AnonymBruker Skrevet i går, 17:13 #1 Del Skrevet i går, 17:13 Var det normalt på 70-80 tallet og kunne spare og kjøpe et hus på en normal inntekt uten lån? Anonymkode: 5b060...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:17 #2 Del Skrevet i går, 17:17 Nei, de tok opp lån da også. Men bolig var billigere og dermed mer tilgjengelig. Anonymkode: ca7a7...8f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:34 #3 Del Skrevet i går, 17:34 Boligprisene steg voldsomt på 80 tallet, og så ...bom!!! De som kjøpte og lånte på midten av 80 tallet var litt fucked . Og de alle måtte ha lån. Mine foreldre bygde hus i 1986, og hele gata var full av nybygg. Svært mange av dem ble stående tomme, for renta var 15- 17 %, og folk mistet i tillegg jobben under krasjet. Det var ille. Det var så ille at bankene gikk konkurs og ble tatt over av staten. "Under jappetiden steg boligprisene kraftig. Deretter raknet boligmarkedet fullstendig. Bankene gikk overende og ble overtatt av staten. Aksjonærene tapte alt. I løpet av fem år falt realprisen på bolig i Norge med 42,6 prosent. Det gikk 12 år før prisene igjen var på samme nivå som i 1987." Anonymkode: 2a6f9...638 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:18 #4 Del Skrevet i går, 19:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Boligprisene steg voldsomt på 80 tallet, og så ...bom!!! De som kjøpte og lånte på midten av 80 tallet var litt fucked . Og de alle måtte ha lån. Mine foreldre bygde hus i 1986, og hele gata var full av nybygg. Svært mange av dem ble stående tomme, for renta var 15- 17 %, og folk mistet i tillegg jobben under krasjet. Det var ille. Det var så ille at bankene gikk konkurs og ble tatt over av staten. "Under jappetiden steg boligprisene kraftig. Deretter raknet boligmarkedet fullstendig. Bankene gikk overende og ble overtatt av staten. Aksjonærene tapte alt. I løpet av fem år falt realprisen på bolig i Norge med 42,6 prosent. Det gikk 12 år før prisene igjen var på samme nivå som i 1987." Anonymkode: 2a6f9...638 Ja takk, kjenner til alt dette. Hadde aksjer i Kreditkassen som gikk over ende. Tapte alt sammen. Er i dag veldig forsiktig med aksjer (0) og fond (nesten ingen ting). Har mer på høyrentekonto og i gull/sølv. Anonymkode: dfd89...5db 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet i går, 19:23 #5 Del Skrevet i går, 19:23 Jeg tror vi som ikke hadde bolig og boliglån på 80- tallet skal prise oss lykkelige, og håpe den situasjonen aldri oppstår igjen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet i går, 19:26 #6 Del Skrevet i går, 19:26 Mine forelder, hadde ikke råd til hus på 80-allet da jeg vokste opp, de måtte leie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:28 #7 Del Skrevet i går, 19:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var det normalt på 70-80 tallet og kunne spare og kjøpe et hus på en normal inntekt uten lån? Anonymkode: 5b060...956 Jeg husker pappa (født 55) sa at han klarte å beholde leiligheten når renten sprang i taket, men at han hadde ikke råd til mat en del dager og gikk svimmel rundt på jobb i perioder. Gikk mye ned i vekt sa han. Anonymkode: 2aacc...25e 1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:32 #8 Del Skrevet i går, 19:32 Huset ble bygd pø om pø. Leide et hus 200m unna byggingen. Det ble altså ikke tatt opp lån. Anonymkode: 731c1...bde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:04 #9 Del Skrevet i går, 20:04 Vi bygde på 70-tallet,vi tok opp lån. Mannen gjorde det meste da han er/var snekker. Renta var helt oppe i 15%, så det var hardt å betjene de,vi måtte jobbe begge to. Det var en stor dag da siste avdrag var betalt, tror det bikka år 2000 før vi var ferdig. Anonymkode: 75938...08e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:11 #10 Del Skrevet i går, 20:11 Mine og mannens foreldre kjøpte på den tiden. Det var langt fra noen gullalder, tvert i mot. Renter opp mot 18%. Vi kjøpte selv nærmere 2010. Det har virkelig vært en gullalder. Anonymkode: d2c93...f30 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:20 #11 Del Skrevet i går, 20:20 Foreldrene mine var to stk da, og kjøpte med lån på 14%. Starten av 80tallet. Pga rentene og kostnadene så hadde de råd til første ferie 12 år etter boligkjøp. En inntekt dekket ikke lån/faste utgifter engang, og de kjøpte ikke spesielt stort eller dyrt hus. Anonymkode: 947bc...9d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:23 #12 Del Skrevet i går, 20:23 Mine foreldre kjøpte hus i 1976 og mor gikk hjemme. Rundt 1990-tallet gikk firmaet til far overende(i likhet med mange andre) og de mistet hus og det de eide, husprisene var gått i bunn så de fikk lite for huset og endte opp med gjeld. Min mor betalte den siste avdraget på den gjelden denne uken. Jeg tenker vi skal holde tunga rett i munnen når vi ser bakover. Jeg som vokste opp på 70 og 80 tallet husker en tid med mer fremtidsoptimisme enn vi har i dag. Det var liksom lov å glede seg mer over økende kjøpekraft, reiser og muligheter. Samtidig ser jeg at vi hadde en lang, langt lavere levestandard enn folk flest har i dag. En venninne sa til meg her om dagen at hun opplevde oss som rike i barndommen fordi vi hadde brusmaskin hjemme, så tenker det sier litt. Anonymkode: 2cd5c...547 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:23 #13 Del Skrevet i går, 20:23 Foreldre bygde i løpet av 80 tallet, meste ble gjort selv og husene var husbank finansierte i stor grad. Det er derfor man kan finne 70/80 talls hus hvor lofte ikke er godkjent for varig opphold og/eller kjellere som er fylt igjen med pukk. Husbanken finansierte opp til en vis kvm men husene ble bygget mye større og med mere potensiale. Helt surrealistisk mulighet i grunn! Kjenner nabolag på nabolag hvor dette ble gjort. Så gikk det 10 -30 år og en søknad til kommunen, vips så hadde man dobbelt boareal, sokkelleiligheter osv.. som førte til langt bedre boligpriser ved salg. Selv om lånene den gang da var gunstig. Viktig å merke seg at selvom renta var tidvis høy så var gjerne lånene moderate og rentefradraget helt fantastisk. Dagens situasjon er sådan langt værre. Anonymkode: 88cc4...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:28 #14 Del Skrevet i går, 20:28 Mine foreldre kjøpte i 1980. I barndommen jobbet pappa to jobber for å få ting til å gå rundt. Det var vel neppe fordi han syntes det var så gøy… boligene kostet jo mindre, men lønningene var jo mye lavere også. Men rentene var galskap. Så mange hadde det trangt ja. Anonymkode: a5174...8f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:31 #15 Del Skrevet i går, 20:31 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mine foreldre kjøpte hus i 1976 og mor gikk hjemme. Rundt 1990-tallet gikk firmaet til far overende(i likhet med mange andre) og de mistet hus og det de eide, husprisene var gått i bunn så de fikk lite for huset og endte opp med gjeld. Min mor betalte den siste avdraget på den gjelden denne uken. Jeg tenker vi skal holde tunga rett i munnen når vi ser bakover. Jeg som vokste opp på 70 og 80 tallet husker en tid med mer fremtidsoptimisme enn vi har i dag. Det var liksom lov å glede seg mer over økende kjøpekraft, reiser og muligheter. Samtidig ser jeg at vi hadde en lang, langt lavere levestandard enn folk flest har i dag. En venninne sa til meg her om dagen at hun opplevde oss som rike i barndommen fordi vi hadde brusmaskin hjemme, så tenker det sier litt. Anonymkode: 2cd5c...547 Dette er jo i grunn bare tidens tann... Brusmaskina på 70-90 tallet var luksus fordi det var en helt annen standard enn 40-60 årene. Det man i dag ville kalt " et sliten 80 talls hus" va jo på 80 tallet helt kurrant å med en standard langt over en kårbolig som akkurat overlevde krigen. På lik linje kan man si at et nybygget funkis hus i dag er helt crazy luksus, men så er nå det engang dagens standard. Anonymkode: 88cc4...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:32 #16 Del Skrevet i går, 20:32 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mine foreldre kjøpte i 1980. I barndommen jobbet pappa to jobber for å få ting til å gå rundt. Det var vel neppe fordi han syntes det var så gøy… boligene kostet jo mindre, men lønningene var jo mye lavere også. Men rentene var galskap. Så mange hadde det trangt ja. Anonymkode: a5174...8f9 Husk rentefradraget, dette var nå engang slik at man kunne få fradrag for opp mot 70?% av renten. Å hva satt man egentlig igjen med slags rente sats da... så galskap var det faktisk ikke. Anonymkode: 88cc4...4e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:36 #17 Del Skrevet i går, 20:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var det normalt på 70-80 tallet og kunne spare og kjøpe et hus på en normal inntekt uten lån? Anonymkode: 5b060...956 Nei, det vanlige var å låne, og de brukte nok vel så mye av inntekten sin på boliglån da, som nå. Men da var det ikke all verdens annet man skulle ha. Man hadde ikke mobiltelefon, PC'er, nettbrett og slike ting. Det var heller ikke vanlig med kafebesøk, spise ute, reise på hotellferier, dra i skisenter, gå på treningssenter, ha en rekke streamingabonnementer og alle disse tingene som de fleste nå bruker store summer på hvert år. Husene hadde også en mye enklere standard enn nå og man drev ikke med stadig utskifting av møbler, oppussing og sånt. Anonymkode: b255b...41c 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet i går, 20:50 #18 Del Skrevet i går, 20:50 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mine foreldre kjøpte hus i 1976 og mor gikk hjemme. Rundt 1990-tallet gikk firmaet til far overende(i likhet med mange andre) og de mistet hus og det de eide, husprisene var gått i bunn så de fikk lite for huset og endte opp med gjeld. Min mor betalte den siste avdraget på den gjelden denne uken. Jeg tenker vi skal holde tunga rett i munnen når vi ser bakover. Jeg som vokste opp på 70 og 80 tallet husker en tid med mer fremtidsoptimisme enn vi har i dag. Det var liksom lov å glede seg mer over økende kjøpekraft, reiser og muligheter. Samtidig ser jeg at vi hadde en lang, langt lavere levestandard enn folk flest har i dag. En venninne sa til meg her om dagen at hun opplevde oss som rike i barndommen fordi vi hadde brusmaskin hjemme, så tenker det sier litt. Anonymkode: 2cd5c...547 Jeg oppfattet også familien til en nabojente som rike fordi de hadde brusmaskin. 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:09 #19 Del Skrevet i går, 21:09 Denne tabellen er fin å ha med seg når man skal svartmale gode gamle dager 🙂 80 tallet 2023 Lånebeløp 1 000 000 1 000 000 1 000 000 Antall år nedbetaling 25 25 25 Rente før skatt 14,00 % 4,40 % 5,70 % Samlet rente+avdrag per år 145 498 66 747 76 011 Rente år 1 140 000 44 000 57 000 Avdrag 5 498 22 747 19 011 Skattefradrag rente 98 000 9 680 12 540 Rente+avdrag etter skatt 1. år 47 498 57 067 63 471 Anonymkode: 88cc4...4e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:21 #20 Del Skrevet i går, 21:21 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette er jo i grunn bare tidens tann... Brusmaskina på 70-90 tallet var luksus fordi det var en helt annen standard enn 40-60 årene. Det man i dag ville kalt " et sliten 80 talls hus" va jo på 80 tallet helt kurrant å med en standard langt over en kårbolig som akkurat overlevde krigen. På lik linje kan man si at et nybygget funkis hus i dag er helt crazy luksus, men så er nå det engang dagens standard. Anonymkode: 88cc4...4e0 Når du leser tråder her så er det mange som hisser seg opp over tidligere generasjoner som visstnok drar opp stigen etter seg. Mener vel at vi som vokste opp på 70 og 80 tallet ikke hadde i nærheten av dagens standard. Det var ikke vanlig med brus, det var ikke så vanlig med cafebesøk og mine foreldre brukte ikke mye penger på seg selv. Ingen betalte i dyre dommer for å gå på treningssenter eller få negler i salong. Anonymkode: 2cd5c...547 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå