AnonymBruker Skrevet i går, 18:18 #61 Del Skrevet i går, 18:18 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): På NHI står følgende: "Kiropraktorer i Norge er offentlig autorisert helsepersonell med selvstendig diagnose- og behandleransvar. Normalt har kiropraktorer fem-årig profesjonsrettet akademisk universitetsutdannelse. I tillegg kommer ett års obligatorisk turnustjeneste. Kiropraktorer har sin spesialkompetanse på muskel- og skjelettlidelser." Høres ikke ut som alternativ behandling. Kiropraktoren har "reddet" meg to ganger hvor ryggen har låst seg fullstendig. Anonymkode: fa0f8...6a3 Spiller ingen rolle hva det høres ut som. Kiropraktikk baseres seg på forlengst tilbakeviste teorier drømt opp av en skjeggete raring på 1800-tallet. Det er på ingen måte vitenskapelig eller evidensbasert. Anonymkode: c4d87...477 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:18 #62 Del Skrevet i går, 18:18 Min erfaring er at kiropraktorer kan hjelpe med smerter fastlegene ikke kan hjelpe deg med. Jeg hadde vært ufør hadde det ikke vært for kiropraktoryrket. Men det tok noen forsøk å finne noen med erfaring og som virkelig kunne faget. Anonymkode: d178c...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:20 #63 Del Skrevet i går, 18:20 Enda en tulling skrev (51 minutter siden): ChatGPT? Tror ikke brukeren var ute etter en oversettelse av, definisjon eller eksempler på "pseudoscience".... Takk, tar det som et slags kompliment, selv om jeg hater ChatGPT. Jeg skreiv det selv og synes egentlig ikke det var så fryktelig godt forklart. Jo, de var ute etter en definisjon på pseudoscience. Ordet var markert og de klaget på at det var engelsk. Spurte om YouTube var kilden, så det var åpenbart at de ikke forstod hva det betydde. Anonymkode: c4a56...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet i går, 18:20 #64 Del Skrevet i går, 18:20 Påkrevd skrev (1 time siden): Man må skille klinten fra hveten. Kiropraktor er en femårig mastergrad som i veldig stor grad baserer seg på pensumet til medisinstudiet, pluss praksis før man får autorisasjon. Astrologi er ikke styrt av noen myndigheter/kontrollorgan, helt på siden av all vitenskap. Hvem som helst kan etablere en «astrologiskole». Psykiatrien er fundert på, tja…drive ut Satan og andre onde ånder, gjemme bort pasienter til de «skjerpet» seg, lobotomi og whatnot. De fleste vil være enige i at det er et fagfelt som allikevel har noe for seg idag. Så hva et yrke er fundert på, er egentlig helt uvesentlig. Det er vel mer fruktbart å fokusere på hva et yrke har utviklet seg til. https://www.dagensmedisin.no/fysioterapi-kiropraktikk-muskel-og-skjelett/kiropraktikk-er-og-skal-vaere-en-del-av-det-autoriserte-helsevesenet/669143 Som en over her nevnte, står ikke ting stille. Det kan være betydelige forskjeller på hvordan en nyutdannet praktiserer kontra en som nærmer seg pensjonsalder uten å nødvendigvis ha oppdatert seg noe særlig underveis. Og som jeg nevnte tidligere, det er ingen garanti for å få noe ut av en tur til kiropraktor, og det har minimal, om noen, helbredende effekt, men at mange kan få en etterlengtet lindring er det ingen tvil om. For meg utgjorde det forskjellen på sykmeldt og sengeliggende, til å kunne dra direkte på jobb etter et kvarters tid hos kiropraktor. At noen av pensumet overlapper medisinstudiet har ikke relevanse får deres kredibilitet. Om en skal hvitvaske yrke med og peke på de deler som faktisk er evidensbasert og tatt fra andre grener så argumenterer man i praksis for hvor lite relevant det er at yrke eksisterer. En må forsvare de deler av yrket som er spesifikke for den behandlingen det gir, der viser forskning helt klart at dette ikke er effektiv behandling men derimot med potensielle alvorlige bivirkninger. Men mest alvorlig er at folk velger behandlinger som ikke har effekt til fordel fra faktisk effektiv behandling, slik kan de gå med plager over lang tid. Psykiatrien la fra seg det okkulte på 17 tallet, kiropraktikk holder enda på avleggere av troen på at en usynlig livskraft styrer helsen vår. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:29 #65 Del Skrevet i går, 18:29 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): På NHI står følgende: "Kiropraktorer i Norge er offentlig autorisert helsepersonell med selvstendig diagnose- og behandleransvar. Normalt har kiropraktorer fem-årig profesjonsrettet akademisk universitetsutdannelse. I tillegg kommer ett års obligatorisk turnustjeneste. Kiropraktorer har sin spesialkompetanse på muskel- og skjelettlidelser." Høres ikke ut som alternativ behandling. Kiropraktoren har "reddet" meg to ganger hvor ryggen har låst seg fullstendig. Anonymkode: fa0f8...6a3 Du har ikke lest godt nok. Du hopper bukk over hele avsnitt 7 som heter "Mangel på gode studier". Hvis du leser avsnitt 6 vil du se at det tas mange forbehold. Det står at det "kan hjelpe", ikke at det gjør det. Det står at studiene er for av ujevn kvalitet til at man kan dra bastante konklusjoner. Et sitat: "Foreløpig finnes det ikke bevis som støtter at kiropraktisk behandling gir klinisk meningsfulle fordeler fremfor andre behandlinger av smerte og sykelighet hos personer med lave ryggsmerter." Anonymkode: c4a56...0e9 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:33 #66 Del Skrevet i går, 18:33 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min erfaring er at kiropraktorer kan hjelpe med smerter fastlegene ikke kan hjelpe deg med. Jeg hadde vært ufør hadde det ikke vært for kiropraktoryrket. Men det tok noen forsøk å finne noen med erfaring og som virkelig kunne faget. Anonymkode: d178c...127 Samme her. Jeg har i alle år slitt med muskelsmerter, og fikk etterhvert diagnosen Fibromyalgi. Så låste nakken seg helt, ryggen og hoftene ga konstante smerter med låsninger,og jeg ble langtids sykemeldt av fastlegen, og han mente jeg gikk mot ufør. Jeg tok sjansen på kiropraktor, og endte opp hos ei som er utrolig dyktige. Etter å ha gått der en stund og hatt masse samtaler med henne for å finne ut hvorfor jeg fikk disse løsningene, så nevnte hun for meg om jeg er utredet fot ADHD. Jeg har ikke tenkt tanken en gang, men leste meg opp på ADHD hos kvinner. Tok kontakt med psykolog selv, og 2år etter første time hos kiropraktor har jeg nå ADHD diagnose, og er i full jobb 😊 Fibromyalgi smertene er 70% borte, og jeg kan nesten ikke tenkt på at jeg var på vei til uføretrygd. Anonymkode: 6915d...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet i går, 18:34 #67 Del Skrevet i går, 18:34 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det du beskriver er kink, og krever ikke behandling da det går over av seg selv etter kort tid Anonymkode: b3df2...c1b Andre får tro hva de vil. Det er så lett å diagnostisere og kjenne andres helsetilstander bak et tastatur, så det bryr meg midt på - ryggen 🤣 TS spurte om det virket, og jeg svarte at det virket for meg. Du mener åpenbart at det ikke virker, så kan du vel heller svare det selv i et eget innlegg, uten å blande deg inn i mitt svar! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:44 #68 Del Skrevet i går, 18:44 Perine skrev (9 minutter siden): Andre får tro hva de vil. Det er så lett å diagnostisere og kjenne andres helsetilstander bak et tastatur, så det bryr meg midt på - ryggen 🤣 TS spurte om det virket, og jeg svarte at det virket for meg. Du mener åpenbart at det ikke virker, så kan du vel heller svare det selv i et eget innlegg, uten å blande deg inn i mitt svar! At du opplever bedring er ikke et svar på om det virker eller er humbug. Mange kan oppleve bedring uten at behandlingen virker. Det kalles placebo. Anonymkode: c4a56...0e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet i går, 18:44 #69 Del Skrevet i går, 18:44 Jeg hadde skikkelig kink i ryggen etter å spilt innebandy. Jeg gikk til kiropraktor. Neste dag var ryggen så godt som god igjen. Men det at ryggen ble bra igjen kan ha hatt noe med tiden å gjøre. Mange plager løser seg på kort tid uansett. Så ikke lett å vite hva som er hva. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet i går, 18:54 #70 Del Skrevet i går, 18:54 Gregarious skrev (9 minutter siden): At noen av pensumet overlapper medisinstudiet har ikke relevanse får deres kredibilitet. Om en skal hvitvaske yrke med og peke på de deler som faktisk er evidensbasert og tatt fra andre grener så argumenterer man i praksis for hvor lite relevant det er at yrke eksisterer. En må forsvare de deler av yrket som er spesifikke for den behandlingen det gir, der viser forskning helt klart at dette ikke er effektiv behandling men derimot med potensielle alvorlige bivirkninger. Men mest alvorlig er at folk velger behandlinger som ikke har effekt til fordel fra faktisk effektiv behandling, slik kan de gå med plager over lang tid. Psykiatrien la fra seg det okkulte på 17 tallet, kiropraktikk holder enda på avleggere av troen på at en usynlig livskraft styrer helsen vår. Alle autoriserte helsepersonell som spesialiserer seg i én eller annen retning har de grunnleggende kunnskapene. Det utgjør selvsagt en hel del når man beveger seg ut i de forskjellige grenene, om det er kiropraktorer eller andre spesialister man snakker om. En buss og en moped opereres på forskjellige måter, men begge krever kunnskap om trafikkreglene. Spesialutdannelsen (masterdelen) til en kiropraktor, har i dagens utdanning trafikkreglene (les medisinvitenskapen) som grunnstamme. Jeg har aldri vært borti, eller hørt om, noen som har opplevd noe annet enn konkret, fysisk behandling hos en kiropraktor. Hadde jeg fått brøkdelen av et snev av et hint om "usynlige krefter", ville jeg snudd og løpt motsatt vei (eller mest sannsynlig krøpet, da). Psykiatrien la kanskje fra seg det okkulte på 1700 tallet, men poenget er at utvikling skjer. Lobotomering holdt de forøvrig på med til 1974. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:56 #71 Del Skrevet i går, 18:56 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): At du opplever bedring er ikke et svar på om det virker eller er humbug. Mange kan oppleve bedring uten at behandlingen virker. Det kalles placebo. Anonymkode: c4a56...0e9 Gjelder da også for fysioterapi og andre behandlinger. Norsk fysioterapimagasins sjefredaktør John Henry Strupstad skriver i Fysioterapeuten nummer 6 2014 (1) om en ny studie om effekten av fysioterapi for pasienter med hofteartrose. Studien konkluderte med at fysioterapi ikke var bedre enn placebobehandling ( https://holteninstitute.no/ifolge-en-studie-er-placebobehandling-for-hofteartrose-like-bra-som-fysioterapi-hvorfor/ Anonymkode: a1b3d...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:57 #72 Del Skrevet i går, 18:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjelder da også for fysioterapi og andre behandlinger. Norsk fysioterapimagasins sjefredaktør John Henry Strupstad skriver i Fysioterapeuten nummer 6 2014 (1) om en ny studie om effekten av fysioterapi for pasienter med hofteartrose. Studien konkluderte med at fysioterapi ikke var bedre enn placebobehandling ( https://holteninstitute.no/ifolge-en-studie-er-placebobehandling-for-hofteartrose-like-bra-som-fysioterapi-hvorfor/ Anonymkode: a1b3d...488 Fysioterapi er evidensbasert. det du viser til er en enkelt studie. Anonymkode: b3df2...c1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:08 #73 Del Skrevet i går, 19:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fysioterapi er evidensbasert. det du viser til er en enkelt studie. Anonymkode: b3df2...c1b Du misser poenget, som er at alle behandlere/behandlinger kan overføre placebo til pasienten. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3172952/#:~:text=Placebo response likely plays a,mood%2C expectation%2C and conditioning. "Placebo response likely plays a role in all interventions for pain and we suggest that the same is true for the treatment effects associated with manual therapy. The magnitude of a placebo response may be influenced by negative mood, expectation, and conditioning" https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3172952/#:~:text=Placebo response likely plays a,mood%2C expectation%2C and conditioning. Du får vel klage til Helsemyndighetene som har godkjent at kiropraktorer er kvalifisert helsepersonell, og at de i tillegg er overlegne fysioterapeuter (uten tilleggsutdanning som manuellterapeut) med tanke på at de både kan henvise til MR/CT og kan sykemelde. Anonymkode: a1b3d...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:13 #74 Del Skrevet i går, 19:13 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har aldri vært hos kiropraktor, og legen min sier at man skal være forsiktig med å betale masse penger for noe som ikke nødvendigvis funker. Har prøvd mye annet så vurderer nå dette. Har dere vært til kiropraktor og hvordan opplevde dere det, er det verdt pengene? Anonymkode: 7f679...775 Gikk en del til kiropraktor tidligere. Det hjalp godt på «kjinker» og stivhet i nakken. Tilfeldigvis byttet jeg ut tempur-puta jeg lå på hver natt i 10 år (kjøpte såklart nye innimellom), begynte å fokusere på å «slippe ned» armene mine og slappe av i nakken, og da innså jeg at jeg trengte ikke kiropraktor-behandlinger lengre. Så det behandlet symptomene men ikke årsaken. Og da var det egentlig litt bortkastet å bruke 5-6K i året på behandlinger. Anonymkode: 16261...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:14 #75 Del Skrevet i går, 19:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du misser poenget, som er at alle behandlere/behandlinger kan overføre placebo til pasienten. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3172952/#:~:text=Placebo response likely plays a,mood%2C expectation%2C and conditioning. "Placebo response likely plays a role in all interventions for pain and we suggest that the same is true for the treatment effects associated with manual therapy. The magnitude of a placebo response may be influenced by negative mood, expectation, and conditioning" https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3172952/#:~:text=Placebo response likely plays a,mood%2C expectation%2C and conditioning. Du får vel klage til Helsemyndighetene som har godkjent at kiropraktorer er kvalifisert helsepersonell, og at de i tillegg er overlegne fysioterapeuter (uten tilleggsutdanning som manuellterapeut) med tanke på at de både kan henvise til MR/CT og kan sykemelde. Anonymkode: a1b3d...488 Tror ikke jeg bommet på poenget. Du la ved en link for å underbygge påstanden din, hvor jeg sier den linken er verdiløs. ingen mener at placeboeffekten ikke eksisterer eller utelukkende knyttes til ett profesjon. Anonymkode: b3df2...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:24 #76 Del Skrevet i går, 19:24 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du har ikke lest godt nok. Du hopper bukk over hele avsnitt 7 som heter "Mangel på gode studier". Hvis du leser avsnitt 6 vil du se at det tas mange forbehold. Det står at det "kan hjelpe", ikke at det gjør det. Det står at studiene er for av ujevn kvalitet til at man kan dra bastante konklusjoner. Et sitat: "Foreløpig finnes det ikke bevis som støtter at kiropraktisk behandling gir klinisk meningsfulle fordeler fremfor andre behandlinger av smerte og sykelighet hos personer med lave ryggsmerter." Anonymkode: c4a56...0e9 Leste resten, er ikke helt idiot. At det ikke finnes gode studier verken bekrefter eller avkrefter om det virker. Dette er en type plager som ikke er så håndfast, ikke viser på blodprøve eller røntgen nødvendigvis. Det blir mye basert på subjektivt opplevd smerte. Det er ikke så lett å bevise. Ingen legemiddelfirma vil sponse studier av en type behandling som gjør at man kan slutte med smertestillende, muskelavslappende, betennelsesdempende, etc. Som er hva legene tilbyr. Jeg hadde veldig vondt i flere mnd, det begrenset meg veldig på jobb, fritid, familieliv. Bestemte meg til slutt for å prøve kiropraktor. Ble helt symptomfri etter 2-3 behandlinger. Det holder for min del. Anonymkode: fa0f8...6a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet i går, 19:28 #77 Del Skrevet i går, 19:28 Ikke humbug, men en kortvarig smertelindring omtrent som massasje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet i går, 19:37 #78 Del Skrevet i går, 19:37 Påkrevd skrev (29 minutter siden): Alle autoriserte helsepersonell som spesialiserer seg i én eller annen retning har de grunnleggende kunnskapene. Det utgjør selvsagt en hel del når man beveger seg ut i de forskjellige grenene, om det er kiropraktorer eller andre spesialister man snakker om. En buss og en moped opereres på forskjellige måter, men begge krever kunnskap om trafikkreglene. Spesialutdannelsen (masterdelen) til en kiropraktor, har i dagens utdanning trafikkreglene (les medisinvitenskapen) som grunnstamme. Jeg har aldri vært borti, eller hørt om, noen som har opplevd noe annet enn konkret, fysisk behandling hos en kiropraktor. Hadde jeg fått brøkdelen av et snev av et hint om "usynlige krefter", ville jeg snudd og løpt motsatt vei (eller mest sannsynlig krøpet, da). Psykiatrien la kanskje fra seg det okkulte på 1700 tallet, men poenget er at utvikling skjer. Lobotomering holdt de forøvrig på med til 1974. Nå må du ikke blande inn spesialister, noe kiropraktorer overhodet ikke er. Spesialister er leger(6år+1.5år turnus) som så spesialiserer seg 5-7år. Du kan for øvrig ikke sammenligne en behandling innen psykiatrien, med hele fundamentet til kiropraktikk. Angående analogien om buss og moped så er det også slik at en sopelime ikke blir et effektiv fremkomstmiddel selv om føreren har lært trafikkreglene. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:47 #79 Del Skrevet i går, 19:47 Jeg går inn til kiropraktoren og greier knapt å snu på hodet, går ut igjen 25 min senere og er bevegelig og mye mindre smerter, men det er vel bare innbilning det da. Det hadde nok blitt bedre av seg selv med en ukes sykemelding og noen Paracet, men vet hva sjefen foretrekker. Anonymkode: 0d729...ce3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:01 #80 Del Skrevet i går, 20:01 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Tror ikke jeg bommet på poenget. Du la ved en link for å underbygge påstanden din, hvor jeg sier den linken er verdiløs. ingen mener at placeboeffekten ikke eksisterer eller utelukkende knyttes til ett profesjon. Anonymkode: b3df2...c1b Men fortsatt er det kiropraktoryrket du angriper. Og du klarer ikke komme med nyttig argument mtp at kiropraktorer kan både sykemelde og henvise, noe fysioterapeut ikke kan. Anonymkode: a1b3d...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå