AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:29 #21 Del Skrevet mandag kl 12:29 LeonoraDorothea skrev (1 time siden): Det er faktisk ikke alle yrker som har denne muligheten. Jeg for eksempel er lærer, og vi har ikke feriedager vi kan velge selv. De er fastsatt til når elevene har fri. Fri uten lønn får vi heller ikke, hvis ikke vi har en veldig god grunn til det. Og akkurat så sensitiv informasjon om min datter hadde jeg faktisk ikke vært komfortabel med å oppgi. Greit nok at man ikke skal misbruke velferdssystemet, men av og til går det faktisk an å bruke litt skjønn. Den ene dagen med egenmelding går fint. Det viktigste er at 16-åringen har noen hos seg, og at hun slipper belastningen med at unødvendige folk får vite dette. Du er lærer. Det er ingen problem å få velferdspermisjon for lærere. Det står i tariffavtalen vår. En trenger ikke å oppgi nøyaktig grunn. Et inngrep og trenger tilsyns er nok Anonymkode: 319c9...aae 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:30 #22 Del Skrevet mandag kl 12:30 Hvorfor skriver du "sykemeld" når det heter sykemelding? Nei, du er ikke syk og kan ikke sykemeldes i denne situasjonen. Du kan kanskje søke pleiepenger fra NAV. Hvis du ikke kvalifiserer for pleiepenger er velferdspermisjon med eller uten lønn, feriedag med eller uten lønn eller avspasering av fleksitid andre alternativer. Anonymkode: ee04d...1e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet mandag kl 12:37 #23 Del Skrevet mandag kl 12:37 Jeg hadde tatt en feriedag, det er vel greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:55 #24 Del Skrevet mandag kl 12:55 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor skriver du "sykemeld" når det heter sykemelding? Nei, du er ikke syk og kan ikke sykemeldes i denne situasjonen. Du kan kanskje søke pleiepenger fra NAV. Hvis du ikke kvalifiserer for pleiepenger er velferdspermisjon med eller uten lønn, feriedag med eller uten lønn eller avspasering av fleksitid andre alternativer. Anonymkode: ee04d...1e0 Nå heter det heller ikke sykemelding, men sykmelding. Skal du korrigere andre, sørg for at det du skriver selv er rett. Anonymkode: 53464...08e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:56 #25 Del Skrevet mandag kl 14:56 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå heter det heller ikke sykemelding, men sykmelding. Skal du korrigere andre, sørg for at det du skriver selv er rett. Anonymkode: 53464...08e Hvor står det sykmelding? Anonymkode: e1c41...7fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:23 #26 Del Skrevet mandag kl 15:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skriver du "sykemeld" når det heter sykemelding? Nei, du er ikke syk og kan ikke sykemeldes i denne situasjonen. Du kan kanskje søke pleiepenger fra NAV. Hvis du ikke kvalifiserer for pleiepenger er velferdspermisjon med eller uten lønn, feriedag med eller uten lønn eller avspasering av fleksitid andre alternativer. Anonymkode: ee04d...1e0 Forkortelse Anonymkode: efe4e...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:29 #27 Del Skrevet mandag kl 15:29 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvor står det sykmelding? Anonymkode: e1c41...7fa I mitt innlegg som du siterer. Selv om alle andre skriver sykemelding, heter det sykmelding. Anonymkode: 53464...08e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:39 #28 Del Skrevet mandag kl 15:39 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I mitt innlegg som du siterer. Selv om alle andre skriver sykemelding, heter det sykmelding. Anonymkode: 53464...08e Språkrådet: SVAR Alt sammen er riktig. Du kan altså velge mellom disse fire parene: sykmeldt, sykmelding sykemeldt, sykemelding sjukmeldt, sjukmelding sjukemeldt, sjukemelding Se Bokmålsordboka. Anonymkode: e1c41...7fa 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:45 #29 Del Skrevet mandag kl 15:45 Du har disse alternativene: - Du kan ha rett på permisjon (omsorg eller velferd), med eller uten lønn - du må selv sjekke personalhåndboka - Feriedag - Avspasering Sykemelding og egenmelding gjelder din helse, ikke andres. Anonymkode: 95a69...ca7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:48 #30 Del Skrevet mandag kl 15:48 LeonoraDorothea skrev (5 timer siden): Det er faktisk ikke alle yrker som har denne muligheten. Jeg for eksempel er lærer, og vi har ikke feriedager vi kan velge selv. De er fastsatt til når elevene har fri. Fri uten lønn får vi heller ikke, hvis ikke vi har en veldig god grunn til det. Og akkurat så sensitiv informasjon om min datter hadde jeg faktisk ikke vært komfortabel med å oppgi. Greit nok at man ikke skal misbruke velferdssystemet, men av og til går det faktisk an å bruke litt skjønn. Den ene dagen med egenmelding går fint. Det viktigste er at 16-åringen har noen hos seg, og at hun slipper belastningen med at unødvendige folk får vite dette. Merkelig, mine barn har hatt lærere som tok ekstra ferie hvert eneste år Anonymkode: 5b974...09b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:49 #31 Del Skrevet mandag kl 15:49 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har ei 16-åring som skal ta medisinsk abort, hjemme. Det står at man må være over 18år for gjøre dette hjemme, og med oppsyn. Kan jeg som mor få «sykemeld» for å være hjemme med hun de dagene eller noen som vet? Anonymkode: efe4e...e63 Er du seriøs i spørsmålet ditt så retter du denne typen henvendelse til fastlegen din, og ikke til en horde med fremmede mennesker uten kunnskap om regelverket rundt problemstillingen. Via Helsenorge kan du skrive melding og spørre, samtidig spørre om du må ha time for å få hjelp med sykemelding. Anonymkode: 1f417...153 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:53 #32 Del Skrevet mandag kl 15:53 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har disse alternativene: - Du kan ha rett på permisjon (omsorg eller velferd), med eller uten lønn - du må selv sjekke personalhåndboka - Feriedag - Avspasering Sykemelding og egenmelding gjelder din helse, ikke andres. Anonymkode: 95a69...ca7 Derfor skrev jeg det i « », for jeg vet jeg ikke kan bruke sykemelding når det ikke gjelder meg. Anonymkode: efe4e...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:06 #33 Del Skrevet mandag kl 16:06 Hvorfor ikke bare ta pillene på en lørdag? Det gjorde jeg. Anonymkode: ac0ff...f97 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet mandag kl 16:15 #34 Del Skrevet mandag kl 16:15 Man får velferdspermisjon for å følge opp sykdom hos nær familie. Med velferdspermisjon menes en situasjon hvor en arbeidstaker har behov for fravær fra jobben for kortere tid. Grunnlag for velferdspermisjoner kan blant annet være: Alvorlig sykdom i nærmeste familie Dødsfall og begravelse Flytting Oppstart i barnehage eller første skoledag Medisinsk behandling Kilde: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/permisjoner/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:47 #35 Del Skrevet mandag kl 16:47 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå heter det heller ikke sykemelding, men sykmelding. Skal du korrigere andre, sørg for at det du skriver selv er rett. Anonymkode: 53464...08e Ditto! Sykemelding er en gyldig stavemåte, sidestilt med sykmelding. Anonymkode: ee04d...1e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:09 #36 Del Skrevet mandag kl 18:09 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå heter det heller ikke sykemelding, men sykmelding. Skal du korrigere andre, sørg for at det du skriver selv er rett. Anonymkode: 53464...08e Eh der tabbet du deg kraftig ut. Anonymkode: 5b974...09b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:16 #37 Del Skrevet mandag kl 18:16 Pleiepenger. Og en dag syns jeg høres lite ut? Anonymkode: f39f6...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:17 #38 Del Skrevet mandag kl 18:17 Piggsopp skrev (2 timer siden): Man får velferdspermisjon for å følge opp sykdom hos nær familie. Med velferdspermisjon menes en situasjon hvor en arbeidstaker har behov for fravær fra jobben for kortere tid. Grunnlag for velferdspermisjoner kan blant annet være: Alvorlig sykdom i nærmeste familie Dødsfall og begravelse Flytting Oppstart i barnehage eller første skoledag Medisinsk behandling Kilde: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/permisjoner/ Dette er jo ikke sykdom. Uansett, velferdspermisjon kan gis både med og uten lønn, leder bestemmer. Anonymkode: e1c41...7fa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:53 #39 Del Skrevet mandag kl 19:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo ikke sykdom. Uansett, velferdspermisjon kan gis både med og uten lønn, leder bestemmer. Anonymkode: e1c41...7fa Dette. Som jeg skrev over, ts må lese personalhåndboka. Anonymkode: 95a69...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet mandag kl 20:41 #40 Del Skrevet mandag kl 20:41 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er jo ikke sykdom. Uansett, velferdspermisjon kan gis både med og uten lønn, leder bestemmer. Anonymkode: e1c41...7fa Man får velferdsperm for å følge opp nære pårørende som skal ha medisinsk behandling og trenger tilsyn. Leder avgjør om det er med eller uten lønn. Når det er slik at datteren til ts skal ta abort og ikke kan være alene etterpå må hun ha en voksen med seg og da er det naturlig å be om velferdspermisjon. Leder har ikke noe med hva den eksakte grunnen er. Endret mandag kl 20:41 av Piggsopp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå