AnonymBruker Skrevet 28. januar #1 Del Skrevet 28. januar Dersom partneren slår deg, og du ikke vil anmelde men legen eller politiet har blitt innblandet. Kan de anmelde på dine vegne? Eller slippen "hen" unna dersom partneren ikke vil anmelde noe? Anonymkode: 07c73...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #2 Del Skrevet 28. januar Andre kan anmelde. Politiet kan opprette sak uten anmeldelse. Anonymkode: 20b0c...d9d 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #3 Del Skrevet 28. januar Politet blir part i saken selv hvis det har skjedd noe kriminelt, og ddt skjer uavhengig av anmeldelse. Spør du for en venn eller for deg selv? Anonymkode: c3447...7bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #4 Del Skrevet 28. januar Det vanligste er at politiet oppretter sak på eget initiativ i slike tilfeller. Anonymkode: dbc44...34f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #5 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Politet blir part i saken selv hvis det har skjedd noe kriminelt, og ddt skjer uavhengig av anmeldelse. Spør du for en venn eller for deg selv? Anonymkode: c3447...7bf Nei det er for meg men jeg har ikke opplevd noe sånt selv. Snakket med noen i dag om temaet og ble litt satt ut av det. Men kanskje det stemmer at det ikke blir gjort noe dersom den som blir mishandlet ikke vil forlate eller anmelde den som gjør det? Flere dør jo hvert år på grunn av det og nesten alle som dør av partnervold hadde vært i kontakt med politiet. ts Anonymkode: 07c73...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #6 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det er for meg men jeg har ikke opplevd noe sånt selv. Snakket med noen i dag om temaet og ble litt satt ut av det. Men kanskje det stemmer at det ikke blir gjort noe dersom den som blir mishandlet ikke vil forlate eller anmelde den som gjør det? Flere dør jo hvert år på grunn av det og nesten alle som dør av partnervold hadde vært i kontakt med politiet. ts Anonymkode: 07c73...5ee Det blir gjort noe. Det er imidlertid ekstremt vanskelig å få noen dømt for vold i nære relasjoner om den/de utsatte nekter forklare seg. Dette er typisk saker hvor det i liten grad finnes vitner utenom kjernefamilien. Anonymkode: dbc44...34f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #7 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det blir gjort noe. Det er imidlertid ekstremt vanskelig å få noen dømt for vold i nære relasjoner om den/de utsatte nekter forklare seg. Dette er typisk saker hvor det i liten grad finnes vitner utenom kjernefamilien. Anonymkode: dbc44...34f Men telles det ikke mye at fagfolk vitner? ts Anonymkode: 07c73...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #8 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men telles det ikke mye at fagfolk vitner? ts Anonymkode: 07c73...5ee Joda, en del. Kommer an på hva de kan b vitne om. Fysiske skader dokumentert hos helsepersonell er en "fordel." Anonymkode: dbc44...34f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #9 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei det er for meg men jeg har ikke opplevd noe sånt selv. Snakket med noen i dag om temaet og ble litt satt ut av det. Men kanskje det stemmer at det ikke blir gjort noe dersom den som blir mishandlet ikke vil forlate eller anmelde den som gjør det? Flere dør jo hvert år på grunn av det og nesten alle som dør av partnervold hadde vært i kontakt med politiet. ts Anonymkode: 07c73...5ee Dessverre er det fortsatt slik at politiet sjelden oppretter sak på egen hånd i slike situasjoner der personen selv ikke ønsker å anmelde. Jeg tror det handler om gammeldagse holdninger, manglende ressurser og en slags misforstått snillisme. Jeg håper det kommer en endring etter alle disse partnerdrapene. Som du sier, de fleste hadde vært i kontakt med politiet på forhånd. Anonymkode: 20b0c...d9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #10 Del Skrevet 29. januar Jeg skulle visst egentlig være glad for at de hjalp meg med å anmelde. «Dette må dere finne ut av selv dere imellom.» Anonymkode: fe7c2...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #11 Del Skrevet 29. januar At noen velger å IKKE anmelde er utenfor min fatteevne Anonymkode: c040c...480 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #12 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At noen velger å IKKE anmelde er utenfor min fatteevne Anonymkode: c040c...480 Ja, mange klarer ikke sette seg inn i den situasjonen. Det er likevel dumt at de påfører andre skam ved å si det høyt. Anonymkode: 20b0c...d9d 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #13 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At noen velger å IKKE anmelde er utenfor min fatteevne Anonymkode: c040c...480 Med andre ord har du aldri vært i ett forhold med noen som bryter deg ned, og tar fra deg den siste lille rest av selvtillit, og får deg til å tro at det aldri kommer til å være ett annet menneske i hele verden som kommer til å like deg, og at du fortjener hvert eneste slag fordi du er så udugelig... For meg er det vanskelig å forstå at det fortsatt finnes mennesker som ikke skjønner at slagene bare er toppen av isberget, og som viser så lite forståelse for hvor vanskelig det er å komme seg ut av voldelige forhold.... Anonymkode: 4b97b...fe5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #14 Del Skrevet 29. januar Det er jo vanskelig å få en dom hvis den voldsutsatte nekter på at noe har skjedd. Anonymkode: 6df53...2be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #15 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo vanskelig å få en dom hvis den voldsutsatte nekter på at noe har skjedd. Anonymkode: 6df53...2be Vanskelig å få en dom om man ikke har klare bevis og voldsutøver nekter for ugjerningene også. Anonymkode: 22aca...ffa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 29. januar #16 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men telles det ikke mye at fagfolk vitner? ts Anonymkode: 07c73...5ee Hvis legen sier "Kari kom med brukket kjeve, blåveis på det ene øyet, flere store blåmerker på ryggen, brist i 3 ribbein og en utslått tann. Hun fortalte meg at Per hadde slått henne." Per sier: "Jeg har selvfølgelig aldri slått Kari, jeg elsker henne! Hun falt ned trappa!" Kari sier: "Per ville selvfølgelig aldri slått meg, vi elsker hverandre! Jeg falt ned trappa! Jeg sa aldri til legen at Per slo meg!" ...så er det plutselig ikke like lett å dømme Per lenger. Og ja, veldig mange voldsutøvere bedriver "lovebombing" rett etterpå, der de går fra å banke deg opp til at du er verdens mest spesielle person, de elsker deg over alt, vil heller dø enn å være uten deg, og sender deg kjærlighetserklæringer og gaver og blomster i fleng, og alt er helt perfekt (en liten stund). Så kommer det en rettssak når dere er inne i lovebombing-fasen så er det altfor ofte at offeret prøver å beskytte gjerningsmannen. (Og i andre tilfeller vil offeret beskytte gjerningsmannen i et forsøk på å beskytte seg selv, barna sine eller andre kontakter mot den straffen som kommer dersom gjerningsmannen blir dømt - for det er nok av dem som har blitt mishandlet ytterligere eller tilogmed drept fordi de "sendte en mann i fengsel".) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #17 Del Skrevet 29. januar I Norge har vi såkalt offentlig påtale. Det betyr at det offentlige kan reise straffesak uavhengig av om fornærmede selv kan og/eller vil ha sak. Jeg tror mange vil ha nytte av å tenke på straffesaker som samfunnet vs. tiltalte fremfor fornærmede (offeret) vs. tiltalte. Det er samfunnets behov for å straffe noen og markere at dette ikke er greit som først og fremst driver straffesaker, heller enn en slags hevn for fornærmede. Så ja, politiet kan fint forfølge partnervold helt uavhengig av hva den voldsutsatte ønsker selv. Det er ganske vanlig at partnervoldsofre ønsker at den som mishandler dem ikke skal straffes, og det sperrer ikke for at vedkommende straffes. Så er det klart at det i praksis gjerne blir vanskeligere å føre tilstrekkelige bevis for skyld dersom den som i utgangspunktet ville vært det aller nyttigste vitnet for påtalemyndigheten tvert imot anstrenger seg for å unngå at mistenkte/siktede/tiltalte finnes skyldig i noe. Anonymkode: 2ed44...dd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #18 Del Skrevet 29. januar Politiet opprettet sak hos noen jeg kjenner. Kona i huset sa at mannen slo henne. Det gikk noen måneder, så ble både ektemannen og familiemedlemmer innkalt til avhør. Kona selv ble avhørt pr telefon, da hun tydeligvis nekta å komme til avhør.. Etter ei stund, så fikk begge involverte brev om at saken var henlagt, etter at den hadde vært hos politijuristen. Anonymkode: 751f7...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #19 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dessverre er det fortsatt slik at politiet sjelden oppretter sak på egen hånd i slike situasjoner der personen selv ikke ønsker å anmelde. Jeg tror det handler om gammeldagse holdninger, manglende ressurser og en slags misforstått snillisme. Jeg håper det kommer en endring etter alle disse partnerdrapene. Som du sier, de fleste hadde vært i kontakt med politiet på forhånd. Anonymkode: 20b0c...d9d Å si at politiet sjelden oppretter sak i slike tilfeller er feil. Hvis det er mistanke om partnervold, opprettes sak i de aller fleste tilfeller - selv om fornærmede ikke ønsker det. Riksadvokaten har gitt føringer på dette, og det følges opp i de ulike politidistriktene. Anonymkode: 242ae...f2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 29. januar #20 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): At noen velger å IKKE anmelde er utenfor min fatteevne Anonymkode: c040c...480 Fordi man i realiteten har liten eller ingen beskyttelse. Politiet måtte være ærlige på at den grove volden jeg ble utsatt for kunne de ikke love at de klarte å forhindre. Min eksmann hadde drept meg innen de hadde klart å stoppe ham. Når man har blitt truet på livet og fått kniven på strupen (bokstavelig talt), er man såpass redd at man gjør alt for å bare overleve. Jeg er ærlig på at jeg turte aldri å anmelde. Jeg var altfor redd, og visste at hvis jeg anmeldte, kom jeg til å bli drept. Så brutalt er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå