AnonymBruker Skrevet 28. januar #21 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg kjenner ingen, og da mener jeg ingen - sykepleier som har villet/orket å jobbe 100% over tid… problemet hvis de øker lønningene er vel at folk da ikke vil jobbe 100%, men gjerne 70-80%. De tjener altså ikke noe på å øke lønningene, for hvor høyere lønna er hvor mindre er de villig til å jobbe… de vil altså ha høyere lønn for å kunne gå ned i stilling. Anonymkode: dd8ba...55d Hva er "over tid"? Jeg har i jobbet som spl i 7 år i 100% stilling med i snitt over 200 overtidstimer i året. Kjenner mange som jobber langt mer enn 100% over tid. Anonymkode: 24af1...fba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #22 Del Skrevet 28. januar Jobber i helse, rusomsorg. For lite folk, for mye sykemeldinger, og for lite tanke for ansattes sikkerhet, som igjen går ut over brukergruppen. Dette kunne blitt løst med flere stillinger. Dvs penger. Vi må ikke ha høyere lønn, men vi bør ha nok ansatte. Hadde det blitt brukt mer midler til flere ansatte, og mindre på stadige omlegginger, tror jeg mye ville fungert bedre. Med flere ansatte kunne de gitt oss turnus med hver 4 helg, i stedet for hver 3. Anonymkode: 08640...692 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #23 Del Skrevet 28. januar Det er forferdelig slitsomt, så korte ned på antall timer i uka, feks. at 25 timer tilsvarer 100%. Ha flere på jobb så man faktisk føler man har gjort en god jobb og ikke går hjem med gråten i halsen fordi man ikke strekker til. Dette koster jo penger, og tro det eller ei, penger er ikke noe vi har lite av i dette landet. Anonymkode: c851c...ff8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 28. januar #24 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg er enig i dette, med ett unntak: Lavere pensjonsalder. Det er ikke den veien det går - det går mot høyere pensjonsalder. For alle. Færre særaldersgrenser. Det er umulig å plukke ut de yrkesgruppene som har «de tyngste jobbene». Anonymkode: 86fab...004 Uenig, det finnes garantert statistikk på hvilke yrker som oftest fører til uførhet eller at folk må gå av tidlig. Og man har allerede særavtaler med tidlig pensjonsalder for enkelte yrker, så ingen grunn til at det skal være umulig å få til for sykepleiere og helsearbeidere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #25 Del Skrevet 28. januar velociraptor skrev (3 minutter siden): Uenig, det finnes garantert statistikk på hvilke yrker som oftest fører til uførhet eller at folk må gå av tidlig. Og man har allerede særavtaler med tidlig pensjonsalder for enkelte yrker, så ingen grunn til at det skal være umulig å få til for sykepleiere og helsearbeidere. Disse yrkene sliter både fysisk og psykisk på de ansatte. Helt enig med deg. Anonymkode: 08640...692 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #26 Del Skrevet 28. januar Det er millioner av sykepleiere i utlandet som er villig til å komme inn og ta jobben. Slipp dem inn! Anonymkode: fcd46...824 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #27 Del Skrevet 28. januar jobber selv i helse som helsefag arbeider. Tjener ikke fett, men ønsker meg heller en økt grunnbemanning før økt lønn. Kanskje jobbe hver 4. helg istedenfor her 3 i tillegg. Da hadde det blitt mer attraktivt for mange tror jeg. Hjelper ikke med økt lønn hvis man ikke rekker spise, gå på do, og går hjem med en klump i magen hver vakt pga alt man ikke rakk å gjøre. Anonymkode: 93db4...584 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #28 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er forferdelig slitsomt, så korte ned på antall timer i uka, feks. at 25 timer tilsvarer 100%. Ha flere på jobb så man faktisk føler man har gjort en god jobb og ikke går hjem med gråten i halsen fordi man ikke strekker til. Dette koster jo penger, og tro det eller ei, penger er ikke noe vi har lite av i dette landet. Anonymkode: c851c...ff8 Helt enig i dette. Det er absolutt penger til det i dette landet. Noe må gjøres, men som alltid når det gjelder helse så er det bare prat blant politikere. Anonymkode: 1639a...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #29 Del Skrevet 28. januar velociraptor skrev (17 timer siden): Jeg tror ikke økt lønn vil hjelpe. Ingen jeg gikk på sykepleierutdanningen med, jobber nå som sykepleiere. Det er ikke pga lønna, men pga arbeidsforholdene. Ting som kanskje kunne hjulpet; - lavere pensjonsalder, som sjømenn og forsvaret har, hvis man holder ut til man er 58. - bedre turnuser - og kanskje litt færre timer per uke for 100 % stilling for de som jobber 3-delt? - bedre grunnbemanning - la sykepleierene gjøre sykepleieroppgaver, la renholdspersonalet ta seg av renhold og få inn flere helsearbeidere til stell, sengeskift etc. Enig! Men bedre grunnbemanning bør være nr. 1. Anonymkode: a2515...c0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #30 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jobber selv i helse som helsefag arbeider. Tjener ikke fett, men ønsker meg heller en økt grunnbemanning før økt lønn. Kanskje jobbe hver 4. helg istedenfor her 3 i tillegg. Da hadde det blitt mer attraktivt for mange tror jeg. Hjelper ikke med økt lønn hvis man ikke rekker spise, gå på do, og går hjem med en klump i magen hver vakt pga alt man ikke rakk å gjøre. Anonymkode: 93db4...584 Ja økt bemanning er løsningen. Og her sitter det mange i ufrivillige deltidsstillinger og er helt klare for mer. Men for å få til det så må man ofte gå gjennom fagforbundet og stille krav. I tillegg er det mye som må være oppfylt for å kunne stille kravet. Anonymkode: 1639a...424 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #31 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja økt bemanning er løsningen. Og her sitter det mange i ufrivillige deltidsstillinger og er helt klare for mer. Men for å få til det så må man ofte gå gjennom fagforbundet og stille krav. I tillegg er det mye som må være oppfylt for å kunne stille kravet. Anonymkode: 1639a...424 Økt grunnbemanning, skulle det stå Anonymkode: 1639a...424 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 28. januar #32 Del Skrevet 28. januar velociraptor skrev (19 timer siden): Jeg tror ikke økt lønn vil hjelpe. Ingen jeg gikk på sykepleierutdanningen med, jobber nå som sykepleiere. Det er ikke pga lønna, men pga arbeidsforholdene. Ting som kanskje kunne hjulpet; - lavere pensjonsalder, som sjømenn og forsvaret har, hvis man holder ut til man er 58. - bedre turnuser - og kanskje litt færre timer per uke for 100 % stilling for de som jobber 3-delt? - bedre grunnbemanning - la sykepleierene gjøre sykepleieroppgaver, la renholdspersonalet ta seg av renhold og få inn flere helsearbeidere til stell, sengeskift etc. Sjømenn har ikke lavere pensjonsalder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #33 Del Skrevet 28. januar velociraptor skrev (2 timer siden): Uenig, det finnes garantert statistikk på hvilke yrker som oftest fører til uførhet eller at folk må gå av tidlig. Og man har allerede særavtaler med tidlig pensjonsalder for enkelte yrker, så ingen grunn til at det skal være umulig å få til for sykepleiere og helsearbeidere. Det finnes statistikk på det, men det er ikke slik at sykepleier = ensbetydende med at man har en tung jobb, eller at et annet yrke x er ensbetydende med at jobben ikke er tung. Det er stor variasjon innad i yrkesgrupper. Det er også mange som ofte har tyngre jobber enn helsepersonell, for eksempel innen renhold, fiskeri, jordbruk ++. Å plukke ut de riktige yrkesgruppene til en tidligpensjonsordning er omtrent håpløst. Spesielt i en situasjon hvor slike goder som tidlig pensjon må fases ut, siden vi trenger at alle som kan jobbe, gjør det. Dessuten er det mye annet enn bare selve jobben som gjør at folk blir syke og/eller uføre, så det er vanskelig å sammenligne yrkesgrupper Anonymkode: 86fab...004 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #34 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette er et utsagn som provoserer meg veldig. Det snakkes stadig om å få flere inn i helse, og at lønna derfor burde økes. Her sitter jeg og mange andre utdannede helsearbeidere i vårt utstrakte land i ufrivillige deltidsstillinger. Deltidsstillinger som egentlig er ubetalt fulltid fordi man må bruke fritiden til å jage etter ekstravakter. Det er helt riktig at det må fokuseres på økt lønn, men ikke for å desperat få inn hvem som helst for å dekke underbemanning. Det må fokuseres på bedre betingelser for de som allerede er i yrket og har kompetansen og utdanningen som kreves. Og det må bli slutt på disse ufrivillige deltidsstillingene. Anonymkode: 1639a...424 Nå ville jo økt lønn gjøre at deltidsstillingen din også ville vært betraktelig mer ettertraktet. Realiteten i helsevesenet slik lovene og reglene er i dag er jo at deltidsstillinger ofte blir normen, for at man skal ha en turnus som fungerer på arbeidsplassen. Personlig tenker jeg at lønn er det soleklart viktigste virkemiddelet for å gjøre utdanning innen helse mer attraktivt. Anonymkode: 1cb0f...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #35 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det finnes statistikk på det, men det er ikke slik at sykepleier = ensbetydende med at man har en tung jobb, eller at et annet yrke x er ensbetydende med at jobben ikke er tung. Det er stor variasjon innad i yrkesgrupper. Det er også mange som ofte har tyngre jobber enn helsepersonell, for eksempel innen renhold, fiskeri, jordbruk ++. Å plukke ut de riktige yrkesgruppene til en tidligpensjonsordning er omtrent håpløst. Spesielt i en situasjon hvor slike goder som tidlig pensjon må fases ut, siden vi trenger at alle som kan jobbe, gjør det. Dessuten er det mye annet enn bare selve jobben som gjør at folk blir syke og/eller uføre, så det er vanskelig å sammenligne yrkesgrupper Anonymkode: 86fab...004 Forsåvidt enig i denne påstanden. Er absolutt mange sykepleiere som har "kontoraktige" jobber arbeidsbelastnings messig, men det er ikke normen for de fleste. De fleste sykepleiere har nok en mer belastende jobb enn en gjennomsnitts nordmannen. Nå vil jo sykepleiere eks være et ekstremt ettertraktet yrke fremover som er helt essentielt for at sammfunnet skal fungere noenlunde, så at man prøver og politisk sikre at sykepleiere har noenlunde gode pensjonsvilkår er essentielt for rekrutteringen til yrket, selv om jeg er enig i påstanden at det er flere yrker som også er minst like belastende. Anonymkode: 1cb0f...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #36 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nå ville jo økt lønn gjøre at deltidsstillingen din også ville vært betraktelig mer ettertraktet. Realiteten i helsevesenet slik lovene og reglene er i dag er jo at deltidsstillinger ofte blir normen, for at man skal ha en turnus som fungerer på arbeidsplassen. Personlig tenker jeg at lønn er det soleklart viktigste virkemiddelet for å gjøre utdanning innen helse mer attraktivt. Anonymkode: 1cb0f...9de Alle hos oss jobber 100% stillinger. Vet det er mange ledige vakter i helsevesenet og det er jo billigere å ta inn en deltidsansatt. Mye ligger der tror jeg. Får min del takket jeg akkurat ja til ekstra nattevakt i dag, skal på kveld i morgen. Blir tøft, men bra betalt. Ja til høyere lønn og noen flere goder feks jule/ påske lunsj. Anonymkode: 38550...333 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 28. januar #37 Del Skrevet 28. januar Knirke skrev (3 timer siden): Sjømenn har ikke lavere pensjonsalder. Jo. https://www.mpk.no/medlem/pensjonsregler/fartstidsbasert/ og https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/sjomannspensjonstrygdloven---sjomptrl/id450511/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 28. januar #38 Del Skrevet 28. januar velociraptor skrev (54 minutter siden): Jo. https://www.mpk.no/medlem/pensjonsregler/fartstidsbasert/ og https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/sjomannspensjonstrygdloven---sjomptrl/id450511/ Ikke på 58 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 28. januar #39 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er "over tid"? Jeg har i jobbet som spl i 7 år i 100% stilling med i snitt over 200 overtidstimer i året. Kjenner mange som jobber langt mer enn 100% over tid. Anonymkode: 24af1...fba Hvor jobber du? En travel sengepost, eller som spesialsykepleier med fokus på én pasient av gangen? Det er store forskjeller på hva man tåler forskjellige steder. På sengeposter er turnover blant ansatte HØY, og få som holder ut mer enn 10 år etter min erfaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #40 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er millioner av sykepleiere i utlandet som er villig til å komme inn og ta jobben. Slipp dem inn! Anonymkode: fcd46...824 Hvis man åpner for det, åpner man for tvilsomme kvalifikasjoner og holdninger - for ikke å snakke om språkbarrierer. Vi har flere enn nok sykepleiere herhjemme, men de vil ikke jobbe i underbemannede foretak rævkjørt av drittledere. Nyliberalisme i helsesektoren var et misstag! Anonymkode: 05c63...b7f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå