Gå til innhold

Er dette gaslighting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært sammen med en mann i 8 måneder nå, vi er i 50-årene. Da vi ble sammen sa han at han hadde vært gift, skilt for ca 20 år siden og hadde vært i to kortere forhold etter det. Ettersom tiden gikk ble det 4 forhold, men dette er helt ok. Jeg bryr meg jo ikke om at han har vært i forhold tidligere, det har jeg også og det ville jo vært rart om han ikke hadde vært det. I november fortalte han om dette 4. forholdet og jeg spurte da om han noen gang hadde vært samboer med noen av disse. Han svarte nei. Her om dagen hadde han drukket litt og fortalte at han hadde hatt en samboer i 3 år for mange år siden.... Jeg sa ikke noe da, men det har plaget med litt at han faktisk løy for meg når han svarte nei. Det er selvsagt helt ok at han var samboer, men jeg likte ikke at han løy om det. I dag spurte jeg om det var noe mer han hadde løyet om. Jeg sa at jeg ikke brydde meg om hans fortid, men at jeg i prinsipp ikke liker å bli løyet for. Jeg presiserte at jeg ikke var sint, at jeg bare ville vite om det var noe mer. Vi har begge vært veldig klare på at vi skal være ærlige med hverandre.

Da jeg sier dette til han blir han sint. Han sier han ikke ville prate om det samboerskapet og at jeg bare lager drama. Jeg har jo sagt at jeg ikke trenger å vite noe om det forholdet, men at han hadde løyet når han sa han ikke hadde hatt samboer.  Da sier han at han angrer på at han har fortalt barna sine (voksne barn) om meg og at det er lettere om vi ikke er sammen. Jeg blir jo kjempe lei meg og må nærmest be på mine knær om at han skal glemme at jeg nevnte at jeg ikke likte å bli løyet for. Han legger på telefonen etter å si at han ikke hadde brydd seg om hvis jeg hadde løyet om det samme....

Så nå sitter jeg her og er helt ødelagt fordi jeg har ødelagt forholdet vårt fordi han løy og jeg påpekte det..... Dette er helt forferdelig for meg, jeg vil jo ikke at det skal bli slutt. Burde jeg ikke sagt noe om løgnen? Han får jo meg til å være den "skyldige" enda det var han som løy.

Anonymkode: 234f6...270

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har vært sammen med en mann i 8 måneder nå, vi er i 50-årene. Da vi ble sammen sa han at han hadde vært gift, skilt for ca 20 år siden og hadde vært i to kortere forhold etter det. Ettersom tiden gikk ble det 4 forhold, men dette er helt ok. Jeg bryr meg jo ikke om at han har vært i forhold tidligere, det har jeg også og det ville jo vært rart om han ikke hadde vært det. I november fortalte han om dette 4. forholdet og jeg spurte da om han noen gang hadde vært samboer med noen av disse. Han svarte nei. Her om dagen hadde han drukket litt og fortalte at han hadde hatt en samboer i 3 år for mange år siden.... Jeg sa ikke noe da, men det har plaget med litt at han faktisk løy for meg når han svarte nei. Det er selvsagt helt ok at han var samboer, men jeg likte ikke at han løy om det. I dag spurte jeg om det var noe mer han hadde løyet om. Jeg sa at jeg ikke brydde meg om hans fortid, men at jeg i prinsipp ikke liker å bli løyet for. Jeg presiserte at jeg ikke var sint, at jeg bare ville vite om det var noe mer. Vi har begge vært veldig klare på at vi skal være ærlige med hverandre.

Da jeg sier dette til han blir han sint. Han sier han ikke ville prate om det samboerskapet og at jeg bare lager drama. Jeg har jo sagt at jeg ikke trenger å vite noe om det forholdet, men at han hadde løyet når han sa han ikke hadde hatt samboer.  Da sier han at han angrer på at han har fortalt barna sine (voksne barn) om meg og at det er lettere om vi ikke er sammen. Jeg blir jo kjempe lei meg og må nærmest be på mine knær om at han skal glemme at jeg nevnte at jeg ikke likte å bli løyet for. Han legger på telefonen etter å si at han ikke hadde brydd seg om hvis jeg hadde løyet om det samme....

Så nå sitter jeg her og er helt ødelagt fordi jeg har ødelagt forholdet vårt fordi han løy og jeg påpekte det..... Dette er helt forferdelig for meg, jeg vil jo ikke at det skal bli slutt. Burde jeg ikke sagt noe om løgnen? Han får jo meg til å være den "skyldige" enda det var han som løy.

Anonymkode: 234f6...27 

Dette er ingen bra mann. Gjør det slutt. Hilsen mann. 

Anonymkode: 4d15a...d1e

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, dette høres ikke bra ut. Han styrer forholdet og kommunikasjonen. Trusler om å gjøre det slutt, samt legge på midt i en samtale… nei han er ikke noe å samle på tror jeg

Anonymkode: 71729...1c8

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er en dust. Du fortjener bedre

Anonymkode: c0602...a90

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke gaslighting.

Du får finne ut om hvorfor han lyver. Er dette noe han alltid gjør, eller var dette en spesielt tilfelle. Hvorfor denne gangen, var det et forhold han ønsker å glemme, eller var han redd å fortelle deg om samboerskap? Noe som er jo litt rart. 

Men, er det blitt slutt med engang nå, det er sikkert bedre for dere begge. Det er ikke du som har ødelagt noe, dere passet ikke sammen. 

Anonymkode: f74b4...2f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke gaslighting. Men veldig ugreit fra hans side. Vær litt på vakt her. 

Anonymkode: 318be...19a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er utrolig ugrei oppførsel uansett hva det heter. Vil du ha det sånn?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (13 minutter siden):

Dette er utrolig ugrei oppførsel uansett hva det heter. Vil du ha det sånn?

Jeg vil jo ikke det, det har vært flere lignende episoder. Jeg kan ikke stille spørsmål om så mye før alt blir ugreit. Da kjennes det alltid ut som han snur på alt så alt blir min feil. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil jo ikke det, det har vært flere lignende episoder. Jeg kan ikke stille spørsmål om så mye før alt blir ugreit. Da kjennes det alltid ut som han snur på alt så alt blir min feil. 

Det er veldig giftig og manipulerende oppførsel. Kom deg unna. Slikt blir bare verre!

Hilsen ei som forelska seg i potensialet av en fyr som oppførste seg slik, og kastet bort 5 år på unødvendig krangel og drama. Begynte å miste hår av stresset det forårsaket. Etter at jeg forlot han, er alt så mye mer fredelig og helsa er tilbake!

Anonymkode: c6050...92b

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men husk, du kan velge å bli og da blir det sånn her, eller du kan ta ansvar for eget liv og da slipper du det her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er gaslightning å si at det er du som lager drama. Han har løyet for deg, og prøver å få det til å virke som det er du som  overreagerer.  Dette høres ut som en som ikke er bra for deg. Kom deg unna ham. 

Anonymkode: a9ead...590

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samma hva man kaller dette. Det er ugrei oppførsel og jeg hadde blitt veldig skeptisk. Jeg forstår at du er lei deg, men det kan være at det er best at du ikke er sammen med denne mannen. Vil du være sammen med noen som gjør deg til syndebukk for å påpeke at han løy?

Anonymkode: 11144...948

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uff. Jeg tror du har funnet deg en mann med unnvikende tilknytning. De har tilbøyelighet til å lyve en del, for ikke å lage «drama», og også for å holde deg på armlengdes avstand. Du skriver dere ble enige om å være ærlige, vel, han jattet nok med, men jeg tviler på at ærlighet er viktig for ham når han lyver for deg over en lav sko allerede. 

Disse er veldig på i startfasen av forholdet, men etter noen måneder pleier det å dabbe av. De mister interessen, og behovet for selvstendighet og overfladiske relasjoner vinner. De har vanskelig for å  gjenkjenne egne følelser, og kan reagere med sinne og avvisning dersom de blir pushet på dette, slik du beskriver er at din kjæreste gjorde når du konfronterte ham. De tyr til småløgner, de er konfliksky,  peoplepleaser for å bevare freden, og manglende verktøy til å prosessere vanskelige følelser, slik at det kommer ut som sinne når de står i skvis.

Vil anbefale deg å søke opp unnvikende tilknytning, og se om det kan stemme. I så fall gjør du lurt i å avslutte, for han har dessverre ikke emosjonell kapasitet til nærhet. Dette er ikke en ideell partner, han kommer aldri til å forandre seg.. 

Anonymkode: 5deef...265

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han blir tatt i løgn og greier å gjøre det om til at du må be om unnskyldning på dine knær. Dette er galskap! Du må ikke finne deg i slik behandling. Her er det bedre å finne noen andre!

Anonymkode: 760eb...34e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du det mye bedre alene.

Anonymkode: ba2b0...e77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde vært gaslighting hvis han hadde benektet at han hadde sagt det eller sagt at du hadde misforstått eller lignende. Altså fått deg til å tvile på om du hadde hørt riktig eller om du bare innbilte deg hva han sa. 

Han innrømmet jo å ha hatt samboer, så da er det ikke gaslighting. Men han likte tydeligvis ikke å bli tatt i løgn og la skylden over på deg. Jeg synes han ikke virker som noen bra fyr. 

Anonymkode: 9f8f2...7c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her

Takker for alle innspill og ser jo det dere sier. Snakket med han i dag og han er ikke lenger sint men ser ikke at det er noe galt i å lyve. Han sa at han tvilte må meg og likte ikke væremåten min når jeg reagerte på en løgn (enda jeg verken ble sur eller sint). Så jeg gjorde det slutt.

Veldig vanskelig og tøft men jeg kan jo ikke leve sånn. 😢

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han lyver og du er skurken fordi du fant det ut? 

Mer å flytte skyldfølelse over på deg. 

Rødt flagg som syns fra månen. 

Anonymkode: e285c...5bf

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...