Gå til innhold

Er det noe som hjelper mot hoste og pipende/knitrende lyder fra lungene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva som står på nettet, vurderer du å se bort fra, når du ikke er bra. 
Her ringer du fastlegen din i morgen når telefonen åpner og ber om en hastetime. 
Det er ingen grunn til å vente og se, før du blir undersøkt når du har slike symptom.

Anonymkode: d6e33...d66

Jeg kan prøve å ringe igjen i morgen, men usikker på om jeg får time når jeg ikke fikk i dag da jeg ringte.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du feber?

Anonymkode: 8fdfc...65b

Ja, men bare 38,3

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg gjennomgikk for noen år siden en stor operasjon som førte til at jeg fikk en del slim i lungene.

Jeg fulgte denne pusteteknikken og den hjalp en del:

https://www.lhl.no/sunnere-liv/slimmobilisering/

Ellers er det viktig å være litt i bevegelse. Enn det er å gå turer (gjerne flere korte fremfor en lang), vanlig husarbeid eller annet. Da er det lettere å løsne slimet. Jo mer man sitter/ligger i ro, jo mer synker slimet ned i lungene.

Samt drikke en del vann for å tynne det ut.

Anonymkode: 861b8...1f1

Takk for tips! Skal prøve å bevege meg litt jevnt utover dagen. 

Anonymkode: 99582...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg kan prøve å ringe igjen i morgen, men usikker på om jeg får time når jeg ikke fikk i dag da jeg ringte.

Ja, men bare 38,3

Takk for tips! Skal prøve å bevege meg litt jevnt utover dagen. 

Da kan det jo faktisk hende at du har en bakteriell infeksjon som du trenger antibiotika for. Ring fastlegen på ny i morgen, be om ø-hjelpstime. Ikke gi deg, en uke er for lenge å vente. 

Anonymkode: 8fdfc...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så rart! Har akkurat det samme. Har hostet opp slim i flere måneder, og de siste dagene fått sånn ekkel knitring i lungene. 

Er gravid, så kan ikke ta hostesaft heller.

Anonymkode: cccfc...139

Gå til legen! Lunger skal ikke knitre. 

Anonymkode: 5a046...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du ikke redd for lungebetennelse?

Ventolin virker på meg, også hostesaft på resept

Anonymkode: bdaf0...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde nok ta en tur til legen. Du skal ikke surkle fra lungene, men følg med på fargen på slimet. Er det klart eller hvitt er det ok, men blir det grønt burde du absolutt til lege. Lurt å ta med en slimprøve til legen for testing.

Hostedempende medisiner burde ikke brukes ved slimhoste, kun ved tørhoste.

God bedring!

Anonymkode: 70d38...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips dere som har svart!

prøvde å ringe legen i dag, men kunne ikke få time. Min fastlege var ikke der, og de andre legene på kontoret hadde ikke akuttimer til andre sine pasienter. Min fastlege var tilbake på mandag, jeg kunne ringe å få akuttime da. Litt frustrerende at det skal være så vanskelig å få legetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har bronkitt ofte . Og det som hjelper MYE på meg er Bronkyl (fås reseptfritt på apoteket )og timian te (er noen stoffer i timian som er veldig effektive).  🙂 

Anonymkode: 0108a...63f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bronkitt ofte . Og det som hjelper MYE på meg er Bronkyl (fås reseptfritt på apoteket )og timian te (er noen stoffer i timian som er veldig effektive).  🙂 

Takk for tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bronkyl før du legger deg, så slipper du kanskje å våkne av din egen kropp som bråker. 

Anonymkode: 5e6f9...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
RoryGilmore skrev (14 minutter siden):

Tenker du skal ta deg en tur til legen

Har prøvd, men får ikke time.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bronkyl før du legger deg, så slipper du kanskje å våkne av din egen kropp som bråker. 

Anonymkode: 5e6f9...dc6

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips dere som har svart!

prøvde å ringe legen i dag, men kunne ikke få time. Min fastlege var ikke der, og de andre legene på kontoret hadde ikke akuttimer til andre sine pasienter. Min fastlege var tilbake på mandag, jeg kunne ringe å få akuttime da. Litt frustrerende at det skal være så vanskelig å få legetime.

En må ringe når de åpner for å få akutt-time, og de er forpliktet til å ta deg inn dersom din lege er fraværende.

Anonymkode: 05a5a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bronkyl. Fåes kjøpt i dagligvarebutikker.

Anonymkode: 9cad3...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 9.20):

Jeg har slimhoste og hoster mye, spesielt på natten. De siste dagene kommer det mye lyder fra lungene, type surkling, knitring og piping. Stod på nettet at man kontakter lege om det pågår i 3-4 uker, men finnes det noe man kan gjøre selv? Synes det er plagsomt, spesielt lydene fra lungene. Noen med tips?

Dra til legen. Kan være lungebetennelse, jeg har sånne symptomer men sjeldent feber når jeg har lungebetennelse 

Anonymkode: 2a9cd...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En må ringe når de åpner for å få akutt-time, og de er forpliktet til å ta deg inn dersom din lege er fraværende.

Anonymkode: 05a5a...2ba

Jeg ringte 2 min etter at de åpnet, de ville ikke gi meg time. Hvorfor går du ut ifra at jeg ikke gjorde det? 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dra til legen. Kan være lungebetennelse, jeg har sånne symptomer men sjeldent feber når jeg har lungebetennelse 

Anonymkode: 2a9cd...cd0

Har prøvd å få legetime, men må vente til mandag og ringe for akuttime da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er hun med bronkitt ofte. Vil bare føye til at hvis du begynner å få farge på slimet ditt,så er det sannsynligvis bakterielt. Har også hatt lungebetennelse 11 ganger på grunn av at alt det jeg blir smittet av utvikler seg til bronkitt,for deretter å bli til lungebetennelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...