Gå til innhold

plantar fascitt...til lege eller fysioterapeut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan finne ut om det er det man har? 

Anonymkode: b7cec...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville dratt til fysio. De undersøker mer grundig enn en vanlig lege kan.

Anonymkode: 31608...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer oftest pga sko. Har du veldig løse myke sko, kan det hjelpe med sko som har litt hardere yttersåle. Fotterapeuter med videreutdanning innen biomekanisk terapi er flinke på akkurat det. Hilsen fotterapeut

Anonymkode: 4c346...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok satset på fysioterapeut, dem er flinkere til sånne ting og du kan få tips til øvelser, det er min erfaring:). 

Jeg har hatt plantar fascitt, det er ikke behagelig, vanskelig og bli kvitt. Jeg kjøpte massasje baller på biltema 2 stk til 54 kr, jeg brukte den store først og så den lille hver dag - spesielt etter aktivet, mulig det bare var i hodet mitt, men for meg fungerte dem ballene veldig bra. Jeg ble kvitt elendigheta! (Bank i bordet hehe). 

Det finnes en spesiell sokk som heter strassburg den koster over 600 kr. Jeg brukte den iblant, men merket ikke noe effekt. Men det er nok individuelt. 

Og så kan det behandles hos fysio med trykkbølgebehandling, mulig det har kommet noe mer på markedet siden jeg sleit med dette hehe.

Håper du får hjelp med plagene dine ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fysio hjelper mye samt riktige sko.

Anonymkode: e5439...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok det opp med legen, ble henvisning til ortoped for å ta støp av føttene så ble det produsert egne såler til mine føtter. Fikk dette dekt, betalte kun egenandel.
Når jeg er flink til å bruke de så merker jeg minimalt , går dog ikke veldig lange turer da det kan gi ekstra smerter i noen dager etterpå.

Anonymkode: 260d6...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har på begge føtter nå. Fastlegen som undersøkte. Fysioterapauten er borte en periode, men vil be om øvelser fra henne etterhvert. 
Fastlegen sa at det som står her stemmer ganske bra, så tok tipsene herfra: https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/legg-ankel-fot/plantar-fasciitt

Ikke kjøpt meg annet enn noen gelsåler enda, fordi det har vært så travelt. Er ikke som det forsvinner imorgen, så da måtte jeg få unna litt før jeg tar meg av det. Trengte ikke spesialsåler i følge fastlegen, og det står i linken også. Uten å kuppe tråden så tar jeg gjerne i mot tips om såler, for hadde tenkt å spørre her. Fastlegen henviser nok ikke når det ikke er nødvendig, så må være i butikk. 

Anonymkode: b1f1a...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...