Gå til innhold

Skal på kurs i Sverige og er redd for å ikke forstå absolutt alt som blir sagt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på et to dagers kurs i Sverige. Ikke gjennom jobb  men hobbyrelatert. Gjennom en interesse jeg har, og i Europa er det bare Belgia, Frankrike og Sverige jeg har funnet relevante kurs. Jeg forstår svensk veldig godt og har null problem med å kommunisere med svensker, men er så redd for at det gjennom to hele dager blir ord samler seg og uttrykk som jeg ikke er det samme som på norsk som svensk . Nå får jeg prestasjonsangst. Vil ikke plage arrangøren underveis. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: d4fc2...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal på et to dagers kurs i Sverige. Ikke gjennom jobb  men hobbyrelatert. Gjennom en interesse jeg har, og i Europa er det bare Belgia, Frankrike og Sverige jeg har funnet relevante kurs. Jeg forstår svensk veldig godt og har null problem med å kommunisere med svensker, men er så redd for at det gjennom to hele dager blir ord samler seg og uttrykk som jeg ikke er det samme som på norsk som svensk . Nå får jeg prestasjonsangst. Vil ikke plage arrangøren underveis. Hva hadde dere gjort?

Lurer du på et eller noen få ord er det vel bare å Google? Blåser du opp ikke-eksisterende problemer til vanlig? 

Anonymkode: dd24d...f27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på svenske podkaster frem til du drar, så får du frisket opp svensken. 

Anonymkode: 3988c...5da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer du på et eller noen få ord er det vel bare å Google? Blåser du opp ikke-eksisterende problemer til vanlig? 

Nei, men jeg er introvert og det gjør ting litt mer komplisert enn vanlig 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du holde kurset, eller skal du bare være deltaker som kan snike frem telefonen og google innimellom? 

Tradisjonelt er nordmenn mye bedre på å forstå svensk, enn omvendt, så dette går helt fint. Skjønner du ikke alt, så går det helt fint og, for alle svensker tror nordmenn er litt dumme av seg ❤️

Anonymkode: 4ed7a...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, internett finnes for en grunn. Trenger ikke snakke med et eneste menneske for å finne ut hva ord betyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Notér dem på en liste og spør en annen deltaker eller spør Internett.

Anonymkode: 3f513...64d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal du holde kurset, eller skal du bare være deltaker som kan snike frem telefonen og google innimellom? 

Tradisjonelt er nordmenn mye bedre på å forstå svensk, enn omvendt, så dette går helt fint. Skjønner du ikke alt, så går det helt fint og, for alle svensker tror nordmenn er litt dumme av seg ❤️

Anonymkode: 4ed7a...2a8

Skal være deltager,heldigvis 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hør på svenske podkaster frem til du drar, så får du frisket opp svensken. 

Anonymkode: 3988c...5da

Godt tips 😚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om jeg bor rett ved Sverige så skjønner ikke jeg alt. Nærmeste butikk er der så jeg burde ha lært svensk for lenge siden.

Anonymkode: 8315a...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 20.31):

Jeg er også introvert. Og jeg kan med sikkerhet si deg: dette er ikke et introvert-relatert problem. Å være introvert og å være usikker i sosiale settinger er ikke noe som henger sammen, ts. Jeg tror deg på at du både er introvert og usikker. Men du er ikke dermed usikker fordi du er introvert.

Mitt tips er uansett å gjøre som når du leser engelsk eller svensk eller dansk eller spansk eller noe annet du er litt usikker på: du må enten slå opp ordene løpende, eller notere ned alle ordene og så slå dem opp i ettertid. For, nei, du kan ikke spørre foredragsholder hvert 5. sekund. Ikke fordi du er sjenert, eller introvert, men fordi det er forstyrrende og dermed ufint. Og det er ufint selv om du hadde vært ekstrovert.

Anonymkode: 4c684...b65

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...