utdanning/karriere, for man får mer som lavtutdannet som ikke har jobbet så hardt? Anonymkode: 0fba0...526 De rike må skattes enda mer slik at uføretrygden kan økes til industrilønn. Anonymkode: 6bf32...863 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #7 Del Skrevet 29. januar Jeg er bare nysgjerrig på hva dere assosierer dette utsagnet med. Jeg tenker at mennesker har ulike behov og trenger ulik behandling. Spesielt i forhold til adferd. Har inntrykk av at det er veldig populært å sette på adhd diagnoser på barn feks, der det egentlig er snakk om urolige barn med utvikling. Utvikling går som kjent i faser. Ikke alle mennesker passer inn i de samme fasene. På skolen er barn inndelt etter alder. Er det riktig? Anonymkode: 001c8...12d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #8 Del Skrevet 29. januar Du legger denne ut på "vennskap og relasjoner", men alle her svarer om fordeling av sosiale goder. Her må du definere mer hva du egenlig mener. Mener du å møte mennesker personlig eller mener du hvordan AS Norge fordeler midlene? Anonymkode: 0bc75...ebc 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #9 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er alternativet? Gi mer til de som har minst? Si at det ikke lønner seg å gå for utdanning/karriere, for man får mer som lavtutdannet som ikke har jobbet så hardt? Anonymkode: 0fba0...526 Vi praktiserer allerede et alternativ i Norge, men jeg kommer ikke til å forklare hele velferdsstaten i en kommentar her. Anonymkode: 9b084...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #10 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du legger denne ut på "vennskap og relasjoner", men alle her svarer om fordeling av sosiale goder. Her må du definere mer hva du egenlig mener. Mener du å møte mennesker personlig eller mener du hvordan AS Norge fordeler midlene? Anonymkode: 0bc75...ebc Jeg er ikke så glad i å definere, for jeg interessert i mange ulike innfallsvinkler og perspektiver. Takk for tipset. Er det rettferdig å behandle vennene sine likt feks? Anonymkode: 001c8...12d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #11 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det gjør man allerede. Tror du rike får hente gratis mat hos frelsesarmeen hver dag for å spare pengene? Anonymkode: 0c273...ac9 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De rike må skattes enda mer slik at uføretrygden kan økes til industrilønn. Anonymkode: 6bf32...863 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi praktiserer allerede et alternativ i Norge, men jeg kommer ikke til å forklare hele velferdsstaten i en kommentar her. Anonymkode: 9b084...de8 Vi gir støtte til de som har lite ja, men på ingen måte i å stor grad at de likestilles med de som har mye. De som henter matkasser er på ingen måte i nærheten av å kunne sammenlignes med de rike son kan handle hva de vil. Vi gir bostøtte til de som ikke har råd til husleie, det kan ikke sidestilles med de av oss som er privilegerte nok til å eie bolig... Anonymkode: 0fba0...526 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #12 Del Skrevet 29. januar Nei. Treffer mange mennesker i jobben min, som jeg tenker er ubrukelige. Som jeg føler ikke fortjener den hjelpen og alle pengestøtten de får av det offentlige. Anonymkode: 75c39...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #13 Del Skrevet 29. januar Nei, det er ikke rettferdig. Det som er rettferdig er å behandle folk ulikt, for vi har ulike behov. Anonymkode: 61d13...130 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #14 Del Skrevet 29. januar Nei, det er ikke rettferdig å behandle alle likt. Det er mer rettferdig å gi folk tilnærmet like muligheter ut fra de forutsetningene hver enkelt har Anonymkode: 2728d...dc0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #15 Del Skrevet 29. januar Nei, på ingen måte. Jobber man mye bør man tjene mer en en som jobber lite. Er man ufør bør man få mer økonomisk bistand, enn en som ikke ønsker å jobbe. Er man lam fra skuldrene og ned bør man ikke bli vurdert ut fra de generelle vurderingskriterier i gym og svømming. Selvfølgelig er det ikke rettferdig å behandle alle likt. Det er en utopi at det er overhode mulig. Å uansett Hvem hadde egentlig tjent på det? Anonymkode: c9ebc...cf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #16 Del Skrevet 30. januar Har en venninne som er helsearbeider og klager på at en annen venninne som var ingeniør og fikk MS får høyere utbetaling i uføretrygd enn hun selv får i lønn. "Det er så urettferdig." Det hun som er helsefagarbeider ikke tenker på er at denne venninnen jobbet hardt og fikk mye studielån for å bli ingeniør, og gjorde research på hvilken lønn hun ønsket før hun valgte utdanning - og valgte livsstil ut i fra det. Så jeg mener at det er helt fair. Når det er sagt er det ganske dårlig betalt i enkelte yrker, men hvorfor sammenligne seg med de som tok bedre valg? Da må man jo kjempe for sitt eget yrke, eventuelt velge et annet. Anonymkode: c3465...fe4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #17 Del Skrevet 30. januar Og det å i det hele tatt kalle det urettferdig når venninna har fått ødelagt livet sitt med sykdom er vel det verste, når jeg tenker meg om... Anonymkode: c3465...fe4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå