AnonymBruker Skrevet i går, 13:59 #1 Del Skrevet i går, 13:59 Har aldri vært hos kiropraktor, og legen min sier at man skal være forsiktig med å betale masse penger for noe som ikke nødvendigvis funker. Har prøvd mye annet så vurderer nå dette. Har dere vært til kiropraktor og hvordan opplevde dere det, er det verdt pengene? Anonymkode: 7f679...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet i går, 14:09 #2 Del Skrevet i går, 14:09 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har aldri vært hos kiropraktor, og legen min sier at man skal være forsiktig med å betale masse penger for noe som ikke nødvendigvis funker. Har prøvd mye annet så vurderer nå dette. Har dere vært til kiropraktor og hvordan opplevde dere det, er det verdt pengene? Anonymkode: 7f679...775 Jeg har tidligere gått en del til Kiropraktor ifbm ryggproblemer. Personlig er jeg kritisk til kiropraktorer basert på mine erfaringer. Typisk var det mye av de klassiske "klikkene" fra rygg osv som blir gjort på autopilot med alle (ligge på siden og trykket ned, dytte virvlene i ryggen oppover osv) og så mens man fremdeles fordøyde dette innenfor de tildelte 15 minuttene blir det satt opp ny time for at det samme skal skje igjen... På sikt løste det derimot lite for meg utover at lommeboken ble lettere. Det er også påfallende at det i stort sett alle andre land blir ansett å være alternativ medision. Overnevnte sagt; dette betyr ikke at noen kiropraktorer kan tilby hjelp og lindring for noen, men spørsmålet jeg stiller meg er om det er fordi de er "kiropraktor" eller fordi de gir folk oppmerksomhet og støtte. Mange som har vondter har nok opplevelse av å få hjelp bare av litt tøying og bøying, men mitt perspektiv er at da går jeg heller til noen som er god på dette (fysioterapeut). 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:10 #3 Del Skrevet i går, 14:10 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har aldri vært hos kiropraktor, og legen min sier at man skal være forsiktig med å betale masse penger for noe som ikke nødvendigvis funker. Har prøvd mye annet så vurderer nå dette. Har dere vært til kiropraktor og hvordan opplevde dere det, er det verdt pengene? Anonymkode: 7f679...775 Har prøvd for mange år siden. Er glad jeg fortsatt lever, og anbefaler ingen å gjøre noe fastlegen fraråder. Anonymkode: 46bbc...229 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet i går, 14:10 #4 Del Skrevet i går, 14:10 Jeg brukte kiropraktor i en periode for prolaps/låsninger i rygg og bekken, og det funket jo det. Men varte ikke lenge før jeg måtte tilbake fordi det ble "slått opp" av den minste ting, typ husarbeid og sånn. Byttet til naprapat, som for meg har fungert mye bedre, han "knekker" ikke bare der det gjør vondt, men behandler over, under og rundt, siden vondtene jo gjør at man går annerledes også. Og problemene er nesten blitt borte - det er noen øvelser jeg skulle vært flinkere til å gjøre, som sikkert hadde gjort det mye bedre 🙈 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet i går, 14:17 #5 Del Skrevet i går, 14:17 Titania skrev (2 minutter siden): Jeg brukte kiropraktor i en periode for prolaps/låsninger i rygg og bekken, og det funket jo det. Men varte ikke lenge før jeg måtte tilbake fordi det ble "slått opp" av den minste ting, typ husarbeid og sånn. Nå kan det oppleves ulikt osv, men jeg hadde den samme opplevelsen lenge; "dette funker jo det".. men fungerer det egentlig når det ikke blir en langsiktig lindring ut behandlingene(?). Min konklusjon på dette er jo at det psykisk gjerne har en effekt der og da (man opplever jo og bli "radbrukket" i ordets forstand), men når sjokket har gitt seg rykker man tilbake til start. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:17 #6 Del Skrevet i går, 14:17 Titania skrev (6 minutter siden): Jeg brukte kiropraktor i en periode for prolaps/låsninger i rygg og bekken, og det funket jo det. Men varte ikke lenge før jeg måtte tilbake fordi det ble "slått opp" av den minste ting, typ husarbeid og sånn. Byttet til naprapat, som for meg har fungert mye bedre, han "knekker" ikke bare der det gjør vondt, men behandler over, under og rundt, siden vondtene jo gjør at man går annerledes også. Og problemene er nesten blitt borte - det er noen øvelser jeg skulle vært flinkere til å gjøre, som sikkert hadde gjort det mye bedre 🙈 Det høres jo lovende ut, skal sjekke det Anonymkode: 7f679...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:25 #7 Del Skrevet i går, 14:25 Har veldig god erfaring med kiropraktor. Alle er sikkert ikke like flinke, jeg er nøye med å lese anmeldelser og få anbefalinger fra kjente. Men i noen tilfeller har jeg fått mer hjelp av kiropraktor enn fysio. Noe som er viktig er at du kommer til en behandler som ikke bare behandler, men som også gir deg øvelser/treningsopplegg slik at du kan forebygge videre. For meg var naprapat håpløst igjen. Det er ikke alltid yrkestittelen men personen som er viktig. Anonymkode: a1b3d...488 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:26 #8 Del Skrevet i går, 14:26 Titania skrev (14 minutter siden): Jeg brukte kiropraktor i en periode for prolaps/låsninger i rygg og bekken, og det funket jo det. Men varte ikke lenge før jeg måtte tilbake fordi det ble "slått opp" av den minste ting, typ husarbeid og sånn. Byttet til naprapat, som for meg har fungert mye bedre, han "knekker" ikke bare der det gjør vondt, men behandler over, under og rundt, siden vondtene jo gjør at man går annerledes også. Og problemene er nesten blitt borte - det er noen øvelser jeg skulle vært flinkere til å gjøre, som sikkert hadde gjort det mye bedre 🙈 Nytter jo ikke å bli helt bra fra prolaps uten å trene kjernemuskulaturen. Dette må gjøres hele tiden, og må gjøres riktig. Kan ta flere mnd med trening før det blir bedre/bra, og må vedlikeholdes. Anonymkode: a1b3d...488 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:28 #9 Del Skrevet i går, 14:28 Gå til fysioterapi, manuell terapi eller massasje. Ikke gå til kiropraktorer. Det er bare humbug og scam og mange av de har en tendens fil å gjøre mer skade enn nytte. Spesielt i nakkeområder og slikt. Nei uff. Det er ingen hensikt i å drive å knekke på kropper for å gjøre noe bra. Fysioterapi eller manuell terapi ville jeg gått for. Anonymkode: f4320...91c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:33 #10 Del Skrevet i går, 14:33 Det kommer jo ann på hva du sliter med. Jeg har blitt fulgt opp av kiropraktor hele veien med prolaps, og hun har gjort så mye mer enn å bare knekke, hun masserer, hun har gitt meg akupunktur, trykkbølge behandling, strekker meg, og gitt meg øvelser jeg skal gjøre, så en kiropraktor knekker ikke bare opp. Anonymkode: 251bf...74c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:36 #11 Del Skrevet i går, 14:36 Kiropraktoren min er magisk, hun fikser meg på en behandling eller to hvis det er noe galt. Vondt og låsninger i rygg, nakke, bekken, hofter, ben el. Noen ganger kan jeg være der flere ganger i året, mens andre ganger kan det være et år eller to uten. Jeg har en ganske fysisk krevende jobb til tider, og kan også få skader på jobb. Min har en veldig helhetlig tilnærming og det liker jeg veldig godt. Anonymkode: e9b63...67d 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleguri Skrevet i går, 14:40 #12 Del Skrevet i går, 14:40 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kommer jo ann på hva du sliter med. Jeg har blitt fulgt opp av kiropraktor hele veien med prolaps, og hun har gjort så mye mer enn å bare knekke, hun masserer, hun har gitt meg akupunktur, trykkbølge behandling, strekker meg, og gitt meg øvelser jeg skal gjøre, så en kiropraktor knekker ikke bare opp. Anonymkode: 251bf...74c Har samme erfaring. Når noe låser seg, er hvertfall min kiropraktor dyktig. Og om noe mer trengs, så gjøres det. Eks trykkbølgebehandling, massasje, ultralyd, henvisning videre osv. Så om det er en god kiropraktor, så mener hvertfall jeg at det kan hjelpe☺️ 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet i går, 14:40 #13 Del Skrevet i går, 14:40 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nytter jo ikke å bli helt bra fra prolaps uten å trene kjernemuskulaturen. Dette må gjøres hele tiden, og må gjøres riktig. Kan ta flere mnd med trening før det blir bedre/bra, og må vedlikeholdes. Anonymkode: a1b3d...488 Prolapsen er borte, så det er greit. Bare stram setemusklatur nå, som skaper trøbbel nederst i ryggen innimellom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleguri Skrevet i går, 14:41 #14 Del Skrevet i går, 14:41 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kiropraktoren min er magisk, hun fikser meg på en behandling eller to hvis det er noe galt. Vondt og låsninger i rygg, nakke, bekken, hofter, ben el. Noen ganger kan jeg være der flere ganger i året, mens andre ganger kan det være et år eller to uten. Jeg har en ganske fysisk krevende jobb til tider, og kan også få skader på jobb. Min har en veldig helhetlig tilnærming og det liker jeg veldig godt. Anonymkode: e9b63...67d Samme for min del☺️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:41 #15 Del Skrevet i går, 14:41 Kiropraktor kan hjelpe med midlertidig smertelindring. Om du vil fikse et problem utover det, så må du se andre steder. Anonymkode: 27c09...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:42 #16 Del Skrevet i går, 14:42 Titania skrev (Akkurat nå): Bare stram setemusklatur nå, som skaper trøbbel nederst i ryggen innimellom Da er fysioterapeut og øvelser/egentrening veien å gå. Anonymkode: 27c09...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:45 #17 Del Skrevet i går, 14:45 Det er humbug. Hele teorien bak er feilaktig. Man snakker for eksempel om at ryggvirvlene har sklidd ut og må knekkes tilbake på plass - hadde dette stemt hadde ryggen vært ugjenkallelig ødelagt. Nervene i ryggen tåler ikke noe sånt. Når man "knekker" er det lyden av luft som beveger seg man hører. Dette har en placeboeffekt, og det gjør at mange føler seg bedre. Men den har ikke signifikant effekt ut over placeboeffekten når man undersøker dette på vitenskvitenskaps. Altså testgruppen får ikke bedre effekt enn placebogruppen. Når verken teori eller praksis tyder på at dette funker, så funker det ikke. Så skal det sies at kiropraktorer har klart å ødelegge mennesker for livet, så om noe har de vel en negativ effekt. Anonymkode: 68e86...f0e 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet i går, 14:46 #18 Del Skrevet i går, 14:46 Kiropraktoren hjelper meg veldig, både med migrene og de revmatiske plagene. Han er faglig oppdatert og svært dyktig. Det er helt sikkert forskjell på dem også, men gir meg er kiropraktoren en av de beste investeringene jeg har gjort i egen helse. Blant annet er han god til å se hele bildet, noe som er uvurdelig når fastlegen er en funksjon som bare innehar vikarer og spesialistene bare ser hver sin lille kroppsdel. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:47 #19 Del Skrevet i går, 14:47 For det meste humbug, men ikke alt. Jeg gikk til fysioterapaut etter et stygt brudd, avrivde nerver osv, og lærte meg tøyeøvelser for å få tilbake følelsen. Det fungerte. Om det var pga øvelsene, eller om det bare var tilfeldig, er uvisst. Anonymkode: e7142...cf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet i går, 14:48 #20 Del Skrevet i går, 14:48 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For det meste humbug, men ikke alt. Jeg gikk til fysioterapaut etter et stygt brudd, avrivde nerver osv, og lærte meg tøyeøvelser for å få tilbake følelsen. Det fungerte. Om det var pga øvelsene, eller om det bare var tilfeldig, er uvisst. Anonymkode: e7142...cf2 Hva har dette med kiropraktor å gjøre? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå