AnonymBruker Skrevet 28. januar #21 Del Skrevet 28. januar Pengene forsvant ikke, men ble flyttet ut fra ett marked og inn i et annet. Fondene mine er globale. De har gått ned 0,5% de siste par dagene. Ikke helt krise. Det er nok de med enkeltaksjer som lider. Anonymkode: 5dc43...f21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #22 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har skrevet det flere ganger her inne, men jeg fatter ikke eller forstår hvorfor folk gambler med index fond eller aksjer i dagens verdensbilde istedet for å betale ned på bolig gjeld! Joda, inflasjonen gjør jo sitt, men renter dvs å betale leie for å låne penger må jo være første bud å bli kvitt. Selvfølgelig kan ett fond gi langt høyere avkastning, men aldri uten risiko..... At folk ikke betale mer ned på lån de tiårene vi hadde 0 rente er for meg en gåte.... Anonymkode: c027c...c3e Fordi jeg gjennom 20 år som boligeier har hatt nærmest nullrente, og lett kunnet kjøpt meg opp før markedet galopperer fra meg. Samtidig som man kan plassere penger via ASK, få utsatt beskatning, og en helt hinsides avkastning. Hadde tapt millioner på å betale ned gjelden i stedet, både i boligmarkedet og i aksjemarkedet. Vet du hva alle sa da jeg kjøpte, tidlig 2000 tall? "Bare vent..." "At du tørr" "Prisene er kunstig høye, boligprisene i Norge har aldri vært så høye!". Vet du hva jeg har lest her inne, hver eneste måned, de 15 årene jeg har vært her? "bare vent" "At du tørr" Anonymkode: 67662...40d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #23 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du er langsiktig, men alle kommer dit en gang at de trenger eller tenker å selge? Alder, sykdom, økonomisk krise,- grunnene kan være mange. Jeg har blitt gammel, og har tenkt å bruke midlene nå og det neste året. "Langsiktig" er ofte en bortforklaring på at man aldri kan tape. Noen vil alltid tape, og det er ikke oss gitt å vite når tapet kommer. Anonymkode: 2066e...c6d Hvis du vet at du skal bruke pengene nå så burde du ha trappet ned risikoen for flere år siden Anonymkode: 09c3c...f34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #24 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pengene forsvant ikke, men ble flyttet ut fra ett marked og inn i et annet. Fondene mine er globale. De har gått ned 0,5% de siste par dagene. Ikke helt krise. Det er nok de med enkeltaksjer som lider. Anonymkode: 5dc43...f21 Mine har netto gått opp sist uke. Har ganske diversifiserte investeringer. Både globale fond, med vekting ulike steder i verden. Og mer spissede fond, alt fra grønt skifte, til tech. Så netto har jeg aldri hatt tap, selv ikke på enkeltmåneder. Anonymkode: 67662...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #25 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Har skrevet det flere ganger her inne, men jeg fatter ikke eller forstår hvorfor folk gambler med index fond eller aksjer i dagens verdensbilde istedet for å betale ned på bolig gjeld! Joda, inflasjonen gjør jo sitt, men renter dvs å betale leie for å låne penger må jo være første bud å bli kvitt. Selvfølgelig kan ett fond gi langt høyere avkastning, men aldri uten risiko..... At folk ikke betale mer ned på lån de tiårene vi hadde 0 rente er for meg en gåte.... Anonymkode: c027c...c3e Vi er flere her inne som svarer rundt fond og aksjer som ikke har boliglån, som har nedbetalte boliger. Anonymkode: 1fea1...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #26 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du er langsiktig, men alle kommer dit en gang at de trenger eller tenker å selge? Alder, sykdom, økonomisk krise,- grunnene kan være mange. Jeg har blitt gammel, og har tenkt å bruke midlene nå og det neste året. "Langsiktig" er ofte en bortforklaring på at man aldri kan tape. Noen vil alltid tape, og det er ikke oss gitt å vite når tapet kommer. Anonymkode: 2066e...c6d Nå har man buffer for ting som sykdom eller økonomisk krise. Når det nærmer seg alder for at man skal ta ut så er jo ikke fond lenger egnet. Anonymkode: e74fc...148 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #27 Del Skrevet 28. januar Syns det var veldig bra med dette fallet. Mange som får seg en smekk nå. Anonymkode: 600a2...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #28 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har skrevet det flere ganger her inne, men jeg fatter ikke eller forstår hvorfor folk gambler med index fond eller aksjer i dagens verdensbilde istedet for å betale ned på bolig gjeld! Joda, inflasjonen gjør jo sitt, men renter dvs å betale leie for å låne penger må jo være første bud å bli kvitt. Selvfølgelig kan ett fond gi langt høyere avkastning, men aldri uten risiko..... At folk ikke betale mer ned på lån de tiårene vi hadde 0 rente er for meg en gåte.... Anonymkode: c027c...c3e Jeg betalte tungt ned på boliglån de første 15 årene av arbeidslivet. Dette viste seg i etterkant å være en dårlig disponering sammenlignet med å spare i indeksfond. Nå har vi et boliglån på 2.5x inntekt som vi betjener komfortabelt. Da velger jeg heller å sette overskuddet inn i fond og la gjelda følge normert innbetaling. Jeg tåler fint en dip nå og kan i verste fall vente i 20 kanskje 30 år på at markedet henter seg inn igjen. Planen er * Å være gjeldfri (og ha en oppdatert bolig) ved 67, * NAV spår at jeg vil få 380.000 i året livet ut om jeg pensjonerer meg ved 67, * Privat pensjon har spart opp og forrentet 1.7 mill til nå, ved dagens spare-rate bør innskuddet være ca 3 mill når jeg er 67. Hvis vi antar 7% gjennomsnittlig avkastning (justert for inflasjon) så blir det ca 9.5 mill om jeg har regnet rett. 1.7e6*1.07^20 + sum(72000*1.07.^(19:-1:0)) Fordelt uttak over 10 år så forventer jeg enda litt avkastning (kanskje 13 mill, men vil nok redusere risikoen betydelig da). 1.7e6*1.07^(20+5) + sum(72000*1.07.^((19:-1:0)+5)) Så 1 mill i året i uttak over de 10 årene fra 67 til 77 * Fra jeg er 77 gir det mening å tære på midlene jeg sparer i dag. Hvis jeg er ved mine fulle fem og fremdeles lever. Forutsatt 7% vekst over inflasjon (og at jeg slutter å spare) så vil jeg kunne ta ut 2 millioner årlig ved å ta ut 7% for evig (eller så lenge jeg lever) og etterlate en fin slant til arvingene. Jeg forventer selvsagt å fortsette å spare, mer enn før når ungene flytter ut, huset er ferdig og lønna er på topp. S&P 500 med re-investering av utbytte har gitt 7% gjennomsnittlig annualisert avkastning over inflasjon de siste 150 år (S&P 500 er ikke 150 år gammel så de har ekstrapolert via proxy). Tallet for de siste 20 årene er 7.7%. Kilde: https://tradethatswing.com/average-historical-stock-market-returns-for-sp-500-5-year-up-to-150-year-averages/ Handlingsregelen legger til grunn et uttak på 3% for å være rimelig sikker på at formuen holder seg varig. Det får jeg se nærmere på når det nærmer seg uttak, men jeg trenger ikke å tenke uttak over 100 år. Så lenge jeg har penger i 20 år etter pensjon så nærmer jeg meg nok dau. Denne strategien har noen sårbarheter. Krona kan doble sin verdi, noe som gjør at utenlandske investeringer vil få halvert verdien sin (i kroner). Jeg antar at importerte varer da også vil gå ned i pris i kroner, men innenlands varer og tjenester vil kanskje ikke det. Hvis det skjer i det siste tiåret før jeg pensjonerer meg så er kanskje det uheldig. Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er ifht et globalt børskrakk. Men begge deler er noe å tenke over. Anonymkode: 09c3c...f34 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #29 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det var veldig bra med dette fallet. Mange som får seg en smekk nå. Anonymkode: 600a2...dc0 Enig i at fallet er bra; det betyr at vi kan kjøpe mer. Anonymkode: 1fea1...03b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #30 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har man buffer for ting som sykdom eller økonomisk krise. Når det nærmer seg alder for at man skal ta ut så er jo ikke fond lenger egnet. Anonymkode: e74fc...148 Nå er det slett ikke alltid man kan planlegge uttak av fond flere år i forveien. Samlivsbrudd og kronisk sykdom kan gjøre at du må selge fond på en tid der alt ligger i en nedgangstid og ikke kan vente på en oppgang igjen. Mange har ikke særlig buffer, det er ikke bare velbeslåtte med god økonomi som sitter med fond heller. Som sagt noen må regne med tap. Anonymkode: 2066e...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #31 Del Skrevet 28. januar Har tre aksjer, tapte hele 262,- Kjøpte to nye igår. Har tro på at de går opp igjen. Anonymkode: ede02...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #32 Del Skrevet 28. januar Np. Etter å ha solgt mine Nvidia aksjer forrige uke for 137,5 euro per aksje og casha inn litt gevinst kom jeg tilbake på N-toget i går med 121 euro og i dag med 117. Blir bra dette her, og ang. DeepSeek, ja lol, Deep what ? Anonymkode: 633b4...250 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #33 Del Skrevet 28. januar Privatinvesterare rekordköpte i amerikanska chipjätten Nvidia igår efter att aktien rasat på börsen med 17 procent. Anonymkode: 633b4...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #34 Del Skrevet 28. januar En god tid å investere, tenker jeg. Mine aksjefond har også sunket i verdi, men de kommer (nesten) garantert til å øke i verdi snart. Man må ha litt is i magen og tenke langsiktig. Anonymkode: d65ce...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #35 Del Skrevet 28. januar Har vel tapt rundt 4% siste 2 dagene, mens aksjene mine er opp over 100% siste året, så dette er ingenting. Kommer til å fortsette akkurat som normalt og invistere det jeg pleier og ikke selge noenting. Anonymkode: b3423...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #36 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vel tapt rundt 4% siste 2 dagene, mens aksjene mine er opp over 100% siste året, så dette er ingenting. Kommer til å fortsette akkurat som normalt og invistere det jeg pleier og ikke selge noenting. Anonymkode: b3423...cb3 Alltid noen som overdriver så bort i natta i disse trådene😂😂😂 Anonymkode: 600a2...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 28. januar #37 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Børs stup for amerikanske teknologiske aksjer. Folk vil merke det godt på fondene den kommende perioden. Anonymkode: 228bb...a46 Tror dette vil rette seg etterhvert, allerede idag er det jo kommet frem at den kinesiske AI er bundet av kinesisk sensur. Så ting som kinesiske myndigheter ikke liker får du heller ikke vite noe om. For eks opprører på Himelske freds plass i 89, opptøyene i Hong Kong og av en eller annen merkelig grunn Ole Brum blant annet. Og når dette etterhvert siger inn over folk så tror jeg og innteressen for disse akjsene vil dale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #38 Del Skrevet 28. januar Kjetil E skrev (4 timer siden): Tror dette vil rette seg etterhvert, allerede idag er det jo kommet frem at den kinesiske AI er bundet av kinesisk sensur. Så ting som kinesiske myndigheter ikke liker får du heller ikke vite noe om. For eks opprører på Himelske freds plass i 89, opptøyene i Hong Kong og av en eller annen merkelig grunn Ole Brum blant annet. Og når dette etterhvert siger inn over folk så tror jeg og innteressen for disse akjsene vil dale. Nå har Deepseek lagt ut hvordan de lagde AIen alle som ønsker det kan kopiere dem. Så det vil ikke gå lang tid før man får flere tilsvarende og kanskje enda billigere AIer uten kinesisk sensur. Anonymkode: f7059...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå