AnonymBruker Skrevet i går, 18:37 #1 Del Skrevet i går, 18:37 Og er det noen kjennetegn jeg bør se etter hvis jeg lurer på om akupunktøren er seriøs eller bare har skaffet seg en tittel? Bør jeg forvente at personen som setter nålene gjør en opptelling av nålene etterpå, så jeg ikke opplever å finne nåler i håret og andre steder på kroppen når jeg har kommet hjem? Og det jeg fikk høre om at jeg etterpå bare skulle drikke varme ting, og holde meg varm. Er dette noe særskilt for akupunktur, eller bare generelle helseråd? Jeg tok ikke behandling nummer 2 fordi jeg ble usikker på opplegget, om det hadde noe for seg, eller bare svindel. Anonymkode: 4e9d5...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:40 #2 Del Skrevet i går, 18:40 Akupunktur har ikke hatt noe for seg for meg, men jeg vet at andre ha hatt nytte av det. Jeg liker bedre soneterapi. Flere leger bruker akupunktur, og det brukes også til smertelindring i fødsel. https://tidsskriftet.no/2002/04/aktuelt-problem/akupunktur-et-supplement-i-allmennpraksis https://tidsskriftet.no/2003/02/akupunktur-lindrer-fodselssmerter Om det virker for deg, må du jo bare finne ut ved å fortsette behandlingen. Hva slags plager har du? Anonymkode: 4ea5a...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:43 #3 Del Skrevet i går, 18:43 Jeg har hatt god nytte av det i forbindelse med migrene. Hadde kraftige anfall som barn og prøvde akupunktur fast. Migrenen ble mildere og kom ikke så ofte. Hadde MYE mindre smerter og anfall i 1-2 ganger pr mnd. For meg var det gamechanging. Anonymkode: bd3c4...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:45 #4 Del Skrevet i går, 18:45 "Seriøs akupunktør". Anonymkode: 6c472...5cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:46 #5 Del Skrevet i går, 18:46 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Akupunktur har ikke hatt noe for seg for meg, men jeg vet at andre ha hatt nytte av det. Jeg liker bedre soneterapi. Flere leger bruker akupunktur, og det brukes også til smertelindring i fødsel. https://tidsskriftet.no/2002/04/aktuelt-problem/akupunktur-et-supplement-i-allmennpraksis https://tidsskriftet.no/2003/02/akupunktur-lindrer-fodselssmerter Om det virker for deg, må du jo bare finne ut ved å fortsette behandlingen. Hva slags plager har du? Anonymkode: 4ea5a...971 fordøyelsesplager. Hvis jeg skal prøve på nytt, så må jeg i hvertfall finne en som snakker norsk og som er interessert i å høre om plagene mine før hun setter nåler. Det virket bare så veldig uproft hele greia. Anonymkode: 4e9d5...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:47 #6 Del Skrevet i går, 18:47 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Seriøs akupunktør". Anonymkode: 6c472...5cb ja alle kan kalle seg akupunktør virker det som. Anonymkode: 4e9d5...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:48 #7 Del Skrevet i går, 18:48 Det har ikke noe for seg. Det er alternativ behandling som ikke har noen dokumentert effekt. Hvis du har forsøkt skolemedisin og legen ikke har noe mer å tilby deg, så for all del, fortsett hvis det gir deg lindring. Placebo-effekten kan være sterk og det er ikke til å kimse av. Men ikke gi opp jakten på behandling med dokumentert effekt for dine plager til fordel for akupunktur. Anonymkode: 4c239...2c0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:48 #8 Del Skrevet i går, 18:48 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har hatt god nytte av det i forbindelse med migrene. Hadde kraftige anfall som barn og prøvde akupunktur fast. Migrenen ble mildere og kom ikke så ofte. Hadde MYE mindre smerter og anfall i 1-2 ganger pr mnd. For meg var det gamechanging. Anonymkode: bd3c4...40e Hva er det som skjer under behandlingen? Handler det om bestemte nåler om settes et bestemt sted? Hva er det som gir effekt? Anonymkode: 4e9d5...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:51 #9 Del Skrevet i går, 18:51 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ja alle kan kalle seg akupunktør virker det som. Anonymkode: 4e9d5...26d Det er ikke akkurat en beskyttet tittel. Anonymkode: 6c472...5cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:57 #10 Del Skrevet i går, 18:57 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): fordøyelsesplager. Hvis jeg skal prøve på nytt, så må jeg i hvertfall finne en som snakker norsk og som er interessert i å høre om plagene mine før hun setter nåler. Det virket bare så veldig uproft hele greia. Anonymkode: 4e9d5...26d Det er vel andre ting jeg heller ville gjort enn akpunktur for fordøyelsen. Det er jo rart at du selv velger en behandler som ikke snakker norsk? Anonymkode: 4ea5a...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:01 #11 Del Skrevet i går, 19:01 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det som skjer under behandlingen? Handler det om bestemte nåler om settes et bestemt sted? Hva er det som gir effekt? Anonymkode: 4e9d5...26d Det er meridianer og triggerpunkter. Brukte en del akupunktur på hestene mine, og de kjenner ikke til placebo. Det jeg ikke forstod meg på var at de «tok pulsen» og sa at hesten var i uorden på f.eks. lever og nyre, satte noen nåler, og ferdig. Hestene slappet tydelig av etter nålene hadde virket noen minutter, og det løsnet opp stram muskulatur. På meg selv har gjerne fysio eller kiropraktor satt nåler på steder det har vært for vondt å massere eller trykke på. Anonymkode: e4353...584 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:02 #12 Del Skrevet i går, 19:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel andre ting jeg heller ville gjort enn akpunktur for fordøyelsen. Det er jo rart at du selv velger en behandler som ikke snakker norsk? Anonymkode: 4ea5a...971 psykiateren min foreslo akupunktur. Jeg vil jo helst ta en fekal transplantasjon, men det kan koste mange tusen kroner. Så ja det er mange ting jeg forsøker og har forsøkt, og jeg ville gi akupunktur et forsøk. Jeg slo til på et kampanjetilbud. Akupunkturen har en nettside hvor det står at hun er lege fra kina, som har spesialisert seg på akupunktur. Alt dette står på norsk. Jeg blir jo litt overrasket når jeg kommer dit og hun bare snakker engelsk, og bittelitt norsk. Jeg har ikke vokabularet for å snakke om plagene på engelsk, så det ville jeg ha visst på forhånd. Anonymkode: 4e9d5...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:02 #13 Del Skrevet i går, 19:02 Akupunktur ja, triggerpunkt nei. Men jeg går ikke til hvem som helst 😅 Er kun ei som får stikke meg… Aldri hørt noe om å drikke varm drikke. Jeg blir stup trøtt i etterkant og må rett hjem å sove 😴 Anonymkode: 8f258...f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:11 #14 Del Skrevet i går, 19:11 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): psykiateren min foreslo akupunktur. Jeg vil jo helst ta en fekal transplantasjon, men det kan koste mange tusen kroner. Så ja det er mange ting jeg forsøker og har forsøkt, og jeg ville gi akupunktur et forsøk. Jeg slo til på et kampanjetilbud. Akupunkturen har en nettside hvor det står at hun er lege fra kina, som har spesialisert seg på akupunktur. Alt dette står på norsk. Jeg blir jo litt overrasket når jeg kommer dit og hun bare snakker engelsk, og bittelitt norsk. Jeg har ikke vokabularet for å snakke om plagene på engelsk, så det ville jeg ha visst på forhånd. Anonymkode: 4e9d5...26d Fekal transplantasjon er ikke noe man får sånn uten videre. Jeg skjønner ikke hvordan akupunktur skal hjelpe med dette, bør jo heller fokusere på langvarig pro/prebiotika og kosthold. Få hjelp fra f.eks Hexebergklinikken eller Volvat. Akpunktur vil jo også koste mange tusen etter noen behandlinger. Anonymkode: 4ea5a...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:16 #15 Del Skrevet i går, 19:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fekal transplantasjon er ikke noe man får sånn uten videre. Jeg skjønner ikke hvordan akupunktur skal hjelpe med dette, bør jo heller fokusere på langvarig pro/prebiotika og kosthold. Få hjelp fra f.eks Hexebergklinikken eller Volvat. Akpunktur vil jo også koste mange tusen etter noen behandlinger. Anonymkode: 4ea5a...971 nei fekal transplantasjon må man enten få innvilget, eller betale dyrt for det. Kosthold og prebiotika er forsøkt. At akupunktur også vil koste mange tusen er noe jeg må ta med i betraktningen, men langt billigere enn Volvat ( hvis det har noe effekt) Sikkert mye humbug i dette, men hva gjør man ? Anonymkode: 4e9d5...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:18 #16 Del Skrevet i går, 19:18 Dette er fra en akupunktørs nettsted: Er dette vanlige retningslinjer for denne behandlingen? Hva kan være farlig med å kombinere det med graviditet? Kunder som er utslitt, stresset eller sulten skal ikke ta akupunktur. Har du en blødningssykdom, eller vanskeligheter med å stoppe blødning ved skade, skal du ikke ta akupunktur. Gravide må informere om dette før behandling. Etter akupunkturbehandling må kunden holde kroppen varm, unngå regn, unngå utmattelse, og bør gå til sengs tidlig behandlingsdagen. Etter akupunkturbehandling kan akupunkturpunktene blø. Dette er en normal reaksjon. Bruk fingeren til å presse på punktet til blødningen stopper. Etter akupunkturbehandling kan det oppstå blodutredelser i huden. Dette er en normal reaksjon etter akupunktur. Dette vil forsvinne innen en uke. Etter behandling kan en føle seg trøtt. Dette er en normal reaksjon. En bør gå til sengs tidlig. 20 minutter etter akupunkturbehandlingen kan en spise, drikke, bade, eller starte vanlige aktiviteter. Anonymkode: 4e9d5...26d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:57 #17 Del Skrevet i går, 19:57 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): nei fekal transplantasjon må man enten få innvilget, eller betale dyrt for det. Kosthold og prebiotika er forsøkt. At akupunktur også vil koste mange tusen er noe jeg må ta med i betraktningen, men langt billigere enn Volvat ( hvis det har noe effekt) Sikkert mye humbug i dette, men hva gjør man ? Anonymkode: 4e9d5...26d Har du forsøkt pro eller prebiotika? Hvor mye/hvor lenge? Hva slags kosthold? Hva består fordøyelsesplagene av, har du noen diagnose mtp tarmsykdom? Er ikke så enig i at akupunktur er langt billigere enn f.eks Hexeberg-klinikken. 1 behandling koster kanskje 650 kr (avhengig av varighet og behandler). Så må du fort ha 8-10 behandlinger. Så det blir ikke så veldig mye dyrere å gå til en klinikk, hvor du får grundig testing og mer evidensbasert behandling. Anonymkode: 4ea5a...971 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:28 #18 Del Skrevet i går, 21:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du forsøkt pro eller prebiotika? Hvor mye/hvor lenge? Hva slags kosthold? Hva består fordøyelsesplagene av, har du noen diagnose mtp tarmsykdom? Er ikke så enig i at akupunktur er langt billigere enn f.eks Hexeberg-klinikken. 1 behandling koster kanskje 650 kr (avhengig av varighet og behandler). Så må du fort ha 8-10 behandlinger. Så det blir ikke så veldig mye dyrere å gå til en klinikk, hvor du får grundig testing og mer evidensbasert behandling. Anonymkode: 4ea5a...971 uansett takk for tips Anonymkode: 4e9d5...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og er det noen kjennetegn jeg bør se etter hvis jeg lurer på om akupunktøren er seriøs eller bare har skaffet seg en tittel? Bør jeg forvente at personen som setter nålene gjør en opptelling av nålene etterpå, så jeg ikke opplever å finne nåler i håret og andre steder på kroppen når jeg har kommet hjem? Og det jeg fikk høre om at jeg etterpå bare skulle drikke varme ting, og holde meg varm. Er dette noe særskilt for akupunktur, eller bare generelle helseråd? Jeg tok ikke behandling nummer 2 fordi jeg ble usikker på opplegget, om det hadde noe for seg, eller bare svindel. Anonymkode: 4e9d5...26d Jo tidligere du kommer i gang med behandling jo bedre er det! Akupunktøren jeg har brukt har selvfølgelig alltid talt opp antall nåler han har satt inn, og antall nåler han har tatt ut. Det er rutine som de ikke skal glemme. Etter to-tre ganger med behandling skal du kunne kjenne bedring. Å gi opp etter en behandling fordi du fikk det for deg at det kanskje ikke har noe for seg, eller at det er bare svindel, er unødvendig. En god teknikk som hjelper mot migrene, overtråkk, vondter ulike steder i kroppen, forkjølelser, modning før fødsel, og mange andre ting. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva er det som skjer under behandlingen? Handler det om bestemte nåler om settes et bestemt sted? Hva er det som gir effekt? Anonymkode: 4e9d5...26d Akupunkturnåler er akupunkturnåler, det er helt spesielle nåler. Avhengig av hva som skal behandles settes nålene ulike steder på kroppen. Ved f.eks. overtråkk settes tre nåler i den ene armen, og fire nedover mot foten, den siste omtrent i lilletåa. Ved traume mot kne vil det settes nåler rundt begge knær slik at de "rammes inn" av nåler, seks nåler pr kne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er det som skjer under behandlingen? Handler det om bestemte nåler om settes et bestemt sted? Hva er det som gir effekt? Anonymkode: 4e9d5...26d Det som skjer under behandlingen er at du har en forventning og tro på at du skal bli bedre, og på grunn av denne troen så føler du deg også bedre. Mange føler seg bedre fordi de får snakke om sine plager og føler seg sett av behandleren. Det er ingen dokumentert effekt av akupunktur. Det har placeboeffekt og er en såkalt narremedisin. Anonymkode: 4c239...2c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå