Gå til innhold

Kiropraktor, virker det eller er det humbug?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men fortsatt er det kiropraktoryrket du angriper. Og du klarer ikke komme med nyttig argument mtp at kiropraktorer kan både sykemelde og henvise, noe fysioterapeut ikke kan. 

Anonymkode: a1b3d...488

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til? Leser du hva jeg svarer deg?

Anonymkode: b3df2...c1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har aldri vært hos kiropraktor, og legen min sier at man skal være forsiktig med å betale masse penger for noe som ikke nødvendigvis funker. Har prøvd mye annet så vurderer nå dette. Har dere vært til kiropraktor og hvordan opplevde dere det, er det verdt pengene?

Anonymkode: 7f679...775

Legen henviste meg til kiropraktor. Og jeg fikk veldig god hjelp der, så jeg synes absolutt det var verdt pengene. 

Anonymkode: fd8a3...110

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til? Leser du hva jeg svarer deg?

Jeg leser at du henger ut kiropraktorer som noe som ikke har effekt, og evnt virkning er placebo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser at du henger ut kiropraktorer som noe som ikke har effekt, og evnt virkning er placebo. 

Ah, du tenker på tråden generelt, og ikke min kritikk til hvordan du understøtter dine argumenter med forskning du har søkt deg frem til fortløpende uten å lese og vurdere? 

Jeg mener at kroppen har en selvhelbredende effekt som kiropraktikk benytter seg av og tar æren for. Eksempelet jeg skrev om at de ler bak ryggen deres har jeg observert. Men mest av alt er det skremmende hvor stor skade de gjør. Særlig risikoen for slag. Legger ved en link til en diskusjon i Aftenposten knyttet til det. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/MoJjnE/uakseptabel-risiko-ved-nakkemanipulasjon

Angående sykemelding og henvisning viser jeg til innlegg # 57. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min kiropraktor er gull verdt. Jeg ble avvist av fysioterapeut da jeg hadde frozen shoulder. Kom tilbake når du ikke har vondt. Min tok tak i alt rundt skulderen som du da feilbelaster siden den ikke fungerer samt ga meg øvelser. Det ble tatt et røntgenbilde før behandling. Nå må det sies at han også er fysioterapeut. 

Anonymkode: 3c668...832

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ah, du tenker på tråden generelt, og ikke min kritikk til hvordan du understøtter dine argumenter med forskning du har søkt deg frem til fortløpende uten å lese og vurdere? 

Jeg mener at kroppen har en selvhelbredende effekt som kiropraktikk benytter seg av og tar æren for. Eksempelet jeg skrev om at de ler bak ryggen deres har jeg observert. Men mest av alt er det skremmende hvor stor skade de gjør. Særlig risikoen for slag. Legger ved en link til en diskusjon i Aftenposten knyttet til det. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/MoJjnE/uakseptabel-risiko-ved-nakkemanipulasjon

Å, du har observert. Ja da er det automatisk en sannhet, skjønner. 

Hvis kiropraktorer er så farlig, så er det jo rart at de får fortsette. Skal vi snakke om risikoen for alvorlig sykdom og død ved medisiner - som ofte ikke er nødvendig å ta? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det kommer jo ann på hva du sliter med. Jeg har blitt fulgt opp av kiropraktor hele veien med prolaps, og hun har gjort så mye mer enn å bare knekke, hun masserer, hun har gitt meg akupunktur, trykkbølge behandling, strekker meg, og gitt meg øvelser jeg skal gjøre, så en kiropraktor knekker ikke bare opp.

Anonymkode: 251bf...74c

Prolaps suges opp av kroppen og ikke noe en kiropraktor gjør vil hjelpe. 

Anonymkode: 97000...084

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Prolaps suges opp av kroppen og ikke noe en kiropraktor gjør vil hjelpe. 

Heh det er litt morsomt at du skal fortelle meg at det ikke fungerer når det har fungert, hvem tror du vet best av oss? Jeg som har opplevd det eller du som ikke har peiling? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Heh det er litt morsomt at du skal fortelle meg at det ikke fungerer når det har fungert, hvem tror du vet best av oss? Jeg som har opplevd det eller du som ikke har peiling? 

Jeg som er med  på prolapsoperasjoner ukentlig og ser at de da suger det bort manuelt og hører hva ortopedene sier og mener? Placebo er en kjent ting det altså. Folk mener at homeopati virker også…. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg som er med  på prolapsoperasjoner ukentlig og ser at de da suger det bort manuelt og hører hva ortopedene sier og mener? Placebo er en kjent ting det altså. Folk mener at homeopati virker også…. 

Men siden du tydeligvis jobber med det så vet du vel også at det er hel drøss med ting som følger med en prolaps? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble frarådet å gå til kiropraktor av legen min.

Etter 10 år hos fysioterapi som ikke hjalp et sekund på plagene mine valgte jeg allikevel å gå til en. Og du verden for en forskjell. Han «knekker» ingenting hos meg.

Han var i derimot veldig klar på at hovedproblemet mitt ikke kom fra nakken som fysioterapeuten har behandlet.

Fikk ny lege som endelig tok plagene mine på alvor og videresendte meg. Hovedproblemet er en skade i en fot, som har gjort at jeg har gått galt og fått feilstillinger i hele kroppen. Etter flere operasjoner, fysioterapi og kiropraktor så har mange av plagene forsvunnet. 

Hadde jeg gått før hadde jeg kanskje fått hjelp før. Og kanskje ville jeg unngått å måtte omskoleres.

Etter at jeg begynte hos kiropraktor har jeg ikke hatt en dag med sykemelding utenom operasjoner pga problemene.

Anonymkode: 4cec1...237

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men siden du tydeligvis jobber med det så vet du vel også at det er hel drøss med ting som følger med en prolaps? 

Ja. Men kiropraktor får ikke gjort noe med prolapset. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Men kiropraktor får ikke gjort noe med prolapset. 

Nei alle skjønner at kiropraktor behandling ikke gjør at prolaps tørker raskere ut, men det hjelper på smerter relatert til prolapsen, og andre smerter som du kan lese av mange svar her i tråden. Men du vil jo ikke tro på det, så jaja da er det bare for deg å holde deg unna kiropraktor hvis du noen gang skulle få prolaps da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å, du har observert. Ja da er det automatisk en sannhet, skjønner. 

Hvis kiropraktorer er så farlig, så er det jo rart at de får fortsette. Skal vi snakke om risikoen for alvorlig sykdom og død ved medisiner - som ofte ikke er nødvendig å ta? 

Det betyr ingenting for meg om du tror meg eller ikke. 

Jeg er enig i at det er rart at de får fortsette, og gjentar at det å risikere følgene av slag ikke er verdt å utsette seg for kiropraktikk for. Jeg tror ikke du mener at jeg syntes det er verdt å bli syk eller dø av unødvendige medisiner? I så tilfelle kan jeg avkrefte det. Er det ett argument for at kiropraktikk er å anbefale?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble frarådet å gå til kiropraktor av legen min.

Etter 10 år hos fysioterapi som ikke hjalp et sekund på plagene mine valgte jeg allikevel å gå til en. Og du verden for en forskjell. Han «knekker» ingenting hos meg.

Han var i derimot veldig klar på at hovedproblemet mitt ikke kom fra nakken som fysioterapeuten har behandlet.

Fikk ny lege som endelig tok plagene mine på alvor og videresendte meg. Hovedproblemet er en skade i en fot, som har gjort at jeg har gått galt og fått feilstillinger i hele kroppen. Etter flere operasjoner, fysioterapi og kiropraktor så har mange av plagene forsvunnet. 

Hadde jeg gått før hadde jeg kanskje fått hjelp før. Og kanskje ville jeg unngått å måtte omskoleres.

Etter at jeg begynte hos kiropraktor har jeg ikke hatt en dag med sykemelding utenom operasjoner pga problemene.

Anonymkode: 4cec1...237

Jeg hadde ingen positiv effekt av tidligere fysioterapi med ryggproblemer (prolaps + isjas), men kiropraktor derimot. Han knakk litt, men veldig mildt. Hovedfokus på massering, og øvelser jeg skulle gjøre hjemme. 

Godt mulig det er forskjell på personene som utfører, men jeg har hatt veldig god hjelp av kiropraktorer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det betyr ingenting for meg om du tror meg eller ikke. 

Jeg er enig i at det er rart at de får fortsette, og gjentar at det å risikere følgene av slag ikke er verdt å utsette seg for kiropraktikk for. Jeg tror ikke du mener at jeg syntes det er verdt å bli syk eller dø av unødvendige medisiner? I så tilfelle kan jeg avkrefte det. Er det ett argument for at kiropraktikk er å anbefale?

Poenget er hvorfor i all verden du tror at dine anekdotiske bevis har mer hold enn mine. 

Det er et argument for at det ikke er et argument for at kiropraktikk er å fraråde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Alle jeg kjenner som har gått til kiropraktor har blitt verre. Hadde heller valgt fysioterapeut eller naprapat any day.

Anonymkode: b33ca...d39

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er veldig skeptisk til kiropraktorer da jeg kjenner så mange som i verste fall har havnet på sykehus og i beste fall bare har endt opp med en MYE lettere lommebok.

Funker overhodet ikke for min del, yoga er mye bedre.

Anonymkode: f908d...d82

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

All medisin utnytter kroppens selvhelbredende effekt som du kaller det. Ingen lege i verden kan få et sår til å gro. 

Anonymkode: 2a1eb...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er hvorfor i all verden du tror at dine anekdotiske bevis har mer hold enn mine. 

Det er et argument for at det ikke er et argument for at kiropraktikk er å fraråde. 

Jeg har ikke sagt at dine anekdotiske erfaringer ikke har hold. Jeg tror på at du har erfart dine erfaringer. Men jeg tror også at det er flere faktorer som spiller inn. Som ikke begrenser seg til placeboeffekt fra kiropraktikk. Som f.eks kroppens evne til å reparere seg selv. Om du føler deg angrepet så har ikke det vært min intensjon å angripe deg personlig, og jeg føler gjerne at du tar til deg personlig min kritikk av ett fagfelt du har noen erfaringer med som pasient. 

Du betvilte at min observasjon var sann. Det er som sagt ikke viktig for meg om du tror meg eller ikke.

Jeg er derimot meget uenig i deg i at risikoen potensielle svært alvorlige bivirkninger er akseptabel hverken for unødvendige medisiner eller kiropraktikk, når det finnes bedre og tryggere alternativer.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...