Gå til innhold

Norge er ikke klar for en tøff leder som Trump

SigurdSeim

Anbefalte innlegg

Tror ikke han bryr seg så veldig mye om hva han får utrettet heller. Han er trygg fra straffeforfølgelse og er i en posisjon hvor han og hans nærmeste kan gjøre seg selv enda rikere, og fuck resten av befolkningen og framtida.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hans diverse fraksjoner av støttespillere bryr seg nok mer. Men han bryr seg ikke om dem.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (5 timer siden):

Vi ser at i utgangspunktet er vel "handelskrigen" over før den var skikkelig i gang, selv om det defineres som "utsatt" en måned. 

Hva har Trump-administrasjonen oppnådd? Ikke godt å si. For øyeblikket er vel implementering av ting som var "lovet" tidligere kanskje det eneste av betydning. Men detaljene kjenner vi ikke enda og det er sikkert andre ting som ikke dukker opp lik lett.

Uansett, kan en se at Trump har tatt tak i "nærområdene", samtidig som han tydeligvis har startet mot "hovedfienden" i Kina. Dette er nok en motstander som ikke vil la seg knekke. 

Spørsmålet blir også om/NÅR Eu får føle denne krigen. Ifølge Trump har han jo sagt at det VIl komme tariffer imot EU. Og handelsunderskuddet der er vel noe sånt som $300+ milliarder dollar.  Hva som skjer der er åpent. 

Det han også har gjort er å vekke anti-anmerikanske tanker i blant annet Canada. Økonomisk vil nok for eksempel amerikanske selskaper som selger varer i Canada tape på dette. Det er også en fremtidig vekker mot å lene seg for mye på USA økonomisk.

Trump er nok hverken i stand til å reflektere over dette, og ei eller bry seg. Han står jo igjen som den store taperen her og måtte erklære seier på tynt grunnlag. Canada og Mexico har også vist resten av verden at man må sette hardt mot hardt. Det eneste Trump lytter til er aksjemarkedet. Det viste han at var ute å sykle her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (På 2.2.2025 den 15.05):

Dette er ikke vanskelig å forstå. Dessverre har vi et alt for sterkt "fellesskap" i Norge, med store kontantoverføringer fra de som jobber til de som ikke jobber. Dette må også jeg forholde meg til. All den tid vi har et slikt system, er det selvfølgelig viktig at så mange som mulig bidrar positivt. Det tror jeg også du skjønner hvis du tenker deg litt om.

Fortsett med selvmotsigelsene dine, du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (På 2.2.2025 den 21.13):

I utgangspunktet enig, men ting er litt snudd på hodet nå? Flere «blå» stater kjemper mot razziaer og utsending av «illegale» innvandrere. Statenes rett til å bestemme sanctuaries står mot president ordrene fra Trump. 

Nei, for de blå statene bruker ikke "states rights" som dogwhistle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigurdSeim skrev (På 2.2.2025 den 23.27):

Trump tar tak! Er en fryd å se alle venstrevridde mediene og sosialistene i Norge som sutrer i kor i dag. Det bare viser at han har så rett, så rett. Og de rydder skikkelig opp i staten i USA nå også! Dette trenger vi i Norge! Ut med alle korrupte tjenestefolk og politikere. Trump står igjen som en konge, mens Canada og andre løper rundt han som kyllinger. Tror ikke vi har sett en politiker som Trump for, det er helt utrolig. 

Rydder? Han lager jo bare kaos.

Og han er en svak og patetisk klovn som måtte legge seg på rygg for Mexico og Canada, LOL.

Videre er han den mest korrupte presidenten i USAs historie.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AdonisFFM skrev (På 3.2.2025 den 10.44):

Du har rett i at Trump avvikler alle Chihuahua-lederne i EU, noe som på lengre sikt nok vil undergrave troverdigheten til organisasjonen MER. 

Hæ? Trump bare lyver og kjører på med løgn og vrøvl. Han avkler bare seg selv.  

AdonisFFM skrev (På 3.2.2025 den 16.34):

En kan vel anta det er mange i det offentlige apparatet i EU som skjelver om dette skulle gi en god effekt.

Eh, hvorfor skulle de skjelve? Du elsker virkelig å dikte opp fantasifulle ting, du.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 3.2.2025 den 17.04):

Nei, det vil neppe komme ut likt. Slike skattekutt vil gjerne også i Trump-stil også gå til store bedrifter og de rikeste, og det er lite som tyder på at de som sliter med høye matpriser for eksempel vil få noe som helst nytte av disse kuttene. I rene tall går det hekker ikke opp. Der den føderale inntektsskatten stod for 48 prosent av inntekten til staten, stod toll for 2 prosent. Man kan gjerne forsøke å heve tallene for å løfte det tallet, men man må også påberegbe høyere arbeidsledighet når konsekvensene av tallene kommer. Alle amerikanske bedrifter som importerer og/eller eksporterer til Mexico eller Canada vil bli rammet.  I tillegg vil jo også resten av verden vurdere hvorvidt å handle med USA er stabilt og trygt nok for fremtiden. Uavhengig av den kortvarige effekten vil den langvarige ramme USA hardt. Selv om Trump nå snur. Skaden er skjedd.

Problemet er ikke nødvendigvis toll i seg selv. Det kan jo være effektivt dersom man bruker det på bestemte varer, men brede straffetoller som dette er jo mildt sagt ikke treffsikkert. Nå ser det jo ut som at Trump backer ut når han så reaksjonen til markedet, men la oss likevel se på det. Amerikansk bilindustri for eksempel ligger svært dårlig an. Det er mange varer som det rett og slett er for dyrt eller vanskelig å produsere hjemme. Det vil uansett heve prisene.

Varer fra Mexico er gjerne billigere, da lønnsnivået der er lavere. Skal man erstatte dette innad i USA vil prisnivået på disse varene gå opp. Varene fra Canada er gjerne naturressurser. Olje, treverk, kraft osv. Det kan man ikke nødvendigvis snu med det første. Canada selger også olje billigere til USA grunnet den avtalen Trump Nå bryter, noe som gjør at de vil se etter andre kjøpere istedenfor. 

Vi har rett og slett med en mann som ikke en gang forstår sitt eget felt, business. Det ser mye om inkompetansen man har valgt til topps i USA nå.

Du forstår at disse "tollene" ikke kommer til å bli innført?

Siden du skriver en hel avhandling om konsekvensene av disse tollene- som er utsatt på ubestemt tid?😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump har nok det til felles med mange andre  amerikanere at de  har knapt vert utenfor landets grenser.  De fleste llands ledere  lever i eit slags  lukket rom, og de  forholder eg  kun  til sine disipler av  rågivere, og forholder seg til dem og har ikkje muligheter  å   seg inn andre lands demokratiske kulturer.  Mange av dem lever i stadig frykt for attentat, for å   bli en skyteskive.  

Endret av Buffelo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (11 timer siden):

Du vet ikke hva adjektivet "alle" betyr? Å nevne noen tilfeller der han har gått tilbake på det han først sa, betyr ikke at dette skjer i "alle" tilfeller. Merkelig hvor lite intelligente enkelte er her inne.

Artig opptatt av språklig nøyaktighet og er Trump fan. Men det er vel enklere å henge seg opp i valg av ord enn å ta stilling til dem om du ikke har så mye å stille opp med.

Vel uansett, jeg gav noen eksempler for å underbygge påstanden om at han er en svak mann. Noe det ikke er spesielt vanskelig å se om du følger med.

Du må også skille mellom Trump og administrasjonen. Sistnenvte gjør ting i Trumps navn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordbruken til  Trump  er blitt mer brutal en sist ham satt i embete, og  hans forgjenger, og den handler nok i stor grad om politikk, og umuleg å vite hvor mye allvor han legg  i  sin utspel. 

Trump advarte Europa  mot å gjøre seg avhengi av russisk gass, og påla Nato og øke bevilgningene til forsvaret. Trump har hevdet at han skulle få slutt på krigen i Ukarina i løpet av en uke, men nå har det gått en mnd sidan har overtok embete, og framleis raser krigen.  Den vanlige amerikaner er nok ikkje så oppteken av krigen i Ukraina, og vet vel knapt hvor Ukraina er plassert på kartet. 

Ordbruken til  Trump ber liten grad av diplomatiske utspel og  kan ofte  lett tolkes som en innvtasjon til konflikter. 

Måten Trump ordelegger seg på blir oppfattet  som arogant, og lite respektfult. 

Endret av Buffelo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (1 time siden):

Du forstår at disse "tollene" ikke kommer til å bli innført?

Siden du skriver en hel avhandling om konsekvensene av disse tollene- som er utsatt på ubestemt tid?😉

Nå er innlegget du siterer flere dager gammelt, men jeg synes innholdet står seg.

Konsekvensene på lang sikt er fremdeles der. USA er ikke lenger en troverdig partner, hverken militært eller innenfor handel. Det vil mange tape på, ikke minst USA. 

For å si det sånn, Justin Trudeaus tale i helgen og dens budskap har nok satt seg i Canada i alle fall. Hvorfor skal kanadiere kjøpe amerikanske produkter når de kan handle nasjonalt eller fra andre partnere som er mer å stole på? Jeg tipper det sitter en del amerikanske bedriftseiere river seg i håret over det som har skjedd. 

Det er noe med det at tillit tar lang tid å bygge opp, men kort tid å rive ned.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (13 timer siden):

Fortsett med selvmotsigelsene dine, du.

Det er en selvmotsigelse å forholde seg til dagens lovverk, men samtidig ønske en endring av dagens lovverk? Du er ikke den skarpeste kniven i skuffa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortidsminister skrev (11 timer siden):

Artig opptatt av språklig nøyaktighet og er Trump fan. Men det er vel enklere å henge seg opp i valg av ord enn å ta stilling til dem om du ikke har så mye å stille opp med.

Vel uansett, jeg gav noen eksempler for å underbygge påstanden om at han er en svak mann. Noe det ikke er spesielt vanskelig å se om du følger med.

Du må også skille mellom Trump og administrasjonen. Sistnenvte gjør ting i Trumps navn.

Jeg tar dette som en litt kronglete måte å innrømme at du tok feil. Greit nok. Vi kan alle dumme oss ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (9 timer siden):

Jeg tar dette som en litt kronglete måte å innrømme at du tok feil. Greit nok. Vi kan alle dumme oss ut.

Den var nok for subtil og nyansert til at du fikk den helt med deg. men det er greit og egentlig ikke overraskende med tanke på mannen du ser opp til.

Så tar jeg det at du angriper formuleringen over innholdet som en innrømmelse av at du tok feil om at Trump er en sterk mann, At han backer ut ved motstand.

Og om du trenger enda et eksempel på det kan du se på hvordan det gikk med tollkrigen hans. Det å erklære en handelskrig ser kanskje ut som handlingen til en sterk mann, men å bruke så sterke verktøy og backe ut når det eneste du får er en lovnad om 10 000 soldater til grensen fra Mexico, noe de har gjort før, inkludert under Biden, uten noen trussel om straffetoll. Fra Canada fikk han de samme lovnadene Canadienrne gav til biden i Desember + en Fentanyl byråkrat.

Synes det er ganske tydelig at det er handlingene til en svak mann, som backet ut med en gang noen gjengjeldte.

Endret av Fortidsminister
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigurdSeim skrev (På 28.1.2025 den 14.37):

Tenk så utrolig deilig hvis vi hadde fått en leder som sa ting rett ut, ikke la noen ting i mellom og fokuserte på sitt eget lands beste. Men, nei det liker vi ikke her til lands. Det har USA fått akkurat det, og jeg forstår godt at hele USA digger denne mannen. Her i Norge er vi rett og slett for veike for å tåle en sånn leder, vi er en gjeng med pingler. Hvorfor er det sånn, hvorfor har finnes det ikke ledere med tak i her hjemme?

Hele usa digger ikke den mannen. Og han sier det som det er ja: «jeg skal kjøre verden til helvete og gjøre mine rike venner rikere. Dessuten er jeg en imperialist med ønske om å være diktator». Jeg er sykt glad for at vi ikke har ham i Norge. Og ekstremt bekymret for hva det vil gjøre med verden. Trump er beviset på hvorfor man ikke kan ha anarkisme - mennesker flest er noen egoistiske jævler uten empati, og «først meg selv og så min neste, hvis det er til eget beste», som hovedregel. 

Og nei. Jeg er ikke en jævla sosialist. Jeg har vært (og er) høyrevelger hele mitt voksne liv. Og tilhenger av sosialdemokratiet vi er velsignet med i Norge. 

Endret av HSV50
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han legger ut innlegg hvor han ber sine følgere gi han penger fornhvis de gjør dette da skal de vinne en premie, sitte i kabinettet osv. Se på den fake kryptovaluttaen han lanserte rett etter valget. Den steg for så å stupe. Hvor mange venner tror du ikke kjøpte masse for å selge kjapt igjen? Han er en scammer til gangs. Tøff? Alt handler om å fremme seg selv og lage kaos

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigurdSeim skrev (På 28.1.2025 den 14.37):

Tenk så utrolig deilig hvis vi hadde fått en leder som sa ting rett ut, ikke la noen ting i mellom og fokuserte på sitt eget lands beste. Men, nei det liker vi ikke her til lands. Det har USA fått akkurat det, og jeg forstår godt at hele USA digger denne mannen. Her i Norge er vi rett og slett for veike for å tåle en sånn leder, vi er en gjeng med pingler. Hvorfor er det sånn, hvorfor har finnes det ikke ledere med tak i her hjemme?

Trump er ikke tøff bare en som ikke evner konsekvens tekning. Bare se på privat økonomien hans så ser du at han ikke er den forretningsmann en han utgir seg for å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 5.2.2025 den 19.43):

Rydder? Han lager jo bare kaos.

Og han er en svak og patetisk klovn som måtte legge seg på rygg for Mexico og Canada, LOL.

Videre er han den mest korrupte presidenten i USAs historie.

President Trump utfører politikken han er valgt på av det amerikanske folk. Jeg skjønner at det er uvant for stemmekveget å se fra en politiker, så det er vanskelig å forstå hva som skjer. 😊 Heldigvis er det amerikanske folket fornøyd så resten av verden betyr ingenting.

Han fikk alt han ville fra Mexico og Canada. Tollen er utsatt en måned så lenge disse kjenner sin plass og oppfyller kravene.

Påstander om å være den mest korrupte presidenten i USAs historie mangler dokumentasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...