Gå til innhold

Årsaken til uteblitt mensen

nilkaa

Anbefalte innlegg

Hei. 

Helt sikkert flere av dere som har opplevd å hatt uteblitt/forsinket mens av forskjellige årsaker. Vet dere årsaken til at den uteble/ble forsinket hos dere når det ikke var prevensjon inn i bildet og ikke graviditet?

Jeg blir ikke klok på hvorfor mens ikke har kommet, jeg bruker å ha en GANSKE stabil syklus på 30-31 dager, bruker ikke p-piller ol. Nå er det 5 dagen og fortsatt ikke noe. Mistenker heller ikke graviditet da forrige samleie var bare 2-3 dager før forrige mens (som kom på forventet dag 26.Des), samt tok ett par tester igår og idag bare for nysgjerrighetnsskyld, som ser veldig negativ ut. Burde vell egentlig ikke være mulig å bli gravid når man har samleie noen dager før mens og får mensen rett etterpå, samtidig burde jo isåfall en test vise positiv nå så lenge etter.

Jeg har siste året hatt vektnedgang, men vekta har vært stabil de siste månedene, og ikke påvirket syklusen tidligere, jeg var litt syk i jula med bihulebetennelse ol, kan jo kanskje være en faktor, trener også noenlunde regelmessig, men intet nytt sånn egentlig. Har jo vært mye stress av forskjellige slag, men heller ikke noe mere siste mnd enn før. Kan diverse kjønnssykdommer spille inn? Har bestilt test. Evt urininfeksjon? Jeg må ofte tisse, men bortsett fra det ikke noen plager nedentil.

Har kjent på mensmurringer flere ganger og tenkt "ahh, nå begynner det", men fortsatt ingenting.. Blir sprøøø

Ja dette er noe man bør ta med lege, og har time med lege neste uke angående noe annet så skal ta det da, men imellomtiden prøver jeg å forstå hva dette kan komme av.

Har egentlig hele livet hatt veldig regelmessig mens, stortsett kommet til forventet dag. Har hatt 2 svangerskap, og også etter de ble den etterhvert regelmessig igjen, det er 2 år siden jeg fødte sist.

Noe forslag til hva det kan være som påvirker mens? 🤔 Noe spesielt jeg bør være obs på eller sjekke meg for?

Er snart 32 om det er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Stress, hormonelle endringer. 

Anonymkode: deff6...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må du ta opp med legen. De vet hva du bør sjekke/teste deg for. Ring dem i morgen...

Anonymkode: 92597...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er som ei klokke jeg å. Har ikke gått på prevensjon på snart 20 år. Men plutselig så var den 5-6 dager forsinket. Så kom den. Svarte ikke så lenge som den bruker å være. Og etter det så har den vært som ei klokke igjen. Så jeg vet ikke jeg hvorfor den tullet den gangen. Jeg har testa meg for overgangsalder også. Og der er jeg heller ikke. 

Anonymkode: 111dd...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stress, dårlig søvn, lite mat/feil mat, for hard trening, kjønnssykdom, herpes.. Det er mye som kan påvirke. 

Anonymkode: c9b9c...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...