Gå til innhold

Overdriver jeg her, eller? Ang koloskopi i narkose.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde koloskopi i narkose for noen dager siden og da jeg våknet inne på oppvåkningen kjente jeg at det var vått under meg. Jeg tenkte det var etter vann de evt har brukt, men etterhvert så oppdager jeg at det er helt løs avføring. Det var mye og det luktet, og jeg ble så stresset og flau. Min mann kom inn på oppvåkningen og satt med meg og han fikk det jo med seg også, samt sykepleier som hadde ansvaret for meg. Min mann takler sånt fint, men jeg skammet meg og var flau uansett, sykepleier sa bare at det var kjedelig og at jeg kunne vaske meg når jeg kom meg opp. Etterhvert kom jeg meg opp og ut på et toalett og der vasket jeg meg så godt jeg kunne, men det var ikke så lett etter narkosen og pga kroniske smerter i nakke og rygg.

Jeg har fulg tømmeregime akkurat slik de hadde skrevet det, jeg var oppe hele natten i forveien for å ta tømmemiddelet og drikke det jeg skulle (hadde time kl 08), så jeg vet ikke hva mer jeg kunne gjøre. Jeg sa ifra til sykepleier når jeg kom at jeg følte at jeg ikke hadde fått tømt meg helt.

Jeg syns de kunne vasket litt, og hvertfall byttet kladdene under meg, før de kjørte meg til oppvåkningen, evt at jeg hadde fått hjelp der, istedenfor å ligge i avføring i over en time. Eller?

Anonymkode: 5078b...bb7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt å "lekke" avføring flere timer etter koloskopi. Kan godt være at de hadde vasket rett etter, så kom det mer. Ikke noe jeg hadde hengt meg opp i. 

Anonymkode: 45528...390

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forekommer ofte, det er også ulike tømmings-regimer, der noen ikke er like effektive.  Samt individuelle forskjeller, dette har gjerne kommet en stund etter avsluttet undersøkelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg hadde koloskopi i narkose for noen dager siden og da jeg våknet inne på oppvåkningen kjente jeg at det var vått under meg. Jeg tenkte det var etter vann de evt har brukt, men etterhvert så oppdager jeg at det er helt løs avføring. Det var mye og det luktet, og jeg ble så stresset og flau. Min mann kom inn på oppvåkningen og satt med meg og han fikk det jo med seg også, samt sykepleier som hadde ansvaret for meg. Min mann takler sånt fint, men jeg skammet meg og var flau uansett, sykepleier sa bare at det var kjedelig og at jeg kunne vaske meg når jeg kom meg opp. Etterhvert kom jeg meg opp og ut på et toalett og der vasket jeg meg så godt jeg kunne, men det var ikke så lett etter narkosen og pga kroniske smerter i nakke og rygg.

Jeg har fulg tømmeregime akkurat slik de hadde skrevet det, jeg var oppe hele natten i forveien for å ta tømmemiddelet og drikke det jeg skulle (hadde time kl 08), så jeg vet ikke hva mer jeg kunne gjøre. Jeg sa ifra til sykepleier når jeg kom at jeg følte at jeg ikke hadde fått tømt meg helt.

Jeg syns de kunne vasket litt, og hvertfall byttet kladdene under meg, før de kjørte meg til oppvåkningen, evt at jeg hadde fått hjelp der, istedenfor å ligge i avføring i over en time. Eller?

Kan godt hende de byttet under deg rett før de kjørte deg på oppvåkning, og at det skjedde like etter de tok deg imot etter ankomst 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 03712...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg forstår at det kanskje kan komme noe, men jeg har aldri opplevd det før, dette er min 6.koloskopi, men den første i narkose. 

Det var relativt mye, jeg var våt og skitten langt oppetter ryggen og ned langs bena. Og de har nevnt det i epikrisen, at tømmeregime ikke hadde vært optimalt. 

Det var uverdig og flaut.

Jeg er forøvrig sykepleier selv, og jeg har aldri latt en pasient ligge slik.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Jeg forstår at det kanskje kan komme noe, men jeg har aldri opplevd det før, dette er min 6.koloskopi, men den første i narkose. 

Det var relativt mye, jeg var våt og skitten langt oppetter ryggen og ned langs bena. Og de har nevnt det i epikrisen, at tømmeregime ikke hadde vært optimalt. 

Når du er i narkose så er du jo veldig avslappet, og da kanskje mindre kontroll på tarm? Skjønner uansett at det ikke var en hyggelig opplevelse ❤️ 

Anonymkode: 45528...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg ts. I stede for å si at du kunne vaske deg når du kom deg opp, burde de skiftet kladder med en gang og gitt deg en klut.

Hvis du ligger med avføring langt opp etter ryggen er ikke det noe som bør ventes lenger enn nødvendig med å fjerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skifter kladder under pasienten før de vekkes og trilles ut fra stua etter koloskopi, men når du ikke er skikkelig tømt og må fjerte ut masse luft etter undersøkelsen så renner det ut avføring om du ikke er skikkelig tømt. Alle lukter litt etter koloskopi, og det er som sagt helt vanlig med noe avføring, helt umulig for de ansatt å vite at du var så dårlig tømt at et var store mengder hos deg. Vi går ikke under dynene hos folk som har vært på koloskopi og venter på å våkne, de fleste gjør dette uten narkose, og mange som gjør det i narkose gjør det pga overgrep. Da er det het uaktuelt å «rote rundt» nedentil mens de er i halvørska. Grunnen til at det står i journalen at du er dårlig tømt er at det gjør undersøkelsen mindre optimal, legen får jo ikke det det han/hun skal når det er avføring gi veien. Da må de ha ryggen sin fri om det oppdages ett eller annet de de sett, men 8kke fikk med seg fordi sikten var dårlig.

Anonymkode: 581ea...018

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som helsepersonell vet du vel at bæsj og blod er en del av gamet. Ubehagelig for deg ja. 

Men jeg tenker ikke sykepleiere skal bruke masse tid på å sjekke etter avføring mens du skal få ut luft. Dårlig tømt og flatulens, det blir jo bare en ting ut av det.

Like vanlig som avføring ved fødsel dette her 

Anonymkode: 5fb99...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Helt enig med deg. Sykepleier på oppvåkningen burde ha hjulpet deg med lett vask og skift av tøy og sengetøy, Trasig opplevelse for deg, skjønner deg godt at dette ikke var noe særlig. 

Anonymkode: c8315...c3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...