Gå til innhold

Videregående skole såkalt gratis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når begge mine har hatt praksis i bedrift så har skolen informert om at de får dekket reisevei om det er over en viss antall km. 

Jeg ville ha ringt opplæringskontoret i fylket og hørt med dem.

Anonymkode: 8d272...e19

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du selv snakket med skolen?

Det kan hende at barnet ditt ikke har fått med seg all informasjon. 

Mitt barn fikk tilbud om praksis/prøvejobbing langt hjemme fra i 1 uke. Dette var prøvejobbing med tanke læreplass. Vi kjørte frem og tilbake for vi så at dette var en unik mulighet. Om han ønsket, kunne han fint ha skaffet seg praksisplass i nærmiljøet selv. Dette hadde i så fall vært hans ansvar. 

Jeg jobber også på videregående skole. Vi skaffer plasser til elevene gjennom våre kontakter. Men jeg må si det er en helsikkes jobb. Men det er ingen ting i livet som er gratis. Vi har tilbud om utplassering i utlandet, studietur til utlandet. Man søker midler til dette og noe blir dekket, gratis er det ikke, men det er også frivillig å delta. De som ikke reiser, har et annet pedagogisk opplegg disse ukene. 

Anonymkode: edcda...36d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi brukte ca 13000,- på klær, sko og verktøy da vår sønn begynte på anleggslinja på vgs. Fikk stipend, men det dekket bare skole pc og såvidt noe mer. Skolen er ikke gratis selv om det liksom skal være det… Skjønner at det er kjipt, håper dere finner en annen løsning. 

Anonymkode: baee7...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da jeg gikk på videregående så måtte vi kjøpe alle bøker selv. 

Anonymkode: 8f119...f24

Det var det første jeg tenkte på også, når jeg leste tittelen, og jeg var siste kull i reform 94 så vi måtte kjøpe bøkene våre som vi ikke fikk solgt videre. :P 3 år med vgs med en del kroner til bøker.. 

Anonymkode: 2f607...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jaja de sier videregående skole ska være gratis. Det stemmer nå langt i fra. Skolen ska ha elever ut i utplassering nå i 3 uker og da fikk Ungdommen her beskjed at ditt de hadde tenkt utplassering så måtte ho ut med 1500kr døgnet for overnatting pluss reise til og fra. Sjekket pris reise 1500kr var billigste vi fant, pluss mye bytte tog,buss,tog osv.  Skolen sa de kunne betale 1 overnatting, men resten måtte vi som foresatte stå for. Sa rett ut dette kommer ikke på tale  har ikke økonomi til å betale for 3 uker med 5 overnatting og transport. 

Så forklarte Ungdommen vi får finne løsninger selv for disse ukene. Men ja rimlig frustrert over at Skolen kommer å forteller ungdom om utplassering og positivt med å være borte slik for å oppleve annet sted og vi står igjen med regningen

Anonymkode: 20cb6...7fe

Her hadde jeg ringt skolen og hørt hva som foregår :) Det hele høres veldig merkelig ut og jeg har vanskelig for å tro på at det er sant. Jeg tenker at det er mer sannsynlig at ungdommen har misforstått noe. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du selv snakket med skolen?

Det kan hende at barnet ditt ikke har fått med seg all informasjon. 

Mitt barn fikk tilbud om praksis/prøvejobbing langt hjemme fra i 1 uke. Dette var prøvejobbing med tanke læreplass. Vi kjørte frem og tilbake for vi så at dette var en unik mulighet. Om han ønsket, kunne han fint ha skaffet seg praksisplass i nærmiljøet selv. Dette hadde i så fall vært hans ansvar. 

Jeg jobber også på videregående skole. Vi skaffer plasser til elevene gjennom våre kontakter. Men jeg må si det er en helsikkes jobb. Men det er ingen ting i livet som er gratis. Vi har tilbud om utplassering i utlandet, studietur til utlandet. Man søker midler til dette og noe blir dekket, gratis er det ikke, men det er også frivillig å delta. De som ikke reiser, har et annet pedagogisk opplegg disse ukene. 

Ja har pratet med skolen

Lærer hadde fylt ut alt, med dekning av overnatting.  Men avdelingsleder sa nei. Strak seg kun å dekke transport til og 1 overnatting. 

Så læreren var rimlig oppgitt siden de sendte elever til Colorado line, hurtigruta, hoteller i Oslo. Så får den ene eleven avslag pga det ikke er innen hotell, men slakting og pølsemaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her hadde jeg ringt skolen og hørt hva som foregår :) Det hele høres veldig merkelig ut og jeg har vanskelig for å tro på at det er sant. Jeg tenker at det er mer sannsynlig at ungdommen har misforstått noe. 

Har pratet med skolen. Det som har skjedd er at hovedlærer hadde ordnet alt og fikk så avslag fra avdelings leder.

Så da kommer en ikke så langt

Så ungdommen hadde forstått alt riktig ut fra det lærer hadde sagt, men ledelse som sier nei.

Værste er at ungdommen syns der er urettferdig at andre har fått reise med hurtigruta,colorline, hoteller i Oslo. 

Læreren tenkte dette var en mulighet der ho hadde kommet et sted som drev slakting osv anderledes en nortura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja har pratet med skolen

Lærer hadde fylt ut alt, med dekning av overnatting.  Men avdelingsleder sa nei. Strak seg kun å dekke transport til og 1 overnatting. 

Så læreren var rimlig oppgitt siden de sendte elever til Colorado line, hurtigruta, hoteller i Oslo. Så får den ene eleven avslag pga det ikke er innen hotell, men slakting og pølsemaker

Disse stiller vel med overnatting. Det er relativt vanlig at de har tilbud til elever som kommer langveisfra. 

Vi hadde også fått nei til å dekke overnatting for elever nå, da skolene er i krise på oppløsning av fylkeskommunen. Som mor, hadde jeg også sagt nei til dette. Det hadde blitt for dyrt for vår økonomi, selv om det sikkert er en opplevelse. Det er helt sikkert mulig å få plasser i nærmiljøet. Du har jo fått til ditt barn og det er bra. Hadde jeg ikke fått det til, hadde jeg stilt krav til skolen om at de må stille med plass eller alternativt opplegg, for til syvende og sist så er opplæring skolens ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Videregående skal ikke være gratis, set er grunnskolen som følger gratisprinsipp.

Anonymkode: cdaca...e2d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Videregående skal ikke være gratis, set er grunnskolen som følger gratisprinsipp.

Anonymkode: cdaca...e2d

⬆️

Anonymkode: 1dfcc...828

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en merkelig problemstilling. Tenker du at skolen skal betale for overnatting disse 3 ukene? 

Anonymkode: 2fb3f...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da jeg gikk på videregående så måtte vi kjøpe alle bøker selv. 

Anonymkode: 8f119...f24

Ja, her også. Jeg husker jeg ble helt skjelven inni meg når jeg så prisen på bøkene vi skulle kjøpe inn. Heldigvis fikk jeg kjøpe alle bøkene relativt rimelig gjennom læreren min. 

Anonymkode: b519b...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...