AnonymBruker Skrevet i går, 08:20 #1 Del Skrevet i går, 08:20 Jeg har slimhoste og hoster mye, spesielt på natten. De siste dagene kommer det mye lyder fra lungene, type surkling, knitring og piping. Stod på nettet at man kontakter lege om det pågår i 3-4 uker, men finnes det noe man kan gjøre selv? Synes det er plagsomt, spesielt lydene fra lungene. Noen med tips? Anonymkode: 99582...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:25 #2 Del Skrevet i går, 08:25 Hvorfor vil du ikke til legen? Dette høres ut som bronkitt. Anonymkode: 480f3...ee5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:28 #3 Del Skrevet i går, 08:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor vil du ikke til legen? Dette høres ut som bronkitt. Anonymkode: 480f3...ee5 Det stod på nettet at det ikke var noe vits i det før det var gått 3-4 uker. Prøver å finne noe som kan lindre/hjelpe i mellomtiden. Anonymkode: 99582...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:51 #4 Del Skrevet i går, 08:51 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det stod på nettet at det ikke var noe vits i det før det var gått 3-4 uker. Prøver å finne noe som kan lindre/hjelpe i mellomtiden. Anonymkode: 99582...40d Hvor har du det i fra? Bronkitt bør utredes for å utelukke verre tilstander. 🤔 Slimløsende, ikke røyke og drikk mye væske, kan hjelpe. Ved utredet bronkitt så kan du få reseptbelagt slimløsende og astmamedisin for å hjelpe på nattesøvnen. Anonymkode: 2a734...cb2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #5 Del Skrevet i går, 09:03 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor har du det i fra? Bronkitt bør utredes for å utelukke verre tilstander. 🤔 Slimløsende, ikke røyke og drikk mye væske, kan hjelpe. Ved utredet bronkitt så kan du få reseptbelagt slimløsende og astmamedisin for å hjelpe på nattesøvnen. Anonymkode: 2a734...cb2 Det stod på helsesmart: Når bør du oppsøke lege: Akutt bronkitt vil vanligvis gå over av seg selv innen 3-4 uker, og det er kun unntaksvis det er nødvendig å behandle med reseptbelagte medisiner som antibiotika. stemmer ikke det? Anonymkode: 99582...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:36 #6 Del Skrevet i går, 09:36 Det er andre remedier en kan få av legen som hjelper, enn antibiotika da... som letter/minsker hosten. Anonymkode: 05a5a...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:45 #7 Del Skrevet i går, 09:45 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er andre remedier en kan få av legen som hjelper, enn antibiotika da... som letter/minsker hosten. Anonymkode: 05a5a...2ba Gjør det? Jeg har alltid fått beskjed om at ved slimhoste er det viktig å hoste, og man ikke skal ta hostedempende. Ringte legekontoret nå, og de mente jeg kunne ringe igjen om 1 uke om jeg fortsatt hadde lyd fra lungene. Anonymkode: 99582...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:47 #8 Del Skrevet i går, 09:47 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det stod på helsesmart: Når bør du oppsøke lege: Akutt bronkitt vil vanligvis gå over av seg selv innen 3-4 uker, og det er kun unntaksvis det er nødvendig å behandle med reseptbelagte medisiner som antibiotika. stemmer ikke det? Anonymkode: 99582...40d Hvordan vet du at det er akutt bronkitt da? Og ikke lungebetennelse, for eksempel? Anonymkode: 498dc...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #9 Del Skrevet i går, 09:58 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan vet du at det er akutt bronkitt da? Og ikke lungebetennelse, for eksempel? Anonymkode: 498dc...e99 Det vet jeg ikke, men når legekontoret sier jeg skal avvente og ringe om en uke om jeg ikke er bedre-vet jeg ikke hvordan jeg finner ut av det 🤷♀️ Anonymkode: 99582...40d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet i går, 10:02 #10 Del Skrevet i går, 10:02 Er du syk i tillegg da? Jeg hadde definitivt tatt en tur til legen. Plutselig slår det ut i lungebetennelse og det er ikke noe gøy. God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:06 #11 Del Skrevet i går, 10:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har slimhoste og hoster mye, spesielt på natten. De siste dagene kommer det mye lyder fra lungene, type surkling, knitring og piping. Stod på nettet at man kontakter lege om det pågår i 3-4 uker, men finnes det noe man kan gjøre selv? Synes det er plagsomt, spesielt lydene fra lungene. Noen med tips? Anonymkode: 99582...40d Har du forsøkt varm, fuktig luft? Ta deg en tur i dusjen. Og vær der i 10-15 minutter. Mot slutten hoster du bestemt 2-3 ganger og ser om du får opp slim. Dersom ja så hoster du det opp. Dersom du føler det nok har løsnet noe kan du fortsette behandlingen. Folk flest legger da et håndkle over en skål varmt vann og puster det hele inn. Jeg anbefaler at du dypper en klut/et håndkle i glovarmt vann og bare legger den over munn og nese, og så puster inn til det er blitt kjølig, og så gjentar. Underveis med jevne mellomstor hoster du bestemt en gang eller to og ser om du får opp grumset. Husk å kun bruke håndkleet til dette en gang, så rett i vask. Anonymkode: fde6b...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:09 #12 Del Skrevet i går, 10:09 Astmamedisin, hvis du har det fra før. Anonymkode: 44b79...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:11 #13 Del Skrevet i går, 10:11 Så rart! Har akkurat det samme. Har hostet opp slim i flere måneder, og de siste dagene fått sånn ekkel knitring i lungene. Er gravid, så kan ikke ta hostesaft heller. Anonymkode: cccfc...139 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:17 #14 Del Skrevet i går, 10:17 Ved slimhoste er det viktig å bruke slimløsende for å få opp slimet, det skal ikke ligge å koke nedi der. I tillegg kan man ta hostedempende til natten, for å få sove skikkelig. Som er viktig for immunforsvaret. Uansett- knitring og piping på lungene= lege. Er det i øvre luftveier kan man droppe lege så fremst det er i sammenheng med luftveisinfeksjon Anonymkode: 68a4e...68f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Del Skrevet 23 timer siden Ikke drikk melk eller innta melkeprodukter, som is osv. Dette trigger surkling i brystet hos meg. Anonymkode: 73e1e...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Del Skrevet 23 timer siden Sirah skrev (1 time siden): Er du syk i tillegg da? Jeg hadde definitivt tatt en tur til legen. Plutselig slår det ut i lungebetennelse og det er ikke noe gøy. God bedring! Takk! Nei, er ikke vanlig syk. Er bare hoste og lyd fra lungene. AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du forsøkt varm, fuktig luft? Ta deg en tur i dusjen. Og vær der i 10-15 minutter. Mot slutten hoster du bestemt 2-3 ganger og ser om du får opp slim. Dersom ja så hoster du det opp. Dersom du føler det nok har løsnet noe kan du fortsette behandlingen. Folk flest legger da et håndkle over en skål varmt vann og puster det hele inn. Jeg anbefaler at du dypper en klut/et håndkle i glovarmt vann og bare legger den over munn og nese, og så puster inn til det er blitt kjølig, og så gjentar. Underveis med jevne mellomstor hoster du bestemt en gang eller to og ser om du får opp grumset. Husk å kun bruke håndkleet til dette en gang, så rett i vask. Anonymkode: fde6b...260 Takk for tips, skal absolutt prøve det 😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Astmamedisin, hvis du har det fra før. Anonymkode: 44b79...35b Har dessverre ikke astmamedisin AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved slimhoste er det viktig å bruke slimløsende for å få opp slimet, det skal ikke ligge å koke nedi der. I tillegg kan man ta hostedempende til natten, for å få sove skikkelig. Som er viktig for immunforsvaret. Uansett- knitring og piping på lungene= lege. Er det i øvre luftveier kan man droppe lege så fremst det er i sammenheng med luftveisinfeksjon Anonymkode: 68a4e...68f Tar slimløsende uten at det hjelper så mye. Får kontakte lege igjen om jeg blir dårligere. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ikke drikk melk eller innta melkeprodukter, som is osv. Dette trigger surkling i brystet hos meg. Anonymkode: 73e1e...e28 Takk for tips! Anonymkode: 99582...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #17 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke drikk melk eller innta melkeprodukter, som is osv. Dette trigger surkling i brystet hos meg. Anonymkode: 73e1e...e28 I øvre luftveier. Melken skal ikke ned i lungene Anonymkode: 68a4e...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har slimhoste og hoster mye, spesielt på natten. De siste dagene kommer det mye lyder fra lungene, type surkling, knitring og piping. Stod på nettet at man kontakter lege om det pågår i 3-4 uker, men finnes det noe man kan gjøre selv? Synes det er plagsomt, spesielt lydene fra lungene. Noen med tips? Anonymkode: 99582...40d Hva som står på nettet, vurderer du å se bort fra, når du ikke er bra. Her ringer du fastlegen din i morgen når telefonen åpner og ber om en hastetime. Det er ingen grunn til å vente og se, før du blir undersøkt når du har slike symptom. Anonymkode: d6e33...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det vet jeg ikke, men når legekontoret sier jeg skal avvente og ringe om en uke om jeg ikke er bedre-vet jeg ikke hvordan jeg finner ut av det 🤷♀️ Anonymkode: 99582...40d Har du feber? Anonymkode: 8fdfc...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Del Skrevet 18 timer siden Jeg gjennomgikk for noen år siden en stor operasjon som førte til at jeg fikk en del slim i lungene. Jeg fulgte denne pusteteknikken og den hjalp en del: https://www.lhl.no/sunnere-liv/slimmobilisering/ Ellers er det viktig å være litt i bevegelse. Enn det er å gå turer (gjerne flere korte fremfor en lang), vanlig husarbeid eller annet. Da er det lettere å løsne slimet. Jo mer man sitter/ligger i ro, jo mer synker slimet ned i lungene. Samt drikke en del vann for å tynne det ut. Anonymkode: 861b8...1f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå