Gå til innhold

Kiropraktor, virker det eller er det humbug?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå til fysioterapi, manuell terapi eller massasje. Ikke gå til kiropraktorer. Det er bare humbug og scam og mange av de har en tendens fil å gjøre mer skade enn nytte. Spesielt i nakkeområder og slikt. Nei uff. Det er ingen hensikt i å drive å knekke på kropper for å gjøre noe bra. Fysioterapi eller manuell terapi ville jeg gått for.

Anonymkode: f4320...91c

Tull og tøys. Fikk hjelp med nakkesvimmelhet og isjas av kiropraktor. Du henger igjen i den vrangforestillingen at alt kiropraktorer gjør er å "knekke". 

Anonymkode: a1b3d...488

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kink trenger ikke behandling, og går vanligvis over av seg selv etter 3-4 dager. Veldig mange kiropraktorer lever av å «behandle» disse. Tro meg, de ler bak ryggen din

Anonymkode: b3df2...c1b

De ler nok mer av denne uttalelsen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var først hos en kiropraktor som virket dyktig, men det var noe creepy med han. Viste seg at han var blitt dømt for seksuelle overgrep mot tidligere klienter og det samme skjedde etter jeg var der. Det ble med den ene timen.

Var deretter hos en annen og han var veldig koselig. Fikk følelsen på at det er mange eldre og gjerne ensomme som går til kiropraktor og får en samtalepartner de betaler dyrt for. Jeg personlig fikk ingen resultater.

Anonymkode: a68cc...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 time siden):

Du kan få svært lange utdannelser innen astrologi, det gjør ikke område mer troverdig. 
Det er også ikke gamle myter, selv om de desperat prøver å gjemme bort hva hele yrket er fundert på.  

Man må skille klinten fra hveten. Kiropraktor er en femårig mastergrad som i veldig stor grad baserer seg på pensumet til medisinstudiet, pluss praksis før man får autorisasjon. Astrologi er ikke styrt av noen myndigheter/kontrollorgan, helt på siden av all vitenskap. Hvem som helst kan etablere en «astrologiskole».  

Psykiatrien er fundert på, tja…drive ut Satan og andre onde ånder, gjemme bort pasienter til de «skjerpet» seg, lobotomi og whatnot. De fleste vil være enige i at det er et fagfelt som allikevel har noe for seg idag.

Så hva et yrke er fundert på, er egentlig helt uvesentlig. Det er vel mer fruktbart å fokusere på hva et yrke har utviklet seg til.

https://www.dagensmedisin.no/fysioterapi-kiropraktikk-muskel-og-skjelett/kiropraktikk-er-og-skal-vaere-en-del-av-det-autoriserte-helsevesenet/669143

Som en over her nevnte, står ikke ting stille. Det kan være betydelige forskjeller på hvordan en nyutdannet praktiserer kontra en som nærmer seg pensjonsalder uten å nødvendigvis ha oppdatert seg noe særlig underveis. 

Og som jeg nevnte tidligere, det er ingen garanti for å få noe ut av en tur til kiropraktor, og det har minimal, om noen, helbredende effekt, men at mange kan få en etterlengtet lindring er det ingen tvil om. For meg utgjorde det forskjellen på sykmeldt og sengeliggende, til å kunne dra direkte på jobb etter et kvarters tid hos kiropraktor. 

Endret av Påkrevd
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kilde YouTube? Å skrive engelske ord undergraver budskapet ditt. 

Anonymkode: 2a1eb...5c2

Ikke meg du siterer, men pseudoscience betyr pseudovitenskap. Pseudovitenskap er noe som utgir seg for å være vitenskap, men som ikke er det. Man kan ikke bevise verken at det virker eller hvordan det virker. Ofte brukes det fremmedord for å få behandlingen til å fremstå som mer seriøs eller profesjonell. De som ikke er kjente med vitenskapelig metode vil da la seg lure.

Alternative behandlinger hører inn her. Eksempler på dette er kiropraktikk, homeopati, akupunktur, naprapati, refleksologi, soneterapi... osv. Hvis du lurer på om en behandling har noe for seg kan du søke på f.eks. NHI.no og se hva det står der. Hvis noe regnes som alternativ behandling gjør du lurt i å ikke benytte deg av det.

Anonymkode: c4a56...0e9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

skjønner ikke logikken med at Kiroer kan sykmelde men ikke Fysios - (Har hatt mye hjelp av min Kiro som nen sier her er opptatt av helheten, og ikke bare behandler den ene kroppsdelen osv.)  Da er det bare trist de som går til fysios får støtte men de som går til kiroer ikke får noe støtte i det hele tatt. Siste lille støtten forsvant 1.januar. Det kommer til å føre til at enda flere blir sykmeldt av muskel og leddsmerter som er så vanlig i arbeidslivet, fordi det blir for dyrt å gå til kiro! 

Anonymkode: 5813e...d1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

skjønner ikke logikken med at Kiroer kan sykmelde men ikke Fysios - (Har hatt mye hjelp av min Kiro som nen sier her er opptatt av helheten, og ikke bare behandler den ene kroppsdelen osv.)  Da er det bare trist de som går til fysios får støtte men de som går til kiroer ikke får noe støtte i det hele tatt. Siste lille støtten forsvant 1.januar. Det kommer til å føre til at enda flere blir sykmeldt av muskel og leddsmerter som er så vanlig i arbeidslivet, fordi det blir for dyrt å gå til kiro! 

Anonymkode: 5813e...d1b

Det beror på at den ene driver med alternativ medisin, mens den andre er evidensbasert. 

Om du vil gå til homeopat eller kiropraktor kan du dekke det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri vært hos kiropraktor, og legen min sier at man skal være forsiktig med å betale masse penger for noe som ikke nødvendigvis funker. Har prøvd mye annet så vurderer nå dette. Har dere vært til kiropraktor og hvordan opplevde dere det, er det verdt pengene?

Anonymkode: 7f679...775

Komme jo an på om du har noe som er låst fast eller ikke. Selv slet jeg med knær som plutselig låste seg mens jeg gikk. Som medførte ca 10-20 humpete skritt før det løsnet igjen. Var på røntgen ct et. De fant ingenting galt annet enn at den svake scoliisen, hadde endret seg minimalt. En kiropraktor var innom meg å handlet ofte, så han sa, ser du har vondt i ryggen. Jeg svarer nei , i knærne. Også insisterte han at det var  ryggen og spurte om han kunne vise hvor det satt. Klemte på et punkt, og der var det visst litt vondt. Så tok noen timer, og knærne ble bra. Da hadde jeg slitt med de i 5 år, og ikke funnet noe hos legen som var årsak.

Det funket og ble bra. Har vært hos en annen senere, men der funket det ingenting  egentlig.  Ble litt løsere  i øvre del av ryggen. Men ikke noe mer. 

Så kanskje virker det  kanskje ikke

Anonymkode: 98caf...54b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk god hjelp av kiropraktor da korsryggen verket.  Den ene gangen låste den seg en gang jeg ble stående i en helt feil stilling og lete etter noe i nest nederste arkivskuff på kontoret. En annen gang skjedde det da jeg gikk litt bøyd og støvsuget.  Det kan skje så fort.  Det er heldigvis lenge siden, men kiropraktor hjalp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men pseudoscience betyr pseudovitenskap. Pseudovitenskap er noe som utgir seg for å være vitenskap, men som ikke er det. Man kan ikke bevise verken at det virker eller hvordan det virker. Ofte brukes det fremmedord for å få behandlingen til å fremstå som mer seriøs eller profesjonell. De som ikke er kjente med vitenskapelig metode vil da la seg lure.

Alternative behandlinger hører inn her. Eksempler på dette er kiropraktikk, homeopati, akupunktur, naprapati, refleksologi, soneterapi... osv. Hvis du lurer på om en behandling har noe for seg kan du søke på f.eks. NHI.no og se hva det står der. Hvis noe regnes som alternativ behandling gjør du lurt i å ikke benytte deg av det.

ChatGPT?

Tror ikke brukeren var ute etter en oversettelse av, definisjon eller eksempler på "pseudoscience"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk god hjelp av kiropraktor da korsryggen verket.  Den ene gangen låste den seg en gang jeg ble stående i en helt feil stilling og lete etter noe i nest nederste arkivskuff på kontoret. En annen gang skjedde det da jeg gikk litt bøyd og støvsuget.  Det kan skje så fort.  Det er heldigvis lenge siden, men kiropraktor hjalp.

Det du beskriver er kink, og krever ikke behandling da det går over av seg selv etter kort tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kink trenger ikke behandling, og går vanligvis over av seg selv etter 3-4 dager. Veldig mange kiropraktorer lever av å «behandle» disse. Tro meg, de ler bak ryggen din

Mine kinker varer som regel 1-2 uker. Får jeg behandling går den over i løpet av noen dager. Følger jeg opp behandling  månedlig får jeg ikke kinker. Så for meg er det verdt det. På mange måter fått et nytt liv der ikke den ene kinken avløser den andre. Sånn sett kan han le så mye han vil bak ryggen min uten at det plager meg nevneverdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kilde YouTube? Å skrive engelske ord undergraver budskapet ditt. 

Anonymkode: 2a1eb...5c2

"Chiropractic (/ˌkaɪroʊˈpræktɪk/) is a form of alternative medicine[1] concerned with the diagnosis, treatment and prevention of mechanical disorders of the musculoskeletal system, especially of the spine.[2] It is based on several pseudoscientific ideas."

"Systematic reviews of controlled clinical studies of treatments used by chiropractors have found no evidence that chiropractic manipulation is effective, with the possible exception of treatment for back pain.[7] A 2011 critical evaluation of 45 systematic reviews concluded that the data included in the study "fail[ed] to demonstrate convincingly that spinal manipulation is an effective intervention for any condition."[9] "

Chiropractic - Wikipedia

Hele teorien er bygget på fantasi og overtro, enorme mengder forskning har tilbakevist effekten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri vært hos kiropraktor, og legen min sier at man skal være forsiktig med å betale masse penger for noe som ikke nødvendigvis funker. Har prøvd mye annet så vurderer nå dette. Har dere vært til kiropraktor og hvordan opplevde dere det, er det verdt pengene?

Anonymkode: 7f679...775

Selvfølgelig er det ikke humbug. Hvis jeg ikke husker feil,har de ca like lang utdannelse som leger.

Men,alle har ulike kropper og historier, derfor er det individuelt hva som fungerer. Selv har jeg vært hos en veldig profesjonell kiropraktor.  For meg hjalp det veldig ved akutte og vonde rygglåsninger, og litt på kroniske plager. Men,opplevde at de kroniske plagene trenger andre tilnærminger. Det samme erfarer jeg på dyr.

Så,jeg tenker at kiropraktikk kan være supert på akutte ting spesielt. Men,alle er ulike,som sagt.

Anonymkode: 10680...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bare gått til naprapat. Jeg hadde frozen skulder. Fikk beskjed fra fastlege at det kunne ta 2- 4 år (!) Før det ble bra, og en sykemelding. Det var jeg ikke klar for og gikk til Volvat...og der sendte legen meg inn på beste rom der det satt en naprapat. Helt sykt! 2- 3 behandlinger så var alt fikset. Han klemte og trykket på ryggen, og siden og løsnet opp i noe. 

Anonymkode: e4973...773

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

På NHI står følgende:

"Kiropraktorer i Norge er offentlig autorisert helsepersonell med selvstendig diagnose- og behandleransvar. Normalt har kiropraktorer fem-årig profesjonsrettet akademisk universitetsutdannelse. I tillegg kommer ett års obligatorisk turnustjeneste. Kiropraktorer har sin spesialkompetanse på muskel- og skjelettlidelser."

Høres ikke ut som alternativ behandling.

Kiropraktoren har "reddet" meg to ganger hvor ryggen har låst seg fullstendig. 

Anonymkode: fa0f8...6a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En fysioterapeut har ikke utdannelse eller kunnskap til å gjøre det kiropraktorer gjør.

Det er gode grunner til at fysioterapeuter ikke har rett til å henvise pasienter til bildediagnostikk eller til spesialist på sykehus, og det er gode grunner til at fysioterapeuter ikke har rett til å sykemelde pasienter.

Det er like gode grunner for at kiropraktorer og manuellterapeuter begge har rett til å henvise videre til spesialisthelsetjenesten og har rett til å sykemelde pasienter.

Anonymkode: 8dd92...33a

Du vet at manuellterapeuter er fysioterapeuter med videreutdanning? Henvusnings-og sykemeldingsrett er politisk bestemt, så det har null med hva som er vitenskapelig bevist effekt av behandling å gjøre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det beror på at den ene driver med alternativ medisin, mens den andre er evidensbasert. 

Om du vil gå til homeopat eller kiropraktor kan du dekke det selv. 

Svaret ditt gir ikke mening. Kiropraktor kan sykemelde, ikke fysioterapeut. Kiropraktor kan også henvise til MR osv, det kan ikke fysioterapeut. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det du beskriver er kink, og krever ikke behandling da det går over av seg selv etter kort tid

Prolaps og isjas er ikke noe som bare går over av seg selv etter kort tid. Jeg fikk hjelp av kiropraktor med bl.a dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet bare at Svein Kyrre på linken under reddet familien her når babyen her var 10 mndr og slet med mye magesmerter 🤩

Ingen andre får røre oss i familien om det skulle være noe, bare han! 

Svein Kyrre er hvert fall MAGISK!!!!!!!!!

https://vikenkiropraktor.no/

Anonymkode: aaefd...cad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...