Gå til innhold

Har akupunktur noe for seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde veldig god effekt av det. Ikke gi opp så fort :tommelopp2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er det som skjer under behandlingen? Handler det om bestemte nåler om settes et bestemt sted? Hva er det som gir effekt?

Anonymkode: 4e9d5...26d

Ja, de settes overalt i hele kroppen. Mange små nåler i hode og ben slik at de påvirker nervebaner. Cochrane har f.eks. en systematisk studie som viser blant annet at akupunktur kan ha like god om ikke bedre effekt mot migrene som medisiner. Det skal nok visstnok påvirke nervesystemet slik at det frigjør smertedempende stoffer - kroppens egne - i kroppen. De settes i kroppens egne energibaner.

For min del virket det som sagt svært godt. Jeg gikk til behandling 2 ganger i mnd gjennom flere år. Etterpå fikk jeg mye mindre migrene, men den har dessverre kommet tilbake nå i voksen alder. 

Anonymkode: bd3c4...40e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som skjer under behandlingen er at du har en forventning og tro på at du skal bli bedre, og på grunn av denne troen så føler du deg også bedre. Mange føler seg bedre fordi de får snakke om sine plager og føler seg sett av behandleren. Det er ingen dokumentert effekt av akupunktur. Det har placeboeffekt og er en såkalt narremedisin.

Anonymkode: 4c239...2c0

Nei, dette stemmer ikke. Jeg fikk dette som barn og ante jo ikke hva jeg skulle begå meg ut på. Hadde heller nålskrekk, og det var ikke noe jeg gledet meg til. I tillegg finnes det forskning på dette og virkningen av akupunktur. Så nei, det er hverken narremedisin eller placebo.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, dette stemmer ikke. Jeg fikk dette som barn og ante jo ikke hva jeg skulle begå meg ut på. Hadde heller nålskrekk, og det var ikke noe jeg gledet meg til. I tillegg finnes det forskning på dette og virkningen av akupunktur. Så nei, det er hverken narremedisin eller placebo.

Her er du feilinformert, dessverre. Det kan være "hundre" grunner til at du opplevde bedring som barn. Det mest sannsynlige er at det tilfeldigvis gikk over av seg selv (eller ble bedre) i samme periode hvor du fikk akupunktur. Kanskje foreldrene dine hadde forventning om at du skulle bli bedre, noe du oppfattet og ble påvirket av det de sa. Kanskje du var glad når behandlingen var over og derfor fremstod bedre. Kanskje du husker feil. Og så videre. 

https://sml.snl.no/akupunktur

Sitat

Effekten av akupunktur som behandlingsform er vanskelig å vurdere vitenskapelig, og det finnes ikke en entydig forskningslitteratur som dokumenter en effekt utover det som kan forklares som placebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er du feilinformert, dessverre. Det kan være "hundre" grunner til at du opplevde bedring som barn. Det mest sannsynlige er at det tilfeldigvis gikk over av seg selv (eller ble bedre) i samme periode hvor du fikk akupunktur. Kanskje foreldrene dine hadde forventning om at du skulle bli bedre, noe du oppfattet og ble påvirket av det de sa. Kanskje du var glad når behandlingen var over og derfor fremstod bedre. Kanskje du husker feil. Og så videre. 

https://sml.snl.no/akupunktur

Du må slutte å google alt. Jeg snakker om konkrete studier jeg selv har lest. Blant annet fra Cochrane. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Nei, har man migrene, noe du åpenbart ikke vet hva er, så blir man ikke bra om noen bare snakker om å bli bedre. Den må du lenger ut på landet med.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må slutte å google alt. Jeg snakker om konkrete studier jeg selv har lest. Blant annet fra Cochrane. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Nei, har man migrene, noe du åpenbart ikke vet hva er, så blir man ikke bra om noen bare snakker om å bli bedre. Den må du lenger ut på landet med.

Jeg skjønner at fakta ikke biter på deg, men håper på at resten som er inne og leser i tråden kan noe om kildekritikk.

Vi snakker om akupunktur har dokumentert effekt eller ikke. Svaret på det er nei. Det er på lik linje med placebo eller narremedisin når det gjelder dokumentert effekt. 

Du trenger ikke sitere meg igjen med flere antagelser om hva jeg gjør eller vet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Se folkeopplysningen på nrk om akupunktur

Akupunktur er kun placebo 

Anonymkode: 7c568...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare tull og sløsing med penger.

Anonymkode: 973fc...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dokumentert med akupunktur er at det er placebo. 

Og det er jo i mange tilfeller det man trenger, så det er jo ikke unyttig.

Migrene som eksempel er mange ganger trigget av stress. Troen på at man får hjelp reduserer stress.
Barn kan oppleve nytte av det fordi andre faktorer i livet fjernet plagen men man gir æren til akupunktur.
Fungerer litt som å gi gud æren for andre gode ting i livet. Det stemmer jo ikke, men det er lov å tenke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur har jeg hatt god effekt av. I løpet av tre behandlinger så fikset hun forknytte sener i ryggen. Følte jeg hadde fått en ny rygg etterpå 😂

Å jobbe med energien sin er spennende. En seriøs akupunktør, spør deg hvordan du har det før nålene settes. På den måten vet akupunktøren hvor nålene bør settes. Synes de er dyktige i det de gjør de som kan det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg skjønner at fakta ikke biter på deg, men håper på at resten som er inne og leser i tråden kan noe om kildekritikk.

Vi snakker om akupunktur har dokumentert effekt eller ikke. Svaret på det er nei. Det er på lik linje med placebo eller narremedisin når det gjelder dokumentert effekt. 

Du trenger ikke sitere meg igjen med flere antagelser om hva jeg gjør eller vet.

Sitat

Akupunktur for kronisk smerte: Individuell pasientdata-metaanalyse

• Kilde: Vickers, A. J., et al. (2012). “Acupuncture for Chronic Pain: Individual Patient Data Meta-analysis.” Archives of Internal Medicine, 172(19), 1444–1453.

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/1357513

(fra 2012)

Sitat

Akupunktur for forebygging av migrene: En systematisk oversikt

• Kilde: Linde, K., et al. (2016). “Acupuncture for the prevention of migraine.” Cochrane Database of Systematic Reviews, (6), CD00

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD001218.pub3/full

(2016)

Sitat

Akupunktur som tilleggsbehandling for depresjon: En systematisk oversikt

• Kilde: Smith, C. A., et al. (2018). “Acupuncture for depression.” Cochrane Database of Systematic Reviews, (3), CD004046.

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD004046.pub4/full

(2018)

Sitat

1. Akupunktur ved kronisk hodepine

En randomisert kontrollert studie publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening i juni 2020 viste at akupunktur førte til kortere sykdomsforløp og færre migreneanfall hos deltakerne.

https://tidsskriftet.no/2020/06/fra-andre-tidsskrifter/akupunktur-virker-mot-migrene?utm_source=chatgpt.com

Sitat

Akupunkturens effekt på spenningshodepine

En artikkel fra Fysioterapeuten i april 2024 gjennomgikk evidensen for manuell behandling og trening hos pasienter med spenningshodepine. Selv om hovedfokuset var på manuell behandling, ble akupunktur nevnt som en potensiell behandlingsmetode.

Sitat

Akupunkturens rolle i behandling av hodepine

En artikkel fra Ugeskrift for Læger diskuterte akupunktur som et alternativ for behandling av hodepine, inkludert migrene.

Disse studiene indikerer at akupunktur kan være en effektiv behandlingsmetode for migrene og spenningshodepine. Det er imidlertid viktig å merke seg at forskningen er i kontinuerlig utvikling, og det er behov for ytterligere studier for å bekrefte og utdype disse funnene.

(Kilde: Ugeskrift for læger)

Ps. Synes du fremstår svært arrogant uten den tilbøyelighet at akupunktur faktisk kan ha positiv virkning på enkelte tilstander. Faktisk mer påståelig enn mange andre eksperter her.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se folkeopplysningen på nrk om akupunktur

Akupunktur er kun placebo 

Anonymkode: 7c568...481

Så hvorfor benytter leger seg av det i behandlinger? 

Anonymkode: 4ea5a...971

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er helt åpen for en placebo-effekt av akupunktur. Kanskje handler dette bare om å møte et menneske som ser deg

Irak skrev (3 timer siden):

Akupunktur har jeg hatt god effekt av. I løpet av tre behandlinger så fikset hun forknytte sener i ryggen. Følte jeg hadde fått en ny rygg etterpå 😂

Å jobbe med energien sin er spennende. En seriøs akupunktør, spør deg hvordan du har det før nålene settes. På den måten vet akupunktøren hvor nålene bør settes. Synes de er dyktige i det de gjør de som kan det. 

Hvordan kan jeg vite om personen er akupunktør og ikke bare misbruker tittelen? Om det er en person som er sykepleier eller fysioterapeut i bunn, så er de helsepersonell med videreutdannelse i dette. 

Kan jeg vite om  en utenlandsk akupunktør faktisk har utdanning/kurs fra sitt hjemland, og ikke bare et brevkurs? eventuelt er  selvlært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg er helt åpen for en placebo-effekt av akupunktur. Kanskje handler dette bare om å møte et menneske som ser deg

Hvordan kan jeg vite om personen er akupunktør og ikke bare misbruker tittelen? Om det er en person som er sykepleier eller fysioterapeut i bunn, så er de helsepersonell med videreutdannelse i dette. 

Kan jeg vite om  en utenlandsk akupunktør faktisk har utdanning/kurs fra sitt hjemland, og ikke bare et brevkurs? eventuelt er  selvlært?

Placebo effekt? Om du ikke har prøvd det tidligere, så tror jeg nok ikke du helt forstår hva dette dreier seg om. Jeg ser meg selv så jeg trenger det ikke i den forstand. Det er bare en bonus. Likevel så trenger de å vite litt om deg for å kunne hjelpe deg best mulig. 

Jeg ville spurt etter sertifiseringer eller referanser. I mitt tilfelle så fikk jeg det anbefalt av en bekjent av meg. De har gjerne en form for dokumentasjon om det er et ordentlig sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...