Gå til innhold

Hjelpes! Niåring som vil ha bubbles og merkevarer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i et strøk med mange rikinger. Venninne til niåringen min har millionærforeldre og det gjenspeiles selvsagt i alt de får av klær og moter, og nå "skincare". Datteren min har mange utbrudd hver uke fordi hun ikke får ditt og datt. Blant annet maser hun om sko til 1600 kroner og en bubbles hudkrem til 700 kroner. Jeg blir så oppgitt. Noen som har hatt samme problemet?  Vi bor i leilighet, mens vennene til barna mine har digre luksushus med svømmebasseng og billiardbord i kjelleren. Vi hadde hus der vi bodde før, nå får jeg lyst å flytte her i fra.

Hver dag, må jeg fortelle dem at jeg ikke er rik. Hun er heller ikke mottakelig når jeg forteller at hun har perfekt hud og ikke trenger kosemetikk i ansiktet, og at det kan gjøre huden verre.   

Anonymkode: 177c9...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette går egentlig imot alle prinsipper jeg har, men hva med å flytte og bytte krets? 

Dette vil desverre eskalere etterhvert som hun blir eldre. Det er ikke lett å være utenfor hele tiden... 

Jeg hadde ikke orket det presset. Jeg er ikke for at barn skal få alt, men samtidig vil man jo at barna skal ha det som alle andre.. 

Anonymkode: b272e...058

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette går egentlig imot alle prinsipper jeg har, men hva med å flytte og bytte krets? 

Dette vil desverre eskalere etterhvert som hun blir eldre. Det er ikke lett å være utenfor hele tiden... 

Jeg hadde ikke orket det presset. Jeg er ikke for at barn skal få alt, men samtidig vil man jo at barna skal ha det som alle andre.. 

Ja, hun står med tårer i øynene og sier hun må ha de skoene for å bli populær. Nitrist... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hun står med tårer i øynene og sier hun må ha de skoene for å bli populær. Nitrist... 

Ja, det er trist. Og i enkelte kretser kan man på en måte ikke forandre alle andre når det er en hel klasse. Hadde dette vært en normal klasse med folk i forskjellige inntektsklasser, hadde det vært enklere å la vær å kjøpe de skoene.. Der ville du møtt barn med dyre sko, mange med mellomdyre og noen med billige, men det hadde ingen tenkt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er jeg faktisk enig i og det strider egentlig i mot alle mine prinsipper også.

Om du har en normal inntekt så har du ingen sjangs i havet til å matche dette TS. Du kan gi opp med en gang. Det er helt greit at livet er urettferdig og at man ikke skal få alt venninnene har, men om du bor i et sånt strøk så er dette rått parti for en 9-åring. Hva vil skje om noen år når alle venninnene går med Moncler jakker og Louis Vuitton veske?

Dette vet jeg ikke om jeg hadde orket å stå i - selv om det kanskje er en feig utvei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville flyttet. Dette blir ikke bedre og det kommer til å være uutholdelig innen hun når tenårene. Det er dessverre slik at en del, men heldigvis ikke alle, velbemidlede ikke evner å se utenfor egen boble. Høy pengebruk og flashing er helt vanlig. Stakkars barn sier jeg bare. Så jeg ville fjernet henne derfra, ikke bare for å forhindre at hun blir utenfor, men også fordi den slags holdninger er ikke noe man trenger å lære barna sine helt uavhengig av inntekten sin eller antall biljardbord i kjelleren. 

Anonymkode: 4866d...7b3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er bare nitrist. Dette er heller ikke noe som bare vil gå over av seg selv, tvert i mot. 

Jeg har vært i begge endene her i livet. Jeg har levd med en mange-million inntekt og hadde ingen økonomiske bekymringer, reiste jorden rundt og overøste eldstemann med dyre gaver, dyre opplevelser, leker og dyre merkeklær.

Resultat; en bortskjemt unge som ikke setter pris på noe som helst. 

Heldigvis (på sett og vis) opplevde jeg en stor endring som gjorde at jeg måtte nedskalere absolutt alle goder i livet. 

I mellom tiden fikk jeg to barn til, men i et "nytt liv". 

Resultat; Det eldste barnet (som nå er voksen og selvstendig) er mer takknemlig nå ettersom også han måtte "stikke finger`n i jorda). 

De to siste barna har måtte arve mye av klær og leker fra eldsterbroren og nøye seg med telturer i skog og mark.                                    Til påsken får de oppleve å ta fly til syden for aller første gang. De er henholdvis 9 og 11 år og har ingen forventninger om å få verken det ene eller det andre. Ofte må de spare selv for å kjøpe dyre ting. 

Resultat; Barn med gode verdier og som er takknemlige for både stort og smått.

Det er vansklige å gi et godt råd, men hadde jeg vært deg ville jeg vurdert  å skifte miljø, om det er mulig. 

Dette kommer ikke til å bare gå over av seg selv og med tiden,  jo eldre barnet ditt blir vil det ikke bli lettere. 

Flytt til et sted der du selv kan relatere deg til andre med samme økonomiske forutsetninger, jeg er helt sikker på at det vil bli mye enklere og bedre for dere. 

Alt godt til deg ❤️ 

Hilsen ex-millionæren som har et rikere og bedre liv med 0 midler og lite penger ❤️ 

Klem ❤️ 

Anonymkode: 0d824...f09

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er bare nitrist. Dette er heller ikke noe som bare vil gå over av seg selv, tvert i mot. 

Jeg har vært i begge endene her i livet. Jeg har levd med en mange-million inntekt og hadde ingen økonomiske bekymringer, reiste jorden rundt og overøste eldstemann med dyre gaver, dyre opplevelser, leker og dyre merkeklær.

Resultat; en bortskjemt unge som ikke setter pris på noe som helst. 

Heldigvis (på sett og vis) opplevde jeg en stor endring som gjorde at jeg måtte nedskalere absolutt alle goder i livet. 

I mellom tiden fikk jeg to barn til, men i et "nytt liv". 

Resultat; Det eldste barnet (som nå er voksen og selvstendig) er mer takknemlig nå ettersom også han måtte "stikke finger`n i jorda). 

De to siste barna har måtte arve mye av klær og leker fra eldsterbroren og nøye seg med telturer i skog og mark.                                    Til påsken får de oppleve å ta fly til syden for aller første gang. De er henholdvis 9 og 11 år og har ingen forventninger om å få verken det ene eller det andre. Ofte må de spare selv for å kjøpe dyre ting. 

Resultat; Barn med gode verdier og som er takknemlige for både stort og smått.

Det er vansklige å gi et godt råd, men hadde jeg vært deg ville jeg vurdert  å skifte miljø, om det er mulig. 

Dette kommer ikke til å bare gå over av seg selv og med tiden,  jo eldre barnet ditt blir vil det ikke bli lettere. 

Flytt til et sted der du selv kan relatere deg til andre med samme økonomiske forutsetninger, jeg er helt sikker på at det vil bli mye enklere og bedre for dere. 

Alt godt til deg ❤️ 

Hilsen ex-millionæren som har et rikere og bedre liv med 0 midler og lite penger ❤️ 

Klem ❤️ 

Anonymkode: 0d824...f09

Har egentlig seriøse planer om å flytte tilbake der vi bodde, må bare holde ut til juni. Nå vil ikke barna ha med seg venner hit heller. De vil heller være med dem hjem, fordi de har så kule hus. Jeg selv også greier ikke passe inn i dette miljøet. Jeg gidder ikke stille i sminke og pels på skolen, og kan heller ikke bruke dagene mine på å trene, gå turer og spise vegansk lunsj ute på kafeer. Har aldri opplevd noe negativt med de andre foreldrene, men er dårlig på small talk. Jeg har fått en god venninne som er rik, blitt inspirert til å tjene mer penger og sett at det er mulig på mange ulike måter. Men jeg kommer likevel aldri til å bruke 100.000 kroner på julegaver til familien, slik de gjorde.  

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Østkanten, TS, Østkanten. Vi bor i bydel Østensjø men hadde fint kunnet kjøpe hus i Bærum. Det er et helt bevisst verdivalg å bo her vi gjør. Barna på skolen kommer fra villaer, rekkehus og leiligheter. Mange med høy inntekt og mange med helt normal inntekt. En god blanding av alle mulige nasjonaliteter i passe mengder, mange er fra Vest-Europa, USA osv. 

Har ikke hørt om at noen mobbes for klærne sine eller bilen sin eller fordi de deler rom med søsken. 

Husene er dyre her og mange tjener godt i høye stillinger, men folk bor her helt bevisst for å unngå beste vestkant. 

Anonymkode: 6746e...747

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skjer på skolene her og- Jeg KAN kjøpe den kremen til min sønn som også ønsker seg den, men jeg gjør det ikke. Av prinsipp. I klassen er det ei jeg er sikker på stjeler, for hu kommer med dyre sminketing annenhver dag. Her forrige uke dukket hun opp med 4 stk av en lypsyl jeg vet kosta 220 kroner stykket. 

Jeg har vært tydelig på at jeg ikke kjøper noe jeg ikke syns han ikke trenger, som kremer. Huden er fin nok som den er og trenger IKKE retinol. Forbanna influensere som påvirker så voldsomt

Anonymkode: 7121f...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville flyttet. Det er ikke gøy å være mammaen som sier nei hele tiden, men det er mye enklere å være et barn som ikke blir fortalt av jevnaldrende at de MÅ ha ditt og datt for ellers er de totalt utenfor.

Anonymkode: 8fa5d...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde flyttet. Orker ikke å kjøpe overprisede greier til barna, selv om jeg kan. Douchebag til 2000kr når en vanlig sekk gjør samme nytten elle Kylie Jenner lipgloss til 8 åringen. Nei takk.

Anonymkode: 59c07...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har egentlig seriøse planer om å flytte tilbake der vi bodde, må bare holde ut til juni. Nå vil ikke barna ha med seg venner hit heller. De vil heller være med dem hjem, fordi de har så kule hus. Jeg selv også greier ikke passe inn i dette miljøet. Jeg gidder ikke stille i sminke og pels på skolen, og kan heller ikke bruke dagene mine på å trene, gå turer og spise vegansk lunsj ute på kafeer. Har aldri opplevd noe negativt med de andre foreldrene, men er dårlig på small talk. Jeg har fått en god venninne som er rik, blitt inspirert til å tjene mer penger og sett at det er mulig på mange ulike måter. Men jeg kommer likevel aldri til å bruke 100.000 kroner på julegaver til familien, slik de gjorde.  

De aller aller fleste av oss kan ikke holde følge med folk som har så mye penger, og det bør heller ikke være et mål for noen. Ikke at jeg mener at det er et mål for deg, for det leser jeg at det ikke er. Bare generelt. Det er ikke noe galt med disse menneskene, men de har mulighet til å leve en livsstil som er helt fjern for de aller fleste av oss. 

For deg er jo dette en ting, du står stødig egne valg. Værre for barna som opplever at vennene får ting du aldri i verden kan gi dem. Jeg hadde nok seriøst vurdert å flytte om jeg var deg ja. Dessverre, men tror nok at de vil få en veldig mye enklere ungdomstid om du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er enig med flere her. Jeg ville flyttet så snart som mulig, for å spare barna for å stå i en sånn opplevelse av at de faller utenfor fordi de ikke har "de riktige tingene". 

Jeg blir litt nysgjerrig på hvordan og hvorfor dere har havnet i dette nabolaget i utgangspunktet. For det høres ut som et sånt område jeg vet jeg ikke ville ønsket å flytte til med barn. 

Men, ja. Det er en stor hjelp for barna og deres opplevelse av å være "med" i miljøet, dersom "merkepresset" er på et nivå dere har råd til å være med på. 
Og der de ikke opplever seg selv som "fattige", når dere egentlig har helt normal økonomi.

Anonymkode: e545c...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at det er langt enklere å stå fast på prinsippene når ikke "alle andre" får dyre sko, jakker, vesker og kremer. Ville 100% flyttet om det var mulig. Jeg synes det er helt hinsides å venne barn i småskolealder til å bruke dyre merkevarer, spesielt hudpleie de ikke engang trenger. selv om man har råd til det. Det beste dere kan gjøre er forøvrig å lære dem å bruke solfaktor, det og gener er det som påvirker/forebygger mest.

Min yngste drømmer jo av og til om produkter fra Drunk Elephant f.eks., men har fått klar beskjed om at det er uaktuelt å bruke penger på opphausede merkenavn, og at hun bør sette pris på sin perfekte hud så lenge som mulig. Jeg bruker sjelden dyre produkter selv, handler på apotek og Normal. Veske og klær fra HM ol. Jeg lærer dem opp til at de får lete på Finn, Tise eller loppis om de vil ha noen litt dyrere merker, og at det er direkte galskap å bruke 3000 på en bukse og 50 000 på en veske (jeg fant forøvrig min kule Adaxveske til 30 kr på loppemarked).

Jeg unner dem jo fine ting, men det skal ikke være noe som definerer deres verdi her i verden, eller i vennegjengen. Yngste ønsket seg veldig en Miss Dior-parfyme til bursdagen sin. Parfyme til 1500 kr utgår, jeg fant en halv flaske på Finn til en billig penge (hentet selv så jeg så hva jeg kjøpte), alle er fornøyd.  

Anonymkode: 4712f...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...