Gå til innhold

Normalt med en DPS-psykolog som man ikke får jobbtelefonen til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går til en fast behandler hos DPS. Vi snakket om hvem jeg kunne ringe ved krise og da ga hun meg 3 telefonnumre hvor ingen var til henne.  Jeg sa jeg foretrakk å kunne ringe henne siden det er vanskelig for fremmede å sette seg inn i problemene mine i løpet av en telefonsamtale, men jeg fikk fortsatt ikke hennes jobbtelefon. Jeg spurte ikke om årsak, men har forstått det slik at hun jobber lite hos DPS og derfor sjeldent er tilgjengelig på telefon. 

Jeg spør fordi min forrige faste behandler ga meg jobbtelefonen hennes og sa jeg kunne ringe henne i kontortiden hennes(mandag til fredag) om det var krise.  Hun har selvsagt andre arbeidsoppgaver enn å vente på telefon fra meg. Så hun kunne selvsagt ikke ta samtaler når som helst. Men da jeg sendte henne melding rundt slutten av arbeidsdagen hennes og sa jeg trengte å snakke med henne så avtalte vi at vi kunne ta en telefonsamtale tidlig neste dag. Noe som var en svært god løsning for meg. 

Var jeg bare heldig med min forrige behandler eller er jeg uheldig med min nåværende behandler? 

Det er ikke slik at jeg ofte har behov for å kunne ringe. Jeg har kun hatt behovet 1 gang i løpet av 3 år. Men den ene gangen så betydde det enormt mye for meg å kunne snakke med psykologen og å ikke måtte vente til neste psykologtime. 

Anonymkode: 8d58d...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg gikk til DPS måtte alle telefoner gå via sentralbordet. Ikke mulig å ringe direkte til behandler, måtte ringe til sentralbordet og be om å bli satt over. 

Det skjønner jeg jo veldig godt, for det er ikke hyggelig å avbryte dem når de er midt i en time med en annen. De på sentralbordet vil ikke sette over om de ser behandleren er opptatt med en pasient. 

Anonymkode: 6f9b0...7cd

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forventer å kunne ringe behandler direkte når det passer deg? Selvfølgelig er ikke det normalt, og det er selvfølgelig slik at psykologen din skal sette grenser. Hun er ikke ditt akutt-sentralbord men en behandler du får timer hos.

Anonymkode: 364f7...494

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg gikk til DPS måtte alle telefoner gå via sentralbordet. Ikke mulig å ringe direkte til behandler, måtte ringe til sentralbordet og be om å bli satt over. 

Det skjønner jeg jo veldig godt, for det er ikke hyggelig å avbryte dem når de er midt i en time med en annen. De på sentralbordet vil ikke sette over om de ser behandleren er opptatt med en pasient. 

Anonymkode: 6f9b0...7cd

Takk. Det naturlige ville vel vært å sette telefonen på lydløs.  Så skjønner ikke at dette skal være et problem.  Jeg fikk min forrige psykologs jobbtelefon og opplevde aldri at telefonen hennes ringte mens hun hadde time med meg. Så hun hadde vel som en oppegående person satt telefonen på lydløs. 

Men min nåværende behandler sa heller aldri at jeg kunne legge igjen en beskjed til henne på sentralbordet ved krise. Hun ba meg ringe noen andre. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du forventer å kunne ringe behandler direkte når det passer deg? Selvfølgelig er ikke det normalt, og det er selvfølgelig slik at psykologen din skal sette grenser. Hun er ikke ditt akutt-sentralbord men en behandler du får timer hos.

Anonymkode: 364f7...494

1) Jeg sa ikke jeg forventer at jeg kan ringe når det passer meg. Jeg spurte hva som var vanlig.

2) I tillegg så skrev jeg også at jeg var fornøyd med å kunne sende en melding innenfor psykologens kontortid og avtale en samtale neste dag. Da setter psykologen grenser, hun er jo kun tilgjengelig innenfor arbeidstiden hennes og hun sier hvilket tidspunkt innenfor hennes arbeidstid det passer å ta samtalen. 

TS

Anonymkode: 8d58d...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men min nåværende behandler sa heller aldri at jeg kunne legge igjen en beskjed til henne på sentralbordet ved krise. Hun ba meg ringe noen andre. 

Anonymkode: 8d58d...557

Edit: Jeg har også prøvd å ringe sentralbordet og det er her jeg har funnet ut at psykologen trolig jobber lite på DPS siden sentralbordet de gangene jeg har ringt har sagt at behandleren min har lite kontortid hos DPS. Det er derfor jeg tenkte at hun ikke ga meg jobbtelefonen hennes, siden det å måtte vente en uke på å få sendt en beskjed til psykologen er en dårlig løsning ved krise. 

TS

Anonymkode: 8d58d...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da jeg gikk til DPS måtte alle telefoner gå via sentralbordet. Ikke mulig å ringe direkte til behandler, måtte ringe til sentralbordet og be om å bli satt over. 

Anonymkode: 6f9b0...7cd

Har samme erfaring.

Anonymkode: cbdcc...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

2) I tillegg så skrev jeg også at jeg var fornøyd med å kunne sende en melding innenfor psykologens kontortid og avtale en samtale neste dag. Da setter psykologen grenser, hun er jo kun tilgjengelig innenfor arbeidstiden hennes og hun sier hvilket tidspunkt innenfor hennes arbeidstid det passer å ta samtalen. 

TS

Anonymkode: 8d58d...557

Jeg lurer også på hvordan man fungerer i arbeidslivet når man føler dette er å forvente grenseløs tilgjengelighet. 

TS

Anonymkode: 8d58d...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber henne om å være sin egen sekretær. Dvs masse merarbeid. 

Sekretærne har oversikt over hennes kalender, og de noterer i journal om at du har ringt og sender en elektronisk gul lapp om at behandler skal ringe opp. Det blir som en oppgave i journalen. Hvis du snakker med henne direkte må hun lete etter ledig tid i kalender, og lage et journalnotat selv. 

Det her spiser opp tid, og sjansen for at en telefon blir glemt er mye større.

Sekretærer er gull verdt og sørger for at behandlere bruker tiden sin til behandling, ikke merkantilt arbeid 

Anonymkode: 388fe...cab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at det er helt normalt. Hadde du syns det var greit om telefonen hennes ringte i tide og utide og hun svarte når du var i behandling? Du tenker ikke at det er veldig logisk at pasienter ikke ringer direkte til henne?

Anonymkode: 4c71b...463

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke psykologens direkten på jobb. 
Skal du avbestille time eller trenger å gi en beskjed så ringer du sentralbordet og tar de med dem. 
De viderebringer beskjeder.  
I et sånt yrke så er det naturlig at de blir skjermet på kveldstid siden det finnes mange pasienter som kan få akutte behov for å prate. 

Anonymkode: 1db1c...9ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis vanlig praksis så ikke helsepersonell blir utbrent?

Kunne ikke falt meg inn å ringe psykolog/lege direkte. 
 

Er det livskrise hadde jeg ringt nødetat, mindre krise:sentralbord og bedt om å stå på liste for avlyste timer den uka. 
 

Du er en av MANGE som har dette behovet. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har samme erfaring.

Anonymkode: cbdcc...f08

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ber henne om å være sin egen sekretær. Dvs masse merarbeid. 

Sekretærne har oversikt over hennes kalender, og de noterer i journal om at du har ringt og sender en elektronisk gul lapp om at behandler skal ringe opp. Det blir som en oppgave i journalen. Hvis du snakker med henne direkte må hun lete etter ledig tid i kalender, og lage et journalnotat selv. 

Det her spiser opp tid, og sjansen for at en telefon blir glemt er mye større.

Sekretærer er gull verdt og sørger for at behandlere bruker tiden sin til behandling, ikke merkantilt arbeid 

Anonymkode: 388fe...cab

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke psykologens direkten på jobb. 
Skal du avbestille time eller trenger å gi en beskjed så ringer du sentralbordet og tar de med dem. 
De viderebringer beskjeder.  
I et sånt yrke så er det naturlig at de blir skjermet på kveldstid siden det finnes mange pasienter som kan få akutte behov for å prate. 

Anonymkode: 1db1c...9ac

 

AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Forhåpentligvis vanlig praksis så ikke helsepersonell blir utbrent?

Kunne ikke falt meg inn å ringe psykolog/lege direkte. 
 

Er det livskrise hadde jeg ringt nødetat, mindre krise:sentralbord og bedt om å stå på liste for avlyste timer den uka. 
 

Du er en av MANGE som har dette behovet. 

 

Igjen, jeg har aldri fått tilbud om å ringe sentralbordet om jeg ønsker å snakke med psykologen min. Hadde jeg fått det tilbudet så hadde det selvsagt ikke vært noe problem å ikke få ringe til jobbtelefonen hennes. Det er selvsagt likegyldig for meg om jeg ringer sentralbordet eller jobbtelefonen hennes for å avtale å snakke med henne.  Jeg merker selvsagt ikke forskjell på om det er psykologen eller sekretæren som sier "du kan snakke med psykologen på telefon klokke 10-10.20 i morgen. 

Problemet er ikke hvem jeg ringer for å snakke med min faste behandler, men at jeg ikke får mulighet til å snakke med min faste behandler ved krise. Hun ønsker ikke at jeg skal ringe sentralbordet for  avtale en telefonsamtale med henne. Hun ønsker at jeg skal ta krise-samtaler med noen andre personer enn henne. Dette gjelder uavhengig av hvilken dag det er og uavhengig av tidspunkt.  

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal love deg at det er helt normalt. Hadde du syns det var greit om telefonen hennes ringte i tide og utide og hun svarte når du var i behandling? Du tenker ikke at det er veldig logisk at pasienter ikke ringer direkte til henne?

Anonymkode: 4c71b...463

Jeg vet ikke hvordan du ikke kan ha fått med deg muligheten til å sette en telefon på lydløs og å vente med å ta telefoner til et passende tidspunkt.

Skjønner at du tror du er svært logisk, men her er det faktisk noe helt grunnleggende du ikke har fått med deg. 

TS

Anonymkode: 8d58d...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri har hverken bedt om tlf nr eller ringt direkte til psykologen. Jeg har ringt til sentralbordet om det har vært noe. 

I min jobb deler vi heller ikke ut telefonnr, for da hadde vi ikke gjort annet enn å svare dem/ringe opp. Sentralbordet siler ut hva som må igjennom til meg og hva de kan svare på. Det er helt nødvendig for at jeg kan gjøre jobben min.

Anonymkode: 27f95...a3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun henviser deg til et eget kriseteam som de tydeligvis har. Da har hun nok vurdert at samtalene kan bli såpass lange og av så alvorlig grad til at hun ikke kan ta slike telefoner i mellom oppsatte pasienter.

Hun har neppe ledig tid de nærmeste dagene, fulle kalendere er normalen. 

En kort samtale er mulig. Men det høres ikke ut som om det er det du ønsker fra henne. Derfor henviser hun til kriseteam

Anonymkode: 388fe...cab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

 

 

 

Igjen, jeg har aldri fått tilbud om å ringe sentralbordet om jeg ønsker å snakke med psykologen min. Hadde jeg fått det tilbudet så hadde det selvsagt ikke vært noe problem å ikke få ringe til jobbtelefonen hennes. Det er selvsagt likegyldig for meg om jeg ringer sentralbordet eller jobbtelefonen hennes for å avtale å snakke med henne.  Jeg merker selvsagt ikke forskjell på om det er psykologen eller sekretæren som sier "du kan snakke med psykologen på telefon klokke 10-10.20 i morgen. 

Problemet er ikke hvem jeg ringer for å snakke med min faste behandler, men at jeg ikke får mulighet til å snakke med min faste behandler ved krise. Hun ønsker ikke at jeg skal ringe sentralbordet for  avtale en telefonsamtale med henne. Hun ønsker at jeg skal ta krise-samtaler med noen andre personer enn henne. Dette gjelder uavhengig av hvilken dag det er og uavhengig av tidspunkt.  

Jeg vet ikke hvordan du ikke kan ha fått med deg muligheten til å sette en telefon på lydløs og å vente med å ta telefoner til et passende tidspunkt.

Skjønner at du tror du er svært logisk, men her er det faktisk noe helt grunnleggende du ikke har fått med deg. 

TS

Anonymkode: 8d58d...557

Ja, men det er fordi hun ikke kan legge opp sin arbeidskontrakt etter DITT behov.

Som du sier: hun er ikke alltid på kontoret, jobber trolig andre steder.

Krise = suicidal. Tenker jeg. Og da er nødetat like greit.

Du er ikke uheldig, de færreste får noen tipbud i det hele tatt. 
 

Jeg forstod det du skrev, og synes du får et tilbud som høres godt nok ut. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert hun har jobbtelefon. Veldig mange har ikke det. Det er vanlig å ringe sentralbordet eller vakttelefonen om det er noe. Jeg har hatt mye med BUP/DPS å gjøre og ingen av dem ringer fra sitt nr. Det står oppgitt sentrabordnr når de ringer. Det er ikke mulig å ringe direkte tilbake til dem. Dette er for at man ikke skal bli utbrent i jobben. Selv om du mener du kjenner din besøkelsestid, er det svært mange som ikke gjør det. 

Anonymkode: a5901...bfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, jeg har aldri fått jobbtlf nummeret til noen av behandlerne. De har også informert meg om hvem jeg kan kontakte om det skulle være noe.

Anonymkode: 65d39...303

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

 

 

 

Igjen, jeg har aldri fått tilbud om å ringe sentralbordet om jeg ønsker å snakke med psykologen min. Hadde jeg fått det tilbudet så hadde det selvsagt ikke vært noe problem å ikke få ringe til jobbtelefonen hennes. Det er selvsagt likegyldig for meg om jeg ringer sentralbordet eller jobbtelefonen hennes for å avtale å snakke med henne.  Jeg merker selvsagt ikke forskjell på om det er psykologen eller sekretæren som sier "du kan snakke med psykologen på telefon klokke 10-10.20 i morgen. 

Problemet er ikke hvem jeg ringer for å snakke med min faste behandler, men at jeg ikke får mulighet til å snakke med min faste behandler ved krise. Hun ønsker ikke at jeg skal ringe sentralbordet for  avtale en telefonsamtale med henne. Hun ønsker at jeg skal ta krise-samtaler med noen andre personer enn henne. Dette gjelder uavhengig av hvilken dag det er og uavhengig av tidspunkt.  

Jeg vet ikke hvordan du ikke kan ha fått med deg muligheten til å sette en telefon på lydløs og å vente med å ta telefoner til et passende tidspunkt.

Skjønner at du tror du er svært logisk, men her er det faktisk noe helt grunnleggende du ikke har fått med deg. 

TS

Anonymkode: 8d58d...557

Det fungerer sånn at om det er akutt krise og at det ikke kan vente til dagen etter så ringer du vakttlf på dps om det finnes eller legevakta.  
Da er spørsmålet hva du mener en krise er ? 
Du er vel under behandling og da oppdager en plutselig at en blir tvunget til å tenke litt annerledes.
De færreste får tilbud om å ringe et direktenr til psykologen, men de fleste skjønner at de må ringe sentralbordet om en trenger hjelp eller må be psykologen ta kontakt.   
Jeg har gått til behandling , og det var heldigvis sjelden at en ble avbrutt av masse  pling på tlf fra pasienter. 
Det var en sjelden gang en tlf fra kolleger.

Anonymkode: 1db1c...9ac

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...