AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Del Skrevet 27. januar Hei sendte et fat i posten som ble skadet på veien, det var helt greit pakket inn mulig jeg burde pakket bedre men har fått dårlige pakket inn pakker selv. Leste litt på Posten sine sider og det virker som når det gjelder tap av pakker så står det at selger/sender skal kontakte Posten for erstatning, men når det gjelder skader så er det kjøper. Kjøperen på Finn spør om å få pengene tilbake, men er det riktig at jeg skal betale tilbake? Det er i tilegg mulig pakken ble litt større enn minstemål så kan hende jeg i tilegg får en bot av posten. Det er selvfølgelig en sjanse jeg ikke burde tatt (var snakk om 1 cm over målene men det tar jeg på min kappe). Men må jeg betale tilbake eller skal jeg si at de får kontakte posten for erstatning? Er snakk om bare 300 kr.. Men er fortsatt penger jeg gjerne vil sleppe å betale tilbake om jeg ikke må. Anonymkode: 24839...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 27. januar #2 Del Skrevet 27. januar Hva synes du selv? Er det rimelig at kjøperen skal ta det økonomiske tapet når det antagelig skyldes din dårlige innpakking? 22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): mulig jeg burde pakket bedre Det er i tilegg mulig pakken ble litt større enn minstemål så kan hende jeg i tilegg får en bot av posten. Anonymkode: 24839...290 Bør du selge ting på finn med sending i post? Anonymkode: f18de...b4b 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #4 Del Skrevet 27. januar mmd skrev (2 minutter siden): Hva synes du selv? Er det rimelig at kjøperen skal ta det økonomiske tapet når det antagelig skyldes din dårlige innpakking? Har jeg sagt det? Jeg mener Posten skal ta erstatningen den var pakket inn i en runde bobleplast, papp plater og gråpapir rundt. Så ikke så dårlig.. Personen prutet også så ville ikke bruke ekstra mye penger på innpakning. Anonymkode: 24839...290 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #5 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bør du selge ting på finn med sending i post? Anonymkode: f18de...b4b Jeg har solgt og sendt flere hundre ting på Finn. Jeg spør om hjelp og tips her om det er noen lover på det. Fra noen som har erfaring eller kunnskap er ikke så interessert i små frekke kommentarer fra noen som har litt lite å gjøre på kvelden.. Anonymkode: 24839...290 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #6 Del Skrevet 29. januar Om du selv har pakket dårlig, ergo din skyld, synes jeg du skal betale. Anonymkode: 3f6c0...1c5 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bippeti Skrevet 29. januar #7 Del Skrevet 29. januar (endret) Har kjøperen betalt for sending med sporing så er den forsikret og dere tar det med posten, du skal ikke betale noe. Har du gitt alternativer for sending og kjøper har valgt sending uten sporing og dermed forsikring så er det på kjøpers risiko så lenge den er ordentlig solid pakket mener jeg. Men er du i tvil om du har pakket ordentlig har du nok ikke det? Da er det litt opp til hva du selv synes og hvor kranglevillig du er. Men det er helt håpløst å ikke pakke ordentlig bare fordi andre ikke gjør det. Og å sende for stor pakke det pleier ikke å gå dem hus forbi, skal ikke mer enn et par mm til er min erfaring. Så du burde nok være litt mer påpasselig på flere vis om du skal selge ting og sende i posten. Slurv blir bare irritasjon og jobb for alle involverte. Endret 29. januar av Bippeti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 29. januar #8 Del Skrevet 29. januar Du skriver jo at du kunne pakket inn bedre? Da synes jeg faktisk at du bør dekke dette. Er ikke rett at han som kjøper skal belastes for noe du kunne gjort bedre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 29. januar #9 Del Skrevet 29. januar Det er posten som skal betale. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #10 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 21.44): Har jeg sagt det? Jeg mener Posten skal ta erstatningen den var pakket inn i en runde bobleplast, papp plater og gråpapir rundt. Så ikke så dårlig.. Personen prutet også så ville ikke bruke ekstra mye penger på innpakning. Anonymkode: 24839...290 Høres ut som om du har en stor del av skylden her! en runde med bobleplast er jo virkelig ingenting hvis det er et fat som kan knuses! Måten du skriver på vitner om lemfeldighet i alle ledd fra din side. Her tenker jeg du må gjøre det du kan for å kontakte posten og betale for skaden hvis ikke posten tar det på sin kappe. Anonymkode: e5d4f...301 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #11 Del Skrevet 29. januar Det er i alle fall IKKE kjøper som skal stå med regningen!! Anonymkode: e5d4f...301 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #12 Del Skrevet 29. januar Be kjøper kontakte posten. Det er raskt og enkelt gjort med bilder, og de er relativt raske på å avgjøre saken. Anonymkode: 47206...b92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #13 Del Skrevet 29. januar Jeg ser jo daglig hvilke mengder av pakker som kommer inn for sortering. Det som er knuselig er merket som knuselig og er pakket for å tåle en belastning. Da blir pakken også gjerne tatt mere hensyn til. Men når det fatet ditt ligger nederst i en beholder så bør det ha en solid isolering mot trykk og tyngde. Du må ta på deg ansvaret for at gjenstanden ble skadet og betale erstatning. Jeg har sett mye rare innpakninger. Favorittem min er cornfflakes-esker. Anonymkode: 3a1f3...8d6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #14 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Be kjøper kontakte posten. Det er raskt og enkelt gjort med bilder, og de er relativt raske på å avgjøre saken. Anonymkode: 47206...b92 Det er selgeren som er ansvarlig. Kjøperen skal kun forholde seg til selgeren, hvis posten har gjort feil så er det et problem mellom selger og Posten. AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 20.44): Har jeg sagt det? Jeg mener Posten skal ta erstatningen den var pakket inn i en runde bobleplast, papp plater og gråpapir rundt. Så ikke så dårlig.. Personen prutet også så ville ikke bruke ekstra mye penger på innpakning. Anonymkode: 24839...290 Du er ansvarlig for erstatning ovenfor kjøperen, det du gjør er å gi kjøperen erstatning så kan du ordne opp med Posten etterpå. Det er forresten helt irrelevant at kjøperen prutet, til syvende og sist så er det du som er ansvarlig for både innpakning og transport. Anonymkode: eb8d3...050 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #15 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 21.44): Har jeg sagt det? Jeg mener Posten skal ta erstatningen den var pakket inn i en runde bobleplast, papp plater og gråpapir rundt. Så ikke så dårlig.. Personen prutet også så ville ikke bruke ekstra mye penger på innpakning. Anonymkode: 24839...290 Det er du som har kjøpt tjeneste av posten og det derfor du som skal kontakte posten. Anonymkode: ffb9d...a74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #16 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du selv har pakket dårlig, ergo din skyld, synes jeg du skal betale. Anonymkode: 3f6c0...1c5 Det er jo ikke gitt at det er tilfelle. Mye kan gå i stykker i posten selv om det er godt pakket inn! Kjøper tar jo også en like stor sjanse som selger ved å akseptere at varen sendes i posten. Anonymkode: 89702...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #17 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er forresten helt irrelevant at kjøperen prutet, til syvende og sist så er det du som er ansvarlig for både innpakning og transport Dette er vel din tolkning, det er ikke nødvendigvis korrekt.. Anonymkode: 89702...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #18 Del Skrevet 29. januar Håper hu sendte bilde av det som bevis også. Anonymkode: 61bc1...bbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maikos Skrevet 29. januar #19 Del Skrevet 29. januar Nå syns jeg tilbakemeldingene dine i denne tråden minner om trolling, f.eks. en runde med bobleplast og siden "Personen prutet også så ville ikke bruke ekstra mye penger på innpakning". Men for det tilfellet det ikke er trolling. Du finner regler om når risikoen for tingen går over fra selger til kjøper i kjøpsloven (forbrukerkjøpsloven gjelder ikke ettersom ingen av dere er næringsdrivende) § 13: § 13.Risikoens overgang. (1) Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med §§ 6 eller 7. (2) Blir tingen ikke hentet eller mottatt til rett tid, og beror dette på kjøperen eller forhold på hans side, går risikoen over på ham når tingen er stilt til hans rådighet og det inntrer kontraktbrudd fra hans side ved at han ikke overtar tingen. (3) Skal kjøper hente tingen på et annet sted enn hos selgeren, går risikoen over når leveringstiden er inne og kjøperen er kjent med at tingen er stilt til hans rådighet på leveringsstedet Du er ansvarlig overfor kjøper, så får du ta et evt. krav videre til posten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #20 Del Skrevet 29. januar Skjønner ikke hvordan du ikke kan tenke at dette er ditt ansvar? Du har pakket dårlig inn og grunnene du oppgir for dette er at andre har pakket dårlig inn når de har sendt til deg (har ingenting med dette å gjøre) og at personen prutet (har heller ingenting med dette å gjøre). Du må gi pengene tilbake og så må du ta saken videre med Posten. En annen gang så pakker du godt inn, for nå har du lært at det går ut over deg selv hvis ikke. Anonymkode: 4776b...123 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå