Gå til innhold

Bidrag til pappaen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 
Trenger litt hjelp til å forstå logikken her. 
Jeg og eksmann har gått fra hverandre og barna er hos oss 50/50. Jeg betaler nesten 7000kr i bidrag til barnefar hver mnd pga store økonomiske forskjeller. 

Jeg har også beholdt huset da jeg ønsket at det skulle være noe av det kjente igjen for barna. Selvfølgelig blir det da mindre ‘ekstra’ i måneden da jeg står for alle utgifter selv nå og betaler bidrag, som jeg også forstår hvorfor. 

I et møte på FVK nevnte jeg dette, og at jeg gladelig betaler bidrag så lenge det brukes til barnas beste. Nevnte også at jeg vurderte og jobbe ekstra den uken ungene er hos pappaen sin, slik at jeg får litt ekstra så jeg kan ta med barna på noe gøy innimellom. Da får jeg beskjed at om min inntekt endrer seg så må jeg betale mer i bidrag? Så da vil jeg aldri ha noe ekstra å bruke på barna fordi hvis jeg tjener mer så skal han ha mer? 

Anonymkode: 8607d...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er slik bidrag fungerer ettersom det er beregnet etter inntektsavstand.

Anonymkode: 3fe81...c36

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en voksen og reflektert kvinne burde du visst dette. 

Du er en av 20 kvinner som ender opp i denne situasjonen. De 19 andre tilfellene så er far som må betale bidrag til sin mor. 

Hele bidragsmodellen er utdatert. 

Anonymkode: c5351...9ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei. 
Jeg og eksmann har gått fra hverandre og barna er hos oss 50/50. Jeg betaler nesten 7000kr i bidrag til barnefar hver mnd pga store økonomiske forskjeller. 

Jeg har også beholdt huset da jeg ønsket at det skulle være noe av det kjente igjen for barna. Selvfølgelig blir det da mindre ‘ekstra’ i måneden da jeg står for alle utgifter selv nå og betaler bidrag, som jeg også forstår hvorfor. 

I et møte på FVK nevnte jeg dette, og at jeg gladelig betaler bidrag så lenge det brukes til barnas beste. Nevnte også at jeg vurderte og jobbe ekstra den uken ungene er hos pappaen sin, slik at jeg får litt ekstra så jeg kan ta med barna på noe gøy innimellom. Da får jeg beskjed at om min inntekt endrer seg så må jeg betale mer i bidrag? Så da vil jeg aldri ha noe ekstra å bruke på barna fordi hvis jeg tjener mer så skal han ha mer? 

Jobb svart, for eksempel vasking hos folk👍

Anonymkode: 37bd0...6f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da får jeg beskjed at om min inntekt endrer seg så må jeg betale mer i bidrag? Så da vil jeg aldri ha noe ekstra å bruke på barna fordi hvis jeg tjener mer så skal han ha mer? 

Trodde du at det bare var kvinner som fikk ekstra bidrag hvis eksen fikk økte inntekter?

Anonymkode: 62741...1e8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da får jeg beskjed at om min inntekt endrer seg så må jeg betale mer i bidrag? Så da vil jeg aldri ha noe ekstra å bruke på barna fordi hvis jeg tjener mer så skal han ha mer? 

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvor mye mer du tjener. Det er jo ikke sånn at det beregnes krone for krone. Du kan sjekke på Navs bidragskalkulator. 

Anonymkode: b7cdb...43d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke far som skal få godene av økt bidrag men barna, og barna hadde fått goder av din økte inntekt om dere hadde bodd sammen, ergo det får de ved at far får med bidrag når dere ikke bor sammen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå forteller du ikke noe om hvor gamle barna er , men hvis de har det bra hos far og samarbeidet mellom deg og far er bra så er det vel bosituasjonen din du må se på etterhvert . 
Jeg skjønner at du ser verdien av å beholde huset for barna sin del , men på sikt så vil det kanskje være mere økonomisk for deg å flytte til en billigere , men like funksjonell bolig for deg og barna.  
Så lenge barna har det bra så vil de takle å flytte så lenge de beholder skole og nærmiljøet sitt. 

Anonymkode: b9df6...9d2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. 

Det er vel beregnet slik at begge skal kunne gi barna like mye. 

Barna mine har egentlig rett på den summen fra far, om man tar årsinntekt i beregning. Jeg vet at far har endel trekk så vi har laget egen utregning. Vi har sett på hva vi sitter igjen med etter faste utgifter er betalt og tatt bidraget etter dette.

På denne måten har vi begge mulighet til å gi litt ekstra til barna når vi har de, uten at en har det dårligere. 

For oss var dette mer greit enn gjennom nav. 

Anonymkode: a7971...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har barna adresse hos far? Bidragspliktige og bidragsmottaker er jo ut fra bostedsadresse, trodde jeg? 

Et av barna til min søster bor 50/50, min søster er ufør og lav inntekt. Eksen har det dobbelte, han har barnets adresse på seg og da får hun ingenting fra han. Hadde hun hatt barnets adresse på seg så ville hun fått en sum. Far til barnet betaler da sfo, aktiviteter, sykler, ski, skøyter, annet utstyr. Hun har valgt å ha egne klær hos seg. 

Anonymkode: a7971...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kr 7000 høres jo helt drøyt ut når dere har 50/50? Hva er inntekten deres sånn ca?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De jeg kjenner som har 50/50, har ikke bidrag om det ikke er slik at den ene tjener veldig mye mer enn den andre. Har et par venninner som betaler ekstra til far av egen fri vilje til far han jobb han tjener mindre i og det gagner jo barna at far har litt ekstra til bruk i han uker.

Har dere relativt lik inntekt så er det jo merkelig om du betaler noe, noe av vitsen med 50/50 er jo at man skal dele ansvaret likt. 

Anonymkode: 49373...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde ikke man betalte bidrag når det var 50/50 jeg!

Anonymkode: 7f2cd...57e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er godt kjent for oss menn som tjener bra.

Anonymkode: eb0bf...ad8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er godt kjent for oss menn som tjener bra.

Anonymkode: eb0bf...ad8

Og kvinner, menn er ikke alene om å betale bidrag, men som regel klager ikke kvinnene for de har kontroll på hva det å ha et barn faktisk koster.

Anonymkode: 49373...fb6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jo, ved delt fast bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er bare tull utjevning av inntekt vil aldri bli noe mer en ca 3000 nok per måned og da snakker vi 5 mill vs 500k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må ordne dere privat avtale om bidrag. Er ikke meningen at du alene skal forsørge både barna, OG eksen.

Jeg regner med ordningen dere har nå må ha blitt til fordi eksen har krevd bidrag fra nav/det kontoret som beregner denne. Da gjøres det en automatisk beregning av samværsprosent og deres inntekt. Ingen annen logikk er med i det regnestykket.

Men om eksen din synes det er rettferdig at du må betale så mye, har du ett problem.. Jeg tror det er et krav ekser kan stille.. om de tjener mindre.

Anonymkode: 02b1d...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vil fortsatt ha mer til overs ved økt inntekt, selv om bidraget skulle bli oppjustert.

Det justeres ikke automatisk, kun om en av dere ber om ny beregning. 

Anonymkode: 05723...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må ordne dere privat avtale om bidrag. Er ikke meningen at du alene skal forsørge både barna, OG eksen.

Jeg regner med ordningen dere har nå må ha blitt til fordi eksen har krevd bidrag fra nav/det kontoret som beregner denne. Da gjøres det en automatisk beregning av samværsprosent og deres inntekt. Ingen annen logikk er med i det regnestykket.

Men om eksen din synes det er rettferdig at du må betale så mye, har du ett problem.. Jeg tror det er et krav ekser kan stille.. om de tjener mindre.

Anonymkode: 02b1d...7f0

Skal tro det hadde blitt leven hvis det hadde blitt skrevet dette til en mann...

Anonymkode: b9b7d...d5d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...