AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Del Skrevet 27. januar Børs stup for amerikanske teknologiske aksjer. Folk vil merke det godt på fondene den kommende perioden. Anonymkode: 228bb...a46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #2 Del Skrevet 27. januar Ja, folk vil merke det godt hvis de har valgt globale fond med en god porsjon tech-giganter.. Anonymkode: 7e2a6...935 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #3 Del Skrevet 27. januar Jeg merker det godt, men jeg stresser ikke over det. Jeg holder meg rolig i båten, og regner med oppgang igjen senere. Det er snakk om langsiktig sparing for min del, så jeg lar meg ikke skremme til å selge. Anonymkode: 1fea1...03b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #4 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg merker det godt, men jeg stresser ikke over det. Jeg holder meg rolig i båten, og regner med oppgang igjen senere. Det er snakk om langsiktig sparing for min del, så jeg lar meg ikke skremme til å selge. Anonymkode: 1fea1...03b Anonymkode: 7e2a6...935 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #5 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg merker det godt, men jeg stresser ikke over det. Jeg holder meg rolig i båten, og regner med oppgang igjen senere. Det er snakk om langsiktig sparing for min del, så jeg lar meg ikke skremme til å selge. Anonymkode: 1fea1...03b Du er langsiktig, men alle kommer dit en gang at de trenger eller tenker å selge? Alder, sykdom, økonomisk krise,- grunnene kan være mange. Jeg har blitt gammel, og har tenkt å bruke midlene nå og det neste året. "Langsiktig" er ofte en bortforklaring på at man aldri kan tape. Noen vil alltid tape, og det er ikke oss gitt å vite når tapet kommer. Anonymkode: 2066e...c6d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 27. januar #6 Del Skrevet 27. januar Det beste er å ikke tenke på det. Hvis du er stressa ble du revurdere spareform Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #7 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, folk vil merke det godt hvis de har valgt globale fond med en god porsjon tech-giganter.. Anonymkode: 7e2a6...935 Det er vel først og fremst Nvidia dette er relevant for? Det er de som selger utstyr som deepseek har klart å bruke lite av. For Apple, Amazon, Microsoft, osv så er det vel bare fordel om det viser seg at de kan slippe å betale så mye til Nvidia som de hadde fryktet. Anonymkode: f7059...e40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel først og fremst Nvidia dette er relevant for? Det er de som selger utstyr som deepseek har klart å bruke lite av. For Apple, Amazon, Microsoft, osv så er det vel bare fordel om det viser seg at de kan slippe å betale så mye til Nvidia som de hadde fryktet. Anonymkode: f7059...e40 Det er klart at det er en viss trakt, der Nvidia er fremst. Men de andre store tek-selskapene har investert mye i dette også i kommunikasjonen sin med investorene. Globale indeksfond har fått litt vel mye amerikansk marked i seg og da spesielt disse store amerikanske tek-selskapene. Så blir det en smitteeffekt når det stikkes hull på illusjonen om enestående amerikansk eksepsjonalisme når et lite kinesisk selskap kan få til mye med mindre ressurser. Financial Times er plastret med dette som tema i dag. Her er en kronikk om indeksfond i denne konteksten: https://www.ft.com/content/dc193d22-3221-4945-b0b1-430a12966d2f Anonymkode: 7e2a6...935 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #9 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er langsiktig, men alle kommer dit en gang at de trenger eller tenker å selge? Alder, sykdom, økonomisk krise,- grunnene kan være mange. Jeg har blitt gammel, og har tenkt å bruke midlene nå og det neste året. "Langsiktig" er ofte en bortforklaring på at man aldri kan tape. Noen vil alltid tape, og det er ikke oss gitt å vite når tapet kommer. Anonymkode: 2066e...c6d Jeg er ung og har langsiktig plan, og jeg har selvsagt ikke lagt alle egg i én kurv. Jeg tar ut profitt underveis og har allerede vunnet svært godt; alt fremover er bonus. Hvis jeg taper, så ok. Da kan jeg ikke gjøre noe med det. Jeg har derimot all grunn til å tro at det kan gå veldig, veldig godt med aksjene jeg har hvis jeg holder hodet kaldt. Anonymkode: 1fea1...03b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #10 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er ung og har langsiktig plan, og jeg har selvsagt ikke lagt alle egg i én kurv. Jeg tar ut profitt underveis og har allerede vunnet svært godt; alt fremover er bonus. Hvis jeg taper, så ok. Da kan jeg ikke gjøre noe med det. Jeg har derimot all grunn til å tro at det kan gå veldig, veldig godt med aksjene jeg har hvis jeg holder hodet kaldt. Anonymkode: 1fea1...03b O.K. Fra en som har levd en stund sier jeg lykke til! Imidlertid har jeg erfaring nok til å si at intet tre vokser inn i himmelen. Heller ikke dine aksjer. Anonymkode: 2066e...c6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #11 Del Skrevet 27. januar Det er vel alltids en mulighet for at 2025 blir kjent for "DeepShit"-boblen. Anonymkode: 7e2a6...935 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #12 Del Skrevet 27. januar Tror Nividia stiger i morgen. Anonymkode: af3c7...588 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #13 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): O.K. Fra en som har levd en stund sier jeg lykke til! Imidlertid har jeg erfaring nok til å si at intet tre vokser inn i himmelen. Heller ikke dine aksjer. Anonymkode: 2066e...c6d Jeg har allerede høstet flere trær fra himmelen. Profitten er deretter brukt på trygge investeringer. Resten av aksjene er gambling, absolutt, men som sagt, alt fremover er bonus. Ergo ingenting å tape på å la dem stå, og se hvor det bringer. I dette scenarioet kan jeg derfor kun vinne. De trygge investeringene jeg sikter til er for øvrig eiendom, gull, sølv og indeksfond. Dette hovedsakling fra profitt fra aksjer og fond. Jeg forstår hva du sier, men ditt svar reflekterer ikke min realitet. Anonymkode: 1fea1...03b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #14 Del Skrevet 27. januar Det som gikk ned hos Nvidia gikk opp hos DeepSeek og litt til faktisk. Så med 70/30 så ble det nesten null. Tror at folk bare cashet litt og at boblen ikke er overstått enda. Anonymkode: 9992a...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #15 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror Nividia stiger i morgen. Anonymkode: af3c7...588 Hehehe👹 Anonymkode: 600a2...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #16 Del Skrevet 28. januar Det er vel bare en drøy måned siden sist tråd med lignende innlegg her. Ser man på grafen for de siste tiårene er selv de største krisene bare en liten dupp. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du er langsiktig, men alle kommer dit en gang at de trenger eller tenker å selge? Alder, sykdom, økonomisk krise,- grunnene kan være mange. Jeg har blitt gammel, og har tenkt å bruke midlene nå og det neste året. "Langsiktig" er ofte en bortforklaring på at man aldri kan tape. Noen vil alltid tape, og det er ikke oss gitt å vite når tapet kommer. Anonymkode: 2066e...c6d Nei, kan ikke se for meg en situasjon jeg absolutt trenger å selge. Og uansett vil jeg jo da fortsatt være godt på plussiden, ligger vel på 80% avkastning på de fondene jeg har i dag, da de står skattefritt i ASK, urørt slik at det blir avkastning på avkastning. Pengene er tiltenkt en leilighet i varmen etterhvert, muligheten for å gå av med pensjon når jeg vil, og å leve godt også da. Kortsiktig sparing har jeg i andre løsninger, fastrenteinnskudd, og fleksilån. Så jeg trenger ikke røre fondene for ny bil, og slikt. Jeg er bare i 40-årene, men når jeg nærmer meg 60 kommer jeg nok til å vekte tyngre i fastrenteinnskudd, ved å ta ut midler når markedet ikke er nede i en dupp. Anonymkode: 67662...40d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #17 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): sykdom, økonomisk krise,- grunnene kan være mange. Anonymkode: 2066e...c6d Derfor man har bufferkonto… Anonymkode: bac85...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #18 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel bare en drøy måned siden sist tråd med lignende innlegg her. Ser man på grafen for de siste tiårene er selv de største krisene bare en liten dupp. Nei, kan ikke se for meg en situasjon jeg absolutt trenger å selge. Og uansett vil jeg jo da fortsatt være godt på plussiden, ligger vel på 80% avkastning på de fondene jeg har i dag, da de står skattefritt i ASK, urørt slik at det blir avkastning på avkastning. Pengene er tiltenkt en leilighet i varmen etterhvert, muligheten for å gå av med pensjon når jeg vil, og å leve godt også da. Kortsiktig sparing har jeg i andre løsninger, fastrenteinnskudd, og fleksilån. Så jeg trenger ikke røre fondene for ny bil, og slikt. Jeg er bare i 40-årene, men når jeg nærmer meg 60 kommer jeg nok til å vekte tyngre i fastrenteinnskudd, ved å ta ut midler når markedet ikke er nede i en dupp. Anonymkode: 67662...40d Det er mange yngre i dag som bare har opplevd en eneste lang opptur. Bare vent til Trump-bobla sprekker, med den enorme gjelda de har i USA, så blir det mer en en dupp, det blir world-wide depresjon i mange år slik det var i mellomkrigsåra. Det gjelder å kjenne historien for å vite noe om fremtiden. Anonymkode: 2066e...c6d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #19 Del Skrevet 28. januar Har skrevet det flere ganger her inne, men jeg fatter ikke eller forstår hvorfor folk gambler med index fond eller aksjer i dagens verdensbilde istedet for å betale ned på bolig gjeld! Joda, inflasjonen gjør jo sitt, men renter dvs å betale leie for å låne penger må jo være første bud å bli kvitt. Selvfølgelig kan ett fond gi langt høyere avkastning, men aldri uten risiko..... At folk ikke betale mer ned på lån de tiårene vi hadde 0 rente er for meg en gåte.... Anonymkode: c027c...c3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #20 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er mange yngre i dag som bare har opplevd en eneste lang opptur. Bare vent til Trump-bobla sprekker, med den enorme gjelda de har i USA, så blir det mer en en dupp, det blir world-wide depresjon i mange år slik det var i mellomkrigsåra. Det gjelder å kjenne historien for å vite noe om fremtiden. Anonymkode: 2066e...c6d Jeg er nesten 50. Barn av etterkrigsgenerasjonen. Både besteforeldre, foreldre, og jeg selv, har hatt en evig opptur. Så da velger jeg å ikke kaste bort tiden min på å gå rundt og vente på at det sprekker. Anonymkode: 67662...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå