Gå til innhold

Fødselsangst - planlagt keisersnitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En fødselslege sa til meg at hvis folk visste hvor lite komplikasjoner det fulgte med et planlagt keisersnitt, så hadde færre villet føde vaginalt... 

Anonymkode: 67d53...43d

Og fortsatt er det mindre komplikasjoner ved en vanlig vaginal fødsel.

Anonymkode: 7dbcf...7e6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har nå blitt uplanlagt gravid til tross for dobbel prevensjon og er livredd. Pga sterk redsel for alt innenfor graviditet, fødsel, sykehus, gyn etc. ble jeg og samboer enige om ikke å få barn til tross for at vi begge egentlig har et sterkt ønske om det. Vi er godt etablerte og alt ligger til rette for barn, så det føles helt forferdelig å skulle ta en abort.

Derfor lurer jeg på om det er noen som har hatt den samme frykten og som har fått innvilget keisersnitt eller vet om noe som kan hjelpe? Jordmor prøver alltid å snakke opp naturlig fødsel, men realiteten er at det er en traumatisk opplevelse for de fleste, spesielt for en som meg. Problemet mitt er jo ikke bare redsel for fødselen, smerten og potensielle komplikasjoner, men angsten for nåler, mangel på kontroll, sykehus, ja, egentlig alt. Jeg har hørt at man heller ikke får beroligende før keisersnitt pga barnet. Klarer ikke tenke meg til å få veneflon i hånden uten allerede å være sterkt neddopet, samme med blodprøve.

Håper noen snille sjeler her med liknende erfaringer kan komme med noen gode løsninger og forslag som gjør at jeg kanskje kommer meg gjennom dette så barnet kan komme til verden. 

Anonymkode: a87fd...5c1

Nei, fødsel er ikke "en traumatisk opplevelse for de fleste", heldigvis. Men det virker jo som du trenger hjelp mot denne angsten din. Tenk om du skulle bli skvorlig syk en gang?  Jeg vet at det er mulig å få ks på grunn av sterk fødselsangst, men jeg vet også at å ha en så sterk generell angst for sykehus ikke bare er noe du bør velge å leve med. Dette tror jeg du trenger hjelp med. 

Anonymkode: c60c0...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med tanke på at du har generell helse angst for nåler og alt som kommer med, kan det nesten være mindre traumatisk med naturlig fødsel. Bare noe å tenke på. For keisersnitt er ikke bare en enkel løsning, det er en operasjon, der de skal skjære seg gjennom mange lag før de kommer til livmoren og baby. Det er noe som absolutt kan være traumatiserende for noen som har angst, for man er jo våken når de gjør dette.

Det er smertefullt å føde naturlig, men det er mulig å jobbe med de smertene, finnes kurs man kan ta for dette.

Bare noe å tenke på tenker jeg. 

Anonymkode: 66012...a69

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En fødselslege sa til meg at hvis folk visste hvor lite komplikasjoner det fulgte med et planlagt keisersnitt, så hadde færre villet føde vaginalt... 

Gitt alle de problemene med arrvev og konstante kroniske smerter jeg får hver eneste gang de skjærer i meg, aldri i livet om jeg hadde valgt operasjon fremfor naturlig fødsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Gitt alle de problemene med arrvev og konstante kroniske smerter jeg får hver eneste gang de skjærer i meg, aldri i livet om jeg hadde valgt operasjon fremfor naturlig fødsel.

Jeg kjenner en som i tillegg til det du nevner fikk kronisk urinlekkasje. 

Så nei, keisersnitt er ikke risikofritt. 

Anonymkode: 7dbcf...7e6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har nå blitt uplanlagt gravid til tross for dobbel prevensjon og er livredd. Pga sterk redsel for alt innenfor graviditet, fødsel, sykehus, gyn etc. ble jeg og samboer enige om ikke å få barn til tross for at vi begge egentlig har et sterkt ønske om det. Vi er godt etablerte og alt ligger til rette for barn, så det føles helt forferdelig å skulle ta en abort.

Derfor lurer jeg på om det er noen som har hatt den samme frykten og som har fått innvilget keisersnitt eller vet om noe som kan hjelpe? Jordmor prøver alltid å snakke opp naturlig fødsel, men realiteten er at det er en traumatisk opplevelse for de fleste, spesielt for en som meg. Problemet mitt er jo ikke bare redsel for fødselen, smerten og potensielle komplikasjoner, men angsten for nåler, mangel på kontroll, sykehus, ja, egentlig alt. Jeg har hørt at man heller ikke får beroligende før keisersnitt pga barnet. Klarer ikke tenke meg til å få veneflon i hånden uten allerede å være sterkt neddopet, samme med blodprøve.

Håper noen snille sjeler her med liknende erfaringer kan komme med noen gode løsninger og forslag som gjør at jeg kanskje kommer meg gjennom dette så barnet kan komme til verden. 

Anonymkode: a87fd...5c1

Jeg er ikke helt enig i at jordmødre alltid snakker opp naturlig fødsel. Jeg hadde planlagt ks med første barn, pga.en medisinsk tilstand. Da jeg ble gravid med nr.2  mente legen på sykehuset at denne medisinske tilstanden ikke lenger utgjorde en risiko, og at jeg dermed kunne prøve å føde vaginalt. I starten slo jeg meg til ro med dette, men etterhvert som tiden gikk ble jeg mer og mer bekymret.

Da jeg var 8 mnd på vei klarte jeg ikke å ta meg sammen lenger og fortalte alt til jordmor på helsestasjonen. Hun sendte med en gang henvisning til sykehuset om at jeg ønsket planlagt ks og det fikk jeg. Skal sies at også min fastlege og min private gynekolog som har jobbet mange år på fødeavdelingen støttet mitt ønske om ks. Så mitt beste råd er: Allier deg med privat gynekolog, fastlege eller andre som står på din side. Be de skrive ut legeerklæring og ta disse med til jordmor på helsestasjonen. Få med at angsten er så overveldende at du har vurdert abort. Be om henvisning på sykehuset med overlege og legg frem ditt ønske der, ta med samboer som støtte. Jeg fikk innvilget ks noen minutter ut i møtet. De tvinger ingen til å føde vaginalt i dag.

Anonymkode: 8c7a8...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, det har jeg. To stykker. Jeg hadde urinkateter, men ikke noe annet. 

Anonymkode: 9c903...833

Hvordan tenker du at de administrerte medisiner? Kanskje det ble satt inn uten at du la merke til det, eller fjernet rett etterpå? Det er vanskelig å se for seg at de ville gjennomført operasjonen uten, men hvis det stemmer, er det veldig uvanlig.

Anonymkode: 14626...b04

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan tenker du at de administrerte medisiner? Kanskje det ble satt inn uten at du la merke til det, eller fjernet rett etterpå? Det er vanskelig å se for seg at de ville gjennomført operasjonen uten, men hvis det stemmer, er det veldig uvanlig.

Jeg har inntrykk av at mange fødende ikke husker/misforstår hva dom egentlig har skjedd under fødsel. F.eks. leser jeg ofte at kvinner mener man ikke kjenner klipp under fødselen og at det derfor ikke gis bedøvelse. Det er feil, man får alltid bedøvelse med mindre situasjonen tilsier at man må handle veldig akutt. Grunnen til at disse kvinnene ikke kjenner klipp, er jo at de har fått bedøvelse uten å ha merket 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker du trenger gode samtaler og god informasjon fra helsepersonell, ikke synsing og meninger fra folk på et forum. Jeg har fødelsangst selv, og har tatt tre keisersnitt - ett akutt og to planlagte. For deg virker angsten sammensatt, og hvis du er redd for sprøyter og sykehus, er det vanskelig å komme unna at et keisersnitt vil gi deg mer av begge deler. 

Anonymkode: 9574c...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ingen oppegående leger sier noe slik. Ingen av mine kollegaer hadde ønsket at de selv eller familiemedlemmer hadde gått gjennom en stor operasjon om det ikke var ytters nødvendig. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Også i Norge er det mange flere KS blant helsepersonell enn øvrig befolkning. 

Jeg hadde ikke veneflon noen av gangene, har fått to barn. Spinalbedøvelse gikk helt fint, jeg kjente ikke stikkene og satt sånn at mannen min holdt rundt meg. Det at jeg hadde fått velge selv og sett operasjonsstua før det skjedde, og vært på flere samtaler på sykehuset, gjorde at jeg klarte å roe ned og alt gikk helt fint. Jeg synes det var vanskelig å være på sykehus etterpå, men mannen min og jeg fikk eget rom som vi ikke trengte å gå ut fra. Og vi dro etter litt over et døgn begge gangene. Folk gjør faktisk større operasjoner på dagkirurgi. 

Jeg klarer helt fint å følge opp barna mine, både på helsestasjon, med vaksiner og også da den ene av dem måtte operere. Da sov jeg på sykehuset uten noen problem. Min angst dreier seg om meg selv. Fødsel er det mest sårbare en kvinne kan oppleve, og etter seksuelle overgrep var det umulig for meg. Jeg er en god mor likevel, og har hatt to veldig fine fødsler fordi jeg ble møtt og forstått av helsepersonell med omsorg. 

Hvor har du funnet tall på dette? Altså at det er en høyere andel helsepersonell som tar sectio?

Sectio er en veldig stor bukoperasjon. Hvilke dagkirurgiske inngrep er større enn det? 

Anonymkode: 38cb7...4c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har inntrykk av at mange fødende ikke husker/misforstår hva dom egentlig har skjedd under fødsel. F.eks. leser jeg ofte at kvinner mener man ikke kjenner klipp under fødselen og at det derfor ikke gis bedøvelse. Det er feil, man får alltid bedøvelse med mindre situasjonen tilsier at man må handle veldig akutt. Grunnen til at disse kvinnene ikke kjenner klipp, er jo at de har fått bedøvelse uten å ha merket 

Jeg kjente et lite stikk som jeg trodde var bedøvelsessprøyten, men det var selve klippet viste det seg. Så kan si meg enig i den. Jeg fikk beskjed om at det ville settes bedøvelse først altså, merket bare ikke noe til det.

Anonymkode: 3dcda...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jo, det har jeg. To stykker. Jeg hadde urinkateter, men ikke noe annet. 

Det stemmer ikke. Det skjer aldri at man har ks uten veneflon. Gjerne to faktisk, men minst en. 

Anonymkode: deb5a...1e8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja, jeg revnet uten å merke det. 

Anonymkode: b9080...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jordmor prøver alltid å snakke opp naturlig fødsel, men realiteten er at det er en traumatisk opplevelse for de fleste

Dette stemmer jo virkelig ikke, fødsel er ikke en traumatisk opplevelse for de fleste, altså for mer enn halvparten. Noen har vanskelige og traumatiske fødsler, men det er ikke hovedregelen. 

rent bortsett fra det - ja, du kan få keisersnitt pga fødselsangst. Hvis du har mulighet til å betale for privat svangerskapsomsorg (og det er tilgjengelig der du bor) så kan jeg varmt anbefale det, det gir forutsigbarhet både i svangerskapet og tiden etterpå. 

Anonymkode: ae48e...7c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja, jeg revnet uten å merke det. 

Anonymkode: b9080...e09

Det er også normalt. Jeg fikk også rifter, og merket jo bare det omtrent alle merker, at det sprenger i åpningen. Mange tror også de blir sydd uten bedøvelse, noe som ikke stemmer. Selvfølgelig settes bedøvelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 19.03):

Fjollete. Han bør jobbe med angsten og ta seg sammen. Hva gjør han den dagen ungen plutselig vil ha han som støtte under vaksine eller blodprøve for han er redd? Nei, pappa er selv redd så det går ikke...

Jeg ser virkelig ikke noe problem med det. Han liker ikke sprøyter. Er det snakk om liv og død, så klart han hadde tatt seg sammen. Han hadde gjort alt for barna sine. Men jeg har ikke sprøyteskrekk, så jeg tar de vaksinene. Det er noen få ganger i livet, hvorfor må han ta seg sammen?! 

Eldste vet at pappa ikke liker sprøyter. Voksne kan også synes at ting er skummelt /ekkelt og det forteller vi barna. Men han har vært med da pappa skulle ta egen vaksine til en reise. Så er ikke sånn at han ikke gjør det. 

Jeg har mine fobier som han tar seg av om situasjonen oppstår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tenker bare rett og slett at du må snakke med en psykolog, gynekolog/lege eller jordmor.

Jeg har hele livet tenkt at det å føde er supernaturlig (noe jeg fortsatt vet at det er selvfølgelig) og sett frem til å føde selv om jeg har gruet meg til smerten.

Ved første fødsel ble det akutt keisersnitt. Det var utrolig tøft og jeg sa til meg selv at det gjør jeg aldri igjen mtp. hvor lang tid det tok å føle seg i form igjen. Mye smerter både på sykehuset og hjemme i tiden etterpå. Selv med god smertestillende. I tillegg følte jeg meg litt snytt for fødselsopplevelsen. Selve keisersnittet var en god, rolig opplevelse. 

Ved andre barn var jeg 100% innstilt på å føde naturlig og gjorde absolutt alt mellom himmel og jord som man kan gjøre for å forberede seg. Jeg fødte vaginalt, men med komplikasjoner og det hele var utrolig traumatisk. Tenkte lenge at jeg ikke skulle ha flere barn pga. den opplevelsen, men nå blir det nummer tre og planlagt keisersnitt. 

For meg personlig var både vaginal fødsel og keisersnitt tungt og vanskelig. Verdens beste premier har gjort at jeg likevel velger å gjøre det igjen. Det finnes ingen enkle svar, men du bør ikke ta lett på et keisersnitt heller. Det var absolutt nåler og at noen har fått keisersnitt uten veneflon høres for meg veldig rart ut mtp. at de ønsker å kunne administrer medisiner raskt dersom noe skjer. Du må nok forberede deg på at det blir stikk og sprøyter i tillegg til selve spinalbedøvelsen. 

Anonymkode: 222b8...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 17.48):

Kan ikke fatte og begripe at noen vil bli skjært opp fremfor noe så naturlig som å føde! Sett deg inn i fødsel, lær mest mulig, ta kurs (positiv fødsel), gå i terapi, ha samtaler med jordmor og lege. 
fødselsangst er en dårlig grunn til å ta keisersnitt! 

Anonymkode: 9b407...742

Du vet tydeligvis veldig lite om hva det innebærer å ha fødselsangst! Du er vel av typen som syns at psykiske lidelser generelt ikke er ordentlige sykdommer, eller?

Anonymkode: 08967...f3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...