Gå til innhold

Bekymring nabo-mor kjefter på barna sine.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Gratulerer med å ha overlatt barn i armene på vårt barnevern der overgrep foregår over en lav sko. Sikreste måten og ødelegge barn for livet. Kun ved grov omsorgssvikt og overgrep, er det til barns beste og bli fjernet fra sine. Folk ble sette seg inn i hva som skjer med barna etter de havner i barnevernet. Det er veldig dumt det har blitt sånn, men det har der desverre. 

Anonymkode: 176ac...b3c

Bullshit, slutt med skremselspropaganda 

Anonymkode: 1fcb8...af7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tilknytingsteori. 

Anonymkode: 104ed...9a1

God dag mann økseskaft? 

Anonymkode: ca9c3...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det mulig å være så korttenkt?? Det er forskjell på å kjefte innimellom, og det å vokse opp med kjeft og hylende foredre! 

Anonymkode: 7b1cb...945

Noen sa at kjefting var psykisk vold. Stod ingenting om hvor ofte. DU er korttenkt.

Anonymkode: ca9c3...d5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kommer veldig an på. Umulig å gi noe fasitsvar. Jeg starter alltid med å gi beskjeder på en fin måte, men spesielt eldstemann skal protestere og kverulere på ALT. Til slutt blir man pisselei som noen over her skriver. Ungen hører ofte ikke etter før han får kjeft, drar det ut i det lengste. Fin beskjed/god tone = da har jeg litt mer å gå på (i hans hode). Du skal være rimelig perfekt selv for å dømme foreldre for kjefting. 

Anonymkode: 2b07e...cf0

Det kalles permissive parenting. Du tror du setter grenser, men du holder dem ikke og barnet oppfatter dem ikke som grenser. Og så til slutt klikker man.

Fin beskjed/god tone = ikke tydelig nok beskjed fra deg, har ingenting med tonen din å gjøre.  Anbefaler deg å lese deg opp på permissive parenting for å få en bedre tone hjemme. Klassisk er at de gir beskjeder på en "fin" måte, men er ikke ledere for barnet, barnet blir usikre på grensen ("kverrulerer") og så klikker de voksne som ikke følger opp grensen på en måte som barna faktisk kan følge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Gratulerer med å ha overlatt barn i armene på vårt barnevern der overgrep foregår over en lav sko. Sikreste måten og ødelegge barn for livet. Kun ved grov omsorgssvikt og overgrep, er det til barns beste og bli fjernet fra sine. Folk ble sette seg inn i hva som skjer med barna etter de havner i barnevernet. Det er veldig dumt det har blitt sånn, men det har der desverre. 

Det forekommer ikke overgrep over en lav sko i barnevernet. Ja, det har forekommet overgrep fra fosterforeldre eller institusjonsansatte, men det er ikke som om barn ikke utsettes for overgrep av foreldre, søsken eller annen nær familie i Norge heller.

I tillegg så er barna som sliter i barnevernet, gjerne de som havnet på institusjon fordi problematikken deres var for stor til å håndtere for et fosterhjem. En problematikk som er en direkte konsekvens av foreldrenes manglende omsorgsevne over tid. 

Problemene barn "får" under omsorg av barnevernstjenesten, eller ved tvungen plassering i institusjon, ligger latent fra oppveksten hos foreldrene. Den oppstår ikke i barnevernet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mamma sin stemme som ropte av fortvilelse og frustrasjon til tider som skapte traumer i meg. Aldri vært redd for min mamma. Det var pappa sin vold som skapte traumer i meg, det var heller ikke hans hevet stemme. Det var når han var stille og svart i øynene som var skremmende. 
Hilsen et barn som vokste opp med vold og har traumer.

Vi alle kan miste besinnelsen, og det blir en vanskelig sirkel. Voksene er heller ikke perfekt, det er grenseløse barn som ikke vet at voksene også har følelser som sliter i dag. 
Det var ikke sånn klasseroms problematikk som det er i dag, det var mer regler, og strengere voksene både på skolen og i hjemmet. I dag lærer ikke barn respekt, de blir veldig forstått til enhver tid. 

Anonymkode: 29011...e04

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Merkelig denne ekstreme viljen til å ville melde andre. Men å banke på og tilby hjelp til en som har mye mer å gjøre og stri med enn en selv- DET vil man ikke…🥶. ..

Anonymkode: 9f878...fa9

Jeg vet ikke hva det er som utløser skrikingen til naboen eller barna hennes, og ditt forslag er at jeg personlig går inn i situasjonen? Er du dum?

Anonymkode: 77752...1f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (46 minutter siden):

Det forekommer ikke overgrep over en lav sko i barnevernet. Ja, det har forekommet overgrep fra fosterforeldre eller institusjonsansatte, men det er ikke som om barn ikke utsettes for overgrep av foreldre, søsken eller annen nær familie i Norge heller.

I tillegg så er barna som sliter i barnevernet, gjerne de som havnet på institusjon fordi problematikken deres var for stor til å håndtere for et fosterhjem. En problematikk som er en direkte konsekvens av foreldrenes manglende omsorgsevne over tid. 

Problemene barn "får" under omsorg av barnevernstjenesten, eller ved tvungen plassering i institusjon, ligger latent fra oppveksten hos foreldrene. Den oppstår ikke i barnevernet. 

Du har ikke fått med deg de siste rapportene? Det har jo til og med vært i media nå nylig. Du er naiv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det akkurat vært ramaskrik på Stortinget pga den siste rapporten om seksuelle overgrep under barnevernets omsorg. Da syns jeg det blir veldig rart at noen her bare avfeier det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om omsorgsovertakelse på bakgrunn av kun kjefting, men barnevernet kan hjelpe med kurs, avlastning osv for at mor skal kunne takle oppdragelsen bedre.

Ellers enig i at det er tusen ganger verre å plassere barn i fosterhjem enn at de vokser opp med mye kjefting. Det er lite som er så traumatisk for et barn som å miste sine foreldre og hele sin biologiske slekt. 

Anonymkode: 1d84f...3b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om omsorgsovertakelse på bakgrunn av kun kjefting, men barnevernet kan hjelpe med kurs, avlastning osv for at mor skal kunne takle oppdragelsen bedre.

Ellers enig i at det er tusen ganger verre å plassere barn i fosterhjem enn at de vokser opp med mye kjefting. Det er lite som er så traumatisk for et barn som å miste sine foreldre og hele sin biologiske slekt. 

Anonymkode: 1d84f...3b1

Tull. Å vokse opp med mye kjefting kan gjøre stor skader

Anonymkode: 1fcb8...af7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (9 timer siden):

Er kun i nyere tider hvor alt skal gjøres pedagogisk riktig og ikke heve stemme, vise at nå er man sint. Ser jo hvordan det går, ute i samfunnet. 

Ble mamma forbanna, en av de sjeldne, eller sint/frustrert, så fikk vi en forklaring etter på samt en unnskyldning. Ble nå folk av oss og 

Denne mammaen kjefter og skriker ganske ofte som du kan lese. Heldigvis for barn lever vi i en nyere tid der man har lært seg andre metoder enn å skrike til egne barn. Hva godt kommer ut av det? Neandertaler oppførsel.

Anonymkode: 6e11b...9e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle tro det var skrevet av naboen min. Jeg er alene med 3 barn, hvorav 1 har helseutfordringer som gjør at jeg i perioder ikke får sove. Ble meldt til barnevernet. Tok imot alle mulige kurs. Men det er ikke mye kurs og veileding kan gjøre med alvorlig søvnmangel og omsorgstretthet. 

"Fundamental attribution error ": man tror det er noe galt med personen og tror man selv ville vært annerledes i samme omstendigheter.  Men alle klikker og er en dårlig utgave av seg selv i visse settinger. 

Meld, ikke meld. Aner ikke hvorfor naboen din kjefter så mye. Men ikke vær så skråsikker på at du ville gjort det så annerledes/bedre i hennes sko.

Men ja, kjefting er ikke bra.

Anonymkode: 395df...481

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja fuck meg fordi jeg viser bekymringer for situasjonen til naboen 

Anonymkode: 77752...1f4

Kanskje du kunne tilbydd deg å være barnevakt en gang i uka? 
ringe på hos naboen istedenfor å ta det med Bv. Bare å si at du hører skrik fra huset veldig mye og at mor kjefter. Minne hun på at huset er lytt? 

Anonymkode: 61ae9...492

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 time siden):

Det kalles permissive parenting. Du tror du setter grenser, men du holder dem ikke og barnet oppfatter dem ikke som grenser. Og så til slutt klikker man.

Fin beskjed/god tone = ikke tydelig nok beskjed fra deg, har ingenting med tonen din å gjøre.  Anbefaler deg å lese deg opp på permissive parenting for å få en bedre tone hjemme. Klassisk er at de gir beskjeder på en "fin" måte, men er ikke ledere for barnet, barnet blir usikre på grensen ("kverrulerer") og så klikker de voksne som ikke følger opp grensen på en måte som barna faktisk kan følge.

Det er interessant det du skriver, men samtidig føler jeg ikke helt at det stemmer. Men skal ikke avfeie det. Et konkret problem vi har er at ungen ikke vil stå opp og er pottesur på morgenen. Nå han endelig kommer opp vil han bare legge seg på sofaen isteden for. Men han har ikke tid til det, og når han etter noen beskjeder fortsatt ikke vil kle på seg så må jeg bli sur for at han skal bli ferdig og rekke skolen. Det er faktisk ikke tid til å dille og dulle. Legge seg tidligere sier du? Jo for all del, vi prøver hver dag. Men tror du han vil legge seg? Nei. Det er SKAL BARE og masse spørsmål for å dra ut tida. Om jeg bare går begynner han å rope eller følge etter. Blir jeg streng/sur/kjeftete skal det hva du vil, får han ihvertfall lagt seg. Lurer veldig på hva du mener løsninger her er?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv pedagog av yrket og føler meg til tider "oppbrukt" når jeg kommer hjem til mitt eget barn. 

Hun kan lett skrike og skråle over den minste ting om hun ikke får det som hun vil. 

Til tross for at jeg snakker til henne med lav, rolig stemme så holder hun likevel frem og til slutt kan glasset renne over av og til....da hender det at jeg roper / snakker høyt og med streng stemme. 

DA først hører hun på meg!!! 

Har mange ganger tenkt at det kan bli for mye pedagogikk i b.hg og skole som ikke har noe som helst effekt. 

Slik som jeg tolker dette, høres det noe usunt ut med den kjeftinga. I alle fall om dette er noe som skjer daglig....Kanskje denne moren bare trenger litt veiledning? 

Det å kontakte barevernet virker nesten som å spille russisk rullett. Enten får en god hjelp og en god opplevelse i møte med instansen, eller det stikk motsatte som kan skremme hvilken som helst til å i det hele tatt tenke tanken på å kontakte dem for å søke om råd og hjelp. 

Jeg hadde nok tenkt meg om og heller tatt en prat med henne. 

Anonymkode: 8b78c...d56

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kommer veldig an på. Umulig å gi noe fasitsvar. Jeg starter alltid med å gi beskjeder på en fin måte, men spesielt eldstemann skal protestere og kverulere på ALT. Til slutt blir man pisselei som noen over her skriver. Ungen hører ofte ikke etter før han får kjeft, drar det ut i det lengste. Fin beskjed/god tone = da har jeg litt mer å gå på (i hans hode). Du skal være rimelig perfekt selv for å dømme foreldre for kjefting. 

Enig. Ingen er perfekte og noen ganger renner begeret over

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt at man i dag må forsvare hvorfor man kjefter på ungen.

Anonymkode: 75d60...bb8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt en episode av dr Phil. Det var en mor som kjeftet mye. De viste video fra hjemme der hvor hun brølte til ei lita jente. Jenta gråt og moren ropte slutt. Jeg klarer ikke stotret den lille jenta frem…..Helt jævlig å se. Moren hadde issues og sannsynligvis depresjon og andre utfordringer. Så det er forskjell på kjefting også. Er den som hører kjeftingen med egne ører som vet best om det er normal kjeft eller noe galt

Anonymkode: 7014d...65b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...