Gå til innhold

Hunden vår skadet seg. Hvem bør betale?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Om noe har vi forskjellig syn på hvorvidt dette kunne vært unngått. Hunden er seks år gammel og har aldri vært til dyrlegen utover vaksiner og det grunnleggende. Mye fordi mannen min har øynene mer åpne for hva som kan være "farlig" rundt oss. Han har mye mer erfaring med hund enn meg.

Anonymkode: 2d7d7...0d5

Jeg har hatt hund hele livet, og jeg har øynene med meg, men jeg har aldri vurdert at om jeg ber noen passe min hun så skal de betale om noe skjer med hunden. Og joda, det var surt at hun glemte potteskårene og surt at bikkja løp over dem og alt det der, men det er en LITEN ting å lage mye styr av 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det var en blomsterpotte som hadde knust for en stund siden. Hun visste om den, men hadde glemt den ut når den ble gjemt under snøen. Så har hunden løpt over den på et vis.

Da jeg startet å lese tråden tenkte jeg at dere helt klart burde ta regningen, men når jeg kom til denne, ble jeg litt mer i tvil. Skjønner at søsteren din ikke har gjort dette med vilje, men her har jo hun vært uaktsom. Bor hun litt landlig til kunne det like gjerne vært  en rev eller en hare som skadet seg der.

Hva sier hun selv? Har hun tilbydd seg å ta regninga? 

Anonymkode: 19922...ae9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det var en blomsterpotte som hadde knust for en stund siden. Hun visste om den, men hadde glemt den ut når den ble gjemt under snøen. Så har hunden løpt over den på et vis.

Så deres feil...

Dette skulle dere selvfølgelig fjernet med en gang.

Anonymkode: 565c4...52d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. At dette i det hele tatt diskuteres...! Minn meg på å ALDRI svare ja til å være hundepasser😳Kan jo bli økonomisk ruinert.

Anonymkode: 37308...58c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det samme, men vi var uheldige å kjørte på en katt en gang (det var helt umulig å unngå og var ikke vår feil). Da vi kom til dyrlegen med katten (fikk ikke tak i eier) sa vi at vi ville ta regningen. Det fikk vi ikke lov til, da det er eier som er juridisk ansvarlig for alt økonomisk med sitt eget kjæledyr, uavhengig av hendelsesforløp, så i i bunn og grunn er det alltid dere som skal betale.

I dette tilfeller, er det ett uhell som ikke er forårsaket av den som passer så betaler selvsagt dere. Er det fordi en «hundevakt» gir hunden dårlig behandling/skader med vilje etc, så synes jeg personlig at da skal den som passer betale. 

PS: vi betalte eieren for utgiftene i etterkant, tilfelle noen lurer på det. 

Anonymkode: 73143...fb4

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så deres feil...

Dette skulle dere selvfølgelig fjernet med en gang.

Virkelig? Det var jo søster & hundepasser som eide denne knuste potten.

Kjedelig, og jeg forstår bedre rasjonalet om å dele utgiftene, men jeg er likevel enige med de som mener at dette må dere som hundeeiere ta. Uhellet og skaden hadde ikke skjedd om hun ikke passet hunden, men sånn er det å ha en hund. Ting kan skje.

Anonymkode: 05a04...e1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

petterm skrev (9 minutter siden):

Hvorfor har dere ikke fjernet skårene når dere visste om det? Selv om hun visste om det så er det deres ansvar!

Vi var selvsagt ikke klar over at det lå knuste potteskår der!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virkelig? Det var jo søster & hundepasser som eide denne knuste potten.

Kjedelig, og jeg forstår bedre rasjonalet om å dele utgiftene, men jeg er likevel enige med de som mener at dette må dere som hundeeiere ta. Uhellet og skaden hadde ikke skjedd om hun ikke passet hunden, men sånn er det å ha en hund. Ting kan skje.

Mannen er jo så nøye. Han burde jo ha sjekket at alle forholdene levde opp til hans standard.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen er jo så nøye. Han burde jo ha sjekket at alle forholdene levde opp til hans standard.

Men i himmelens navn! For et usaklig bidrag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i himmelens navn! For et usaklig bidrag.

Om man forlanger at alt skal bli gjort etter sin egen standard, så har man jo ansvaret for at alt blir tilrettelagt. De skulle aldri latt noen andre passe hunden sin. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere og forsikringen deres. 

Noe annet ville vært hårreisende 😳

Anonymkode: f40b9...dbc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da jeg startet å lese tråden tenkte jeg at dere helt klart burde ta regningen, men når jeg kom til denne, ble jeg litt mer i tvil. Skjønner at søsteren din ikke har gjort dette med vilje, men her har jo hun vært uaktsom. Bor hun litt landlig til kunne det like gjerne vært  en rev eller en hare som skadet seg der.

Hva sier hun selv? Har hun tilbydd seg å ta regninga? 

Anonymkode: 19922...ae9

Vil ikke kalle det uaktsom. Hadde den knust samme dag før hunden kom, så kunne det vært aktuelt. Det er ikke logisk å tenke at hun burde tenkt på sin søsters hund da gjenstanden knuste. 

Anonymkode: a9867...81c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man forlanger at alt skal bli gjort etter sin egen standard, så har man jo ansvaret for at alt blir tilrettelagt. De skulle aldri latt noen andre passe hunden sin. 

Skarpe knuste potteskår skjult under snø er jo dumt å ha. Likevel var dette et hendelig uhell, og jeg er ikke enig i at søsteren skal betale. Å rakke ned på ham som hundeeier for at han selv er mer påpasselig er å være litt for kjip selv også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde overhodet ikke vært et spørsmål engang. Dere skal selvsagt betale, både juridisk og samvittighetsmessig. Dere har bedd henne om en tjeneste, hun har vært snill. Uhell kan skje. 

Om mannen din er så perfekt hundepasser får han sørge for å alltid passe sin egen hund selv😅 

Og om dere noen gang vil ha hjelp til hundepass igjen, betaler dere den regningen og takker henne for hjelpa. 

Anonymkode: cf23f...931

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tar selvfølgelig regningen, da det er deres hund. Dere benytter dere av hundeforsikringen deres og egenandelen tar dere. Tilbyr dyrepasseren å bidra med et bidrag på egenandelen, så takker dere fint.

Med å gjøre dette vil dere for fremtiden også kunne ha hundepass. Uhell skjer både mens dere selv passer på eller andre. Det er også derfor dyr skal ha forsikring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skarpe knuste potteskår skjult under snø er jo dumt å ha. Likevel var dette et hendelig uhell, og jeg er ikke enig i at søsteren skal betale. Å rakke ned på ham som hundeeier for at han selv er mer påpasselig er å være litt for kjip selv også.

Han mener hun skal betale, fordi hun ikke var like nøye som han ville ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en påpasselig eier, og min hund har aldri vært hos dyrlegen, unntatt da han klarte å brekke klokapselen da han skulle hoppe opp i sofaen ... 

Hadde noen andre passet ham da det skjedde, hadde jeg jo selvfølgelig betalt for behandling, selv om jeg selv aldri hadde hatt noen uhell som førte til dyrlegetur. Uhell skjer. Min hund går også mye tur i byen, og det er jo egentlig bare flaks at han aldri har skåret seg opp på glasskår, uansett hvor påpasselig jeg er. Så deres hund må jo ha hatt maks uflaks. 

Anonymkode: d0b5a...434

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mens søstera mi passet hunden vår fikk den en skramme og måtte til veterinæren for å sy.

Mannen min mener det er rett at hun tar regningen siden det skjedde mens hun hadde ansvar for den. Jeg mener at vi kan dele regningen, eller så vil jeg egentlig bare ta den selv. Jeg tenker at det er vår hund, og hun gjorde oss allerede en tjeneste ved å passe den i utgangspunktet. Det var et helt ærlig uhell, og hun har tatt det tungt.

Hva tenker dere andre? 

Dere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt hund hele livet, og jeg har øynene med meg, men jeg har aldri vurdert at om jeg ber noen passe min hun så skal de betale om noe skjer med hunden. Og joda, det var surt at hun glemte potteskårene og surt at bikkja løp over dem og alt det der, men det er en LITEN ting å lage mye styr av 

Det er overhodet ikke noe vi har laget mye styr av heller. Mye dårligere stemning i denne tråden enn mellom noen av oss!

Hun ville først ikke sende oss regningen i det hele tatt før vi sa vi trengte den til forsikringen. Så nå sender vi alt tilbake til henne når det er i orden.

Tråden er besvart for lenge siden, og jeg trenger iallefall ikke mer drittslenging om mannen min. Takk til de som har svart på det jeg spurte om, jeg har ikke tatt stilling til dette før :)

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke stusset det minste på om noen passet mine hunder. Jeg hadde betalt. Hadde ikke et sekund vurdert noe annet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...