AnonymBruker Skrevet 29. januar #21 Del Skrevet 29. januar Folk er glade i å snakke om denne 15% renta på 80 tallet, men nevner ikke det svært gunstige skattefradraget. De nevner heller ikke at boligprisene pr m2 var langt lavere sett opp mot medianinntekten enn det det er i dag. Eller den enorme prisveksten de fikk være med på, som bokstavelig talt spiste opp lånet over årene. Det kan vi bare glemme i dag! For ikke å snakke om forventningene fra samfunnet for alle andre hverdagslige kostnader og levestandard som kreves for ikke skille seg ut. Eller at det var mulig å få gode jobber uten årevis med høyere utdannelse. Det var langt lettere for generasjonen før oss, er med god grunn at det kalles dessertgenerasjonen Anonymkode: 2cd2d...dae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #22 Del Skrevet 29. januar Frem til midten av 80tallet delte vi (en familie på 5)et veldig gammelt hus med besteforeldre og en tante. 2 kjøkken, 2 stuer, felles wc og bad, det var fint og hyggelig - at ingen andre bodde slik tenkte jeg ikke på. 4 inntekter, 5 voksne. Deretter ble vi boende i huset mens de andre flyttet til et arvet hus vi pusset opp for de. Dette som betaling for huset vi andre bodde i. Etter å ha spinket og spart i 15 år bygget foreldrene mine et nytt, stort flott hus uten lån. Vi reiste vel ut av skandinavia på ferie en eneste gang i oppveksten, og kjørte bare gamle biler. Sånn var det for de fleste i vennegjengen min. Noen få bodde i nye hus, da gjerne med foreldre hvor begge jobbet. De reiste også stadig til ‘syden’ 😂 Det var en annen tid - mine foreldre var hardtarbeidende, men også veldig opptatt av en trygg økonomi - og det er tullete å tenke på hvor annerledes liv mange av oss lever nå. Anonymkode: a8b66...f9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #23 Del Skrevet 29. januar Nei. Mine foreldre hadde lån. Far min kjørte buss og tok på seg det han kunne ekstra mor mi hadde 8 vaske jobber . Vi var heldig med at mine besteforeldre bodde i andre etasje der vi bodde, så de så til oss ungene litt før en av foreldre våres kom hjem etter bhg og skole Vi var aldri på syden turer eller uten for Norge. Var vi på ferie var det på hytte eller nedlagt togstasjon som far min fikk låne via jobben, evnt på telt tur. Viste ikke hva kjøpe pizza eller gatekjøkken mat var før jeg flyttet som lærling i 98 Anonymkode: 92c79...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #24 Del Skrevet 29. januar Mamma og pappa kjøpte hus i 1977. De hadde bare én inntekt. De hadde spart opp endel, men måtte også låne. De betalte en del av kjøpesummen offentlig, og så var det snakk om en sum under bordet også. Det var helt vanlig på den tida. Anonymkode: 95b6d...12f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #25 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk rentefradraget, dette var nå engang slik at man kunne få fradrag for opp mot 70?% av renten. Å hva satt man egentlig igjen med slags rente sats da... så galskap var det faktisk ikke. Anonymkode: 88cc4...4e0 Det var fordi vi også betalte 70% skatt. Anonymkode: 4ff90...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #26 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var fordi vi også betalte 70% skatt. Anonymkode: 4ff90...6cd Nei det gjorde ingen på den tiden. Nettopp grunnet de svært svært gunstige fradragene. Som nettopp ble endret fordi man så at det hadde en svær uheldig effekt nemlig at de aller fleste knapt betalte skatt og at man fikk svært mange 0 skatteytere. Anonymkode: 88cc4...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå