Gå til innhold

Normalt med en DPS-psykolog som man ikke får jobbtelefonen til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten noen slengbemerkninger eller lignende:

Ja, du har vært svært heldig med forrige behandler. Det er normalt å ikke få oppgitt direkte kontakt til DPS, og jeg har helt klart inntrykk av at det også er det vanligste. Så er det nok betydelig vanligere å ha en direkte kanal til en privatpraktiserende med driftsavtale der man har gått i lang tid.

Anonymkode: 2db0f...7f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å kontakte kirkens sos? De er ganske flinke til å lytte ❤️ 

Det er helt vanlig at dps psykologene ikke kan nås direkte. De har mange pasienter! 

Anonymkode: fed28...8d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uten noen slengbemerkninger eller lignende:

Ja, du har vært svært heldig med forrige behandler. Det er normalt å ikke få oppgitt direkte kontakt til DPS, og jeg har helt klart inntrykk av at det også er det vanligste. Så er det nok betydelig vanligere å ha en direkte kanal til en privatpraktiserende med driftsavtale der man har gått i lang tid.

Anonymkode: 2db0f...7f3

Takk for svar. 

Spurte delvis fordi jeg vurderte å prøve å bytte psykolog om jeg var uheldig med min nåværende, men om min nåværende har normal praksis så er det ikke noe vits. 

Igjen det er ikke så handler det ikke om jeg kan ringe henne direkte eller gjennom sentralbordet. Det var det at jeg ikke engang kan ringe henne gjennom sentralbordet som var problemet. Men om det ikke er vanlig å kunne ta en krisesamtale med ens faste behandler ved å avtale tidspunkt gjennom sentralbordet så er det ikke noe vits for meg å prøve å bytte i håp om få en psykolog som gir denne muligheten. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å kontakte kirkens sos? De er ganske flinke til å lytte ❤️ 

Det er helt vanlig at dps psykologene ikke kan nås direkte. De har mange pasienter! 

Takk. Jeg har forsøkt kirkens SOS, men det fungerte dårlig for meg. Det tar for langt tid å forklare problemet og da følte jeg kun at de ga meg noen standardkommentarer som ikke var relevant for det jeg sliter med. 

Vil bare presisere at jeg ikke i dag har behov for å snakke med noen. Det var mer at jeg hadde likt å ha tilbudet der i tilfelle det ble aktuelt i fremtiden.  At jeg satte enormt pris å den ene telefonsamtalen jeg hadde med min tidligere faste behandler. 

TS

Anonymkode: 8d58d...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. 

Spurte delvis fordi jeg vurderte å prøve å bytte psykolog om jeg var uheldig med min nåværende, men om min nåværende har normal praksis så er det ikke noe vits. 

Igjen det er ikke så handler det ikke om jeg kan ringe henne direkte eller gjennom sentralbordet. Det var det at jeg ikke engang kan ringe henne gjennom sentralbordet som var problemet. Men om det ikke er vanlig å kunne ta en krisesamtale med ens faste behandler ved å avtale tidspunkt gjennom sentralbordet så er det ikke noe vits for meg å prøve å bytte i håp om få en psykolog som gir denne muligheten. 

Takk. Jeg har forsøkt kirkens SOS, men det fungerte dårlig for meg. Det tar for langt tid å forklare problemet og da følte jeg kun at de ga meg noen standardkommentarer som ikke var relevant for det jeg sliter med. 

Vil bare presisere at jeg ikke i dag har behov for å snakke med noen. Det var mer at jeg hadde likt å ha tilbudet der i tilfelle det ble aktuelt i fremtiden.  At jeg satte enormt pris å den ene telefonsamtalen jeg hadde med min tidligere faste behandler. 

TS

Da tror jeg nesten du må gå privat og være ekstremt heldig med den behandleren du får ❤️ Håper du ikke trenger det i fremtiden ❤️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å ha avtale om å ringe/ha mye kontakt med behandler utenom timene. Det er helt normalt å ikke få jobbnummeret hennes. 

Du har urealistiske forventninger, når du forventer å kunne ha telefonkontakt når du har behov for det, selv om det er innenfor arbeidstid. Hos DPS har de færreste jobbmobil, og å kunne sende melding til privattelefonen er ikke vanlig. Det er viktig med rammer i terapi. Og det er viktig å trene på å takle ubehag selv eller å ta kontakt med de rette instanser, som hun tydeligvis har gitt deg info om hvem er. Beklager, men her må du realitetsorientere deg.

Anonymkode: c123d...2cc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da tror jeg nesten du må gå privat og være ekstremt heldig med den behandleren du får ❤️ Håper du ikke trenger det i fremtiden ❤️ 

Takk, jeg også håper det aldri blir behov. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det overhodet ikke er vanlig. Jeg har gått til rundt 15 psykologer i mitt liv, inkludert på DPS, og jeg fikk ikke telefonnummeret til noen av dem. Hvis det er alvorlig krise, kan man ringe legevakten feks.

Anonymkode: 0b88d...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig. Du skal også trene på å takle ubehag mellom timene. Ved reel krise må du ta kontakt med andre instanser i mellomtiden når din behandler ikke er å få ta i. Ellers går det gjennom sentralbord på DPS. 

Anonymkode: 1a0a2...4f2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Igjen det er ikke så handler det ikke om jeg kan ringe henne direkte eller gjennom sentralbordet. Det var det at jeg ikke engang kan ringe henne gjennom sentralbordet som var problemet.

TS

Det er uvanlig å kunne ringe behandler for krisesamtaler mellom timene. Uansett om det er via sentralbord eller direkte til behandler.

Jeg går til avtalespesialist, og selvom jeg da har jobbnummeret hennes for å kunne si ifra om endring av timer osv, så har vi ikke en avtale om at vi har kontakt mellom timene. Uansett om jeg har vært så dårlig at behandler har vært svært bekymret for meg. Da valgte hun å gi meg hyppigere, faste timer for å bedre følge meg opp. Hun har sagt at det er viktig å beholde rammene i terapien, og ikke ha ekstra timer eller at hun er noen jeg kontakter i krise. Jeg har ingen problemer med det, og har heller ikke hatt behov for det. Hvis du vil forstå mer av det, kan du ta det opp og spørre om behandleren din kan forklare det for deg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du kriseplan?

Jeg foreslår at du neste gang utformer en kriseplan med din behandler, og ber om spesifikke verktøy for å håndtere krisesituasjoner. Du er nødt til å lære deg det å stå i kriser alene uten DPS.

Anonymkode: cbdcc...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, jeg har aldri fått tilbud om å ringe sentralbordet om jeg ønsker å snakke med psykologen min. Hadde jeg fått det tilbudet så hadde det selvsagt ikke vært noe problem å ikke få ringe til jobbtelefonen hennes. Det er selvsagt likegyldig for meg om jeg ringer sentralbordet eller jobbtelefonen hennes for å avtale å snakke med henne.  Jeg merker selvsagt ikke forskjell på om det er psykologen eller sekretæren som sier "du kan snakke med psykologen på telefon klokke 10-10.20 i morgen. 

Problemet er ikke hvem jeg ringer for å snakke med min faste behandler, men at jeg ikke får mulighet til å snakke med min faste behandler ved krise. Hun ønsker ikke at jeg skal ringe sentralbordet for  avtale en telefonsamtale med henne. Hun ønsker at jeg skal ta krise-samtaler med noen andre personer enn henne. Dette gjelder uavhengig av hvilken dag det er og uavhengig av tidspunkt.  

Jeg vet ikke hvordan du ikke kan ha fått med deg muligheten til å sette en telefon på lydløs og å vente med å ta telefoner til et passende tidspunkt.

Skjønner at du tror du er svært logisk, men her er det faktisk noe helt grunnleggende du ikke har fått med deg. 

TS

Psykologer orket selvsagt ikke pasientene sine mellom timer. Hva tror du? At de er konstant klar for å samtale med folk utenom timene? Tror det er du som ikke har fått med deg noe så grunnlegende som hvordan pasient/behandler forhold fungerer. Så ja, ganske så logisk at du ikke får direktenummer.

Anonymkode: 4c71b...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går til en fast behandler hos DPS. Vi snakket om hvem jeg kunne ringe ved krise og da ga hun meg 3 telefonnumre hvor ingen var til henne.  Jeg sa jeg foretrakk å kunne ringe henne siden det er vanskelig for fremmede å sette seg inn i problemene mine i løpet av en telefonsamtale, men jeg fikk fortsatt ikke hennes jobbtelefon. Jeg spurte ikke om årsak, men har forstått det slik at hun jobber lite hos DPS og derfor sjeldent er tilgjengelig på telefon. 

Jeg spør fordi min forrige faste behandler ga meg jobbtelefonen hennes og sa jeg kunne ringe henne i kontortiden hennes(mandag til fredag) om det var krise.  Hun har selvsagt andre arbeidsoppgaver enn å vente på telefon fra meg. Så hun kunne selvsagt ikke ta samtaler når som helst. Men da jeg sendte henne melding rundt slutten av arbeidsdagen hennes og sa jeg trengte å snakke med henne så avtalte vi at vi kunne ta en telefonsamtale tidlig neste dag. Noe som var en svært god løsning for meg. 

Var jeg bare heldig med min forrige behandler eller er jeg uheldig med min nåværende behandler? 

Det er ikke slik at jeg ofte har behov for å kunne ringe. Jeg har kun hatt behovet 1 gang i løpet av 3 år. Men den ene gangen så betydde det enormt mye for meg å kunne snakke med psykologen og å ikke måtte vente til neste psykologtime. 

Å gi deg nummeret til jobbtelefonen er helt på kanten. 
Her vurderer den gamle og den nye situasjonen og praksis ulikt. 
Synes ikke behandlerne dine skal gi deg telefonnummeret sitt på jobb likebehandling er hovedprinsippet innenfor all behandling. Skulle alle få jobbtelefonnumre til behandlere så blir det bare kaos. 
Kan du ringe så kan du ringe kontorets resepsjon og gi beskjed om at det er krise og behandler må ringe deg tilbake. 
En del av behandlingen din bør være å klare deg uten å ha nummer tilbehandler og bli mer selvhjupen uansett situasjon. Du er og voksen og må ta ansvar for å løse krisene dine på egenhånd. 

Anonymkode: 8f15e...380

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du forventer å kunne ringe behandler direkte når det passer deg? Selvfølgelig er ikke det normalt, og det er selvfølgelig slik at psykologen din skal sette grenser. Hun er ikke ditt akutt-sentralbord men en behandler du får timer hos.

Anonymkode: 364f7...494

Kan du ikke å lese..? Ts ringte 1 gang på 3 år. På hvilken måte er det å forvente noe som helst? Hun lurer på hva som er normal praksis her. 

Ts, jeg opplever at dette varierer fra behandler til behandler og hva de selv er komfortabel med. 

Anonymkode: 88cfb...358

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke å lese..? Ts ringte 1 gang på 3 år. På hvilken måte er det å forvente noe som helst? Hun lurer på hva som er normal praksis her. 

Ts, jeg opplever at dette varierer fra behandler til behandler og hva de selv er komfortabel med. 

Anonymkode: 88cfb...358

Takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke normalt. Kanskje enkelte private psykologer tilbyr dette.

Hadde de åpnet for at pasienter kunne ringe dem, så er det nok ganske mange som hadde utnyttet dette. 

Psykologen skal også ha betalt for sin tid. 

Anonymkode: 7cb3e...5df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, folk er så ufine! 

Du var nok veldig heldig med din forrige behandler ja. 

Og uheldig ved at den nåværende behandleren er så vanskelig å kontakte, siden hun så sjelden er på DPS. 

Du kan jo evt. prøve å bytte til en behandler som jobber hver dag på DPS, så slipper du å vente over 1 uke på å få svar. 

Anonymkode: 5b812...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra en som har jobbet i helsevesenet et dusin år så blir jeg bare glad for å høre slike historier. Brukere eller pasienter har ingenting med å få privatnummeret til sin miljøterapeut eller behandlere. 

De skal utføre sin jobb til avtalt klokkeslett for sin arbeidsgiver og så skal de bruke resten av dagen på å hente seg inn og finne motivasjon og styrke til å møte opp friske og opplagte til ny dag med nye brukere og pasienter. 

Å være tilgjengelig for noen enkelte vil gå ut over deres egen kapasitet til å hjelpe flere, de vil slite seg ut og de vil bli oftere sykemeldt. 

Anonymkode: cbfa0...638

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff, folk er så ufine! 

Du var nok veldig heldig med din forrige behandler ja. 

Og uheldig ved at den nåværende behandleren er så vanskelig å kontakte, siden hun så sjelden er på DPS. 

Du kan jo evt. prøve å bytte til en behandler som jobber hver dag på DPS, så slipper du å vente over 1 uke på å få svar. 

Takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fra en som har jobbet i helsevesenet et dusin år så blir jeg bare glad for å høre slike historier. Brukere eller pasienter har ingenting med å få privatnummeret til sin miljøterapeut eller behandlere. 

De skal utføre sin jobb til avtalt klokkeslett for sin arbeidsgiver og så skal de bruke resten av dagen på å hente seg inn og finne motivasjon og styrke til å møte opp friske og opplagte til ny dag med nye brukere og pasienter. 

Å være tilgjengelig for noen enkelte vil gå ut over deres egen kapasitet til å hjelpe flere, de vil slite seg ut og de vil bli oftere sykemeldt. 

Anonymkode: cbfa0...638

Det var ikke privatnummeret, det var jobbtelefonen. Det er en vesentlig forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "Min helse" (tror jeg det er), kan man sende en mld. til sin behandler. Kanskje du får raskere svar da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...