Gå til innhold

Fravær på jobb!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får helt vondt i magen av sjefen. Jeg er 31år og har jobbet i kommunen de siste 5årene. Jeg har innimellom hatt fravær, men har 3 barn som jeg har vært mest hjemme med. Det krever litt å ha en barnehage barn som ofte er forkjølet. Jeg ringte på fredag og sa jeg var syk, jeg har hatt bihulebetennelse og slitt med vondt i hode og nakke. Sjefen sier at h*n er meget skuffet over fraværet og mener det er noe hele tiden. Andre i min jobb kan være sykemeldt og jeg har ikke vært sykemeldt en gang. Sjefen er så negativ mot meg at jeg kvier meg for fravær og i det hele tatt gå på jobb. Sjefen avsluttet med å si at jeg ikke måtte gå rundt å fortelle at h*n var sur gor dette. Hvorfor si noe sånt? Hva sksl jeg gjøre videre? Lyst å bytte jobb 

Anonymkode: 85456...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når sjefen er slik angående fravær, vil det sannsynligvis bare økt mengden sykemeldinger og langtidsfravær.. 

Har selv aldri opplevd annet enn "god bedring!" som tilbakemelding når jeg har vært syk, selv om det i perioder har vært mye mer egenmeldinger fra meg sammenlignet med kollegaene mine. Jeg har derimot ikke vært sykemeldt en eneste gang på disse årene, mens alle mine kollegaer har vært sykemeldt flere ganger, og totalt vært borte mange flere dager enn meg. 

Anonymkode: 07e60...8f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha begynt å se meg om etter ny jobb. Og ikke brukt den sjefen som referanse hvis jeg kunne unngått det.

Anonymkode: ba1bf...3ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når sjefen er slik angående fravær, vil det sannsynligvis bare økt mengden sykemeldinger og langtidsfravær.. 

Har selv aldri opplevd annet enn "god bedring!" som tilbakemelding når jeg har vært syk, selv om det i perioder har vært mye mer egenmeldinger fra meg sammenlignet med kollegaene mine. Jeg har derimot ikke vært sykemeldt en eneste gang på disse årene, mens alle mine kollegaer har vært sykemeldt flere ganger, og totalt vært borte mange flere dager enn meg. 

Anonymkode: 07e60...8f7

Ja ikke vel? Vi har en kollega som har vært sykemeldt 3 ganger iløpet av ett år, likevel får jeg mer kritikk av sjefen enn det hun gjør. Tydeligvis et problem om jeg har en dag innimellom enn 3 uker med sykemelding. Jeg blir sammenlignet med andre og sjefen sier at jeg har nesten én fraværsdag i mnd, noe som ikke stemmer, sier også at de andre ikke har så mye fravær som meg. Men de har heller ikke små barn. Jeg har også slitt med dårlig søvn og uforklarlig hjertehopp, som gjør at jeg får panikkanfall. Jeg sliter litt med motivasjonen til jobb og vil aller helst bytte. 

Det tynger veldig å ha det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fravær har du da? Dersom det er et problem/mønster så må man jo ta en prat om det når du er tilbake, ikke som respons på at du er hjemme med sykt barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Summeer skrev (15 timer siden):

Hvor mye fravær har du da? Dersom det er et problem/mønster så må man jo ta en prat om det når du er tilbake, ikke som respons på at du er hjemme med sykt barn. 

Aner ikke, rundt 7 tilsammen på meg selv på ett år og muligens 8 med barna. 3stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

15 dager egenmeldt fravær i året er MYE. Skjønner godt at sjefen reagerer. Sykt barn eller syk selv, 15 dager er mer enn en gang i måneden i snitt. Det er nesten 1,5 dager pr måned… Det koster arbeidsgiveren det samme som en hel brutto månedslønn. Skjønner godt hen reagerer, sykefravær er det mest kostbare en arbeidsplass har! Det spiller jo nada rolle hvor mye fravær per og kari har, din visjon skal jo alltid være null. Og der kan jo hende arbeidsgiver ser et mønster i fraværet, det er veldig lett å se om man er oppmerksom. Tidligere jobbet jeg i en bedrift der vi kunne ha flexitid og hjemmekontor, så det var ofte lite folk på jobb. «Snill» leder som ikke brydde seg så mye. En kollega som ble ansatt samtidig som meg var en del syk dann og vann. Det jeg observerte var at hen alltid var syk ifbm barnas bursdager og ifbm helg og høstferie for å nevne noe. På hjemmekontor fikk man ikke alltid tak i hen, og ringte man og spurte om konkrete oppgaver hørte jeg at hen ikke jobbet eller at hen ikke ante hva jeg snakket om eller visste noe særlig om oppgavene hen skulle utføre.. Det er svært lett å se unnasluntrerne og de som har mønster i fraværet om man er oppmerksom.

Anonymkode: fd46a...a12

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ta kontakt med HR

Anonymkode: 4e8b5...a02

Nei. HR representerer arbeidsgiver. 

Anonymkode: 887da...bf2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aner ikke, rundt 7 tilsammen på meg selv på ett år og muligens 8 med barna. 3stk.

Dette må du skaffe deg oversikt over. 1,5 dager i snitt pr måned er mye. Selvfølgelig er det mer fravær pga sykdom når man har små barn, men her bør du snakke med sjefen og ha en bedre dialog. Du risikerer å måtte ha legemeldt fravær på både deg og barna om leder ikke godtar egenmelding fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

15 dager egenmeldt fravær i året er MYE. Skjønner godt at sjefen reagerer. Sykt barn eller syk selv, 15 dager er mer enn en gang i måneden i snitt. Det er nesten 1,5 dager pr måned… Det koster arbeidsgiveren det samme som en hel brutto månedslønn. Skjønner godt hen reagerer, sykefravær er det mest kostbare en arbeidsplass har! Det spiller jo nada rolle hvor mye fravær per og kari har, din visjon skal jo alltid være null. Og der kan jo hende arbeidsgiver ser et mønster i fraværet, det er veldig lett å se om man er oppmerksom. Tidligere jobbet jeg i en bedrift der vi kunne ha flexitid og hjemmekontor, så det var ofte lite folk på jobb. «Snill» leder som ikke brydde seg så mye. En kollega som ble ansatt samtidig som meg var en del syk dann og vann. Det jeg observerte var at hen alltid var syk ifbm barnas bursdager og ifbm helg og høstferie for å nevne noe. På hjemmekontor fikk man ikke alltid tak i hen, og ringte man og spurte om konkrete oppgaver hørte jeg at hen ikke jobbet eller at hen ikke ante hva jeg snakket om eller visste noe særlig om oppgavene hen skulle utføre.. Det er svært lett å se unnasluntrerne og de som har mønster i fraværet om man er oppmerksom.

Anonymkode: fd46a...a12

Fravær i forbindelse med sykdom hos barna dekkes vel fra NAV?

Anonymkode: 421ee...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men, er det kun du som er hjemme med syke barn? Spør, siden du sier at du har vært mest hjemme med barna. 

Anonymkode: bb817...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be om en samtale når du kommer tilbake.

Det at han ber deg om å ikke snakke med andre indikerer at han vet at det var en ugrei ting å si.

Fortell at du synes det var uprofesjonelt og en helt unødvendig ting å si, du er jo ikke syk fordi du har et valg. Deretter så sier du at dersom ditt fravær er et så stort problem så ønsker du et møte hvor tillitsvalgt og evt HR er tilstede.

Anonymkode: ab5fc...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men, er det kun du som er hjemme med syke barn? Spør, siden du sier at du har vært mest hjemme med barna. 

Anonymkode: bb817...dfc

Med 3 barn så har både hun og far 15 dager hver. 8 dager ila et år er ikke så ille. 

Anonymkode: ab5fc...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Me

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er mye fravær på deg, men 8 dager på 3 barn er ganske lite. Hvor mange ganger er det snakk om da? 

Anonymkode: 53cb1...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er uvanlig mye fravær når du har tre barn, hvorav minst ett går i barnehage. Da er man veldig utsatt for infeksjoner selv også. Men jeg ville absolutt snakket med HR og fastlege. Få det dokumentert i journalen din at sjefen har sagt dette og at du synes det er vanskelig. Du må også passe på at du og barnas far tar ut like mange sykt barn-dager, selv om det «passer dårlig» for ham. Slik at sjefen ikke kan bruke det også mot deg. 

Anonymkode: df221...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det 7 og 8 enkeltdager eller 7 og 8 ganger med flere dager?

Anonymkode: 1e4f9...f12

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

15 ikke-forhåndsvarslede enkeltfravær på et år er MYE, uavhengig av om det er en eller flere dager, og en helt belastning på arbeidsgiver og kolleger enn en 3-ukers sykemelding. Sjefens måte å formidle det på er ikke særlig profesjonell, men frustrasjonen hans er forståelig. 

Anonymkode: 968fa...ac4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så trist når ledere behandler ansatte sånn, og ikke skjønner at det bare medfører mer fravær. Å mistro ansatte og forsøke å tvinge dem til å ha mindre fravær medfører på sikt kun mer fravær og der slår bare tilbake på lederen selv. 

Jeg sto selv i en vanskelig situasjon i fjor med en leder som ikke hadde noe forståelse for meg da jeg var sykemeldt. Jeg uttrykte meg til en tillitsvalgt om dette og det ble tatt videre til lederen min, så plutselig kunne jeg ikke stole på noen heller. Og alt jeg sa og gjorde ble tolket i verste mening fra alle kanter, og små ting jeg som sykemeldt pga psykisk helse hadde sagt/gjort (som ellers hadde vært en bagatell å rydde opp i), ble blåst opp til den store gullmedalje. I ettertid nå som jeg er frisk ser jeg jo at det kun ble gjort fordi det var enklere for alle å skylde på én enkeltperson fremfor å se at dette var et ledelses- og arbeidsmiljøproblem. Men for meg har det gjort at jeg ikke kommer til å klare å stå i denne jobben på sikt uten å enten bli langtidssykemeldt til slutt eller at jeg klarer å finne en annen jobb, og sistnevnte er jeg langt på vei i gang med. En arbeidsgiver taper så sinnsykt mye mer på at ansatte ender opp med å være halvhjertet om jobben, fremfor at ledelsen bare har forståelse og respekt for at mennesker er syke og har vanskelige liv iblant. Mitt eneste råd er: søk deg vekk hvis du kan, og ikke bruk denne arbeidsgiveren som referanse noengang. 

Anonymkode: 2f3b8...2f6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...