Gå til innhold

Skal Nvidia opp igjen?

BlackSunshine

Anbefalte innlegg

Hele KI verden fikk seg en smell denne uken. Teknologien til Deep Seek gjør det mer energieffektivt, men den er visstnok ikke mer avansert enn eksisterende KI løsninger. Ergo tenker jeg at de amerikanske selskapene klarer å hente seg inn igjen etterhvert.

I lys av dette, er det fristende å tenke at Nvidia skal opp igjen. Eller var prisingen alt for høy på USD 142? Noen tanker der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, Nvidia har vært overpriset lenge, i likhet med flere andre amerikanske tek-selskap. Flere eksperter som har påpekt dette en stund. 

Anonymkode: 90da8...863

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nVidia fakturerer med gaffel, og har gjort det siste årene. Spillkortene deres begynner å koste ekstremt mye, og AI-kortene veldig mye mer enn det igjen. 

En nVidia Blackwell AI-chip (CPU-GPU) koster rundt 70'000 dollar pr stk, og skal du ha en B200 NVL36 server koster den nusselige 1,8 millioner dollar. Pluss moms. 

Så ja, det er fare for at investorer begynner å se galskapen i prisingen, og det er fare for at de som utvikler AI ser at pengestrømmen tørker inn fordi de som sitter igjen med regninga innser at det går an å spare litt her og der. 

Ja, OpenAI er bedre, men om 80% av jobben kan gjøres av en billigere og dummere AI er det antagelig godt nok i mange tilfeller.

En Rolls Royce er utvilsomt bedre å kjøre til jobb i enn en Opel, men det er et fåtall som tar seg bryet med å kjøpe den mest komfortable bilen

Endret av newman01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

veldig usikker selv, tror de må ha flere tricks på lager for å wow'e markedet for at det skal skje

Anonymkode: f5079...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen vet hvilke firmaer som vil gjøre det bra i fremtiden. Det er også hvorfor det anbefales indeksfond, fordi da sprer man risikoen og man får lave forvaltningskostnader. 

Anonymkode: e4cf7...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det blir toll på databrikkene fra Taiwan, vil de falle enda mer. 

De neste årene blir nok en berg og dalbane, med med nedturer. Herr dump vil gi alt annet en forutsigbarhet for markedene 

Anonymkode: bfdbf...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Umulig å si. Personlig heller jeg mot JA. Det mange ikke forstår med aksjer som Nvidia, Tesla osv er at folk invisterer i dem uten at de egentlig er optatt av logikken i invisteringen. Aksjene i disse selskapene er priset noe så inni hinsides høyt, men folk kjøper uansett. Dette er jo litt av problemet med aksjer, de er verdt akkurat det andre tenker de er verdt, selv om det har 0 rot i virkeligheten. 

Anonymkode: ed386...79d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Umulig å si. Personlig heller jeg mot JA. Det mange ikke forstår med aksjer som Nvidia, Tesla osv er at folk invisterer i dem uten at de egentlig er optatt av logikken i invisteringen. Aksjene i disse selskapene er priset noe så inni hinsides høyt, men folk kjøper uansett. Dette er jo litt av problemet med aksjer, de er verdt akkurat det andre tenker de er verdt, selv om det har 0 rot i virkeligheten. 

Keynes sa som kjent: "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jepp, du må velge en som snakker fornuft og følge vedkommende, det har jeg gjort!

https://www.dn.no/marked/kunstig-intelligens/nvidia/deepseek/kinesisk-sjokk-truer-borsvinnerne/2-1-1770316

Anonymkode: 90da8...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BlackSunshine skrev (13 timer siden):

Hele KI verden fikk seg en smell denne uken. Teknologien til Deep Seek gjør det mer energieffektivt, men den er visstnok ikke mer avansert enn eksisterende KI løsninger. Ergo tenker jeg at de amerikanske selskapene klarer å hente seg inn igjen etterhvert.

I lys av dette, er det fristende å tenke at Nvidia skal opp igjen. Eller var prisingen alt for høy på USD 142? Noen tanker der ute?

Umulig å si. Det kan jo hende de faller med 80% til også. Personlig tror jeg det er mer sannsynlig at de skal ned enn opp. 

Tror ikke de vil klare å holde de marginene de har i dag.

Anonymkode: 22112...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BlackSunshine skrev (15 timer siden):

Deepseek sine kostnader skal være opptil 50 ganger lavere enn OpenAI.   Det er såpass mye at mange vil vurdere om DeepSeek er "godt nok" eller om det er nødvendig å betale 50 ganger mer for det beste av det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...