Gå til innhold

Endometrietest, prednisolon og IVF - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt dette ifm. mange mislykkede innsett e.l.? Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 30bf3...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gjør det, det er ikke bevist at det har noe effekt. Det har ikke støtte i forskning, se blant annet denne omfattende studien fra 2023: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37129654/.

Immundempende behandling er ikke til å spøke med, spesielt når det trolig ikke har noen effekt annet enn å gi deg mase bivirkninger og risiko.  

Anonymkode: 907d9...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke gjør det, det er ikke bevist at det har noe effekt. Det har ikke støtte i forskning, se blant annet denne omfattende studien fra 2023: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37129654/.

Immundempende behandling er ikke til å spøke med, spesielt når det trolig ikke har noen effekt annet enn å gi deg mase bivirkninger og risiko.  

Jeg har fire mislykkede forsøk bak meg, og to vellykkede (det ene med tvillinger). De to vellykkede var med prednisolon-støtte, men det kan jo være aldeles tilfeldig...

Anonymkode: 88e2e...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har fire mislykkede forsøk bak meg, og to vellykkede (det ene med tvillinger). De to vellykkede var med prednisolon-støtte, men det kan jo være aldeles tilfeldig...

Det kan det jo være. Behandlingen har i alle fall ikke støtte i nyere forskning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere som har hatt suksess med prednisolon, fortelle om legene fant eller mistenkte noe underliggende? Jeg går til ivf, har hatt 4 aborter (naturlige og ett insett) og legen fortalte meg at de er veldig tilbakeholden med å gi prednisolon til gravide kvinner med mindre de finner en årsak. Det kan gi fosterskade. Så jeg får det ikke.

Jeg har derimot lest om mange som har suksess når de går på en cocktail av ulike immundempende medisiner, slik som prednisolon, selv om legene ikke finner en grunn.

Jeg har lest en haug med studier,  og det er ikke hold i forskningen så langt på at prednisolon har noe nytte. Men jeg leser også i studier at det spekuleres på om det er uoppdagede, immunologiske faktorer som liker bak gjentatte aborter og andre fertilitetsproblemer. Alle uforklarlige ting har som regel en forklaring, vi har bare ikke funnet den enda.

Selv har jeg begynt å mistenke at stress er roten til det meste av mine fertilitetsproblemer. Stress og inflammasjon går hånd i hånd.

Anonymkode: 24cea...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva mener du med endometriosetest?

Anonymkode: 16710...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med endometriosetest?

Glem det, jeg leste feil 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan dere som har hatt suksess med prednisolon, fortelle om legene fant eller mistenkte noe underliggende? Jeg går til ivf, har hatt 4 aborter (naturlige og ett insett) og legen fortalte meg at de er veldig tilbakeholden med å gi prednisolon til gravide kvinner med mindre de finner en årsak. Det kan gi fosterskade. Så jeg får det ikke.

Jeg har derimot lest om mange som har suksess når de går på en cocktail av ulike immundempende medisiner, slik som prednisolon, selv om legene ikke finner en grunn.

Jeg har lest en haug med studier,  og det er ikke hold i forskningen så langt på at prednisolon har noe nytte. Men jeg leser også i studier at det spekuleres på om det er uoppdagede, immunologiske faktorer som liker bak gjentatte aborter og andre fertilitetsproblemer. Alle uforklarlige ting har som regel en forklaring, vi har bare ikke funnet den enda.

Selv har jeg begynt å mistenke at stress er roten til det meste av mine fertilitetsproblemer. Stress og inflammasjon går hånd i hånd.

Jeg hadde seks aborter før jeg fikk prednisolon. Hadde først Ivf behandling i det offentlige, men de bare lo av meg når jeg sa jeg trodde jeg måtte ha prednisolon for å beholde en graviditet. Årsaken til at jeg trodde det var fordi jeg har tidligere erfaring med at kroppen min støter ut ting den ikke liker (navlepiercing, får lett eksem etc). For hver gang jeg ble gravid fikk jeg elveblest og feber. Endte opp med å gå til privatklinikk hvor jeg fortalte om symptomene mine og hva jeg selv trodde kunne hjelpe. Ble da satt på prednisolon og beholdt endelig graviditeten. Fikk ei frisk og fin jente 💕

Anonymkode: 52be0...a66

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til den som sier ikke gjør det - jeg har fått dette anbefalt av klinikken etter mange mislykkede innsett. Det var ikke på mitt initiativ da jeg ikke kjente til dette i det hele tatt fra før av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til den som sier ikke gjør det - jeg har fått dette anbefalt av klinikken etter mange mislykkede innsett. Det var ikke på mitt initiativ da jeg ikke kjente til dette i det hele tatt fra før av..

Med mislykkede innsett, mener du at embryoene aldri festet seg, eller opplevde du kjemiske også?

Var det mistanke om noe underliggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde seks aborter før jeg fikk prednisolon. Hadde først Ivf behandling i det offentlige, men de bare lo av meg når jeg sa jeg trodde jeg måtte ha prednisolon for å beholde en graviditet. Årsaken til at jeg trodde det var fordi jeg har tidligere erfaring med at kroppen min støter ut ting den ikke liker (navlepiercing, får lett eksem etc). For hver gang jeg ble gravid fikk jeg elveblest og feber. Endte opp med å gå til privatklinikk hvor jeg fortalte om symptomene mine og hva jeg selv trodde kunne hjelpe. Ble da satt på prednisolon og beholdt endelig graviditeten. Fikk ei frisk og fin jente 💕

Anonymkode: 52be0...a66

Dette er nesten likt min historie, ble ledd av i det offentlige, men ble tatt på alvor hos et privat legesenter da jeg fortalte om lignende symptomer som dine. De tok også en blodprøve som understøttet teorien, men jeg husker dessverre ikke hva testen heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Med mislykkede innsett, mener du at embryoene aldri festet seg, eller opplevde du kjemiske også?

Var det mistanke om noe underliggende?

Ikke meg du spør, men jeg kan svare: Jeg opplevde flere ganger at embryoene festet seg, men aborterte tidlig. Da jeg fikk Prednisolon, gikk det som nevnt bra ved begge innsettingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tok endometrietest etter tre mislykkede forsøk. Fikk utslag på kronisk endometritt. Fikk antibiotika og ble gravid på neste forsøk.

Anonymkode: f3d05...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...