Okapi Skrevet 29. januar #41 Del Skrevet 29. januar Ulla Ullsokk skrev (6 timer siden): Når det blir minus 14 inne, så holder det neppe😄 Vi drar til noen andre hvis strømmen går over lang tid, rett og slett. Det går jo helt fint. Er mange som overnatter ute i telt om vinteren, og de har da ikke med seg peis eller panelovn. Et norsk hus er et par hakk bedre isolert enn et telt, så det går fint å holde ut uten oppvarming så lenge du kler deg skikkelig. Det største problemet er egentlig ikke å holde seg varm selv, men at selve huset kan ta skade av det. Minusgrader og vann er en farlig kombo for rørene, og det kan fort bli ekstremt dyrt om ting går galt. Har ikke peis jeg heller, så vurderer å plukke opp en gassovn (har prøvd parafin, men blir så uggen av lukta) for nødssituasjoner. Huset bør helst ikke falle under fem grader. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #42 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hjelper lite med peis når hele verden kollapser. Anonymkode: 7ac39...1a6 Selv om store deler av verden "kollapser" går livet videre på små steder. Har man manuelle verktøy som sag, øks, hjå, båt, garn osv klarer man seg. Tenk gårdebruk 1940 eller hytte uten strøm. Selv krigsområder som Ukraina har store landområder som er urørt hvor livet går sin gang, uten strøm å forsyninger. Anonymkode: ec08d...048 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #43 Del Skrevet 29. januar Man skaffer seg venner som har peis/vedovn. Vi har begge deler, og har familie/venner som kan komme hit om/når strømmen går. Kjenner flere som har vært uten strøm i dagesvis etter uvær, så det er lurt å ha en plan. Anonymkode: c378d...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #44 Del Skrevet 31. januar Ulla Ullsokk skrev (På 29.1.2025 den 6.39): Når det blir minus 14 inne, så holder det neppe😄 Vi drar til noen andre hvis strømmen går over lang tid, rett og slett. Hvordan får du det til å bli minus 14 inne? Bodd flere steder der det hadde holdt seg fint på plussgrader selv om varmeovnen var skrudd av. Da bor du i et uisolert hus fra 1900. Masse kubbelys, ullsokker, tøfler er et must. Med ull i lag holder du deg varm, og med skjerf og lue om det er helt krise er det ikke noe problem at det er iskaldt ute. Anonymkode: 59224...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #45 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 1.08): Det handler om angst. Anonymkode: 7ac39...1a6 Jeg føler ikke at dette gjelder meg som bor i Oslo, men jeg har da lest avisen og sett at steder i landet så opplever folk strømbrudd støtt og stadig. Det skal jo ikke mye til før det skjer på bygda og hadde jeg bodd der så ville jeg da selvfølgelig også bodd med ovn, beredskapslager og vann på flaske. Helvete om jeg skulle sitte der uten strøm, mat og vann.. med mange kilometer til nærmeste matbutikk.. Anonymkode: f4571...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #46 Del Skrevet 31. januar En liten kommentar; peis er det ikke så mye varme i, i peisen går varmen rett opp. En skikkelig Jøtulovn derimot er det mye varme i. Eller aller best; en klebersteinsovn . Anonymkode: ea7f2...173 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huskone Skrevet 31. januar #47 Del Skrevet 31. januar Kjøp deg et enkelt gasskjøkken på f.eks biltema eller et stormkjøkken. For varme finnes gassovner til innendørsbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #48 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 0.57): AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 1.08): Det handler om angst. Anonymkode: 7ac39...1a6 Folk som har beredskapslager har problemer. Jada, ha litt hermetikk på lur. Men å være redd fordi du mangler peis? Hinsides. Anonymkode: 7ac39...1a6 Hei alle. Ts her. Jeg har fulgt tråden, men jeg orket rett og slett ikke å svare noen av dere jeg når dette var to av kommentarene som kom som noen av de første.. Hinsides og det handler om angst?? Ja det er sikkert derfor det blir snakket og skrevet om i media for tiden at folk burde være litt føre var. Men til alle dere andre takk for alle gode innspill, men jeg kjenner at jeg ikke orker å begynne tråder eller svare i tråder når det alltid skal være noen som bare må være ufine. Anonymkode: 23eca...e5f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #49 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 0.57): Folk som har beredskapslager har problemer. Jada, ha litt hermetikk på lur. Men å være redd fordi du mangler peis? Hinsides. Anonymkode: 7ac39...1a6 Hvorfor er det hinsides? Det var nylig en storm her da strømmen gikk og ble borte i tre døgn i desember. Anonymkode: f03a4...34e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #50 Del Skrevet 1. februar Ps: er dere helt sikre på at det ikke kan settes inn peis? Det kan være ganske dyrt, men det er sjeldent det er umulig. Men gassovn er en mulighet. Ellers ville jeg tenkt at en beredskapsvenn er det rette her. Sjansen er jo heldigvis liten for at noe skjer, og i tillegg vinterstid. Anonymkode: f03a4...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #51 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 1.07): Hjelper lite med peis når hele verden kollapser. Anonymkode: 7ac39...1a6 AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 1.08): Det handler om angst. Anonymkode: 7ac39...1a6 Det er du som har angst her. Hvorfor krisemaksimere? Vi forbereder oss ikke på at verden skal gå under, det er helt meningsløst. Vi forbereder oss på tøffere tider. Anonymkode: 7c938...95a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #52 Del Skrevet 1. februar Er sykt hvor fort boligen -og kroppen - blir iskald uten noe strøm. Har man ikke peis bør man minimum ha veldig varm sovepose. 000VF000 skrev (På 29.1.2025 den 2.20): Det er utrolig hvor lite man fryser hvis man har raggsokker og en skikkelig ullgenser. Anonymkode: 1b5af...264 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 1. februar #53 Del Skrevet 1. februar Vi har peis, men maten kan ko ikke lages i/på den. Vi har utstyr til å benytte en liten gryte/stekepnne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #54 Del Skrevet 1. februar Etter uværet som var her i Trøndelag nylig, så endte mange tusen opp uten strøm i flere døgn. Jeg var heldig og opplevde kun litt flimring i lysene på det verste, her jeg bor nesten i sentrum, men hadde jeg bodd 5 km lenger ut på landet ville jeg endt opp strømløs i 3 døgn. Mange mistet også mobildekningen i lengre tid. Hadde det vært kaldere i været (heldigvis var temperaturen over 0) hadde det lett kunne gått liv tapt etter dette uværet. Jeg tenker det er sunn fornuft å være forberedt på å være uten strøm og/eller drikkevann i noen døgn - med stadig mer ekstremt vær vet man aldri hva som kan skje. Og det koster så lite å være forberedt! Hadde jeg bodd uten mulighet for vedfyring, så ville jeg absolutt skaffet meg en gassovn slik noen linket over her. Det handler ikke bare om komfort og overlevelse, men like mye å forsøke å hindre skade på egen eiendom! Frosne vannrør er ikke noe å spøke med, og kanskje særlig for oss som har vannbåren varme i nesten samtlige gulv... En gassovn (i mangel av vedfyring) kan være det som gjør at huset akkurat berger uten omfattende skader. Stormkjøkken, primus eller lignende tenker jeg også er obligatorisk utstyr å ha, når man bor i turlandet Norge 😄 Det koster også minimalt å kjøpe, og tar veldig lite plass å lagre. Anonymkode: f9cdb...0d4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå