Gå til innhold

Øke lønna for å få flere til å jobbe i helse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 14.26):

Dette er et utsagn som provoserer meg veldig. Det snakkes stadig om å få flere inn i helse, og at lønna derfor burde økes. Her sitter jeg og mange andre utdannede helsearbeidere i vårt utstrakte land i ufrivillige deltidsstillinger. Deltidsstillinger som egentlig er ubetalt fulltid fordi man må bruke fritiden til å jage etter ekstravakter.

Det er helt riktig at det må fokuseres på økt lønn, men ikke for å desperat få inn hvem som helst for å dekke underbemanning. Det må fokuseres på bedre betingelser for de som allerede er i yrket og har kompetansen og utdanningen som kreves. Og det må bli slutt på disse ufrivillige deltidsstillingene.

Anonymkode: 1639a...424

Jeg ønsker meg heller økt grunnbemanning enn økt lønn. + Ta sykepleiere/vernepleiere ut for å ha de på topp: konsekvent! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knirke skrev (1 time siden):

Ikke på 58 år.

det var det tidligere, men også der er alderen satt litt opp. 

Var det veldig viktig for poenget med tidligere pensjonsalder, om sjømenn sin pensjonsalder for tiden er 58 eller 60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (29 minutter siden):

det var det tidligere, men også der er alderen satt litt opp. 

Var det veldig viktig for poenget med tidligere pensjonsalder, om sjømenn sin pensjonsalder for tiden er 58 eller 60?

Like viktig som det er for deg å kverulere over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 14.26):

Dette er et utsagn som provoserer meg veldig. Det snakkes stadig om å få flere inn i helse, og at lønna derfor burde økes. Her sitter jeg og mange andre utdannede helsearbeidere i vårt utstrakte land i ufrivillige deltidsstillinger. Deltidsstillinger som egentlig er ubetalt fulltid fordi man må bruke fritiden til å jage etter ekstravakter.

Det er helt riktig at det må fokuseres på økt lønn, men ikke for å desperat få inn hvem som helst for å dekke underbemanning. Det må fokuseres på bedre betingelser for de som allerede er i yrket og har kompetansen og utdanningen som kreves. Og det må bli slutt på disse ufrivillige deltidsstillingene.

Det er som du nevner sikkert mange utfordringer men økes lønna vil garantert flere søke seg til yrket! Det er jo ikke akkurat noe rakettforskning å forstå.

Norske staten er kjip. F eks i USA varierer lønnen fra stat til stat, men i California er gjennomsnittslønnen (!) for sykepleiere (RN, registered nurse)  $135000 (kr1.523.000) pr år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er for få ufaglærte som gjør enkle arbeidsoppgaver.

Da trenger man for mange sykepleiere, de får for mye å gjøre og man har ikke råd til å betale dem lønnen de fortjener.

Anonymkode: 0e46b...cde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spurt for 5 år siden, hadde jeg svart at løsningen var mer lønn. Nå 15 år inn i spl yrket, er jeg jammen ikke sikker. Ser ikke for meg å jobbe som spl noe lenger enn høyst nødvendig. 

Anonymkode: 348e1...913

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 14.56):

Synes heller ikke økt lønn er løsningen. Det må fokuseres mer på ufrivillige deltidsstillinger. Det snakkes om underbemanning samtidig som det sitter mange i deltidsstillinger som er villig til å jobbe mer. Problemet er at dette jaget etter ekstravakter tar på, og i tillegg er det vanskelig å planlegge fritiden. Man orker ikke mer til slutt.

Jeg har bodd 5 steder i Norge siste 15 årene. Ingen steder har helsepersonell med utdanning gått ufrivillig i deltid. Tvert om har det vært umulig å fylle alle stillinger og derfor blir det mange ufaglærte i 50-80% stilling 

Anonymkode: be395...830

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (31 minutter siden):

Det er som du nevner sikkert mange utfordringer men økes lønna vil garantert flere søke seg til yrket! Det er jo ikke akkurat noe rakettforskning å forstå.

Norske staten er kjip. F eks i USA varierer lønnen fra stat til stat, men i California er gjennomsnittslønnen (!) for sykepleiere (RN, registered nurse)  $135000 (kr1.523.000) pr år. 

USA har en helt annen måte å organisere helsevesenet på. De har også mye større spenn i lønn, der utdanning og kompetanse teller mye. I Norge skal alle tjene mest mulig det samme, uansett hvilken bakgrunn du har. Utdanning lønner seg lite, og tjener du for mye forsvinner det meste i skatt.

Anonymkode: f9825...dd9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (2 timer siden):

Bare i stillingen jeg nå har var det over 40 søkere. Problemet er heller hvor lenge man blir i yrket pga dårlige betingelser. Og kan si at det å sitte i en ufrivillig deltidsstilling og ubekvemme arbeidstider som masse helger og over 100% pga ekstravakter som man i tillegg bruker fritiden sin på å jage etter, det unner jeg ingen. Ingen av de jeg kjenner i yrket har faktisk klaget på lønna i seg selv.

Første bud er å gi bedre betingelser til de som allerede er ansatt. Øke grunnbemanningen ved å sørge for flere heltidsstillinger for de som ønsker det, gode turnuser og mer forutsigbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 14.42):

Jeg er helsepersonell men jobber nå med IT. Det offentlige klarer ikke å konkurrere med de betingelsene jeg har nå; kun dagjobbing, fri hver helg, fri hver røddag, avspasering, hjemmekontor, gratis trening, inneklemtdager+++. Det er umulig å tilby det til helsepersonell. Så skulle jeg vurdert å dra tilbake, så hadde de måttet dobla lønna. Hovedutfordringen for meg vi llikevel være at jeg rett og slett ikke hadde helse til å jobbe i helse. Jeg ble syk av det enda det  ikke er noe nevneverdig "galt" med meg, fysisk eller psykisk(bank i bordet!).

Men er enig i at det er for mye deltidsstillinger. Dog der jeg har jobbet så var disse stillingene ofte fagarbeidere, helsesekretærer, ufaglærte osv. som stod i dem. Jeg fikk fulltid ganske enkelt med bachelor.

Anonymkode: 72c4c...f08

Dette stemmer ikke helt da. Helsesekretærer kan nesten velge og vrake i 100 % stillinger over hele landet. Dagjobb med fri helger og røddager. Er helsefagarbeider og helsesekretær, har aldri hatt annet enn 100% i begge yrker. Grunnen til at jeg ble helsesekretær var for å slippe unna turnus. Har hatt dagjobb man-fre i 100% over 10 år. Ikke vanskelig å få jobb. 

Anonymkode: 16717...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 6.17):

100% lønn og 80% jobb hadde vært perfekt. Går 100 selv og det er tøft. Hodet er alltid skrudd på jobb. Har aldri fri.

Og få inn assistenter og ufaglærte som kan ta seg av rengjøring og handling til brukere. Vi vasker oss ihjel på jobb og kjører ærend, noe som er helt idiotisk at sykepleiere og hjelpepleiere skal gjøre. Vi har ikke renholdsfag i utdanningen vår. 

Tyngste i min jobb er all vaskingen og årsturnus. Det å aldri ha fri mer enn 4 uker på sommeren som også er bestemt, vi får ikke velge ferie en gang. Vet ikke om jeg klarer 25 år til i dette yrket.

Anonymkode: d5db3...fcb

Hva mener du med å "velge ferie"?

Anonymkode: 592a3...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (11 timer siden):

I California har de ekstremt høye levekostnader, spesielt bolig. Hvis du trekker fra for eksempel barnepass på 20k NOK hver måned, utgifter til helse (selv med forsikring), man har kanskje lån fra college på 1 million, man må spare til college til barna sine (flere hundre tusen per år per barn), spare til pensjon +++ så rekker ikke den lønna like langt som det kan se ut som. 

Anonymkode: 86fab...004

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

USA har en helt annen måte å organisere helsevesenet på. De har også mye større spenn i lønn, der utdanning og kompetanse teller mye. I Norge skal alle tjene mest mulig det samme, uansett hvilken bakgrunn du har. Utdanning lønner seg lite, og tjener du for mye forsvinner det meste i skatt.

Ja, det er prisen å betale for et samfunn med små forskjeller, hvor helsehjelp og utdanning er tilgjengelig for alle. Man kan ikke få både i pose og sekk. 

Anonymkode: 86fab...004

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med å "velge ferie"?

Anonymkode: 592a3...f06

Mulig bundet til faste uker på sommeren som hos oss.

Anonymkode: 38550...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nettopp..! Derfor sliter man med å fylle stillinger når man ikke konkurrer på lønn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsepersonell men jobber nå med IT. Det offentlige klarer ikke å konkurrere med de betingelsene jeg har nå; kun dagjobbing, fri hver helg, fri hver røddag, avspasering, hjemmekontor, gratis trening, inneklemtdager+++. Det er umulig å tilby det til helsepersonell. Så skulle jeg vurdert å dra tilbake, så hadde de måttet dobla lønna. Hovedutfordringen for meg vi llikevel være at jeg rett og slett ikke hadde helse til å jobbe i helse. Jeg ble syk av det enda det  ikke er noe nevneverdig "galt" med meg, fysisk eller psykisk(bank i bordet!).

Men er enig i at det er for mye deltidsstillinger. Dog der jeg har jobbet så var disse stillingene ofte fagarbeidere, helsesekretærer, ufaglærte osv. som stod i dem. Jeg fikk fulltid ganske enkelt med bachelor.

Har du kun bachelor i sykepleie, eller har du annen utdanning i tillegg?

Anonymkode: b9d3d...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er også helsepersonell og drittlei.. skal søke på en kundebehandlerstilling innen IKT, er det noe sånt du jobber med nå? Hva tjener du?  Jeg kan jo ingenting innen IKT, men jeg må jo bare utfordre meg selv ved å søke...

Anonymkode: b44cc...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Lønna var ikke såå verst, men turnuser, arbeidstider, underbemanning, få muligheter for kompetanseheving og generelle arbeidsvilkår var helt uutholdelig. Det nytter ikke bare å gjøre noe med lønna, de må gjøre noe med arbeidsforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at i enkelte deler av helse så er det å jobbe 6 vakter på en uke rett og slett for tøft for mange av oss.  Det er vanlig å gjøre det hver tredje uke i en treukersturnus. 
Ja, man får en lettere uke etter den, med bare fire vakter. Men det er likevel en påkjenning å gå slik turnus år etter år. 

Det er økende kunnskap også om det å jobbe sen-tidlig kombinasjoner. Det rapporteres da om 5,6 time i snitt den natta i mellom der. Det er også en påkjenning.

Link her Dagsavisen.no om undersøkelse rundt sen-tidligkombinasjoner

Jeg håper at turnuser kan gjøres lettere enn hva de er i dag. Kanskje vil en fullstilling innen helse i framtida innebære ikke 35,5 timers jobbing i uka i snitt, men 32 timer for eksempel. Firedagers-uka er en bevegelse som også ser på dette. De anbefaler ikke alltid firedagersuke, det kan bli umulig å få til innen helse ser også de. Da anbefaler de heller å se på andre løsninger, som for eksempel litt kortere vakter.

Folk i andre bransjer enn helse vil sikkert gå i harnisk over at helseansatte får jobbe 32 timers uke. I hverfall vil de det i starten. Men så ser alle at «hei, utgiftene til sykefravær og stadig opplæring av nye har nå blitt så lave at samfunnet har lavere totalkostnader etter innføring av 32-timers uka enn det var med 35,5 timers uke».

Tiden vil vise hva som skjer.

hilsen 

M51, helsefagarbeider siden 2022

(jobbbet 14 år i helsesektoren)

Anonymkode: 9c8a5...0c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fagforbundet har jobbet så hardt de kan for at de som tjener minst skal få mest ved lønnsoppgjør.. sånn at lønnvinnerne år etter år i helsevesenet er de ufaglærte 18-19åringene uten ansiennitet. Forskjellen på min timelønn som sykepleier med ansvar på hele sykehjemmet og 12 år ansiennitet, og en ufaglært tenåring er 80kr. Det er ikke så motiverende. 

Ellers så er mye sagt om arbeidsvilkår, turnusbelastning osv, og jeg er enig i det meste. For min del er lønn en viktig faktor og like viktig som resten. 

Anonymkode: d4852...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...