AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Del Skrevet 29. januar Jeg bare lurer: hvor går grensen mellom å ha fordommer og det å ha en mening om noe? F.eks jeg mener at par som ikke har inntekt/økonomi til å ha barn der og da ikke burde bli foreldre. Er det å ha fordommer mot lavtlønte eller uutdannede? Selv mener jeg ikke det, men kom oppi en situasjon der dette var et tema. Anonymkode: 25c8e...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannabanna Skrevet 29. januar #2 Del Skrevet 29. januar Hva legger du i å ikke ha råd til barn da? Om du mener at lavslønnede generelt ikke burde få barn vil jeg si det er en fordom. Om man akkurat i ett år eller to er i en vanskelig økonomisk situasjon og du mener at man da bør vente vil jeg kalle det en mening. Kanskje litt avsporing her, men det er er jo ikke økonomi som er det viktigste for ett barn om barnet får mat, har klær osv. Ville i større grad bekymret meg over ting som alkohol, dop, dårlige familieforhold ol. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:06 #3 Del Skrevet lørdag kl 15:06 Vel, hvis jeg mener at mørkhudede er mindre verdt så er jo det også en type fordom? At jeg forhåndsdømmer noen. Jeg tror at det finnes mange type meninger, for eksempel en fordom. Mening er et paraplybegrep. Tenker jeg da. En språkekspert vet det sikkert bedre enn meg. Anonymkode: bf95f...15b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:20 #4 Del Skrevet lørdag kl 15:20 En mening kan også være en fordom. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: 6feec...9ac 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet lørdag kl 17:43 #5 Del Skrevet lørdag kl 17:43 AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 17.05): Jeg bare lurer: hvor går grensen mellom å ha fordommer og det å ha en mening om noe? F.eks jeg mener at par som ikke har inntekt/økonomi til å ha barn der og da ikke burde bli foreldre. Er det å ha fordommer mot lavtlønte eller uutdannede? Selv mener jeg ikke det, men kom oppi en situasjon der dette var et tema. Anonymkode: 25c8e...e24 Hvis du mener at ingen lavtlønnede eller uutdannede bør ha barn fordi du ikke tror at de har nok penger til å ha barn er det er fordom. Hvis du mener en lavinntektsfamilie som ikke klarer å gi sine barn det mest nødvendige ikke bør ha barn, er det en mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:02 #6 Del Skrevet søndag kl 13:02 AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 17.05): Jeg bare lurer: hvor går grensen mellom å ha fordommer og det å ha en mening om noe? F.eks jeg mener at par som ikke har inntekt/økonomi til å ha barn der og da ikke burde bli foreldre. Er det å ha fordommer mot lavtlønte eller uutdannede? Selv mener jeg ikke det, men kom oppi en situasjon der dette var et tema. Anonymkode: 25c8e...e24 Ikke noe enten/eller. Det er mange fordomsfulle meninger. Anonymkode: a5101...4ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:13 #7 Del Skrevet søndag kl 13:13 Fordommer er når man dømmer folk (gir dem egenskaper/verdier) basert på stereotypier. Sånn sett ikke en mening. Det å "mene" at et gitt individ, f.eks på grunn av lav inntekt, er uegnet som forelder er en fordom. Det å mene at man på generelt grunnlag bør ga bedre inntekt for å ivareta ra barn, er en mening. Anonymkode: be5a1...93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:39 #8 Del Skrevet søndag kl 15:39 ETYMOLOGI etter tysk Vorurteil, etter latin praejudicium; grunnbetydning 'dom som er felt på forhånd uten kjennskap til sakens rette sammenheng' BETYDNING OG BRUK 1 forutfattet (fordømmende) mening eller oppfatning ; tradisjonsbestemt, inngrodd vaneforestilling ; bornert uvilje. Fra: naob.no Så fordom er en type mening. Men man vet ikke nok om saken på forhånd, man bare tror det. Anonymkode: bf95f...15b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:41 #9 Del Skrevet søndag kl 15:41 En fordom er en mening, men en mening trenger ikke å være en fordom. Anonymkode: 74639...938 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå