Gå til innhold

Delt og fast bosted

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har barna noe de skulle ha sagt når det gjelder om det skal være fast eller delt bosted? Altså hva de ønsker? Barn under 10 år. 

Etter min mening er ikke dette noe barn skal ta stilling til da dette er vanskelig å forstå hva betyr. 

Anonymkode: 1654c...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blander du med hvor mange prosent man er hos hver enkelt nå?

Barnet er folkeregistrert hos èn forelder, man kan aldri være folkeregistrert to steder.

Delt fast bosted betyr at begge foreldre har lik beslutningsrett på større avgjørelser. 

Hvor mange prosent man er hos hver er noe annet igjen. Man kan ha delt fast bosted og 90/10 fordeling, eller fast bosted hos èn, men 50/50 fordelt. 

Anonymkode: df2e2...2bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Blander du med hvor mange prosent man er hos hver enkelt nå?

Barnet er folkeregistrert hos èn forelder, man kan aldri være folkeregistrert to steder.

Delt fast bosted betyr at begge foreldre har lik beslutningsrett på større avgjørelser. 

Hvor mange prosent man er hos hver er noe annet igjen. Man kan ha delt fast bosted og 90/10 fordeling, eller fast bosted hos èn, men 50/50 fordelt. 

Nei, jeg blander ikke. I barneloven §31 står det: "Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær."

Men hvorfor skal et barn i den alderen få si meningen sin om hvor det skal bo fast? Hvordan kan et barn i den alderen forstå hva det innebærer? En ting er å si noe om hvordan det har lyst til å ha samvær, men akkurat den med bosted er jo vanskelig for eldre barn å forstå. Så derfor lurer jeg. Er i forbindelse med barnefordelingssak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg blander ikke. I barneloven §31 står det: "Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær."

Men hvorfor skal et barn i den alderen få si meningen sin om hvor det skal bo fast? Hvordan kan et barn i den alderen forstå hva det innebærer? En ting er å si noe om hvordan det har lyst til å ha samvær, men akkurat den med bosted er jo vanskelig for eldre barn å forstå. Så derfor lurer jeg. Er i forbindelse med barnefordelingssak

Mener fortsatt du blander. 

Antar du lurer på hvorfor barnet skal få være med å bestemme hvor det skal bo og hvor mye. Delt fast bosted kan gjennomføres uavhengig av hva barnet mener, da det handler om rett til barnetrygd og rett til å ta avgjørelser. 

Loven, som du sikter til, omhandler retten til å si sin mening om hvor det fysisk skal bo. Hvor barnet er folkeregistrert bør det også få si sin mening om, da folkeregistrert adresse gir skolekrets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har barna noe de skulle ha sagt når det gjelder om det skal være fast eller delt bosted? Altså hva de ønsker? Barn under 10 år. 

Etter min mening er ikke dette noe barn skal ta stilling til da dette er vanskelig å forstå hva betyr. 

Ved delt fast bosted kan den andre forelderen søke om å få delt opp barnetrygden. De får da 2141 hver seg for et barn. Det har ingenting å si om prosentfordelingen er 50/50 eller 70/30. 

Har man fast bosted er det den som har barnets adresse hos seg som får hele barnetrygden. Her velger man også samværsfordeling. 

Mange barn kommer kjapt med ønsker om å være mer eller mindre hos en. 

Anonymkode: 3e465...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener fortsatt du blander. 

Antar du lurer på hvorfor barnet skal få være med å bestemme hvor det skal bo og hvor mye. Delt fast bosted kan gjennomføres uavhengig av hva barnet mener, da det handler om rett til barnetrygd og rett til å ta avgjørelser. 

Loven, som du sikter til, omhandler retten til å si sin mening om hvor det fysisk skal bo. Hvor barnet er folkeregistrert bør det også få si sin mening om, da folkeregistrert adresse gir skolekrets. 

Nei jeg vet veldig godt forskjellen her. Grunnen til at jeg spør er at motpart mener at barnet skal få si hvor det ønsker fast bosted. Og jeg mener at det er ikke noe som bør vektlegges eller i det hele tatt spørres om når barnet kan ha problemer med å forstå hva det betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei jeg vet veldig godt forskjellen her. Grunnen til at jeg spør er at motpart mener at barnet skal få si hvor det ønsker fast bosted. Og jeg mener at det er ikke noe som bør vektlegges eller i det hele tatt spørres om når barnet kan ha problemer med å forstå hva det betyr. 

Barnet skal få si hvor det ønsker å bo. Hvor mye hos mor, og hvor mye hos far. Ønsker, altså. Fra 12 år skal det vektlegges.

Det er fortsatt mor og far som bestemmer delt bosted eller ikke, og hvem som skal ha barnetrygd og lignes sammen med barnet er ikke opp til barnet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...