Gå til innhold

Trenger hjelp til å forhandle lønnen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I april i fjor begynte jeg hos ny arbeidsgiver. Jeg forhandlet meg litt opp i lønn før jeg takket ja, og endte på 759 100,- Det jeg hadde med meg i begreningen da jeg takket ja, var atårets lønnsoppgjør var spådd å bli veldig bra. Jeg regnet med minst 4,1 prosent og at jeg ville ende på rundt 800 000. Lønnsoppgjøret ble bra for mange i min branskje med min utdanning, men akkurat ved min arbeidsplass endte det i tvungen lønnsnemd. Jeg har nå fått vite at jeg går opp 10 000,- og at som nyansatt må jeg forhandle lønn med leder, fagforeningen gjør det ikke for de som begynte i fjor.

Fagforeningen har sagt at jeg har en bra lønn for min stilling. Jeg vet at avdelingen jeg jobber ved er høytlønnet, mens andre avdelinger i samme organisasjon (ulike arbeidsoppgaver) er dårlig lønnet.

Jeg er dårlig på å forhandle lønn og synes det er super kleint. Samtidig tenker jeg at jeg må ta ansvar for meg selv og egen økonomi og prøve. Lønnen kan forhandles før jeg har arbeidet her ett år, og det er en mulighet jeg ikke bør la gå fra meg.

Jeg har mye utdannelse, relevant erfaring for arbeidet mitt og hadde gode referanser.  Oppgavene jeg har fått her omhandler temaer og metoder jeg ikke har vært borti før, jeg har derfor måttet lære meg mye nytt, og det tar tid. Jeg føler derfor at jeg på langt nær er like driftig, efffektiv og faglig flink som ved forrige arbeidsplass, men det går fremover. Det gjør at jeg føler at jeg "ikke fortjener" å forhandle meg opp i lønn enda. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på arbeidet jeg har utført. Men føler at pga jeg har hatt mye opplæring og sammarbeidet med andre, så har jeg lite resultater å vise til ennå. Det med resultanene vil nok se annerledes ut om ett år, men da er det for sent å forhandle lønnen.

Hva er lurt å gjøre?

- Be om 30 000,- til som er det jeg vil ha og hadde regnet med?

- Be om mer så vi kan møtes på 30 000,-? Jeg føler at jeg vil fremstå veldig dum da

- Være ærlig på at bakgrunnen på at jeg vil forhandle lønn er at jeg i utgangspunktet var fornøyd med det vi ble enig om, men at jeg hadde forventet mer ut av lønnsoppgjøret?

- Noe helt annet?

Anonymkode: e905e...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veldig godt lønnsoppgjør? I staten forventer vi maks 16-20 000.. Du har god lønn og lite resultat å vise til. Ville ventet til 2.5.3 (om dere har det)

Anonymkode: 3fc8a...7e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Veldig godt lønnsoppgjør? I staten forventer vi maks 16-20 000.. Du har god lønn og lite resultat å vise til. Ville ventet til 2.5.3 (om dere har det)

Anonymkode: 3fc8a...7e1

Takk for svar.

Hva er 2.5.3?

Jeg jobber i det offentlige/ staten. Akkurat fjorårets lønnsoppgjør var ventet å bli bra, de rundt meg trodde jeg kunne komme til 800 000,- Lønnsoppgjøret ble bra for de med samme utdanning som jobber i kommunen.  Jeg har ikke fått signaler på at jeg ikke har levert til forventningene. Seks måneders evalueringen var positiv og det samme er tilbakemeldingene jeg har fått. Men jeg føler selv, sammenlignet med tidligere jobb at jeg jobber tregt og gjør lite. Tror som sagt det vil gå bedre, jeg ser en positiv læringskurve.

Anonymkode: e905e...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med over her, lønnsoppgjøret i staten var ikke bra. Stort overheng og mye glidning gjorde at potten ble liten. Tror du har hatt urealistiske forventninger. 
Jeg er tillitsvalgt, og du ville ikke blitt prioritert hos oss heller hvis du hadde blitt ansatt i april. Da hadde du sjansen til å forhandle om lønn. Du ville bare fått generelt tillegg hos oss.

Regner med du er ansatt i staten? Da skal arbeidsgiver vurdere lønnsinnplasseringen din innen 12 måneder etter ansettelse. Du skal kunne si din mening, men det er ikke en lønnsforhandling.

Anonymkode: 57fa1...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal ha en 12 mnds vurdering. Der ser en på om du er rett plassert ved ansettelse. Merk at det ikke er en forhandling. Var du ikke ansatt per 1. mai 2024 er du ikke forhandlingsbar i oppgjøret. 
Nå vet ikke jeg hvor gammel du er eller hvilken jobberfaring du har, men lønnsmassen i stat er veldig sammenpressa og 800.000 som nyansatt er det svært få som har hos oss. 
Årets oppgjør i stat er på 2,7%, da vil de fleste prioritere de som ikke har hatt mulighet til å forhandle seg selv ved en nyansettelse nokså nylig. 
Hvis du synes forhandlinger er vanskelig, be fagforeninga di om hjelp. Det finnes både kompetanse og lønnsstatistikk som kan hjelpe deg

Anonymkode: a64f7...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...