Gå til innhold

Fravær på jobb!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det 7 og 8 enkeltdager eller 7 og 8 ganger med flere dager?

Anonymkode: 1e4f9...f12

Enkelt dager for det meste. Var hjemme i 3 dager bare med barn, aldri meg selv. 

Det at sjefen sa at jeg ikke måtte prate rundt om dette, hvorfor sier hun det? 😳

Anonymkode: 85456...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du blir veldig ustabil når du har mange enkeltdager fravær,  kanskje prøve å få bort det, ha litt høyere terskel neste gang.

Anonymkode: 53cb1...014

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 12.26):

Ja ikke vel? Vi har en kollega som har vært sykemeldt 3 ganger iløpet av ett år, likevel får jeg mer kritikk av sjefen enn det hun gjør. Tydeligvis et problem om jeg har en dag innimellom enn 3 uker med sykemelding. Jeg blir sammenlignet med andre og sjefen sier at jeg har nesten én fraværsdag i mnd, noe som ikke stemmer, sier også at de andre ikke har så mye fravær som meg. Men de har heller ikke små barn. Jeg har også slitt med dårlig søvn og uforklarlig hjertehopp, som gjør at jeg får panikkanfall. Jeg sliter litt med motivasjonen til jobb og vil aller helst bytte. 

Det tynger veldig å ha det sånn. 

Vi blir kalt inn til HR med 4 egenmeldinger pr år. Kanskje sykmelding lønner seg?

Anonymkode: 12b41...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal aldri ha dårlig samvittighet for å være hjemme med sjuke barn. Bare så det er klart. 

Resten må du nesten stå for selv, men jeg ville nok tenkt at også det er noe du ikke kan noe for, og derfor ikke skal få sammenbrudd av det. 

Anonymkode: fe3f3...782

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så mye! 
7 dager på seg selv fordelt på ett år. 
jeg blir litt irritert når folk for enhver pris skal presse seg på jobb når de er syke. Kan jo smitte oss andre. Folk som sitter på jobb med feber og hoste for å være pliktoppfyllende er noe av det verste. Vet at mange tenker likt meg. Hold dere hjemme ved sykdom.

synes ikke åtte dager fordelt på tre barn er mye heller. 

Anonymkode: b5f9c...48c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er ikke opp til leder å spekulere i dette, noen arbeidstakere er rett og slett mer uheldig enn andre. Og særlig med små barn kan man plutselig få omgangssyke, skikkelig forkjølelse, influensa i løpet av kort tid.Vipps så har man pluselig fått 15 dager totalt i løpet av året da.  Og jeg  tviler på at sjefen vil ha en med omgangssyke på kontoret... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange egenmeldingsdager har IA bedrifter nå som avtalen gikk ut 31.12.24? Leder nekter å svare konkret på det.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 9.26):

Vi blir kalt inn til HR med 4 egenmeldinger pr år. Kanskje sykmelding lønner seg?

Anonymkode: 12b41...23a

Hvorfor det. 4 er da ingenting. 

Anonymkode: e57f8...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig om du har mye eller lite fravær skal ikke en god leder reagere på den måten når du ringer deg inn syk. Om lederen din mener du har mye fravær (eller ofte, da du som regel tar enkeltdager) skal hen kalle deg inn til et møte (eventuelt med tillitsvalgt tilstede) der dere skal forsøke å kartlegge hvorfor du har et høyt fravær. Deretter skal dere sammen se om det går an å tilpasse arbeidet slik at fraværet går ned. 

Jeg ville gått videre med dette, det er ødeleggende å ha en jobb du gruer deg til å gå til. Det kan også være grunnen til at du trenger disse egenmeldingsdagene. Jeg hadde en ødeleggende sjef i min forrige jobb, da var terskelen ekstremt lav for å ta en egenmeldingsdag eller tre. Da det ikke ble bedring når jeg tok det videre søkte jeg nye jobber. Nå har jeg en ekstremt god sjef, og det sitter langt inne å ringe seg inn syk. Om jeg ikke er helt i form, eller er i fare for å smitte noen, tar jeg en dag på hjemmekontoret. Ikke at jeg er like mye syk heller, man skal ikke undervurdere hva et dårlig arbeidsmiljø gjør med psyken. 

Og har du lyst til å bytte jobb, begynn å søk, det er ingen grunn til å fortsette på en jobb du ikke trives i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 10.04):

Fravær i forbindelse med sykdom hos barna dekkes vel fra NAV?

Anonymkode: 421ee...087

Nei, ikke vanlige sykt-barn-dager. Det dekkes av arbeidsgiver. Pleiepenger dekkes av nav, men det er ikke det som er tilfelle her. 

Anonymkode: f8577...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 6.14):

15 dager egenmeldt fravær i året er MYE. Skjønner godt at sjefen reagerer. Sykt barn eller syk selv, 15 dager er mer enn en gang i måneden i snitt. Det er nesten 1,5 dager pr måned… Det koster arbeidsgiveren det samme som en hel brutto månedslønn. Skjønner godt hen reagerer, sykefravær er det mest kostbare en arbeidsplass har! Det spiller jo nada rolle hvor mye fravær per og kari har, din visjon skal jo alltid være null. Og der kan jo hende arbeidsgiver ser et mønster i fraværet, det er veldig lett å se om man er oppmerksom. Tidligere jobbet jeg i en bedrift der vi kunne ha flexitid og hjemmekontor, så det var ofte lite folk på jobb. «Snill» leder som ikke brydde seg så mye. En kollega som ble ansatt samtidig som meg var en del syk dann og vann. Det jeg observerte var at hen alltid var syk ifbm barnas bursdager og ifbm helg og høstferie for å nevne noe. På hjemmekontor fikk man ikke alltid tak i hen, og ringte man og spurte om konkrete oppgaver hørte jeg at hen ikke jobbet eller at hen ikke ante hva jeg snakket om eller visste noe særlig om oppgavene hen skulle utføre.. Det er svært lett å se unnasluntrerne og de som har mønster i fraværet om man er oppmerksom.

Anonymkode: fd46a...a12

3 barn og så er 15 dager fravær på et år MYE? Skjønner godt at folk slutter å få barn. 

Anonymkode: 53cc8...d3e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vet du at sjefen ikke er sånn mot dine kolleger? Har du snakket med dem om det, eller er du lojal mot oppfordringen om å ikke snakke om at han blir sur? I så fall er det ikke utenkelig at dine kolleger er det samme. 

Anonymkode: 2feb0...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er nok at du har max fravær man kan ha med barn (hvis du og partner tar halvparten hver). Og i tillegg er du en del syk selv, og da kun med egenmelding. Jeg hadde nok begynt å bruke mer sykemelding, og undersøkt hvordan egen helse kan bli bedre. Men selvagt, sjefen skal ikke prate sånn til deg som respons på at du gir beskjed. Det er lov å være syk. 

Anonymkode: 1ac21...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 5.50):

Aner ikke, rundt 7 tilsammen på meg selv på ett år og muligens 8 med barna. 3stk.

Sykt barn-dagene er ikke mange. Hadde 3 dagers fravær pga omgangssjuke med mitt ene barn i januar. Da var jeg sjuk selv også, men min sykdom havna i helga. Normalt sett hadde mannen min tatt minst en av de tre dagene med ungen, men han skulle på jobbreise så jeg tok alle. 7 dager for egen del kan være litt mye, men hvis man blir smittet av alt ungene drar hjem, så er det ikke helt urimelig. 

Anonymkode: f8577...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 6.14):

15 dager egenmeldt fravær i året er MYE. Skjønner godt at sjefen reagerer. Sykt barn eller syk selv.

Anonymkode: fd46a...a12

Helt uenig i at man skal sammenstille eget sykefravær med omsorgsdager for sykt barn. En arbeidstaker som har 3 barn (under 12 år) vil med høy sannsynlighet ha noe fravær i løpet av året på grunn av sykt barn, og er også noe mer utsatt for smitte og sykdom selv, særlig hvis h*n har barnehagebarn. Noen må likevel føde flere samfunnsborgere, og det er ikke tjenlig at småbarnsforeldre skal stå utenfor arbeidslivet.

På min arbeidsplass (del av en stor kjede med tusenvis av ansatte) måles sykefraværet av kjedeledelsen. For høyt fravær får konsekvenser for bonusutbetalinger til "sosialkontoen", altså penger som øremerkes til sosiale tiltak som julebord, sommerfester og turer. Håpet er vel at man skal tenke seg om to ganger før man ringer seg inn syk. Men, fravær på grunn av sykt barn teller, som seg hør og bør, IKKE med i statistikken.

Jeg har selv ikke hatt noe sykefravær fra 2021 og frem til nå, men hvert år er jeg borte 2-3 dager tilsammen på grunn av sykt barn. Har bare ett barn i barneskolealder. Jeg ville garantert hatt mer fravær hvis jeg hadde flere barn, eller hvis barnet mitt hadde noen kroniske sykdommer. Sykefravær handler også mye om flaks og uflaks, selv om enkelte ikke vil innrømme det.

Anonymkode: 255e6...30d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 9.24):

Er det egentlig så mye! 
7 dager på seg selv fordelt på ett år. 
jeg blir litt irritert når folk for enhver pris skal presse seg på jobb når de er syke. Kan jo smitte oss andre. Folk som sitter på jobb med feber og hoste for å være pliktoppfyllende er noe av det verste. Vet at mange tenker likt meg. Hold dere hjemme ved sykdom.

synes ikke åtte dager fordelt på tre barn er mye heller. 

Anonymkode: b5f9c...48c

7 dager er ca 3% sykefravær. Jeg synes ikke at det er mye.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...