AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:00 #1 Del Skrevet mandag kl 09:00 https://www.forskning.no/underernaerte-barn-dette-handler-ikke-bare-om-kalorier-slik-de-fleste-har-trodd/2457760 Forskning (på mennesker!) viser at tarmbakterier kan påvirke mennesker til å både miste vekt eller å legge på seg - på samme antall kalorier. For oss i Norge er dette kanskje mest relevant for alle som prøver å slanke seg ved å begrense kalorier. Det er kanskje viktigere å fokusere på hva man spiser enn hvor mye? "I en studie testet de den tarmtilpassede maten mot tradisjonell terapeutisk næring. Resultatene viste at barna la mer på seg av tarm-maten, selv om de faktisk fikk færre kalorier. Stoffer i blodet antyder også at det gikk bedre med utvikling av hjerne og immunsystem." Anonymkode: 7a45a...8dd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:25 #2 Del Skrevet mandag kl 12:25 Jeg lurer på om det er smittsomt. Altså hvis jeg får bakterier av en svært overvektig person, vil jeg da også lettere bli overvektig? Seriøst spørsmål. Anonymkode: 050ea...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:30 #3 Del Skrevet mandag kl 12:30 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg lurer på om det er smittsomt. Altså hvis jeg får bakterier av en svært overvektig person, vil jeg da også lettere bli overvektig? Seriøst spørsmål. Anonymkode: 050ea...b89 Best å holde avstand bare sånn for sikkerhets skyld. Jeg har ikke tenkt å bli smittet av en sylfide, så vennligst ikke kom nærme meg... Anonymkode: 2f3ad...43a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minitroll Skrevet mandag kl 12:35 #4 Del Skrevet mandag kl 12:35 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg lurer på om det er smittsomt. Altså hvis jeg får bakterier av en svært overvektig person, vil jeg da også lettere bli overvektig? Seriøst spørsmål. Anonymkode: 050ea...b89 Se «hack your health» på Netflix om du har tilgang. Masse nyttig info om mikrobiomet i tarmen. Legen som skrev «sjarmen med tarmen» bidrar også i denne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:37 #5 Del Skrevet mandag kl 12:37 Jeg har ibs og har fått tilbud om fekal transplantasjon, det vil si at jeg får tarmbakterier fra en frisk donor inn i min tarm. Er jeg uheldig så kan jeg bli overvektig hvis donoren er overvektig Anonymkode: 3bdbe...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:43 #6 Del Skrevet mandag kl 12:43 Var bare folk med slankhets-tarmbakterier under andre verdenskrig, da? Anonymkode: d8680...87b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:44 #7 Del Skrevet mandag kl 12:44 Ja det påvirker deg om du får tilført tarmbakterier fra en som er annerledes enn deg. Anonymkode: 1faa7...3ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:57 #8 Del Skrevet mandag kl 12:57 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Var bare folk med slankhets-tarmbakterier under andre verdenskrig, da? Anonymkode: d8680...87b Det kan godt hende tarmfloraen hos mange i dag er annerledes enn på førtitallet, ja. Det påvirkes jo blant annet av hva man spiser, og der har det jo skjedd mildt sagt store endringer. Anonymkode: 7a45a...8dd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:02 #9 Del Skrevet mandag kl 13:02 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har ibs og har fått tilbud om fekal transplantasjon, det vil si at jeg får tarmbakterier fra en frisk donor inn i min tarm. Er jeg uheldig så kan jeg bli overvektig hvis donoren er overvektig Anonymkode: 3bdbe...ee6 En overvektig eller undervektig person vil vel ikke regnes som en frisk donor uansett? Anonymkode: 353cd...33b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:49 #10 Del Skrevet i går, 08:49 https://www.forskning.no/bakterier-mat-tarm/overspising-mus-ble-bedre-da-de-fikk-en-tarmbakterie-kan-det-ogsa-hjelpe-mennesker/2405569 Anonymkode: 7a45a...8dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Del Skrevet 21 timer siden Neppe tilfelle, men at det kan være en kombinasjon av tarmflora og kalorier helt klart. Derfor er det ekstra vanskelig for noen vil jeg tro. Men underskudd av kalorier vil alltid gi vektnedgang, dersom underskudd er stort nok og konsekvent- der er det de fleste bommert. For mange dager hvor de spiser for mye, og for lite underskudd når de klarer underskuddet. Uansett, så er det jo ingen nyhet at man skal spise sunt (mye grønnsaker, fisk osv, ren mat) mtp fordøyelse under slanking. Ordet «slankekur» er også misvisende, det er ikke slanking, det er en livsstilsendring som man må vie seg til. Ikke kun for et halvt år eller et år. Anonymkode: 38754...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men underskudd av kalorier vil alltid gi vektnedgang Anonymkode: 38754...a6c Selvsagt. Kaloriunderskudd ER vektnedgang. Poenget er, som denne artikkelen og studiene viser, at vi rett og slett ikke vet hvor mange kalorier en gitt matvare vil gi. For det avhenger altså som sagt blant annet av tarmfloraen. Noe av forvirringen rundt kalorier handler nok om at mange tror kalorier er et slags stoff. Vi snakker jo om at ditt og datt "inneholder" så og så mange kalorier. Men kalorier er altså ikke et stoff, men en måleenhet for energi. Spørsmålet er i hvilken grad kroppen faktisk tar opp, bruker eller lagrer denne energien. Det sier ikke innholdsfortegnelsen noe om. Anonymkode: 7a45a...8dd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 20 timer siden #13 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 13.25): Jeg lurer på om det er smittsomt. Altså hvis jeg får bakterier av en svært overvektig person, vil jeg da også lettere bli overvektig? Seriøst spørsmål. Anonymkode: 050ea...b89 Ja dette er det eksempler på. En slank mor måtte av en eller annen årsak få transplantert deler av tarm fra donor. Donor ble hennes overvektige voksne datter, og etter transplantasjon fikk moren problemer med overvekt. Ved å få transplantert deler av tarmen til datter som slet med overvekt fikk hun datterens tarmbakterier på kjøpet, og det førte til overvekt. Lite til ingenting tyder på at slikt kan smitte ved å omgås mennesker med dårlig tarmbakterier. Jeg er spesielt opptatt av dette fordi jeg tidligere var slank uansett hva jeg spiste, men etter veldig mange kurer med antibiotika, som trolig utslettet min opprinnelige bakteriekultur, fikk jeg utfordringer med å legge på meg omtrent uansett hvordan jeg spiste. Jeg regelrett este ut, og fra å synes det var ok i starten (jeg hadde vært vært tynn, og likte å få litt mer former) ble det ganske kjapt til frustrasjon. Jeg har jobbet mye med å forbedre mine tarmbakterier ved kosthold, men har sykdom som dessverre ødelegger kulturen jeg bygger opp i tarmen igjen og igjen, ved at jeg må ta antibiotika innimellom, så jeg kommer liksom aldri i mål med å få en vedvarende sunn tarmbakteriekultur. Jeg får det bedre en stund ved å sulte dårlige bakterier og mate de gode, men så får jeg en infeksjon og må begynne på nytt. Veldig frustrerende! Har vurdert fektal transplantasjon. Har ibs og sliter vedvarende med overvekt og dårlig mage. Det begynner å bli større og større bevissthet angående at tarmbakterier betyr mye for helse generelt, ikke minst for overvekt, men TTT. Som en av dem som både kunne spise hva som helst uten å legge på meg og så legge på meg omtrent uansett er det relativt enkelt å forstå at kalorier bare er en del av dette. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Del Skrevet 20 timer siden Burde sende de som legger på seg uten mat til Sudan. 25000 mennesker dør av sult hver dag i verden Anonymkode: 791f4...dab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 14.02): En overvektig eller undervektig person vil vel ikke regnes som en frisk donor uansett? Anonymkode: 353cd...33b Mange har jo anlegg for å bli tjukk men lever strengt og holder seg normalvektig. Når tarmbakterier fra en slik person kommer inn i en slank person som er vant til å spise masse og ikke legge på seg, kan man begynne å legge på seg pga forandring i tarmfloraen Anonymkode: 3bdbe...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Del Skrevet 20 timer siden Hvordan kan man endre tarmbakterien sin slik at man ikke legger på seg så mye? Anonymkode: 49161...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Burde sende de som legger på seg uten mat til Sudan. 25000 mennesker dør av sult hver dag i verden Anonymkode: 791f4...dab Er det noe sted det refereres til personer som legger på seg uten mat? I tråden her står det en del om overvekt ved inntak av volum av mat som ikke normalt vil gi overvekt. At mennesker dør av sult i Sidan er absolutt et problem verden bør løse. Men det forhindrer ikke at sykdom i tarmen er et kjempeproblem for den som opplever det. Anonymkode: e44cf...a89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månemannen Skrevet 20 timer siden #18 Del Skrevet 20 timer siden Enhver person har en unik forbrenning, det er derfor man skal fortsette å justere på kaloriene helt til man får resultater. Hvis du spiser f.eks 2000 kalorier om dagen i 5 uker uten å gå ned i vekt, så bør du prøve å spise 1800 kalorier om dagen i noen uker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Del Skrevet 20 timer siden månemannen skrev (8 minutter siden): Enhver person har en unik forbrenning, det er derfor man skal fortsette å justere på kaloriene helt til man får resultater. Hvis du spiser f.eks 2000 kalorier om dagen i 5 uker uten å gå ned i vekt, så bør du prøve å spise 1800 kalorier om dagen i noen uker. Eventuelt kutte fokuset på kalorier, siden det uansett bare er mer eller mindre kvalifisert gjetning, og heller fokusere på hva man spiser. Anonymkode: 7a45a...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månemannen Skrevet 20 timer siden #20 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eventuelt kutte fokuset på kalorier, siden det uansett bare er mer eller mindre kvalifisert gjetning, og heller fokusere på hva man spiser. Anonymkode: 7a45a...8dd Det er ikke gjetning hvis du bruker en matvekt, da får du et ganske nøyaktig kaloribudsjett. Man kan lett spise seg stor på "sunn" mat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå