Gå til innhold

Vet ikke hva jeg vil bli eller studere, vil bare vekk hjemmefra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lyst til å studere fordi jeg føler at jeg trenger å komme meg bort fra å bo hjemme hos foreldrene mine. Det er ikke det at jeg hater dem, men stemningen hjemme er veldig negativ, og jeg takler ikke den konstante klagingen og energien lenger. Samtidig er jeg usikker på hva jeg egentlig vil studere, og ønsker å finne noe som gir meg gode jobbmuligheter. Har dere noen tips til studier som kan være fornuftige? 

Anonymkode: fdda4...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilke fag er du flink i da? Realfag? Språk? Vil du jobbe med mennesker, eller helst sitte alene på et kontor? Vil du ha en vanlig 8 - 16 dag, eller jobbe turnus? Ønsker du en 3-årig bachelor, eller lenger utdannelse?

Ja, det er på tide å flytte ut nå som du er voksen. Jobber du, og sparer penger til egen bolig?

Anonymkode: e4a55...8e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har lyst til å studere fordi jeg føler at jeg trenger å komme meg bort fra å bo hjemme hos foreldrene mine. Det er ikke det at jeg hater dem, men stemningen hjemme er veldig negativ, og jeg takler ikke den konstante klagingen og energien lenger. Samtidig er jeg usikker på hva jeg egentlig vil studere, og ønsker å finne noe som gir meg gode jobbmuligheter. Har dere noen tips til studier som kan være fornuftige? 

Hva er du god på? Språk? Relasjoner til andre mennesker? Tall? Teknologi? 

Og hva ønsker du fra arbeidslivet? Liker du fleksibilitet? Liker du å løse problemer? Liker du å arbeide tett på mennesker av ulike slag, eller foretrekker du en fast gruppe mennesker? Er du interessert i turnus? Fremstår å arbeide 7.30-15.30 og så fri uten at noen plager deg som positivt, eller vil du heller kunne spontant ta fri en mandag og så heller jobbe det inn en søndags kveld? Kunne du tenkt deg å reise i forbindelse med jobben? Er skiftarbeid med feks 2-4 uker borte og så fri av interesse? Foretrekker du kontor? Hjemmekontor? Fysisk arbeid? En blanding? Er det viktig for deg å tjene godt? Eller er det å føle at du utgjør en reell forskjell i samfunnet eller enkeltpersoners liv mer motiverende?

Hva vi bør bli handler mer om hva vi er noenlunde ok gode på kombinert med arbeidsstil enn om en brennende interesse for feks anleggsbransjen eller matlaging eller annet. Så finn ut hva du er sånn noenlunde god på. Og hvordan du kunne tenkt deg arbeide. Og så kombinerer du de to til et sannsynlig yrke. Og så går du for det. Og, du? I gen vet hva drømmejobben er som 18-åring. Absolutt alle bare gjetter. Selv de som fremstår helt sikre bommer like ofte som de treffer. ;) 

Anonymkode: 3861f...07e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke fag er du flink i da? Realfag? Språk? Vil du jobbe med mennesker, eller helst sitte alene på et kontor? Vil du ha en vanlig 8 - 16 dag, eller jobbe turnus? Ønsker du en 3-årig bachelor, eller lenger utdannelse?

Ja, det er på tide å flytte ut nå som du er voksen. Jobber du, og sparer penger til egen bolig?

Anonymkode: e4a55...8e0

Jeg er 19 år gammel og har derfor tenkt å benytte meg av Lånekassen for å leie studentbolig. Jeg ser for meg å jobbe på et kontor med vanlige arbeidstider, og selv om jeg ikke er spesielt interessert i realfag, får jeg gode karakterer i det meste. Jeg har egentlig ikke noen spesifikke interesser, men er åpen for forskjellige muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo starte med å få deg en deltidsjobb og legge deg opp litt penger? (Å ha en økonomisk buffer er lurt om man vil ut hjemmefra.)
Da får du litt erfaring med å jobbe, og kanskje også en liten følelse av hva slags jobb som passer deg? 

Har du hatt en prat med rådgiver på skolen om studier? Kanskje du kan få noen tips og råd om hva som kan passe deg, ut fra hvilke fag du trives med?

Det finnes masse gode jobbmuligheter innen helse. Men mulighetene for god lønn er ganske minimale der. Men det krever jo at du trives med den typen omsorgsarbeid. 
Ingeniørfag er også en vei å gå hvor jobbmulighetene er mange. Men der skal du ha riktig fagkrets. 
Eller så er det jo lærermangel i store deler av landet. 
Jeg vil også tro at det er mulig å være assistent på en skole, og få verdifull erfaring mens man studerer. 

Anonymkode: 4e2de...ce2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er du god på? Språk? Relasjoner til andre mennesker? Tall? Teknologi? 

Og hva ønsker du fra arbeidslivet? Liker du fleksibilitet? Liker du å løse problemer? Liker du å arbeide tett på mennesker av ulike slag, eller foretrekker du en fast gruppe mennesker? Er du interessert i turnus? Fremstår å arbeide 7.30-15.30 og så fri uten at noen plager deg som positivt, eller vil du heller kunne spontant ta fri en mandag og så heller jobbe det inn en søndags kveld? Kunne du tenkt deg å reise i forbindelse med jobben? Er skiftarbeid med feks 2-4 uker borte og så fri av interesse? Foretrekker du kontor? Hjemmekontor? Fysisk arbeid? En blanding? Er det viktig for deg å tjene godt? Eller er det å føle at du utgjør en reell forskjell i samfunnet eller enkeltpersoners liv mer motiverende?

Hva vi bør bli handler mer om hva vi er noenlunde ok gode på kombinert med arbeidsstil enn om en brennende interesse for feks anleggsbransjen eller matlaging eller annet. Så finn ut hva du er sånn noenlunde god på. Og hvordan du kunne tenkt deg arbeide. Og så kombinerer du de to til et sannsynlig yrke. Og så går du for det. Og, du? I gen vet hva drømmejobben er som 18-åring. Absolutt alle bare gjetter. Selv de som fremstår helt sikre bommer like ofte som de treffer. ;) 

Anonymkode: 3861f...07e

Det er det som er problemet, jeg føler ikke at jeg er god på noe som helst. Er redd for å ta en utdanning som ikke gir jobb muligheter og da må jeg flytte hjem igjen som jeg ikke vil. Jeg kan svare kjapt på de spørsmålene du spurte:

Hva er du god på? Språk? Ja

Relasjoner til andre mennesker? ja

Tall? Ja

Teknologi?  Nei

Og hva ønsker du fra arbeidslivet? Liker du fleksibilitet? ja

Liker du å løse problemer? ja

Liker du å arbeide tett på mennesker av ulike slag, eller foretrekker du en fast gruppe mennesker? Både og

Er du interessert i turnus? nei

Fremstår å arbeide 7.30-15.30 og så fri uten at noen plager deg som positivt, eller vil du heller kunne spontant ta fri en mandag og så heller jobbe det inn en søndags kveld? foretrekker faste arbeidstider

Kunne du tenkt deg å reise i forbindelse med jobben? ja

Er skiftarbeid med feks 2-4 uker borte og så fri av interesse? nei

Foretrekker du kontor? ja

Hjemmekontor? ja

Fysisk arbeid? En blanding? helst ikke

Er det viktig for deg å tjene godt? Eller er det å føle at du utgjør en reell forskjell i samfunnet eller enkeltpersoners liv mer motiverende? Begge deler, men siden jeg vokste opp i en relativ lav middelklasse familie, er det kanskje ekstra viktig for meg å tjene godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med studier innen økonomi eller jus?

Anonymkode: 2a6f0...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med studier innen økonomi eller jus?

Anonymkode: 2a6f0...707

Jeg har prøvd meg på jus, men fant raskt ut at det ikke var riktig for meg. Økonomi virker litt risikabelt, ettersom det er mange som utdanner seg innen dette feltet, og jeg føler at det ofte kreves at man kjenner noen i bransjen for å få jobb,  noe jeg ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er usikker så kan du jo ta et årsstudium først som kan brukes i en senere utdanning? 

Økonomi, ledelse etc?

Anonymkode: a83ac...065

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Årsstudium i noe samfunnsvitenskaplig. Da kommer du i gang og får kjent på om det fagområdet er noe for deg. Sosiologi for eksempel.

Anonymkode: ed8cc...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er det som er problemet, jeg føler ikke at jeg er god på noe som helst. Er redd for å ta en utdanning som ikke gir jobb muligheter og da må jeg flytte hjem igjen som jeg ikke vil. Jeg kan svare kjapt på de spørsmålene du spurte:

Hva er du god på? Språk? Ja

Relasjoner til andre mennesker? ja

Tall? Ja

Teknologi?  Nei

Og hva ønsker du fra arbeidslivet? Liker du fleksibilitet? ja

Liker du å løse problemer? ja

Liker du å arbeide tett på mennesker av ulike slag, eller foretrekker du en fast gruppe mennesker? Både og

Er du interessert i turnus? nei

Fremstår å arbeide 7.30-15.30 og så fri uten at noen plager deg som positivt, eller vil du heller kunne spontant ta fri en mandag og så heller jobbe det inn en søndags kveld? foretrekker faste arbeidstider

Kunne du tenkt deg å reise i forbindelse med jobben? ja

Er skiftarbeid med feks 2-4 uker borte og så fri av interesse? nei

Foretrekker du kontor? ja

Hjemmekontor? ja

Fysisk arbeid? En blanding? helst ikke

Er det viktig for deg å tjene godt? Eller er det å føle at du utgjør en reell forskjell i samfunnet eller enkeltpersoners liv mer motiverende? Begge deler, men siden jeg vokste opp i en relativ lav middelklasse familie, er det kanskje ekstra viktig for meg å tjene godt.

Hva mener du med at du vokste opp i en lav middelklassefamilie?

Jeg tror du kan passe til mye ulikt. Mitt tips er å ikke velge et typisk kvinneyrke, da vil du aldri bli lønnsvinner.

Om du er god i realfag så er en eller annen type ingeniør ofte noe det er mye bruk for og du kan få od lønn og spennende jobber. Mannen min er ingeniør han tjener over 1 million og har mye fleksibilitet. han sier og at mange av de halvgode ingeniørene ender opp i  ledelse hvor de ofte tjener svært godt. Som Helge Lund f.eks.

Anonymkode: d11c4...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du kan passe til mye ulikt. Mitt tips er å ikke velge et typisk kvinneyrke, da vil du aldri bli lønnsvinner.

Om du er god i realfag så er en eller annen type ingeniør ofte noe det er mye bruk for og du kan få od lønn og spennende jobber. Mannen min er ingeniør han tjener over 1 million og har mye fleksibilitet. han sier og at mange av de halvgode ingeniørene ender opp i  ledelse hvor de ofte tjener svært godt. Som Helge Lund f.eks.

Med at jeg vokste opp i en lav middelklassefamilie, mener jeg at vi hadde et vanlig, litt ustabilt liv, vi måtte være bevisste på økonomien. Vi hadde ikke mye ekstra penger til luksus eller unødvendige ting, men vi klarte oss . Jeg lærte meg tidlig å sette pris på det vi hadde, og det ga meg en realistisk forståelse av økonomi og hardt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man ikke er særlig interessert i teknologi, så er vel ikke ingeniørfag veien å gå. 

Det høres ut som om TS egentlig ønsker seg en form for rent kontorarbeid. Og da er det jo lett å foreslå at hun prøver seg i retning av noe som er enten økonomi-basert. (Det finnes massevis av jobber der du ikke trenger å kjenne noen. Stort sett alle bedrifter trenger en økonom eller ti, og der hvor økonomi ikke er "miljøet", så er det ikke noe fokus på å ansette bekjente av noen innen økonomi.) Eller innenfor kvalitet og sikkerhet. (Der man kan jobbe mot prosjekter og lage planer.) 
En annen kontorjobb det ofte trengs "over alt" er planleggere. Det er også et relativt fleksibelt yrke. 

Og sånn sett er det jo gjerne slik at man gjør det best innenfor et yrke der man klarer å bli god i jobben. Og det er oftest slik at lønn følger med det å gjøre det bra. 

Utfordringen med mange av de studiene der man ender i en godt betalt kontorjobb, er at de oftest er master-studier. Så TS blir avhengig av å leve sparsommelig i 5 år, før hun skal ut og forsøke å få seg en jobb. 
Og da bør både det hun studerer og det hun utdanner seg innen, være noe hun kan orke å stå i en stund. Ellers blir det vel fort "gi opp og flytte hjem". 
Sånn sett kan det jo være greit å ta en batchelor med mulighet for master etterpå, for å kunne gi seg underveis om man valgte litt feil. 

Anonymkode: 4e2de...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta et møte med en karriereveileder. Du skal ha en på VGs eller du kan booke et møte med en på et universitet for å lære mer om muligheten der :) jeg tok selv bachelor i ingeniørfag og noen enkeltemner innen økonomi og prosjektledelse. Det har ledet til en veldig komfortabel dagjobb. 

Anonymkode: 57e3d...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut Forsvarets utdanninger, det er ikke alle studier som krever avtjent førstegangstjeneste. For eksempel russisk. Trenger ingen forkunnskaper i språket. 

Les om studier på diverse universiteter, noe som virker interessant når du leser om de ulike emnene?

UiS har opprettet et nytt årsstudium for de som vil teste om læreryrket er noe for dem, har både teori og praksis. Ønsker man ikke å gå videre i lektorløpet, kan dette årsstudiet innpasses i andre bachelorgrader.

Det samme gjelder om du tar årsstudium i feks sosiologi, psykologi, historie, nordisk, engelsk og så videre - det kan ofte innpasses som del av bachelorgrad (fordi det ofte er 60 stp som er frie i mange bachelorgrader). 

Statsvitenskap/ administrasjon og andre samfunnsvitenskapelige studier kan være lurt om du ønsker deg kontorjobb.

Anonymkode: 50229...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke studer bare for å studere. Prøv heller å få deg en jobb. Begynner du på et studie og angrer i ettertid, vil du bruke opp ett av årene som du får støtte fra Lånekassen. De fleste angrer på at de begynte å studere rett fra videregående. En fin overgang kan være folkehøyskole. Da kan du holde på med noe du interesserer deg for i 1 årstid, og du får venner for livet.

Anonymkode: ccf83...aff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

• Få deg jobb og flytt for deg selv
  • Førstegangstjeneste i forsvaret
  • Folkehøgskole

Ville heller gjort en av disse tingene enn å begynne på et studie du er usikker på, når du allerede har prøvd deg på jus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes karrieresenter hvor du kan få gratis karriereveiledning.

Ellers råder jeg deg til å gå inn på ulike universitet og høyskoler og les om de ulike studieretningene de tilbyr. Kanskje er det noe som pirrer din interesse da. 

Det er ganske vanskelig å vite hva man vil bli når man er 19 år, så ofte så må man finne et studie man synes er spennende. Så er det så klart lurt å tenke litt igjennom hva slags jobbmuligheter det gir etterpå. 

Anonymkode: a28bd...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er ikke jus noe for deg, ble det tørt? Kanskje du ga opp litt for lett. Juss består av ulike fag og noen er mer interessert i noen av de og forelesere er og ulike.

Juss er et lesefag men jobbene er ulike og det er kanskje et sånt studie som faktisk gir masse spennende jobbmuligheter.

Hvis du ser for deg en kontorjobb og ikke it, så er det jurister og statsvitenskap/ økonomi som er de utdanningene det rekruumye fra i forvaltningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt utenlands! Yolo 😃

Anonymkode: 72ee6...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...